Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Serbit ei ilmeisesti edes tehneet nyt varsinaista evaluaatiota konetyyppien välillä. Su-30 oli aiemmissa tutkimuksissa melko korkealla, mutta nykyään venäläiskoneet on verboten. USAn ja Serbian välillä ei ole mitään virallista asekauppaa, joten amerikkalaiskoneet oli mahdottomia nekin.
 
Jugoslaviassa oli 1990-luvun alkuun asti meneillään oma hävittäjän kehitysprojekti, Novi Avion, joka keskeytyi varojen puutteeseen vuonna 1991, wikin mukaan noin vuosi ennen suunniteltua ensilentoa. Dassault oli mukana koneen kehitystyössä ja wiki-kuvien perusteella lopputulos olisi ollut yksimoottorinen mini-Rafale, maksimipainoltaan 13400 kiloa, hieman Gripen C/D:tä pienempi.

"The Avion featured a cropped delta-canard configuration and was to be capable of achieving supersonic speeds under a combat configuration.[1] The Avion shared several areas of commonality with French company Dassault Aviation's Rafale fighter aircraft; France had provided considerable technical assistance to Yugoslavia during the course of the Avion programme. Development work on the fighter was undertaken by the Vazduhoplovno Tehnički Institut (VTI) (Aeronautical Technical Institute) of Belgrade, the former Yugoslavia's main military-technical institute, in cooperation with Dassault Aviation."

"During 1991, the entire programme was halted due to a lack of available finance just prior to the commencement of production and a year prior to the scheduled date of the type's envisioned maiden flight. The Avion was terminated as a consequence of the outbreak of the Yugoslav Wars and the subsequent break-up of the country."


300px-Novi13ot.jpg

220px-%D0%9D%D0%905.JPG


Serbeillä on kokemusta ranskalaisten ja Dassaultin kanssa toimimisesta reilun 30 vuoden takaisesta, keskeytyneestä Novi Avion -projektista, jonka lopputulos olisi ilmeisesti ollut melkoisesti Rafalen näköinen. Wikin mukaan Serbian tilaamat Rafalet ovat tasoa F4, Avionslegendaires-linkin mukaan 9 yksipaikkaista ja 3 kaksipaikkaista.

Aiemmin Serbia on hankkinut Ranskasta Thalesin tutkia ja Airbus H145M helikoptereita. Koptereista on Wikin perusteella 5 kpl toimitettu ja 9 kpl tilauksessa. H145M:t on ilmeisesti tarkoitettu korvaamaan serbien Aerospatiale Gazelleja, eikä suurempia Mi-17 ja Mi-24 koptereita. Reuters-linkin mukaan Serbia on ostanut marraskuussa 2023 Kyprokselta 11 käytettyä Mi-35 kopteria.

Rafale-sopimuksen allekirjoittivat Serbian puolustusministeri ja Dassaultin toimitusjohtaja presidenttien Vucicin ja Macronin läsnäollessa.

"Minister of Defence Bratislav Gašić exchanged the signed contract for the purchase of Rafale aircraft and accompanying goods and services with the CEO of Dassault Aviation, Eric Trappier."

1725121293732.webp

Rafale-kaupan oheistuotteista tärkein on sopimus ydinvoimayhteistyöstä. Samassa N1info-lähteessä luetellaan joukko sopimuksia mm. ympäristötekniikan, maatalouden ja kaivostekniikan alueilta.

"Speaking about some of the other documents signed by the Serbian and French delegations, Vucic said some of them cover key issues on potential cooperation in developing a nuclear program. He said that he asked Macron for that because Serbia won’t have enough electricity in 10 years unless it uses nuclear power."





 
Viimeksi muokattu:
Syy voi olla occamilaisempi. On ihan uskottavaa etteivät serbit olleet vaikkapa tyytyväisiä E-Greipin suorituskykyyn tai ehkä todennäköisemmin kokivat niin pienen käyttäjäkunnan ostaman koneen liian epävarmaksi, future proof on heikko. Rafale sensijaan on myynyt viime aikoina suorastaan vilkkaasti. Nenärähmänä ovenkahvassa myös amerikkalaiset ovat voineet olla omista syistään nihkeitä myöntämään vientilupaa ächnologialle.
Lisäksi, mitä hyötyä Ruotsin ystävyydestä on Serbialle? Maailman pahin ihmisoikeusbesserwisseri ei *ehkä* rupea valittamaan sodankäynnistä... Kosovon kohdalla vielä epätodennäköisempää kuin yleisen sotimisen. Ja siinäkin tapauksessa uudet toimitukset ja varaosat lakkaisivat kulkemasta USA:n takia.

Ranska sen sijaan, heillä on sekä suurvallan löyhä moraali ja halua erottautua USA:sta polittisesti, itsenäisen ulkopolitiikan avulla, että he ovat tarkoituksellisesti brändänneet koneensa ja muunkin puolustusteollisuutensa ITAR-vapaaksi kaikenlaisia kolmannen maailman pikkuhitlereitä varten. Siihen eetokseen ei sopisi mikään kevyin perustein varaosien epääminen, eikä myöskään Ranskan haluun saada Rafalesta vientikauppoja projektin rahoittamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Syy voi olla occamilaisempi. On ihan uskottavaa etteivät serbit olleet vaikkapa tyytyväisiä E-Greipin suorituskykyyn tai ehkä todennäköisemmin kokivat niin pienen käyttäjäkunnan ostaman koneen liian epävarmaksi, future proof on heikko. Rafale sensijaan on myynyt viime aikoina suorastaan vilkkaasti. Nenärähmänä ovenkahvassa myös amerikkalaiset ovat voineet olla omista syistään nihkeitä myöntämään vientilupaa ächnologialle.
Minusta occamilaisin syy on, että Gripen ei ollut ehdolla koska Yhdysvallat ei tulisi antamaan vientilupaa osavalmistajana. Britit torppasivat vientihaaveet Argentiinaan paljon marginaalisemmalla alihankkijaosuudella.

Missään vaiheessa en ole nähnyt Gripeniä ja Serbiaa mainittavan samassa yhteydessä. Ruotsilla ei ole ollut hirveitä moraalisia vaikeuksia myydä aseita epämääräisiin pseudo-demokraattisiin maihin, joten siitäkään tuskin on kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsilla ei ole ollut hirveitä moraalisia vaikeuksia myydä aseita epämääräisiin pseudo-demokraattisiin maihin, joten siitäkään tuskin on kyse.
Ei niin, esim. Thaimaaseen johon nyt saattaa mennä E:tä saivat aikoinaan kaupat ryntäämällä ensimmäisenä länsimaana tekemään kauppoja juntan kanssa. Vielä kuninkaallisella vierailulla avitettuna. Mutta minkäs teet, jos et ole valmis esim. lahjomaan niin aika isoon osaan maailmaa ei tarvinne myydä.
 
Minusta occamilaisin syy on, että Gripen ei ollut ehdolla koska Yhdysvallat ei tulisi antamaan vientilupaa osavalmistajana. Britit torppasivat vientihaaveet Argentiinaan paljon marginaalisemmalla alihankkijaosuudella.
Mutta käytettyjä F-16:ia Argentiinaan sitten myydään.
 
Tässäpä vasta väite:
Serbia has confirmed the purchase of 12 Rafale aircraft from France for 2.7 billion euros. The aircraft will be delivered unarmed, as Belgrade wants to use its stocks of Russian and Chinese missiles. The Israeli company Elbit, already very present in Romania and North Macedonia, will ensure the compatibility of the systems.
 
Minusta occamilaisin syy on, että Gripen ei ollut ehdolla koska Yhdysvallat ei tulisi antamaan vientilupaa osavalmistajana. Britit torppasivat vientihaaveet Argentiinaan paljon marginaalisemmalla alihankkijaosuudella.
Sehän riittää että yksi kompontentti on sellainen, mistä osapuolella on päätösvalta (useimmissa länsikoneissa mm. heittoistuin on brittituote). Briteillä ja argentiinalaisillahan on luonnollisesti ihan omaa keskinäistä kiistaa.

Mutta voi toki olla, että Greippi ei ollut ehdokaslistallakaan ihan jo siksi, että svedujen ulkopolitiikka nähtiin riskiksi. Ei se monesta muustakaan syystä toki ollut kovin houkutteleva vaihtoehto, ainakaan kavereita ei sillä päätöksellä oikein voinut ostaa.
 
Mutta käytettyjä F-16:ia Argentiinaan sitten myydään.
Tästä oon tainnut aiemminkin ääneen pohtia, että ehkä brititkin katsoivat tämän vähemmäksi haitaksi kuin antaa Argentiinan valua Kiinan syliin. Ei olisi ollut mitenkään uskomatonta ajatella, että Kiina olisi tarjonnut vaikkapa laivuetta JF-17:ää ja vastineeksi vuokrata vaikkapa Ushuaian tai Rio Granden sataman 99 vuodeksi. Falklandin puolustus ja eritoten ilmapuolustus on kuitenkin nykyään aivan eri tasolla kuin 1982, joten varmaankin britit katsovat voivansa aivan hyvin vastata yhden vanhahkoista F-16-koneista koostuvan laivueen muodostamaan melko vähäiseen uhkaan, koneiden elinkaaritunteja sekä Argentiin taloutta ajatellen kun niillä tuskin edes voidaan kovin syvällistä taktista osaamista kehittää.

Yksi aika yksinkertainen keino muuten olisi asettaa kaupan ehdoksi koneiden ilmatankkausjärjestelmän pysyvä deaktivointi. Se ei juuri haittaisi Argentiinan suvereniteetin valvontaan tarvittavia tunnistuslentotehtäviä, mutta rajoittaisi merkittävästi lentotehtäviä Falklandille.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä hengitystäni pidättäisi Argentiinan puomitankkerihankintaa odotellessa. Käytännössä F-16:n tankkaaminen ilmassa on siis jo nyt Argentiinalle tekemätön paikka.
Aivan joo, en tuossa kapakasta känkky kainalossa palatessani muistanut F-16:n olevan puomitankattava. Falklandin sodassahan A-4:n letkutankkaus Herculeksesta oli briteille oikea murheenkryyni, ne ja Mirage 5:t (joiden toimintasäde riitti) poistivat pelistä ainakin neljä sotalaivaa upottaen niistä kaksi, joten briteillä voi hyvinkin olla asia vielä hampaankolossa.
 
F-16:sta tarjotaan nykyään letkutankkausversiotakin, eli Intialle tyrkyllä oleva 'F-21'. Tankkauspuomi työntyy esiin konformaalisäiliöstä. En tiedä olisiko jälkiasennettavana saatavilla??

f21.webp
 
Menee varmaan jo ohi aiheen (Rafale), mutta esmes F-4 oli sekä puomi- että letkutankattava, tosin eri versioina. Ei mitenkään tekninen este, mutta jälkiasennus voi olla pulmallista niskatankkausaseman sijainnin takia, sisäinen putkisto voi olla haastava jälkiasennussarjalle ja toisaalta luo tyhjää tilaa jonne hyötykuorman sijoittelu on hankalaa. Uudelleenrakennusta tulee.

Mua kyllä harmittaa Argentiinan sekoilu oman politiikkansa kanssa, taloustilanne kaatuu aina epämääräiseen peronismiin eli omalaatuiseen populismiin (jai aiemmin erityisesti sotilasjunttiin) sekä huonoihin KV-sopimuksiin, toisaalta härkäpäisyys Falklandin tilanteen kanssa luo vain tulehtuneen avohaavan joka ei ainakaan Argentiinaa itseään auta. 1900-luvun alussa Argentiina oli muistaakseni maailman viidenneksi suurin talous, eli ainekset oli paljon parempaankin tulevaisuuteen ja aivan luonnollinen asiakas Rafalelle vanha Mirage- ja Etendard-operaattori Argentiina olisi vähän paremmissa olosuhteissa ollut, puhumattaakaan WW2 jälkeen maassa orastaneesta omasta ilmailuteollisuudesta. Tekisi mieleni melkein sanoa, että historia 1900-luvulla on vähän kuin olisi katsonut lahjakkaan mutta vähän epävarman pojan sortumista koulukiusaajien paineessa narkkariksi.
 
Back
Top