Diisseli auton osto

@Sanavalmis Muurinen Ei se pelkkä neliveto tosiaan nosta kulutusta mahdottomasti, mutta jos auton omamassaa alkaa olemaan 2000 kg, kuten kunnon vetoautossa kuuluu, niin kyllä se kaupunkikulutuksessa alkaa näkyä. Ja jos kyseessä on vielä korkea "maastoauto", niin maantiekulutuskin kasvaa ilmanvastuksen johdosta.
 
Miksi auto ylipäätänsä pitäisi ostaa omaksi? Leasingautoilu on jo niin halpaa että sitäkin kannattaa harkita. Ei ole pallo jalassa ison autolainan kanssa ja muutenkin huoletonta ajoa uudella autolla kun 2 vuoden välein vaihtaa uuteen. Ei katsastuksia, epävarmuutta että mikä osa hajoaa seuraavaksi ja takuut sekä vakuutukset toimii jos jotain sattuu. Itse olen todennut sen huolettomimmaksi tavaksi autoilla. Loppupeleissä auton elinkaarikustannuksia laskiessa leasing ei ole kallis, ja se turha korjaamolla käyttäminen kun alkaa osat kulumaan ja lahoamaan jää pois.
 
Jos taas katselet n. 15 vuotiasta, eli ennen ahdettuja downsizing-bensakoneita, siellä alkaa se diesel voittamaan. Viiden tonnin autoja, bensaa menee 8 litraa ja dieseliä 5. Säästät polttoaineessa paljon, ja auton arvo on muutaman vuoden päästä niin pieni, että montaa tonnia et ota turpaan vaikka se jäisi myymättäkin.

Se on just näin. Vertailin aiemmin tänä vuonna yli 15-vuotiaita, isoja neliveto-Volvoja eri käyttövoimilla. Laskin dieselin kannattavuuden rajaksi 8000 km vuodessa...

En sitten ostanut kummallakaan käyttövoimalla, en ilennyt. Runsaan 5000 euron auto, jolla on ajettu +-300 000 km, ja jossa on riski hankintahinnan suuruisesta remontista, jos automaattilaatikko tai Haldex hajoaa... Ostin puolet vähemmän ajetun, simppelillä tekniikalla olevan parin tonnin etuvetopommin, joka juo vähemmän bensiiniä satasella kuin diesel-Volvo.
 
Miksi auto ylipäätänsä pitäisi ostaa omaksi? Leasingautoilu on jo niin halpaa että sitäkin kannattaa harkita. Ei ole pallo jalassa ison autolainan kanssa ja muutenkin huoletonta ajoa uudella autolla kun 2 vuoden välein vaihtaa uuteen. Ei katsastuksia, epävarmuutta että mikä osa hajoaa seuraavaksi ja takuut sekä vakuutukset toimii jos jotain sattuu. Itse olen todennut sen huolettomimmaksi tavaksi autoilla. Loppupeleissä auton elinkaarikustannuksia laskiessa leasing ei ole kallis, ja se turha korjaamolla käyttäminen kun alkaa osat kulumaan ja lahoamaan jää pois.
Väliaikais- ja hätäratkaisuksi olen jotain katsellut, ettei tarvitse tehdä hätäratkaisua kun nyt ei todellakaan halua sitoutua silmät kiinni uuteen tekniikkaan. Totesin että sellainen riittävän iso ja hyvä tulee kalliiksi ihan kk- ja vuositasolla. Ja kun se vara-pikkuauto jo seisoo pihassa... Olisiko heittää kokemuksesta laskelmaa? Helppoudestahan noissa maksetaan.
 
Miksi auto ylipäätänsä pitäisi ostaa omaksi? Leasingautoilu on jo niin halpaa että sitäkin kannattaa harkita. Ei ole pallo jalassa ison autolainan kanssa ja muutenkin huoletonta ajoa uudella autolla kun 2 vuoden välein vaihtaa uuteen. Ei katsastuksia, epävarmuutta että mikä osa hajoaa seuraavaksi ja takuut sekä vakuutukset toimii jos jotain sattuu. Itse olen todennut sen huolettomimmaksi tavaksi autoilla. Loppupeleissä auton elinkaarikustannuksia laskiessa leasing ei ole kallis, ja se turha korjaamolla käyttäminen kun alkaa osat kulumaan ja lahoamaan jää pois.

Samat uuden auton eduthan saa myös ostamalla itse uuden auton. Leasingissa ulkoistaa riskin jäännösarvosta, mutta siitä otetaan sitten ihan kiva preemio. Noin äkkiseltään tuollaista ~50 k€ töpseliautoa K-Auton sivuilta katsoessa maksaa 24 kk / 20 tkm vuodessa -sopimuksella liki puolet auton listahinnasta... Auton arvon ei kuitenkaan pitäisi laskea samassa ajassa kuin 20-30 prosenttia, eli rahoituskulujen jälkeenkin luulisi jäävän hyvä siivu omaan taskuun, jos itse myisi rahoituksella ostetun auton.


Tarjoukset on sitten eri asia. Joskushan noita diilejä on näkynyt, että uuden auton (pikkuauton tai pienen perheauton) saa vuodeksi parin-kolmen satasen kuukausimaksulla. Sellainen jo melkein alkaa kannattaa, jos sopimuksen luultavasti niukka kilometrimäärä riittää omiin tarpeisiin.

Noin muutoin en varmaan harkitsisi leasingiä, ellei kyse olisi potentiaalisesti haastavasta myytävästä. Eli just esim. diesel tai esim. mallisarjan ensimmäinen vuosimalli, joka voi osoittautua täydeksi pommiksi.
 
Huonoilla teillä ja huonojen ajo-olosuhteiden takia olen suosinut nelivetokatumaasturia, bensakoneisessa ärsytti korkea kulutus, dieselissä korkea dieselvero. Ajomäärästä ei enää tule etua, säästö tulee pudottamalla maantienopeudet alle sataseen, jolloin kulutus on kuuden litran pinnassa. Samaan pääsee bensalla. Nykydieselin viimeiset vuodet säästän myös muuttamalla sen pakettiautoksi. Dieselin hinta on mennyt täysin arvaamattomaksi joten seuraava auto on todennäköisesti bensamoottorinen lataushybridi. Siinä on pienin verotuskin ja arkiasioinnit pääsen sähköllä.
 
Pohjoiseen pitkien matkojen ajoon, työmatkat n. 40km hyvää tietä etulinjaan 😅. Kauppareissut kaupngissa.
Nelivetohan olis kiva vaan hyvin pärjää ilmankin.

Alle 10 vuotiasta volvoa olen katsellut. Nykyisellä ajettu 350tkm ja mitään suurempia remontteja tarvinnu vielä tehä. Kytkin, turbo yms odottaa muista kuluvista osista puhumattakaan.

Patteri auto ei oikein kiinnosta, enkä vielä usko että ovat toimivia kovissa pakkasissa. Joskus se varmasti pitäisi laittaa.
Tosiaan se laskuri näytti erot niin pieneksi näillä hinnoilla. Vaikeita päätöksiä minulle kun satasen maksavaa tavaraakin mietin kauan aikaa 😅😅

Työkaveri laittoi hybridin vasta kehui kuinka halpaa ajaa. Todellisuudessa voisin maksaa 300e lyhennysta dieseli autosta ja silti tulisi halvemmaksi kuin hybridi. Sittenhän tilanne muuttuu kun kummatki on velattomia silloin hybridillä on edullisempaa ajoa.
 
Itse kun asun niin maalla ettei edes pikitiellä enää ole valaistusta ja ruokakauppaankin 20km niin meillä 2 kulkupeliä joista toinen 2.0 tdi neliveto citymaasturi jolla ajetaan lähtökohtaisesti kaikki ajot 2 hengen taloudessa. Sitten on 2.5 bensamaasturi jolla ajetaan jos keli niin paha ettei aura-autoja ehdi tänne asti sekä ne vähät ajot milloin molemmat tarvitsee autoa samaan aikaan. Tuon bensamaasturin ajattelin pitää vielä 10-20v, sillä on vasta 200tkm lasissa ja tulee noin 5tkm per vuosi. Täällä missä auton tärkein ominaisuus on neljä vetävää pyörää ja reilu maavara on sähkövaihtoehto vielä niin kosmisen kallis että seuraavakin pääkäyttis on diesel "citymaasturi". Jos normaali henkilöauto täyttäisi käyttiksen tarpeen niin sähkö olisi kyllä jo ihan toisella tavalla tapetilla mutta landepaukkuna fossiilinen palaa molemmissa vielä ainakin seuraavat 5-7v. (Tosin saatan palkita itseni sitä ennen kolmannella autolla joka vähän vikkelämpi ja vailla kattoa kun joskus olisi kiva nauttiakin matkanteosta).
 
Itse kun asun niin maalla ettei edes pikitiellä enää ole valaistusta ja ruokakauppaankin 20km niin meillä 2 kulkupeliä joista toinen 2.0 tdi neliveto citymaasturi jolla ajetaan lähtökohtaisesti kaikki ajot 2 hengen taloudessa. Sitten on 2.5 bensamaasturi jolla ajetaan jos keli niin paha ettei aura-autoja ehdi tänne asti sekä ne vähät ajot milloin molemmat tarvitsee autoa samaan aikaan. Tuon bensamaasturin ajattelin pitää vielä 10-20v, sillä on vasta 200tkm lasissa ja tulee noin 5tkm per vuosi. Täällä missä auton tärkein ominaisuus on neljä vetävää pyörää ja reilu maavara on sähkövaihtoehto vielä niin kosmisen kallis että seuraavakin pääkäyttis on diesel "citymaasturi". Jos normaali henkilöauto täyttäisi käyttiksen tarpeen niin sähkö olisi kyllä jo ihan toisella tavalla tapetilla mutta landepaukkuna fossiilinen palaa molemmissa vielä ainakin seuraavat 5-7v. (Tosin saatan palkita itseni sitä ennen kolmannella autolla joka vähän vikkelämpi ja vailla kattoa kun joskus olisi kiva nauttiakin matkanteosta).

Jos kilometrejä kertyy niin paljon, että diesel on oikeutettu, ja autokin on citymaasturi, niin eikö tuo alkaisi jo olla sähkölle otollinen paikka? ID4 GTX tms.?

Korkeampi hankintahinta kuin dieselautossa, mutta jos sähkönhinta normalisoituu, niin ajanoloon voisi luulla saavutettavan kustannussäästöä.
 
Löytyykö kaasuasemaa? Kaasulla ainakin edullinen ajaa, ja näppärästi bensa-auton saa modattua kaasulle. Meillä täällä Oulussa kaasu
1,88 euroa/kilo (bensalitrahinnaksi muutettuna on noin 1,20 euroa/litra).
 
Löytyykö kaasuasemaa? Kaasulla ainakin edullinen ajaa, ja näppärästi bensa-auton saa modattua kaasulle. Meillä täällä Oulussa kaasu
1,88 euroa/kilo (bensalitrahinnaksi muutettuna on noin 1,20 euroa/litra).
Komppaan ajatelleeni ekaa kertaa moisia kamppeita. Hinta ollut n 50 c/kilo halvempi aiemmin.
 
Jos taas katselet n. 15 vuotiasta, eli ennen ahdettuja downsizing-bensakoneita, siellä alkaa se diesel voittamaan. Viiden tonnin autoja, bensaa menee 8 litraa ja dieseliä 5. Säästät polttoaineessa paljon, ja auton arvo on muutaman vuoden päästä niin pieni, että montaa tonnia et ota turpaan vaikka se jäisi myymättäkin.
Suoraan tähän liittyen: uudemmissa autoissa on minun mielestäni kaksi miinaa. Juuri nuo downsizing koneet joilla ei todellakaan ajeta puolta miljoonaa ja sitten nuo 10 v ja uudemmat kusiruiskudieselit jatkuvine vikoineen ja punavaloineen. Itte pähkäillyt jo pari vuotta auto(je)n vaihtoa ja aina se on kaatunut siihen että pihassa on kaksi vanhaa mutta toimivaa pulkkaa joiden arvo vaan nousee, heti tankkauksen jälkeen :)
Ehkä sitten seuraavaksi uusi pikkuauto ja toinen vanha dieseli jolla tehdään pidemmät siivut, lopun aikaa seisonnassa..
 
Suoraan tähän liittyen: uudemmissa autoissa on minun mielestäni kaksi miinaa. Juuri nuo downsizing koneet joilla ei todellakaan ajeta puolta miljoonaa ja sitten nuo 10 v ja uudemmat kusiruiskudieselit jatkuvine vikoineen ja punavaloineen. Itte pähkäillyt jo pari vuotta auto(je)n vaihtoa ja aina se on kaatunut siihen että pihassa on kaksi vanhaa mutta toimivaa pulkkaa joiden arvo vaan nousee, heti tankkauksen jälkeen :)
Ehkä sitten seuraavaksi uusi pikkuauto ja toinen vanha dieseli jolla tehdään pidemmät siivut, lopun aikaa seisonnassa..
Sepä se! Mitä olen silmäillyt vaihtoautoja, niin hintahaarukka 2000-10000€ on poissuljettu.

Alle parin tonnin saa auton jonka voi työntää paaliin jos eteen tulee katastrofikorjaus. Osat alkaa olla edullisia, parilitrainen (tai vähän reilu) kone ei ole vielä aivan loppu eikä ole pilattu kaikkein hienoimmilla saastelaitteilla.

Yli kymppitonnin saa kohtuullisesti (100-150tkm) ajetun uudehkon keskikokoisen auton pienellä ahdetulla koneella, korjauskierre ei ole vielä alkanut, mutta kyllä se edessä on.

Tuossa välissä on sitten sitä n. kymmenenvuotiasta autoa, joissa on joko:
A) pikkukoneessa jo se 250tkm lasissa, ahtimet ja automaattilaatikko on jo tulilangan sytytystä vaille
B) kestävä isompi kone, mutta 350tkm ajettu - sama laulu. Todennäköisesti korissa ja alustassakin jo riittävästi tekemistä.

itsellä tähtäimessä 7-8v auto, alle 150-200tkm lasissa ja sporttiversiona jolloin pellin alla on vielä iso mylly ja kaksoiskytkimen sijaan momentinmuunnin. Tietämäni kyseisen konemallin ennätys 743tkm - apulaitteet, solenoidit ja anturit meni kertaalleen, mutta vasta tuossa vaiheessa piti aukoa konetta.
 
Jos kilometrejä kertyy niin paljon, että diesel on oikeutettu, ja autokin on citymaasturi, niin eikö tuo alkaisi jo olla sähkölle otollinen paikka? ID4 GTX tms.?

Korkeampi hankintahinta kuin dieselautossa, mutta jos sähkönhinta normalisoituu, niin ajanoloon voisi luulla saavutettavan kustannussäästöä.
En ole halukas investoimaan nykyisillä akkutekniikoilla tehtyyn sähköautoon. Toyotalla ja Nissanilla 2025 tai 6 pitäisi tulla jo kevyempää ja pitkäikäisempää solid state-akkua kauppaan. Siitä pari vuotta kalleimmat ekat vuodet saa maksaa joku muu eli noin 5-7v aikaikkunalla sähkö alkaa olla itselle vaihtoehto. Sitä ennen varmaan vielä joutaa kerran hakea nelivetodieselin käyttikseksi. 50-60t€ autoon (ei sähkö eikä polttis) ei ole itsestä missään olosuhteissa mielekäs vaikka käyttökulut olisi olemattomat ja tuo raha löytyisikin hankintaan ilman pätkän hakua.
 
En ole halukas investoimaan nykyisillä akkutekniikoilla tehtyyn sähköautoon. Toyotalla ja Nissanilla 2025 tai 6 pitäisi tulla jo kevyempää ja pitkäikäisempää solid state-akkua kauppaan. Siitä pari vuotta kalleimmat ekat vuodet saa maksaa joku muu eli noin 5-7v aikaikkunalla sähkö alkaa olla itselle vaihtoehto. Sitä ennen varmaan vielä joutaa kerran hakea nelivetodieselin käyttikseksi. 50-60t€ autoon (ei sähkö eikä polttis) ei ole itsestä missään olosuhteissa mielekäs vaikka käyttökulut olisi olemattomat ja tuo raha löytyisikin hankintaan ilman pätkän hakua.

Asia kunnossa. :)

Oletin, että kun olet vielä vaihtamassa (etkä kitkuttele vanhalla), niin hakusessa olisi uusi auto. Jos pistää rinnakkain vaikkapa VW Tiguanin ja ID.4:n nelivetoversioiden hinnastot, niin sähköautolla alkaa jo alta sadan tuhannen kilometrin jälkeen olla kustannukset tasoissa pelkästään naftakortin muututtua lataustägiksi. (Menemättä lainkaan eroihin huoltokustannuksissa, suunnittelemattomista huoltokohteista puhumattakaan (turbot, haldexit, automaattivaihteistot...).)

Jos vertailussa on enemmän tai vähemmän käytetty diesel ja uusi sähikäinen, niin se toki muuttaa tilannetta tasasuhtaisemmaksi. Ajomäärätkin luonnollisesti vaikuttaa, 20 tkm vuodessa on vähän eri juttu kuin 60 tkm vuoteen. Eikä tarvitse sitoa yhtä paljoa pääomaa (tai allekirjoittaa yhtä suurta velkakirjaa) ja pahimmillaan laittaa autoa myyntiin heti autoliikkeestä ulosajamisen jälkeen, jos autontarve/taloustilanne muuttuu yllättäen.

Mutta silti sähkö tuntuisi taloudellisesti hyvältä vaihtoehdolta jo nyt. Sähköauton energiakulut muutaman sentin per kilometri (Ukrainaa edeltäneillä sähkönhinnoilla), dieselauton toistakymmentä senttiä. Huoltokuluissakin pitäisi tulla silkkaa säästöä. Sillä makselee jo jonkin verran arvonalenemaa.
 
^Tai eihän sillä arvonalenemaa vielä makseta, mutta arvonalenemien erotusta, jos vertailukelpoinen dieselkatumaasturi on sellainen enintään ~100 tkm ajettu ja enintään n. 5-vuotias 20-30k€ hintaluokasta.
 
Asia kunnossa. :)

Oletin, että kun olet vielä vaihtamassa (etkä kitkuttele vanhalla), niin hakusessa olisi uusi auto. Jos pistää rinnakkain vaikkapa VW Tiguanin ja ID.4:n nelivetoversioiden hinnastot, niin sähköautolla alkaa jo alta sadan tuhannen kilometrin jälkeen olla kustannukset tasoissa pelkästään naftakortin muututtua lataustägiksi. (Menemättä lainkaan eroihin huoltokustannuksissa, suunnittelemattomista huoltokohteista puhumattakaan (turbot, haldexit, automaattivaihteistot...).)

Jos vertailussa on enemmän tai vähemmän käytetty diesel ja uusi sähikäinen, niin se toki muuttaa tilannetta tasasuhtaisemmaksi. Ajomäärätkin luonnollisesti vaikuttaa, 20 tkm vuodessa on vähän eri juttu kuin 60 tkm vuoteen. Eikä tarvitse sitoa yhtä paljoa pääomaa (tai allekirjoittaa yhtä suurta velkakirjaa) ja pahimmillaan laittaa autoa myyntiin heti autoliikkeestä ulosajamisen jälkeen, jos autontarve/taloustilanne muuttuu yllättäen.

Mutta silti sähkö tuntuisi taloudellisesti hyvältä vaihtoehdolta jo nyt. Sähköauton energiakulut muutaman sentin per kilometri (Ukrainaa edeltäneillä sähkönhinnoilla), dieselauton toistakymmentä senttiä. Huoltokuluissakin pitäisi tulla silkkaa säästöä. Sillä makselee jo jonkin verran arvonalenemaa.
Noissa nelivedoissa (kuten varmasti hyvin olet perillä, laitan tähän jos joku muu ei) on tosi paljon eroja miten ne toimivatja sen takia meille valikoitui nyt taloon 2kpl automaattiaskisia Nissaneita (esim Subaru olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto kanssa nelivetonsa suhteen). Niillä on muissakin kuin Pathfinderissa ja Patrollissa maalaiselle tärkeä 2WD-4WD-4WD Lock valitsin jolla nelivedon saa oikeesti jauhamaan hitaalla vaihteella kun pudottaa vielä luistoneston veks hangen läpi pikitien varteen myös tällaisina aamuina kun aura-traktori ei ole käynyt pihassa(enkä ole halunnut herätä viideltä ajamaan mönkijällä paikkoja auki itse). Samanlainen oli MB ML:ssä joka oli mainio peli muuten kuin käyttökuluiltaan, välissä kokeilin Haldex-Skodan mutta en oikein koskaan tykkännyt sen nelivedosta joka välistä oli ja välistä ei neliveto. Esimerkiksi korealaiset nelivedot jänismetsällä osoittautuneet huonoiksi hankiautoiksi kun ykkönen liian pitkä niin pakko ajaa kovaa hangessa = iso riski lipsahtaa ojan puolelle. Mutta tosiaan jos joku hankkimassa nelivetoista autoa lumessa etenemiskyky edellä, kannattaa tosiaan tuolle puolelle antaa arvoa. Sille on eteläisessä Suomessa 10-20 päivää per painoarvoa syrjäseuduilla asujalle. Ei sillä etteikö tuollaisella neliveto Skodalla pärjäisi landellakin jo hyvin (nelivetoisessa on lyhyempi ykkönen manuaaliaskissa kuin etuvetoisessa) mutta siitä on vielä pykälän paremmin pelaaviakin järjestelmiä tarjolla.
 
Noissa nelivedoissa (kuten varmasti hyvin olet perillä, laitan tähän jos joku muu ei) on tosi paljon eroja miten ne toimivatja sen takia meille valikoitui nyt taloon 2kpl automaattiaskisia Nissaneita (esim Subaru olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto kanssa nelivetonsa suhteen). Niillä on muissakin kuin Pathfinderissa ja Patrollissa maalaiselle tärkeä 2WD-4WD-4WD Lock valitsin jolla nelivedon saa oikeesti jauhamaan hitaalla vaihteella kun pudottaa vielä luistoneston veks hangen läpi pikitien varteen myös tällaisina aamuina kun aura-traktori ei ole käynyt pihassa(enkä ole halunnut herätä viideltä ajamaan mönkijällä paikkoja auki itse). Samanlainen oli MB ML:ssä joka oli mainio peli muuten kuin käyttökuluiltaan, välissä kokeilin Haldex-Skodan mutta en oikein koskaan tykkännyt sen nelivedosta joka välistä oli ja välistä ei neliveto. Esimerkiksi korealaiset nelivedot jänismetsällä osoittautuneet huonoiksi hankiautoiksi kun ykkönen liian pitkä niin pakko ajaa kovaa hangessa = iso riski lipsahtaa ojan puolelle. Mutta tosiaan jos joku hankkimassa nelivetoista autoa lumessa etenemiskyky edellä, kannattaa tosiaan tuolle puolelle antaa arvoa. Sille on eteläisessä Suomessa 10-20 päivää per painoarvoa syrjäseuduilla asujalle. Ei sillä etteikö tuollaisella neliveto Skodalla pärjäisi landellakin jo hyvin (nelivetoisessa on lyhyempi ykkönen manuaaliaskissa kuin etuvetoisessa) mutta siitä on vielä pykälän paremmin pelaaviakin järjestelmiä tarjolla.
Nelivedoissa on todellakin eroa.
Itsellä on kokemusta aidosta maasturista (Pajero) alennusvaihteineen&lukkoineen, jatkuvasta nelivedosta ja toisessa päässä Haldex-etuvedosta. Lisäksi tietysti taka- ja etuvedot.
Sitten kun se aito maasturi on jumissa, se on tiukassa, turha käskee emäntää työntämään:cool:
Kytkeytyvä nelivetokin oli suuri edistys edestä raapivaan verrattuna.
En mielelläni enää luopuisi nelivedosta, vaikka se tarve harvoin vastaan tuleekin.

Niin, tästä käyttövoimasta:
Diesel-citymaasturi alla, kulkee vähällä ja olen kokonaisuuteen tyytyväinen. Vuotuinen käyttövoimavero syletyttää, varsinkin pumppuhinnan ollessa kalliimpi bensaan verrattuna. En kuitenkaan taida lähteä vaihtamaan, kun pääomalle pakko laskea korkoa (oli se sitten rahoitusta tai sijoituksen purkua) eikä tuon nykyisen vaihtoarvo taida olla odotuksieni mukainen. Omat ajotkin todella vähäisiä ja jos työkeikalle lähtee, firmahan sen korvaa. Ajan auton loppuun ja sitten Kuusakoskelle paalattavaksi.
Sähköauton varmaan itsekin hankkisin, jos uusiminen olisi välttämätöntä. Sähkö käyttövoimana autoillessa kannattaa muistaa, että verokyrpä ei loputtomiin katsele halpaa kustannusta. Kunhan sähkökamppeet riittävästi yleistyvät: Verokyrpä tulee hakemaan omansa. Veikkaukseni on, että iskevät km-pohjaisen maksun, kun sähköautot ovat valtaosin niin uusia, että niissä paikannusjärjestelmät ovat jo paikallaan odottamassa verottajan karvaista käpälää. Tuossa on verottajan kannalta se kiva puoli, että myös ilmainen omasta voimalasta (aurinko/tuuli) otettu sähkö saadaan verotuksen piiriin.
Disclaimer: Mielestäni kaikki verotus on varastamista, ei ole minun syyni, jos tuo ennustus toteutuu.
 
Back
Top