Honcho
SMLNKO M/83
Mikä yhteiskuntalupaus ja mikä puuhanurkka? Tämä maa ei selviä muuten, kuin panostamalla korkeaan osaamiseen, tuotekehitykseen ja tutkimukseen.
Kun se lappu on saatu koulusta, työllistyminen - tai sen puuhanurkan hommaus - on kansalaisen itsensä vastuulla.
Näkisin että paikkoja on karsittava kylmästi sieltä missä tarvetta ei ole - esim. Teoreettisen filosofian puolelta tuskin saadaan edes kyseisen elämänalueen edistämiseen paljoa riemua.
Esim. hoitsuopiskelupaikkoja taas lisättävä.
Olen uskoakseni samoilla linjoilla sekä @baikal että @elso kanssa. Korkeat opinnot eivät saa olla itseisarvo, mutta kaikessa pitää pyrkiä saamaan väelle korkeaa *osaamista*, ei puuhanurkkiin mitkä tulevat vähenemään vaan oikeasti yhteiskunnan tarpeisiin. Huippuosaajia saadaan sekä yliopistotasolla, AMKissa, ammatillisessa koulutuksessa että jopa oppisopimuksin ym. Koulutustasoon ei mielestäni pidä tuijottaa liikaa, paljon liittyy myös siihen mitä siitä ottaa irti. Tiedän aivan fantastisen osaavaa ja fiksua väkeä kaikilta yllämainituilta opintopoluilta. Sitten tiedän myös "niitä toisia" samaten kaikilta koulutuksen tasoilta.
Itselle AMK tuntui todella hyvältä valinnalta koska pystyn kyllä omaksumaan monimutkaisiakin kokonaisuuksia mutta sellainen päätä pahkaa kokeilemaan -tyyppinen malli on se ainoa luonteva tapa oppia itselleni. Mutta pahimmillaan olen kuullut jonkun selittävän, miten minun ei *pitäisi* tehdä niitä hommia mihin yksityisen sektorin työnantajani on minut valinnut, koska AMK kuulemma antaa valmiudet vain "valvovaan ja suorittavaan työhön" eikä lainkaan koko yritystä koskevaan vaativampaan suunnittelutyöhön. Tämän sanojalle ei tuntunut olevan mitään merkitystä sillä että olin kaikkia noita jo vuosikaudet hyvällä menestyksellä tehnyt päätellen mm. urakehityksestä ja palkkakehityksestäkin.
Ei voi hetkeäkään ylenkatsoa osaavaa ja innovatiivista ammattimiestä tai -naista, vaikka tällä ei olisi mitään formaalia koulutusta. Nykyisessä yrityksessä on firman tuotannon johtajana suht nuori ihminen joka on paitsi aivan luonnonlahjakkuus tuotannon järjestelyssä, myös fantastinen ihmisten liideri. Ja kaikki tämä peruskoulututkinnolla. Toisaalta sellaisten tee-se-itse-miesten kategorinen korkeakoulutettujen mollaus on typerää ja kertoo usein huonosta itsetunnosta. Koulutus on upea asia, ei itseisarvona vaan sen kautta mitä siitä saa irti!