Asia kunnossa.
Oletin, että kun olet vielä vaihtamassa (etkä kitkuttele vanhalla), niin hakusessa olisi uusi auto. Jos pistää rinnakkain vaikkapa VW Tiguanin ja ID.4:n nelivetoversioiden hinnastot, niin sähköautolla alkaa jo alta sadan tuhannen kilometrin jälkeen olla kustannukset tasoissa pelkästään naftakortin muututtua lataustägiksi. (Menemättä lainkaan
eroihin huoltokustannuksissa, suunnittelemattomista huoltokohteista puhumattakaan (turbot, haldexit, automaattivaihteistot...).)
Jos vertailussa on enemmän tai vähemmän käytetty diesel ja uusi sähikäinen, niin se toki muuttaa tilannetta tasasuhtaisemmaksi. Ajomäärätkin luonnollisesti vaikuttaa, 20 tkm vuodessa on vähän eri juttu kuin 60 tkm vuoteen. Eikä tarvitse sitoa yhtä paljoa pääomaa (tai allekirjoittaa yhtä suurta velkakirjaa) ja pahimmillaan laittaa autoa myyntiin heti autoliikkeestä ulosajamisen jälkeen, jos autontarve/taloustilanne muuttuu yllättäen.
Mutta silti sähkö tuntuisi taloudellisesti hyvältä vaihtoehdolta jo nyt. Sähköauton energiakulut muutaman sentin per kilometri (Ukrainaa edeltäneillä sähkönhinnoilla), dieselauton toistakymmentä senttiä. Huoltokuluissakin pitäisi tulla silkkaa säästöä. Sillä makselee jo jonkin verran arvonalenemaa.