Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä, vähän sama kuin Hönön pudottama F-22

Hieno juttu, mutta ei vastaa todellista tilannetta.
Tärkeä harjoitus silti, etenkin F-22 - ja F-35 - kuskeille. Sodassa kun tuppaa kakkaa lentämään tuulettimeen, niin se Rafale tai Sukhoi voi yllättäen löytyä tykkitaisteluetäisyydeltä vaikka miten superstealth hypersensorivarustus täysillä lennettäisiinkin. Silloin on hyvä että on harjoiteltu karvapallossa kurvailuakin pitkän matkan laukausten heittelyn lisäksi.
 
BFM harjoituksia kun tehdään, niin niitä on käytännössä kolmenlaisia. Dominoivasta asemasta aloitus, Puolustavasta asemasta aloitus ja neutraalista asemasta aloitus. Näkemättä videotallennetta siitä mitä tuossa on oikeasti puuhattu ja että millaisessa harjoituksessa siellä on otettu "päänahkoja" ei voi sanoa yhtään mitään että miten hienosti tai huonosti milläkin koneella ja lentäjällä on noissa hommissa mennyt.

Rafale on ihan kohtuullisen ok kone lähitaistelussa joten näissä kyseenomaisissa harjoituksissa sen pärjääminen on ihan täysin mahdollista oikeastaan mitä tahansa modernia hävittäjää vastaan.
 
Tärkeä harjoitus silti, etenkin F-22 - ja F-35 - kuskeille. Sodassa kun tuppaa kakkaa lentämään tuulettimeen, niin se Rafale tai Sukhoi voi yllättäen löytyä tykkitaisteluetäisyydeltä vaikka miten superstealth hypersensorivarustus täysillä lennettäisiinkin. Silloin on hyvä että on harjoiteltu karvapallossa kurvailuakin pitkän matkan laukausten heittelyn lisäksi.

Ennenkin on sössitty paremmalla kalustolla asettamalla ROE sellaiseksi että joudutaan lähitaisteluun epäedullisesta asemasta.
 
BFM harjoituksia kun tehdään, niin niitä on käytännössä kolmenlaisia. Dominoivasta asemasta aloitus, Puolustavasta asemasta aloitus ja neutraalista asemasta aloitus. Näkemättä videotallennetta siitä mitä tuossa on oikeasti puuhattu ja että millaisessa harjoituksessa siellä on otettu "päänahkoja" ei voi sanoa yhtään mitään että miten hienosti tai huonosti milläkin koneella ja lentäjällä on noissa hommissa mennyt.

Rafale on ihan kohtuullisen ok kone lähitaistelussa joten näissä kyseenomaisissa harjoituksissa sen pärjääminen on ihan täysin mahdollista oikeastaan mitä tahansa modernia hävittäjää vastaan.
Tämä nyt on samaa uutisointia mitä on kirjoitettu joskus myös Suomalaista Hornet -kuskeista jonkun kansainvälisen harjoituksen jälkeen.
Kurvaa on väännetty ja tuloksiakin on saatu, mutta kuten sanot, ei se vielä kerro koko totuutta.

Kieltämättä Rafale taipuu osaavan käsissä hyvinkin nätisti, mutta mielelläni kuulisin analyysejä myös siitä, miten nuo edellisen sukupolven hävittäjät pärjäävät BVR -taisteluissa.
 
Niin eipä se kaartokyvykkyys paljoa auta jos tuhotaan hieman kauempaa. Eikös Intialle käynyt arviointivirhe kuinka pitkälle Pakistanin kiinalaiset ohjukset kantavat? Arviohan oli jossain 100 km päälle mutta kantama olikin paljon pidempi.

 
Mahdollisesti, tuosta kahinasta on myös väitetty että intialaiset joutuivat lähelle rajaa sijoitettujen HQ-9:n väijyttämiksi.
Niin mikä sitten lienee totuus.

The J-10s shot down at least one Rafale, Reuters reported in May, citing U.S. officials. Its downing surprised many in the military community and raised questions about the effectiveness of Western military hardware against untested Chinese alternatives.

Shares of Dassault AM.PA, which makes the Rafale, dipped after reports the fighter had been shot down. Indonesia, which has outstanding Rafale orders, has said it is now considering purchasing J-10s – a major boost to China’s efforts to sell the aircraft overseas.

But Reuters interviews with two Indian officials and three of their Pakistani counterparts found that the performance of the Rafale wasn’t the key problem: Central to its downing was an Indian intelligence failure concerning the range of the China-made PL-15 missile fired by the J-10 fighter. China and Pakistan are the only countries to operate both J-10s, known as Vigorous Dragons, and PL-15s.

The faulty intelligence gave the Rafale pilots a false sense of confidence they were out of Pakistani firing distance, which they believed was only around 150 km, the Indian officials said, referring to the widely cited range of PL-15’s export variant.
 
Niin yksi videopätkähän ei kerro, montako kertaa tuli dunq ennen kuin vastustaja saatiin piikille :)
Myös Suomen HN:t ovat 'pudottaneet' F-35:ttä kaartotaisteluharkoissa.
Niin, nuohan on nyt enenmmän mainospuheita ja hengennostatusta. "Kyllä meidän pojat pärjää vanhemmallakin kalustolla, on ne sen verran kovia jätkiä!"
Olihan edellisen hävittäjähankkeen yhteydessä myös hauska episodi kun Hawkilla lennettiin maalilentoja Mirage 2000:lle. Kun tutkan suorituskyky oli saatu mitattua, ehdotti Miragella lentäneet ranskalaiset kaartotaistelua Hawkin kanssa. Hawkissa istui kaksi koelentokeskuksen ammattireiskaa, jotka tasan osasivat ottaa koneestaan irti sen mitä vain suinkin voi saada. Ensimmäinen kohtaaminen päättyi Hawkin voittoon, siinä taisi ranskalainen luottaa liikaa koneensa liikehtimiskykyyn ja lähti ehkä vähän takki auki. Toisessa kohtaamisessa oli asenne jo toinen, ja siinä Mirage voitti.
Tästä tapauksesta Jyrki Laukkanen kirjoittaa jossain kirjassaan.

Ei tuon ensimmäisen kaartotaistelun perusteella voi vakavissaan väittää, että Mirage ei pärjää Hawkille tai että suomalaiset olisivat jotenkin ylivoimaisia. Tai että Rafale olisi joku ihmekone.
Ylipäänsä omaan vastustajan koneen suorituskyky ja heikkoudet on tunnettava jotta saadaan hyviä tuloksia.
 
Hornetin EPE-moottorille ilmoitetaan 78 kN työntövoima (uninstalled thrust eli testipenkissä ilman koneen ilmanoton vaikutusta), Rafalen moottorille ilmoitetaan 75 kN. Rafalen kanssa harjoituksessa lentänyt HN-kuski hämmästeli kuinka paljon enemmän tehoa Rafalessa tuntui olevan. On ilmeisesti niin sanotusti kaikki hevoset (ja aerodynamiikka) kotona.
 
Lentonäytöksessä seurasimme Rafalen esitystä. Seurueessa olevalta HN-kuskilta kysyttiin, vetääkö tiukempaa kuin HN? "Vetää vetää".

VictorMiken mainitsema anekdootti kerrottiin ainakin Haavelasku-kirjassa. 90-luvulla väitettiin myös MG:n voittaneen jonkun DX-ehdokkaan kaartotaisteluharkoissa, mutta siinä tietolähteenä HMTT 🐴
 
Hornetin EPE-moottorille ilmoitetaan 78 kN työntövoima (uninstalled thrust eli testipenkissä ilman koneen ilmanoton vaikutusta), Rafalen moottorille ilmoitetaan 75 kN. Rafalen kanssa harjoituksessa lentänyt HN-kuski hämmästeli kuinka paljon enemmän tehoa Rafalessa tuntui olevan. On ilmeisesti niin sanotusti kaikki hevoset (ja aerodynamiikka) kotona.
Maksimipainohan noissa on hyvinkin sama, eli noin 24.000 kg. Näytöksissä tietysti ajellaan sileänä ja vajaatankkauksella.
Niissä lentonäytöksissä mitä olen viime vuosina nähnyt, Rafale pesee kaikki muut ihan mennen tullen. Kone on selvästikin todella ketterä eikä siinä ole ilmeisesti mitään kallistuskytkennän tapaisia ongelmia, päätelleen ainakin siitä, että peräkkäisiä vaakakierteitä ajetaan koko ajan ja jo valmiiksi suurella kohtauskulmalla vielä pyöritetään tiukkaa tynnyriä. Eli kyllä Rafalessa on monikin asia saatu kohdalleen.

Lisäksi viime vuosien näytöslentäjät ovat selkeästi show-miehiä, eli sinne tänne ohjelmaa on vielä ripoteltu todella näyttäviä yksityiskohtia.
Esimerkkinä vaikka se, että tullaan suoraan alakauttavedosta laskuun. Se onnistuu periaatteessa millä koneella tahansa, mutta en ole nähnyt sitä kuin Rafalen esityksissä.
 
Lentonäytöksessä seurasimme Rafalen esitystä. Seurueessa olevalta HN-kuskilta kysyttiin, vetääkö tiukempaa kuin HN? "Vetää vetää".

VictorMiken mainitsema anekdootti kerrottiin ainakin Haavelasku-kirjassa. 90-luvulla väitettiin myös MG:n voittaneen jonkun DX-ehdokkaan kaartotaisteluharkoissa, mutta siinä tietolähteenä HMTT 🐴
Tuo Hawkin ja Miragen kaartotaistelu muuten ajettin Hallin kentän päällä. Muutenkin Hawk on ketterä kone ja alakorkeuksissa vaakasuuntaan rajatussa kaartotaistelussa kova vastus mille tahansa koneelle, huolimatta siitä, ettei siinä ole jälkipolttoa.

Onhan tuo MG:n ilmavoitto ihan mahdollinen vaikka ei MiG-21 ole mikään kaartotaistelukone. Osaavissa käsissä ja pystyliikkeillä ajetussa kaartotaistelussa on saattanutkin jonkun voittaa.
Tuosta tulee montakin ajatusta mieleen. Oli DX-ehdokas mikä tahansa, siinä on saattanut olla pilottina tehtaan koelentäjä joka ei kaartotaistelua lennä työkseen. Eikä olisi ensimmäinen kerta kun torjunta ilmoitetaan hiukan vajailla parametreillä.
Kaikenlaista voi tapahtua, saattoihan joskus suomenkin jääkiekkomaajoukkue saada maalin punakonetta vastaan. Ei se silti kerro paremmuudesta.

Olihan noita juttuja muutenkin ysärillä, Varma Tieto myös kertoi, miten suomalaiset Hornet -koulutettavat voittivat Lemooressa amerikkalaiset lennonopettajansa mennen tullen.
 
Tuo Hawkin ja Miragen kaartotaistelu muuten ajettin Hallin kentän päällä. Muutenkin Hawk on ketterä kone ja alakorkeuksissa vaakasuuntaan rajatussa kaartotaistelussa kova vastus mille tahansa koneelle, huolimatta siitä, ettei siinä ole jälkipolttoa.
On kyllä ja siksihän se meille ostettiinkin. Eikä esim Saabbia, joka oli muuten varmaan mainio peli mutta sotakoneena heikohko. Se(kin) oli ruotsalaisille katkera paikka.
Muinoisina aikoina TM:ssä (vai oliko Ilmailussa, emmuista) oli artikkelisarja jossa toimittaja pääsi vuorollaan MG:n, DK:n ja HW:n takapenkille. Hawkissa tuli kaikista kovimmat kyydit.
 
On kyllä ja siksihän se meille ostettiinkin. Eikä esim Saabbia, joka oli muuten varmaan mainio peli mutta sotakoneena heikohko. Se(kin) oli ruotsalaisille katkera paikka.
Muinoisina aikoina TM:ssä (vai oliko Ilmailussa, emmuista) oli artikkelisarja jossa toimittaja pääsi vuorollaan MG:n, DK:n ja HW:n takapenkille. Hawkissa tuli kaikista kovimmat kyydit.
Ilmailussa, Osmo Jalovaaran kirjoittamat jutut. Ne ovat malliesimerkki siitä, miten lentämisesti pitääkin kirjoittaa! Edelleen kun niitä lukee, tulee tunne että istuu itse mukana.

Kaikilla kolmella ajettiin jonkun verran temppua mutta muutenhan lennoissa oli kyse siitä, että esitellään sitä mitä niillä on tarkoituskin tehdä. MG:n rooli oli toimia torjuntahävittäjänä korkealla lentäviin maaleihin, DK:lla keskikorkeudella ja matalalla, kun taas HW:n rooli oli toimia tukikohdan ilmatorjunnan jatkeena. Eli torjua kaikkea lentävää.
Siinä roolissa lennettiin matalalla ("selvästi erossa esteistä") ja kovaa. HW:N g-raja on 8 ja se pystyy pitämään sitä matalalla helposti yllä.

Sivukommenttina, kannattaa kuunnella Mighty Finland Podcastista jakso missä Petteri Kantola kertoo vuosistaan HW-kuskina.
 
Back
Top