Eduskuntavaalit 2015

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Maaseutukouluja on lakkautettu ja lakkautetaan sellaista vauhtia, että alkaa olla syytä miettiä kansantaloudellisesti sen järkevyyttä, että kohta osa asuntokannasta menettää arvonsa. Lasten koulupäivät ovat jo nyt pituudeltaan aivan järkyttäviä kun matka-ajan lisäksi täytyy odottaa sen viimeisenkin tunnin loppua että saadaan taksi täyteen.

Eikö kyläkoulut ole jo harvennettu sellaiseen malliin, ettei niistä enää juurikaan porua ole nostettavaksi? Ainakin kahdella kesämökkipaikkakunnallani on kaikki kyläkoulut lakkautettu, joten ei ole enää niiden perään huutaminen.

Hyvä niin! Loppui sekin itku ja poru, jota saikin koko 90-luvun kuunnnella.
 
Mistä sitten johtunee mutta lasten käyttäytyminen on nykyisin niin levotonta, että jo nykyisetkin luokkakoot ovat ns. haasteellisia. Ja jos opettaja katsoo reuhaavaa oppilasta vihaisesti, ottaa vanhempien lakimies yhteyttä ja oikeusasiamies antaa tuomitsevan lausunnon.

Häirikkölapsiaan viimeiseen asti tukevien vanhempien yleistyminen on kyllä ihmeellinen ilmiö. Ehkä se on sitä "terveellistä itsekkyyttä" tai jotain että oma jälkikasvu saa pilata paitsi omat, myös muiden opinnot.

En tiedä miten asian voisi ratkaista parhaiten, mutta kieltämättä tulee mieleen Isä Aurinkoisen opit: "Ei ihmistä - ei ongelmaa" :D
 
Mielenkiintoisia aikoja hallitusneuvotteluissa. Näyttäisi että ainakin ministerien määrän osalta byrokratian vähentäminen saadaan alkuun. Erityisen toivottavaa olisi vihersosialistien valtaaman ympäristöministeriön lopettaminen ja sen tehtävien jakaminen. Näin saataisiin ympäristöasiat parempaan käsittelyyn ja loppuisi niiden varjolla tehty yhteiskuntaa vahingoittava politikointi.
 
Kirjoitat täyttä asiaa!

Lisäksi valtion palkoissa (osittain myös kuntien palkoissa) täytyy muistaa verotuksen vaikutus eli palkkapäivänä iso osa palkasta palaa välittömästi valtion eli työnantajan kassaan. Jos valtiolla on keskipalkka vaikkapa 4.000 euroa, niin siitähän palaa heti tonni takaisin valtion kassaan. Nettovaikutus on siis "vain" 3.000 euroa.
Tuosta seuraa se, että jos virkaloisten palkasta säästetään 1 miljardi, niin nettosäästö on satoja miljoonia pienempi. Jos vielä joudutaan työttömyyskorvauksia maksamaan, niin taitaa "säästöstä" kadota heti 0,5 miljardia.

Tai niin että palkkakustannus on neljän tonnin palkalla luokkaa 7000 euroa ja siitä palautuu tonni tuloverona valtion kassaan.
 
Valtionhallinnossa ja julkisella sektorilla on aikaisemmin ollut runsaasti matalasti koulutettuja virkamiehiä erilaisissa suoritustason tehtävissä. Erilaisten tehostamisohjelmien, teknologian kehityksen ja rakennemuutosten myötä käytännössä kaikki matalan koulutuksen ja suorittavan tason virkamiestyö on parin viimeisen vuosikymmenen aikana ulkoistettu yksityisille yrityksille tai lopetettu kokonaan.

Jäljelle ovat täten jääneet enää vain korkeakoulutetut virkamiehet sekä suhteellisen harvalukuiset virat, jotka perustellusta syystä vaativat pätevyysvaatimuksenaan korkeakoulututkintoa. Em. virkatehtäviä ei tyypillisesti ole ulkoistettu, koska virkatehtäviin kuuluu usein esimerkiksi julkisen vallan käyttöä, lakiin perustuvia viranomaistoimivaltuuksia tai erikoisalojen tehtäviä ja erikoisosaamista, joita yksityiset yritykset eivät kykene tarjoamaan. Tyypillinen maanpuolustusaiheinen esimerkki tällaisesta voimakkaan erikoistuneesta ja lakisääteisen viranomaisen statuksella toimivasta, mutta samalla laajat suorittavan työn ulkoistamiset toteuttaneesta valtionlaitoksesta on Puolustusvoimat.

Samalla julkishallinnon tilastolliset keskipalkat ovat hämäävästi nousseet, koska matalapalkkaiset keittäjät, siivoojat, sihteerit, asentajat, konekirjoittajat ja talonmiehet eivät ole enää niitä vetämässä alaspäin. Perinteisen mielikuvan mukaisia menneiden aikojen lapioon nojailevia laiskoja tupakanpolttelijoita ei enää ole. Varsinainen lapioon nojailu teetetään yksityisillä yrityksillä ulkoistettuna ja kilpailutettuna ostopalveluna.

Julkishallinnon rakennemuutokset ja henkilöstötoimialan kehitys onkin ollut markkinatalouden näkökulmasta varsin loogista, sillä miksi esimerkiksi siivoojan, asentajan tai keittiötyöntekijän pitäisi olla virkamies, kun markkinat ovat pullollaan yksityisiä siivous-, kunnossapito- ja kateringalan yrityksiä? Myös yksityinen sektori on yhtälailla täynnä samanlaisia case-esimerkkejä eri ammattiryhmistä ja näiden työehtoihin sovellettavista työehtosopimuksista (esim. paperitehtaiden siivoojat). Työehtoja ja etuja tarkasteltaessa kaikkien työntekijöiden asettaminen samalle viivalle ja samaan muottiin ei ole liiketaloudellisesta näkökulmasta järkevää tai edes välttämätöntä, vaikka erityisesti AY-liikkeen mukaan tällainen järjestely olisikin ihailtavan tasa-arvoista.

Useissa kohdin hyvä askel eteenpäin olisi jo se että unohdettaisiin sana ylempi pois pätevyysvaateista. Sen jälkeen voitaisiin koulutuksen puolella mennä samalle linjalle. Yksityisen puolen rakenteelliset kieroumat ovat toki todellisuutta nekin. Siellä rahoitus tulee kuitenkin muualta kuin yhteisistä verorahoista joten ne eivät ole samalla tavalla ongelma kuin julkispuolella.

Ainoa tie saada aikaiseksi todellinen uudistus olisi varmaankin purkaa kaikki ja rakentaa uudet systeemit ihan perustuksista lähtien. Ei näitä lääppimällä saada ikinä kuntoon.
 
Häirikkölapsiaan viimeiseen asti tukevien vanhempien yleistyminen on kyllä ihmeellinen ilmiö. Ehkä se on sitä "terveellistä itsekkyyttä" tai jotain että oma jälkikasvu saa pilata paitsi omat, myös muiden opinnot.

En tiedä miten asian voisi ratkaista parhaiten, mutta kieltämättä tulee mieleen Isä Aurinkoisen opit: "Ei ihmistä - ei ongelmaa" :D

Häirikkölapsille sisäoppilaitos jonnekin Inarin-Ivalon vaiheille ja sinne toisesta varotuksesta 3 vuodeksi kerrallaan. Kesälomalla pariksi viikoksi kotiin. Muuten ei oikeutta pitää yhteyttä vanhoihin kavereihin tai kotiväkeen. Nimeksi vaikka Uudelleenkoulutuskeskus. Vanhemmille vastaava järjestely. Tapauskohtaisesti harkittaisiin lähetettäisiinkö lapsi vai vanhmmat. Kannattaisi ainakin kokeilla ;)
 
Samaa mieltä. Omassa kotikunnassa on juurikin tämäntyyppinen keissi päällä, kyläkoulujen mentyä luiskaan jo 90-luvulla on ollut 2 peruskoulua, yksi keskustaajamassa ja toinen 0-6 luokille toiseksi tärkeimmässä taajamassa. Jälkimmäinen on varsinainen rakennusvirheiden mestarinäyte ja meni purkuun vain 30 vuoden iässä. Nyt on sitten aivan mahdoton itku ja poru siitä, miten koko kylä kuolee, talojen arvo laskee nollaan ja sitä rataa jos ei rakenneta samanlaista ala-astetta homepommin tilalle tilanteessa jossa rakentaminen aiheuttaisi useiden prosenttiyksiköiden nousupaineen jo entisestään korkealle kunnallisverolle. Vaihtoehtona on esitetty keskustaajaman koulun tilojen laajentamista.

Olen ehkä ei-puolueeton kun asumme itse 100 metrin päässä tuosta keskustaajaman koulusta, ja ymmärrän että jos on vaikka pari vuotta sitten muuttanut tuon toisen koulun viereen ajatellen lasten koulumatkasta tulevan leppoisaa, voi asia tuntua katkeralta. Silti kun toimivat koulukyydit on järjestetty ja päiväkodit joihin vanhemmat itse hoitavat kuljetukset löytyvät kohtuullisen hyvin kaikkialta joko läheltä kotia tai työmatkan varrelta, tuntuu järjettömältä hirttäytyä kahden koulun malliin. Luokkakoot eivät muutaman tuhannen hengen kunnassa edelleenkään hurjasti kasva ja jos kaikki opettajat ym. ovat yhdessä paikkaa, saadaan maksimaalinen joustavuus opetukseen. Jos ääritapauksissa joku lapsi joskus joutuu odottamaan koululla 30 min, ei voida mielestäni puhua kovin tuskallisesta asiasta. Aikoinaan koulumatkat saattoivat kestää yli tunnin jalkaisin kyläkouluillekin, tuli sportit samalla. Olen itse ollut koulussa hieman yli 30 oppilaan luokassa, lukumäärä ei opetusta heikentänyt mutta joskus olisi ollut hyötyä jos opettajalla olisi ollut valtuudet poistaa häiriköt luokasta muiden opettelua häiritsemästä.

Mutta kun realiteetit huomioiden yhden koulun malli varmistaisi tasokkaan opetuksen ja kelvollisen taloudenpidon perinteisesti velkaa välttelevässä ja talouden osalta inhorealistisessa kunnassa, tuntuisi tunnepohjaisesti perusteltu investointi seiniin 500 asukkaan taajamassa aika älyttömältä. Seudun pikkukunnissa on tehty vastaavia "arvovalintoja" ja sitten kaaduttu elinkelvottomina Lappeenrannan syliin, sillä seurauksella että sekä ne hienot ja kalliit uudet lähipalvelut on ajettu alas ja lisäksi ajettu vastaanottavan Lappeenrannan oma talous kokonaisuutena heikkoon jamaan, kiitos myös 5 vuoden irtisanomissuojien ym.

Mutta yritäpä perustella näitä sille lähes uskonnollisella kiihkolla "meidän koulua" vaativalle vanhempainyhdistykselle, joka sivuuttaa koko sen kysymyksen että 20min koulumatka suuntaansa ei tapa mitään kylää mutta 24% kunnallisvero tappaa koko kunnan kiduttaen hitaasti (kun naapurikunnissa voisi olla 5% alhaisempi vero...).

Edit:
@YliKoo :n vastausta täytyy kompata siinä että asioita täytyy toki vertailla aidosti puolueettomin laskelmin, joissa otetaan pitkällä aikavälillä mm. kuljetuskulut huomioon eikä liioitella kiinteistöjen hoitokulua. Yksityisellä sektorilla olen nähnyt miten liioiteltiin tietyissä päätöksissä esim. toimipisteiden lakkauttamisen tuomia säästöjä ja tietty vähäteltiin liikevaihdon alenemista. Ja ehkä luokkakoko 30 alkaa olemaan ylärajoilla. Tässä pikkukunnassa siitä tulisi tuskin edes 20 tuolla ehdotetulla 1 ison koulun mallilla.

Tässäkään ei sitten kannata sortua ihan sinisilmäisyyteen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on vahva Kokoomus-lobby ajamassa koulujen erikoistumista harvaan sijoitetuiksi suuryksiköiksi. Ala-aste, yläaste ja lukio kaikki omiin suuriin laitoksiinsa vanhan mallin sijaan, jossa pyrittiin pitämään oppilaat samoilla nurkilla koko kouluputken läpi. Tehokkuutta tämä uusi malli ei lisää minkään mittauksen mukaan, mutta se lisää valtavan määrän koululaisia julkisen liikenteen asiakkaaksi. Tämä liikennöinti tuotetaan yksityisen sektorin toimesta ja sieltä taustalta löytyvät paikalliset Kokoomuksen edustajat yhtiöineen.
 
Tässäkään ei sitten kannata sortua ihan sinisilmäisyyteen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on vahva Kokoomus-lobby ajamassa koulujen erikoistumista harvaan sijoitetuiksi suuryksiköiksi. Ala-aste, yläaste ja lukio kaikki omiin suuriin laitoksiinsa vanhan mallin sijaan, jossa pyrittiin pitämään oppilaat samoilla nurkilla koko kouluputken läpi. Tehokkuutta tämä uusi malli ei lisää minkään mittauksen mukaan, mutta se lisää valtavan määrän koululaisia julkisen liikenteen asiakkaaksi. Tämä liikennöinti tuotetaan yksityisen sektorin toimesta ja sieltä taustalta löytyvät paikalliset Kokoomuksen edustajat yhtiöineen.

Melko pitkälle menevä salaliittoteoria tuokin. Varsinkin kun muistaa pk-seudun suurimmat henkilöliikenteenharjoittajat, kuten Helsingin kaupunki (metro, ratikat, "siniset bussit") ja heti perään VR:n paikallisjunineen. Aika vaikea nähdä, miten nuo olisivat kokoomuslaisten bisnestä.

Eikö demarit ja vihreät vassarit ole myös koulujen keskittämisen kannalla? Heidän ideologiaan tosin kuuluisi nimetä koulutu geneerisesti numeroin, ettei kukaan pääse keulimaan hienommalla nimellä.
 
Useissa kohdin hyvä askel eteenpäin olisi jo se että unohdettaisiin sana ylempi pois pätevyysvaateista. Sen jälkeen voitaisiin koulutuksen puolella mennä samalle linjalle.

Millä perusteella ja miksi?

Ne julkisen sektorin virat ja tehtävät, joissa maaginen sana "ylempi" loistaa pätevyysvaatimuksissa poissaolollaan on jo ulkoistettu yksityisen sektorin palveluntuottajille.

Tämän logiikan mukaisesti seuraava hyvä askel voisi olla johtajien valitseminen huutoäänestyksellä. Aivan sama, onko koulutusta, pätevyyttä tai kompetenssia, kunhan on tovereiden mielestä "hyvä tyyppi" ja muutenkin supliikkimies.
 
Pääministerin salkku Juhalle ja valtiovarainministerin salkku Timolle.

Alexander?

Mitä hittoa me sille annetaan, että Sauli ei suutu?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015052619756532_uu.shtml

Alexander_Stubb_Sauli_Niinisto_Venaja_Russia_pakotteet.jpg
 
Ei mun mielestä, odotettu salkkujako
 
Annetaan tulevalle uudelle hallitukselle työrauha ainakin aluksi ja toivotaan menestystä. Suomi tarvitsee nyt johdonmukaista johtamista, ei kampittamista!
 
Tuskin me mp.netistä sitä saatais kampitettuu vaikka haluttais, mut samaa mieltä.
 
En tiedä kuka sössi ja mitä, mutta onhan tämä todella yllättävä temppu...

Sipilän mukaan perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soinista tulee ulkoministeri ja kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubbista valtiovarainministeri.


1372087613768_1_orig.jpg


Tuo on oikeastaan jo eräänlaista poliittista radikalismia :D Enkä nyt tarkoita Stubbin salkkua, vaikka kyllä se paljon paremmin ulkoministeriksi soveltuisi. Putinin kaveria siitä ei saa tekemälläkään, mutta sitä varten meillä on Sauli.
 
Minusta vielä kiinnostavampaa olis tietää miksi presidentti Niinistö ei halunnut Stubbia ulkoministeriksi. Jos siis huhut pitävät paikkansa että tämmöistä mielipidettä olisi tullut presidentiltä.
 
Saksittua hallitusohjelman liitteestä:

"Puolustusvoimien ruokahuolto avataan kilpailulle v. 2017.

PV:n ravitsemispalvelujen yhtiöittämisestä annetun lain (1287/2011) 6 §:n mukaan perustettavaan yhtiöön (Leijona Catering Oy) siirtyvällä henkilöstöllä on 4v. suoja-aika (päättyy 2015 lopussa). Yhtiön
2014 liikevaihto 66,2 M€ ja voitto 3,5 M€. Jotta saadaan todellista kilpailua, kilpailutus on syytä tehdä osissa esim. s.e. vuosittain kilpailutetaan 1/3 PV:n ruokahuollosta. Kustannusvaikutus 0, -1, -3, -5, - 5 "


xxxx

"Puolustusmateriaalin hankintaprosessia tehostetaan kilpailumahdollisuuksia hyödyntäen ja tekemällä enemmän yhteishankintoja muiden maiden kanssa kustannussäästöjen aikaansaamiseksi.

Tehostamisen myötä syntyvä hyöty jää puolustusvoimille.

Kv. yhteistyön näkyminen rahavirroissa saattaa viedä vuosia suurten hankintojen pitkän keston vuoksi.

Hyviä tehostamismahdollisuuksia tuo Logistiikkalaitoksen perustaminen vuoden 2015 alusta. Logistiikkalaitos muodostuu maa-, meri- ja ilmavoimien materiaalilaitoksista, Sotilaslääketieteen keskuksesta, Hämeen rykmentin huoltokoulusta ja puolustusvoimien johtamisjärjestelmäkeskuksen osista."


xxxx

"Vähennetään osallistumista sotilaallisiin rauhanturvaoperaatioihin, keskittyen sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa Suomen kannalta merkityksellisimpiin ja vaikuttavimpiin operaatioihin.

Varataan riittävä rahoitus (esim. 5-10 % momentin loppusummasta) ns. varalla kohtaan.

Yhdistetään UM:n sotilaallisen kriisinhallinnan menot PLM:n siirtomäärärahamomenttiin

Nykysuunnitelmien mukaan Suomella on vuodesta 2017 lähtien 9 operaatiota, joissa yht. 90 sotilasta. Lisäksi kehyksen mukaan vielä mahdollista lisätä osallistumista 1-2 operaatiolla ja 20-30 hlöllä.

Jatkossa osallistutaan korkeintaan noin 5-7+1 sotilasoperaatioon.

Säästösumma on pienempi 2016 ja kasvaa 2017 alkaen. Jo suunniteltujen operaatioiden määrä vähenee vuodesta 2017. Keväällä 2016 esim. vielä johtovaltiorooli Libanon operaatiossa."


xxxx

"Parlamentaarisen selvitysryhmän loppuraportissa viitataan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon rahoitusratkaisuun, jonka mukaan puolustushallinnossa laaditun arvion mukaan lisätarve erityisesti suorituskyvyn ylläpitämiseksi on v. 2016 n. 50 milj. euroa ja vuoteen 2020 mennessä asteittain 150 milj. euroa indeksikorotusten lisäksi.

50 80 110 130 150 "


Eli tässä on sadat miljoonat siten, että lopuksi (2020) tulee lisärahaa 150 miljoonaa.
 
Yleisesti ottaen hallitusohjelma näyttää varsin tyydyttävältä. Moni säästö puree suoraan omaa kukkaroa mutta näin oletinkin. Nyt ei voi olettaa että monikaan mitään ansaitseva tässä kuivin jaloin pärjää, Suomen on nyt oikaistava vihdoin kurssiaan. Tiukalla taloushallinnolla tilanne on hanskattavissa henk koht taloudessa.

Ainoa mitä pelkään on että päivähoitoasioihin tulee hirveän jäykkä jako että mikä on "puolipäiväistä", eli jos 5x4h on puolipäiväistä mutta vaikka 1 x 9h on kokopäiväistä niin meidän tapauksessa vanhimpien lasten elämä tylsistyy melkoisesti kun joutuvat vaan roikkumaan vauvankasvattamossa kotona. Rahallisesti tuo tulisi meille itse asiassa edullisemmaksi ja pienessä kunnassa (pienet päiväkotiryhmät) kunnan nettoefekti jäisi negatiiviseksi. Olettaisin että aikaisemman hallituksen jo valmisteltu ehdotus on pohjana, siinä oli raja 26h / vko osa- ja kokoaikaisuuden välillä mikä kuulostaa jopa ehkä liian korkealta omaan makuun.

Edit: Niin ja ei ole pelkkää säästöä vaan myös panostuksia esim. yritystoimintaan ja kannustinloukkujen purkuun myös porkkanalla.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top