Ei riitä, että koulun alueella saa rauhan, jotenkin täytyy turvata myös koulumatkat.
Jos haluaa syödä elefantin, jostain pitää aloittaa.
Tapahtumien ydinpaikka on se ensimmäinen. Koulun alueella tapahtuvaan on hyvä puuttua siksi, koska siellä on viran puolesta henkilökuntaa kenelle tarkkailua ja puuttumista voi sysätä. Kun tämä asia on hoidettu, voi koulun ulkopuoliseen kiusaamiseen puuttua jo hieman epävirallisemmin keinoin - perustelu: viralliset keinot eivät olleet riittäviä.
Eli aina liikkelle virallisten asiasta vastaavien tahojen kanssa, aina pitää voida osoittaa, että on koitettu parantaa asia sen mukaan mikä on oikein ja järkevintä. Jos se ei auta niin
ei muuta kuin oma moraali horjumaan vapaasti ja vastustajan keinot käyttöön.
Kerron esimerkin. Vanhempaa poikaani kiusattiin koulussa ja koulumatkalla. Tönimistä, jatkuvaa nimittelyä ruotsinkielisestä nimestä, hatun heittoa ja esim renkaat puhki fillarista....jne....
Pojalle itse aina olin neuvonut rauhan keinoja, että huolehtii siitä ettei aloita tappeluja tai provosoidu kiusaajista. Kun asia tuli esille oli sitä jo kestänyt ainakin puoli vuotta, mutta puhumalla sain detailit selville. Aikamme sitä katsottiin ja soitin kouluun opettajalle. Keskustelu ja hieman seuranta-aikaa. Homma vaan jatkui. Laitoin seuraavaksi rehtorille sähköpostin jossa kerroin että nyt olen antanut luvan pojalleni vetää kuonoon seuraavaa joka tulee tönimään ja mikäli asiassa on jotain valittamista vastaan seurauksista luvan antamisen osalta. Tästä eteenpäin koulu vastaa siitä, että valvonta toimii, koulurauha ja turvallisuus ovat varmistettuja rehtorin taholta.
Viestin saa käyttää vapaasti viranomaisten kanssa keskustellessanne. Jos on kysyttävää, niin yhteystiedot ovat tässä.
Tämä taisi olla aikalailla viimeinen niitti ja pahin paskiainen lähti ulos koulusta. Muista paskiaisista ei sen koommin ollut häiriötä, niille järjestettiin jotain eristysopetusta hetken..tjsp.... Rehtori ei koskaan palannut minulle, mutta lopputulos riitti ja se siitä.
Tsemppiä.
.