Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei taida Serbia ostaa F-16:tta.

Kun amerikkalaiset pakottivat serbit luopumaan Bukin tilaamisesta, niin he ostivat sitten kiinalaisia ohjuksia. Sitäkin paheksuttiin, ehkäpä kulissien takana sitten tehtiin jotain muuvsseja ettei homma toistu?
 
En osaa sanoa onko tämä hyvä vai huono juttu.

Mietityttää vuotaako Rafalen teknologia tätä kautta vaan venäläisten käsiin.

Tämä voi olla yksi syistä, miksi huolto haluttiin ulkoistaa. Kaitpa Ranska kokee voivansa hallita tietovuotoriskit, Serbiaan meni kaupaksi mm. Mistral 3 -IT-järjestelmä jo 2019. Luovutus viivästyi parilla vuodella, onkohan sovittu kulisseissa käytännöistä että mitä ei sitten saa ulkopuolisille jakaa? Rafalet toimitetaan uusina tehtaalta, mutta onkohan luvattu kuranteinta versiota (F4 tai edes F3R)? Voisin kuvitella, että mm. Meteor-tuki voi olla jätetty pois, tai on sellainen 'fitted for but not with', ehkä myös SCALP (kummankaan toimitus ei ole vain Ranskan omissa käsissä).

On toki ihan uskottavaa, että serbeillä se tekninen ydinosaaminenkin vaativan modernin hävittäjäkaluston ylläpitoon on kokenut viimeiset kolme vuosikymmentä melkoista korroosiota (tosin diiliin kuuluu ilmeisesti mm. varamoottorit) . Ehkä näissä oloissa lännelle sopi huoltosopimus turvallisuussyistä (pysyy ne tärkeimmät järjestelmät ehkä patonkien käsissä), Ranskalle raha aina kelpaa ja serbien olisi varmaan ollut vaikea saada muunlaista diiliä, omat paukut voivat olla vähän heikoilla itsenäiseen huoltoon eikä lännestä olisi varmaan ollut muuta nyt saatavilla, Greippi E ehkä samanlaisella huoltosopparilla? Greippi C:t lienevät jo liian hapansilakkaa tässä vaiheessa. Kiinasta toki, mutta ulkopoliittisesti vaikeaa kun maa kuitenkin kiehnää EU:n kainaloon ellei halua jäädä Kuubaksi Euroopan sisämaahan. F-16 olisi varmaan ollut molemmille maille jotenkin kiusallinen valinta eivätkä jenkit varmaan olisi tarjonneet mitään kuuminta hottia. Typhoon olisi ollut varmaan Rafaleakin vaikeampi ja kalliimpi, joten mitä jää jäljelle, FA-50? Superhönöä ei varmaankaan edes harkittu.

Itelle tuli mieleen, että mahtoiko serbeillä myös vähän kolottaa Kroatian taannoiset Rafale-kaupat, ja halusivat vastata samalla mitalla?
Peli on muutenkin vähän kuin Civilizationia, aseiden ohella ostetaan myös kavereita. Serbia mm. antaa Rio Tinton avata litiumkaivoksen maahan, ja norkoilee Ranskasta mahdollisesti ydinvoimalaa.
 
Gripen E:ssä on paljon amerikkalaista teknologiaa, voi olla sekin olisi ollut ongelmallinen.
Versio on ilmeisesti F.4R. En usko että 3R on enää tuotannossa vuosikymmenen loppupuolella. Serbit joutuu vähän odottelemaan koneitaan kun tilauksia on kasautunut. Ei varmaan haittaa, MiGejä uusittiin joku vuosi sitten ja ehtivätpä kerätä rahaa.

Meteor ei kuulu kauppaan.
 
Tätä kauppaa on sorvattu vuosia, varmaan yksi kysymys hinnan lisäksi on ollut tietoturvallisuus. Intia-diilissä närää aiheutti Ranskan pakittaminen teknologiasiirtojen suhteen, kun arvioinnissa todettiin Intian kyky tietojen suojaamiseen olevan kyseenalainen.

Vaihtoehtoja ei hirveästi ole ollut, lähinnä jostain käytetyistä Eurofightereista on ollut puhetta, mutta veikkaan, että sekin olisi kaatunut viimeistään joidenkin alihankkijamaiden vastustukseen.

Ihailtavan perinteistä Ranskalaista asevientipolitiikkaa myydä ensin aseita yhteen maahan, ja sen jälkeen samat aseet siitä huolestuneelle naapurimaalle.
 
Gripen E:ssä on paljon amerikkalaista teknologiaa, voi olla sekin olisi ollut ongelmallinen.
Versio on ilmeisesti F.4R. En usko että 3R on enää tuotannossa vuosikymmenen loppupuolella. Serbit joutuu vähän odottelemaan koneitaan kun tilauksia on kasautunut. Ei varmaan haittaa, MiGejä uusittiin joku vuosi sitten ja ehtivätpä kerätä rahaa.

Meteor ei kuulu kauppaan.
Lähinnä pohdin, että konetta ei varmaankaan myydä kaikilla herkuilla, joten kyseessä voisi olla jonkinlainen monkey model tai vanhempi versio. F-16:stakaan tuskin olisi ollut block 70/72 saatavilla. Meteorin jättäminen pois oli melkeinpä selviö, se ei kuulunut Egyptinkään pakettiin (varmaan pääasiassa iipat asialla), en tiedä kuuluiko Kroatian.
 
En ole kovin tarkasti seurannut, mutta vanhojen uutisten mukaan loppusuoralla olivat Rafale ja Eurofighter:
https://aircosmosinternational.com/article/eurofighter-and-rafale-for-the-serbian-air-force-3617

Näistä Eurofighter ei ole varmaan ainakaan halvempi. Gripen on voinut pudota pois myös ruotsalaisten hankalan koulutusohjelman vuoksi, tämä ilmeisesti torpedoi koneen mahdollisuudet Kroatiassa.

Minun ymmärtääkseni Kroatia ei ole tilannut Meteoria. Mutta tästä on nettiuutisissa vähän ristiriitaista tietoa.
 
Serbilähteen mukaan ostoksen motiivina tosiaan oli ostaa kavereita. Konekäännös ontuu, mutta ilmeisesti ranskalaissijoittajia odotetaan mm. lentokenttä- ja metrotyömaille Serbiaan. Itse Rafale-kaupassa ei väännetty niinkään hinnasta, vaan ilmeisesti tietoturvatakuista.

Meterorhan on eurocanardien vähän sellainen wunderwaffe, mutta tosin myös kallis järjestelmä. Voi olla, että se on jätetty taloussyistä pois, mutta itselläni elää epäilys sen sisältyvän näihin turvallisuusseikkoihin. Sinänsä tunnistuslentotehtävillä, mikä varmaankin Balkanilla on se odotettavin tehtäväskenaario, pärjää mainiosti MICA:llakin.
 
Gripen on voinut pudota pois myös ruotsalaisten hankalan koulutusohjelman vuoksi, tämä ilmeisesti torpedoi koneen mahdollisuudet Kroatiassa.
Avaatko lisää, ei ole moinen väite tullut ennen vastaan. Mikä koulutusohjelmasta yleisestikään tekee hankalan?

Varmaan amerikkalaiset koulutusohjelmat ovat hankalia, kun ensin pitää (piti) käydä mm. pitkä kielikoulutus, mutta ei Gripeniä ruotsiksi opetella.
 
Se lukemani huhu oli sellainen, että ruotsalaiset vaativat ohjelmaan otettavilla lentäjillä olevan paljon kokemusta suihkuhävittäjillä (oliko jotain 150 lentotuntia /vuosi). Kroatian noin puolella tusinalla MiG-21:llä ei mitenkään pystynyt tällaisia tiimoja keräämään, joten siellä ei ollut yhtään ruotsalaisten spekseihin sopivaa lentäjää. Muut tarjoajat - eurooppalaiset, venäläiset, amerikkalaiset olivat sanoneet että lähettäkää lentäjät, me koulutamme heidät, mutta ruotsalaisilla oli tällaisia ihme vaatimuksia.

Tosiaan vain huhu, ja tuntuisi jotensakin järjettömältä, mutta tämmöistä eräs sikäläinen kertoi. Ja voisi selittää miksi esimerkiksi Botswanan 'varmat' kaupat menivät puihin.
 
Aika kumma vaatimus tosiaan, kun ruotsalaisilla lentäjillä on Sk-60:n eläköitymisen jälkeen nolla suihkukonetuntia takana Gripeniin siirryttäessä. Kysymys ei siis liene koulutusohjelman hankaluudesta vaan enemmänkin "pohjatietovaatimusten" hankaluudesta, joka taas todennäköisesti johtuu ruotsalaisten kyvystä (koneet/opettajat) kouluttaa pohjataitoja ulkomaalaisille ohjaajille omien lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
JOS tuo huhu pitää paikkansa, niin syynä tosiaan voisi olla Ruotsin ilmavoimien halu selvitä kouluttamisesta mahdollisimman pienellä vaivalla ja vastuulla.
Käytännössä ostajamaan pitäisi siis huomattavasti lisätä lentotunteja vanhalla kalustolla ennen Ruotsi-koulutuksen alkua: aika vaikeaa jos koneet on viimeisiään vetäviä brezhneviläisen kauden fossiileja kuten juuri Kroatialla ja Botswanalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli näin on, kyseessä on myös myyntiosaamisen puutetta. Aivan varmasti lentokoulutuspalveluita saa myös yksityisiltä markkinoilta jotka voidaan paketoida alihankintana osaksi kauppaa. Tietysti voivat kokea senkin hankalaksi järjestää ja kaventavan voittomarginaalia, mutta hyvä kauppias järjestää asiat rahaa vastaan. Sveduthan ovat järjestäneet vähän omalaatuiset liisauskaupat C-Greipille aiemmin, joten olen vähän skeptinen.

Syy voi olla occamilaisempi. On ihan uskottavaa etteivät serbit olleet vaikkapa tyytyväisiä E-Greipin suorituskykyyn tai ehkä todennäköisemmin kokivat niin pienen käyttäjäkunnan ostaman koneen liian epävarmaksi, future proof on heikko. Rafale sensijaan on myynyt viime aikoina suorastaan vilkkaasti. Nenärähmänä ovenkahvassa myös amerikkalaiset ovat voineet olla omista syistään nihkeitä myöntämään vientilupaa ächnologialle.
 
Back
Top