Eduskuntavaalit 2015

Niin kauan kun rahaa muodossa tai toisessa lahjoitetaan näille valtioille niin vastavuoroisuuden nimissä heiltä pitäisi vaatia ehdotonta sitoutumista ohjelmiin tai jos tällaiseen ei ryhdytä, rahahanojen tulisi sulkeuta sinä hetkenä.

Mutta lähtökohdan pitäisi olla se, että he itse haluavat tehdä nämä muutokset ja että he haluavat kehittää yhteiskuntaansa - veden kantaminen kaivoon on minusta turhaa jos sitoutuminen on päättäjien taholla olematonta ja yleisesti luokkaa huono. Se ei auta jos paikallisesti joku kylän vanhin sitoutuu projektiin, koska ei siitä ole tuomaan sellaista hyötyä, että kokonaisvaltainen tilanne maassa paranee ja kyllä lähtökohtana on oltava se, että koko maan tilanteen on parannuttava eikä vain jonkun kylän "ambomaalla". Ja ongelma on vielä se, että niin kauan kuin sitoutuminen ei ole kokonaisvaltaista mikä tahansa hallinnollinen tai henkilömuutos voi johtaa (ja usein johtaakin) siihen, että edessä on ongelmien suo. Jatkuvuus kun on olematonta ja kyky tehdä yhteistyötä yli heimorajojen usein samaa luokkaa niin eipä ihme, että niitä ongelmia tulee ja ettei sitoutuminen ole hyvällä pohjalla.

Näin suomalaisittain tuntuu hiukan oudolta monissa Afrikan mantereen valtioissa vallalla olevat perhe, klaani ja heimolähtöinen ajattelu ja sen seurauksena syntyvä (paikoin jopa suoranainen viha) negaatio toiseen heimoon kuuluvia kohtaan ja ikävimmillään seuraus on kansanmurha ja normaalistikin usein se, että tehdään kaikkensa jotta toiset pysyisivät siinä alisteisessa asemassa. Kyvyttömyys yhteistyön ja kansalaiskeskustelun ylläpitämiseen on varmaankin eräs ongelma ja seuraus on sitten yhteiskuntarakenteiden heikkous yhdistettynä korruptioon ja suoranaiseen kleptokratiaan. Tässä kohdin on tietty muistettava, että osaltaan nämä ongelmat juontuvat siirtoma-ajasta ja sen jälkeisistä rajojen vetämisistä - mutta ei nyt tätä taakkaa voi sukupolvien ajaksi meidän harteille laskea, jotain heidänkin pitäisi itse ymmärtää tehdä - etenkin kun heitä on jo opetettu vuosikymmeniä. Vai ovatko opetuskeinot väärät?
Negaatiota ja vihaa toisia kansallisuuksia kohtaan löytyy yllin kyllin myös Euroopasta.

Sallitko kysyä onko maahanmuutto ja erityisesti afrikkalaisten maahanmuutto jotenkin sydäntä lähellä oleva asia? Sen verran asenteellista tekstiä tulee muuten asiakirjoittajalta. Toki Afrikka on mantereista alimmalla kehitysasteella, ongelmia on paljon, mutta päivänselvää edistystä on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa. Talous kasvaa Saharan eteläpuolisen Afrikan maissa yleisesti 5-10 % vuodessa ja myös alueen keskimääräinen talouskasvu on yli 4% vuodessa. Öljyn ja raaka-aineiden hinnan lasku tullee jarruttamaan kasvua hieman, mutta silti talouskasvu on huomattavasti nopeampaa kuin maailmassa keskimäärin. Vaikka lähtötaso on alhainen, ei korkoa korolle ilmiön vaikutusta tule aliarvioida.


Kehitysapua sopisi leikata sadoilla miljoonilla euroilla, sopivana pitäisin sellaista 200-300 miljoonaa euroa per vuosi ja hyvin tarkkaan kohdennettuna ja sijoitettuna vain ja ainoastaan yhteiskuntaa hyödyttäviin projekteihin eli lähinnä terveydenhoito, koulutus/opetus ja tasa-arvon kehittäminen. Kaikki muu pitäisi sitten tehdä ennemmän bisnes-ajattelun pohjalta ja siten että kumpikin taho hyötyy mutta joutuu myös kantamaan vastuuta teoistaan. Tietty idealismi ja ideologisuus on heitettävä romukoppaan ja toimittava johdonmukaisesti ja rationaalisesti.

On totta, että kehitys ei ole kehitysavun ansiota vaan globaalin markkinatalouden. Kehitysapua vastaanottavat maat saavat sitä yleensä joitakin kymmeniä USD / capita / vuosi joten ihmeitä tällä rahalla ei saa aikaan vaikka se olisi järkevästi käytetty, mitä se ei aina ole. Ehkä nämäkin panostukset tuottaisivat paremmin vaikka katastrofiavussa.

Pakolaisvirtojen kohdalla pitäisi pyrkiä puuttumaan syihin, mutta koska tämä on pitkä prosessi (vuosikymmenten työ) niin kyllähän seurauksiinkin on puututtava ja pyrittävä luomaan järjestelmä jonka myötä pakolaisuus ei tunnu enää houkuttelevalta vaihtoehdolta. Upotetaan jok'ikinen pakolaisia kuljettava paatti (ei niitä pakolaisia) niin keinot siirtyä Eurooppaan vähenevät radikaalilla tapaa...

vlad.
Välimeren pakolaiskriisi tulisi hoitaa tuhoamalla salakuljettajien bisnes. Laivat takavarikkoon ja pakolaiset asumaan parakkikyliin joillekin pikkusaarille. Johan alkaa kysyntä ja tarjonta hiipua.
 
Komppaan nyt Rauhantekijää ja Tähystäjää kympillä. Pyydän näin ulkopuolisena, mikäli jutussa on mitään perää, että otat asian hoitoon. Pidän etenkin Rauhantekijän ehdotuksesta. Siinä on sekä tyyliä että järkeä!

Terveisin Minä, joka lintsasin aikoinaan kuukauden koulusta ollessani liian peloissani mennä sinne. Kukaan ei puuttunut asiaan missään vaiheessa, ei vanhemmat, ei opettajat, ei kukaan.
Nykyään vetäisin kyseisiä ihmisiä turpaan saunan takana niin että heilahtaa, mutta tuon ikäisenä lapsi ei oikeasti uskalla tehdä sellaisia asioita, kuin mitä tässä iässä kykenee.

Kiitos vastauksista ja anteeksi, kun en ole kommentoinut viesteihin.

Kirjoitin vähän epäselvästi. Elikkä tuo mitä kerroin on tilanne pojan vuotta vanhemmalla kaverilla. Minun poika menee samaan kouluun syksyllä. Sitä tarkoitin minun huolella. Pitääkö tällaista asiaa murehtia, ei meinaa taipua minun oikeus tajuun.

Olen samaa mieltä mitä täällä annettiin vinkkejä. Mutta tämä on minulle outo tilanne, kun ekaa poikaa pitää tyyrätä koulu tielle ens syksynä. Ei pikku vinkit pahasta ole.

Minun toimintasuunnitelma on seuraava. Kuulostaa järjettömältä, mutta tällaista joutuu valitettavasti miettimään 2015 Suomessa.

- Jos tulee ongelmia keskustelen niistä opettajan kanssa. Lisäksi myös "vastapuolen" vanhempien kanssa, jos puhuvat samaa kieltä.
- Jos ei auta, niin otan rehtoriin yhteyttä.
- Jos ei auta sivistystoimenjohtaja.
- Jos ei auta rikosilmoitus poliisille.
- Jos ei auta kahlitsen vaikka itseni kettingilla koulunporttiin ja haen media näkyvyyttä.
- Jos ei auta ...
 
Komppaan nyt Rauhantekijää ja Tähystäjää kympillä. Pyydän näin ulkopuolisena, mikäli jutussa on mitään perää, että otat asian hoitoon. Pidän etenkin Rauhantekijän ehdotuksesta. Siinä on sekä tyyliä että järkeä!

Terveisin Minä, joka lintsasin aikoinaan kuukauden koulusta ollessani liian peloissani mennä sinne. Kukaan ei puuttunut asiaan missään vaiheessa, ei vanhemmat, ei opettajat, ei kukaan.
Nykyään vetäisin kyseisiä ihmisiä turpaan saunan takana niin että heilahtaa, mutta tuon ikäisenä lapsi ei oikeasti uskalla tehdä sellaisia asioita, kuin mitä tässä iässä kykenee.

Kiitos vastauksista ja anteeksi, kun en ole kommentoinut viesteihin.

Kirjoitin vähän epäselvästi. Elikkä tuo mitä kerroin on tilanne pojan vuotta vanhemmalla kaverilla. Minun poika menee samaan kouluun syksyllä. Sitä tarkoitin minun huolella. Pitääkö tällaista asiaa murehtia, ei meinaa taipua minun oikeus tajuun.

Olen samaa mieltä mitä täällä annettiin vinkkejä. Mutta tämä on minulle outo tilanne, kun ekaa poikaa pitää tyyrätä koulu tielle ens syksynä. Ei pikku vinkit pahasta ole.

Minun toimintasuunnitelma on seuraava. Kuulostaa järjettömältä, mutta tällaista joutuu valitettavasti miettimään 2015 Suomessa.

- Jos tulee ongelmia keskustelen niistä opettajan kanssa. Lisäksi myös "vastapuolen" vanhempien kanssa, jos puhuvat samaa kieltä.
- Jos ei auta, niin otan rehtoriin yhteyttä.
- Jos ei auta sivistystoimenjohtaja.
- Jos ei auta rikosilmoitus poliisille.
- Jos ei auta kahlitsen vaikka itseni kettingilla koulunporttiin ja haen media näkyvyyttä.
- Jos ei auta ...
 
Niin kauan kun rahaa muodossa tai toisessa lahjoitetaan näille valtioille niin vastavuoroisuuden nimissä heiltä pitäisi vaatia ehdotonta sitoutumista ohjelmiin tai jos tällaiseen ei ryhdytä, rahahanojen tulisi sulkeuta sinä hetkenä.

Mutta lähtökohdan pitäisi olla se, että he itse haluavat tehdä nämä muutokset ja että he haluavat kehittää yhteiskuntaansa - veden kantaminen kaivoon on minusta turhaa jos sitoutuminen on päättäjien taholla olematonta ja yleisesti luokkaa huono. Se ei auta jos paikallisesti joku kylän vanhin sitoutuu projektiin, koska ei siitä ole tuomaan sellaista hyötyä, että kokonaisvaltainen tilanne maassa paranee ja kyllä lähtökohtana on oltava se, että koko maan tilanteen on parannuttava eikä vain jonkun kylän "ambomaalla". Ja ongelma on vielä se, että niin kauan kuin sitoutuminen ei ole kokonaisvaltaista mikä tahansa hallinnollinen tai henkilömuutos voi johtaa (ja usein johtaakin) siihen, että edessä on ongelmien suo. Jatkuvuus kun on olematonta ja kyky tehdä yhteistyötä yli heimorajojen usein samaa luokkaa niin eipä ihme, että niitä ongelmia tulee ja ettei sitoutuminen ole hyvällä pohjalla.

Näin suomalaisittain tuntuu hiukan oudolta monissa Afrikan mantereen valtioissa vallalla olevat perhe, klaani ja heimolähtöinen ajattelu ja sen seurauksena syntyvä (paikoin jopa suoranainen viha) negaatio toiseen heimoon kuuluvia kohtaan ja ikävimmillään seuraus on kansanmurha ja normaalistikin usein se, että tehdään kaikkensa jotta toiset pysyisivät siinä alisteisessa asemassa. Kyvyttömyys yhteistyön ja kansalaiskeskustelun ylläpitämiseen on varmaankin eräs ongelma ja seuraus on sitten yhteiskuntarakenteiden heikkous yhdistettynä korruptioon ja suoranaiseen kleptokratiaan. Tässä kohdin on tietty muistettava, että osaltaan nämä ongelmat juontuvat siirtoma-ajasta ja sen jälkeisistä rajojen vetämisistä - mutta ei nyt tätä taakkaa voi sukupolvien ajaksi meidän harteille laskea, jotain heidänkin pitäisi itse ymmärtää tehdä - etenkin kun heitä on jo opetettu vuosikymmeniä. Vai ovatko opetuskeinot väärät?

Kehitysapua sopisi leikata sadoilla miljoonilla euroilla, sopivana pitäisin sellaista 200-300 miljoonaa euroa per vuosi ja hyvin tarkkaan kohdennettuna ja sijoitettuna vain ja ainoastaan yhteiskuntaa hyödyttäviin projekteihin eli lähinnä terveydenhoito, koulutus/opetus ja tasa-arvon kehittäminen. Kaikki muu pitäisi sitten tehdä ennemmän bisnes-ajattelun pohjalta ja siten että kumpikin taho hyötyy mutta joutuu myös kantamaan vastuuta teoistaan. Tietty idealismi ja ideologisuus on heitettävä romukoppaan ja toimittava johdonmukaisesti ja rationaalisesti.

Pakolaisvirtojen kohdalla pitäisi pyrkiä puuttumaan syihin, mutta koska tämä on pitkä prosessi (vuosikymmenten työ) niin kyllähän seurauksiinkin on puututtava ja pyrittävä luomaan järjestelmä jonka myötä pakolaisuus ei tunnu enää houkuttelevalta vaihtoehdolta. Upotetaan jok'ikinen pakolaisia kuljettava paatti (ei niitä pakolaisia) niin keinot siirtyä Eurooppaan vähenevät radikaalilla tapaa...

vlad.


Heimokulttuuri pitäisi tosiaan huomioida ja pohtia voisivatko Afrikan maat antaa lisää autonomiaa heimoalueille. Ehkä heimoalueilla onkin jo melkoinen autonomia, että ehkä ne heimoalueet ovat miltei itsenäisiä.

Ethic+Africa.gif


Afrikassa olisi kyllä ihan vilisemällä valtioita, jos kaikille samaan etniseen ryhmään kuuluville heimoille annettaisiin oma valtio, jonka he saisivat keskenään jakaa vielä heimokohtaisesti paikallishallintoon. Luonnonvarojen jakamisesta tulisi varmaan kiistaa, kun vaikka Nigerian presidentinvaaleissa voittanut entinen sotilasdiktaattori Kenraalimajuri Muhammadu Buhari ei halua menettää öljykenttiä sillä alueella asuvalle Ogoni heimolle ja 30 miljardin dollarin vuotuisia öljytuloja.

Välimeren yli tulemisen voisi estää pyytämällä Turkilta, Libanonilta, Syyrialta, Egyptiltä, Libyalta, Tunisialta, Algerialta, Marokolta lupa valvoa heidän rannikoiltaan alkavaa liikennettä. Voitaisiin toimia Euroopan unionin puitteissa, jossa tätä asiaa hoidettaisiin. Pitäisi nimittäin saada luvattomat maahantulijat kiinni jo siinä vaiheessa, kun he kerääntyvät rannalle lähteäkseen Eurooppaan. Kysehän olisi siitä, että pyrittäisiin estämään veneitä törkeästi ylilastaavien salakuljettajien aiheuttamat onnettomuudet ennen kuin ne tapahtuu. En edes ymmärrä miksi pitää yksi vene ylilastata täyteen, nehän jää sitten kiinni kaikki kerralla. Tehokkaampaa olisi varmaan ottaa monta pientä venettä, että jos yksi vene jää kiinni niin 20 muuta venettä pääsi läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kysehän olisi siitä, että pyrittäisiin estämään veneitä törkeästi ylilastaavien salakuljettajien aiheuttamat onnettomuudet ennen kuin ne tapahtuu. En edes ymmärrä miksi pitää yksi vene ylilastata täyteen, nehän jää sitten kiinni kaikki kerralla. Tehokkaampaa olisi varmaan ottaa monta pientä venettä, että jos yksi vene jää kiinni niin 20 muuta venettä pääsi läpi.

Koska et voi ohjastaa kuin yhtä venettä kerrallaan. Sinulla on vene ja se on arvatenkin kertakäyttöinen ja haluat siitä mahdollisimman ison voiton, joten toimitaan sen mukaan. Lisäksi isompi vene/laiva on turvallisempi merellä, etenkin lastissa.

Eikä se ihmisiä kuljettava tyyppi välitä pätkääkään mitkä on mahdollisuudet päästä läpi. Häntä kiinnostaa se, että mitkä on HÄNEN mahdollisuudet päästä läpi. Rannalla on sitten toiset tyypit jotka järjestävät näitä kyytejä ja ne ottavat siivun rahoista huolimatta onnistumisesta, kuten taitaa myös se kyytimies.
 
Kuinka fiksua oli pommittaa Libya kartalta, olen iloinen että hornetit eivät siihen osallistuneet.
Menee samaan sarjaan kuin Kosovon mafiavaltion luominen.
 
Negaatiota ja vihaa toisia kansallisuuksia kohtaan löytyy yllin kyllin myös Euroopasta.

Sallitko kysyä onko maahanmuutto ja erityisesti afrikkalaisten maahanmuutto jotenkin sydäntä lähellä oleva asia? Sen verran asenteellista tekstiä tulee muuten asiakirjoittajalta. Toki Afrikka on mantereista alimmalla kehitysasteella, ongelmia on paljon, mutta päivänselvää edistystä on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa. Talous kasvaa Saharan eteläpuolisen Afrikan maissa yleisesti 5-10 % vuodessa ja myös alueen keskimääräinen talouskasvu on yli 4% vuodessa. Öljyn ja raaka-aineiden hinnan lasku tullee jarruttamaan kasvua hieman, mutta silti talouskasvu on huomattavasti nopeampaa kuin maailmassa keskimäärin. Vaikka lähtötaso on alhainen, ei korkoa korolle ilmiön vaikutusta tule aliarvioida.

Asenteellisuus on tietenkin näkökulmakysymys, jonkun mielestä tekstini on asenteellista ja jopa panettelevaa (ei, sinä et näin ole kirjoittanut - sen suuntaisia kommentteja olen kuullut) toisaalta joidenkin mielestä teksteissäni tunnustan ne suuret ongelmat joita edes osin hallitsematon maahanmuutto EU:n alueelle pitää sisällään ja sen että ongelmiin ei ole löytynyt pysyviä ratkaisuja ja että ongelmalle pitäisi tehdä jotain. Yleisesti ottaen punavihreiden näkökulma teksteihini on se, että ne ovat rasistisia ja asenteellisia, perussuomalaisten näkökulma on sitten päinvastainen.

Henkilönä olen humanitaarista maahanmuuttoa vastaan (pakolaisstatuksella olevien henkilöiden suhteen linjani on hiukan sallivampi) eikä minusta ratkaisu ongelmaan ole se, että EU:n alueelle tulee miljoonia tai kymmeniä miljoonia maahanmuuttajia Afrikan alueelta ja Afrikan mantereen ongelmaan olen kiinnittänyt eniten huomiota, koska sitä kautta kohdistuu se suurin paine eteläiseen Eurooppaan. Lähi-itä on toinen selkeä ongelma-alue ja sieltäkin kohdistuu painetta Eurooppaan itäistä reittiä myöten mutta myös Afrikan mantereen kautta mutta maahanmuutolle on selkeästi eri syitä vrt. Afrikan mantere (yleisellä tasolla) ja Lähi-itä ja jälkimmäisessä ongelma konkretisoituu hyvin pienelle sodakäynnin vallassa olevalle alueelle/alueille kun taas Afrikan mantereen kohdalla ongelma käsittää kauttaaltaan koko mantereen muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tässä on siis eräs syy sille miksi Afrikan kohdalla olisi toimittava ja pyrittävä estämään laajamittainen kansainvaellus ja toisaalta pyrittävä auttamaan yhteiskuntia järjestäytymään uudelleen ja koskapa näyttää siltä, että nykymuotoinen kehitysapu ei tunnu olevan paras mahdollinen vaihtoehto, on sekin syytä korjata/uusia ja muuttaa koko järjestelmä perustaltaan alkaen. Enemmän yhteistyötä, kauppaa (kaupan esteiden purut huomioitava) tms. toimia.

Olen kiinnittänyt huomiota alueelliseen talouskasvuun, mutta esim. bkt ei kerro kaikkea, se ei kerro sitä kuinka laaja-alaisesti yhteiskuntaa talouskasvu hyödyttää. Toisaalta koska lähtötaso on luvattoman heikko, on ymmärrettävää, että prosentuaalisesti talouskasvu voi saavuttaa huomattavan korkeitakin lukemia vrt. länsimaat mutta silti, vaikka huomioidaan korkoa korolle ilmiö, en usko, että sukupolviin tilanne suuressa osassa mannerta on se, että paine kovinkaan paljon heikkenisi - jos ihmisillä ei ole toivoa tai näköaloja paremmasta tulevaisuudesta he ovat valmiit hylkäämään elämänsä ja lähtemään tavoittelemaan tätä toivetta rikkaista maista (vaikka mahdollisuus sen toiveen toteutumiseen on häviävän pieni). Näen tällä hetkellä Afrikan mantereella hyvin vähän toiveista mistään paikallista suuremmasta talousihmeestä, joka voisi kääntää kehityksen suunnan - minun on vaikea nähdä Afrikassa toistuvan Kauko-idän ihmettä. Jotain on niin paljon rakenteellisesti pielessä kyseisellä mantereella ettei suurenluokan talousihme vaikuta todennäköiseltä, joku yksittäinen valtio voi saavuttaa paikallisen talousihmeen mutta entäpä mantereen kymmenet köyhät ja kouluttamattomat itsevaltaisesti hallitut kleptokraattiset valtiot?

Ei, en kiellä etteikö toisinaan - tai varsin usein - monikansallisen yrityksen etu ole se, että asetelmat eivät muutu. Kleptokraattisessa diktatuurissa lahjonnan avulla on mahdollista saavuttaa sellaisia etuja joita demokraattisessa heikosti korruptoituneessa yhteiskunnassa on huomattavasti vaikeampi saavuttaa, koska on toimittava lakien mukaan - tuomareita ei voi ostaa omalle puolelle tai maan johtoa. Tähän ongelmaan soisin puututtavan!

Ja on minun toki tunnustettava, että mukana on ripaus asenteellisuuttakin. En erityisemmin kaipaa eurooppalaista kulttuuria (mikä se sitten onkaan, kun paikallisia eroja on niin paljon) rikastuttamaan miljoonia köyhistä oloista tulevia, yleisesti ottaen heikosti sitoutuvia ja kotoutuvia usein jopa uskonnolliselta vakaumukseltaan hyvinkin fundamentalistisia henkilöitä joilla en näe olevan juurikaan annettaa Euroopalle, etenkään Suomelle.

On totta, että kehitys ei ole kehitysavun ansiota vaan globaalin markkinatalouden. Kehitysapua vastaanottavat maat saavat sitä yleensä joitakin kymmeniä USD / capita / vuosi joten ihmeitä tällä rahalla ei saa aikaan vaikka se olisi järkevästi käytetty, mitä se ei aina ole. Ehkä nämäkin panostukset tuottaisivat paremmin vaikka katastrofiavussa.

Pitäisi lukea Matti Kääriäisen Kehitysavun kirous:

"Kehitysavun antaminen köyhille maille ei ole johtanut niihin tavoitteisiin, jotka sille alun perin asetettiin. Äärimmäinen köyhyys on häviämässä lähinnä sellaisissa maissa, joille kehitysapua ei ole annettu – vaikka virallinen propaganda toista väittääkin. Monissa maissa kehitysapu tukee paikallista eliittiä, ei demokratisoitumista. Kaiken kukkuraksi kehitysmaista karkaa pääomia lähes kymmenen kertaa kehitysavun verran, monikansalliset yritykset kiertävät veroja ja veroparatiiseihin kertyy tuhansia miljardeja euroja. Edes kehitysavun ammattilaiset eivät tiedä, kuka kehitysapulaivaa ohjaa ja mihin suuntaan."

Sen viesti näyttää samansuuntaiselta mitä sambialainen ekonomisti Dambisa Moyo on kertonut, tai jollaisiin ongelmiin Kofi Annan, Paul Kagame (Ruandan kehitysapua vastustava presidentti), Abdoulaye Wade (Senegalin ex. presidentti) on kiinnittänyt huomiota. Kehitysapua kritisoivien jono alkaa jo olla kohtalaisen pitkä, joten asia luulisi otettavan hiljalleen huomioon mutta tuntuu siltä, että edelleen näperellään vanhojen teemojen piirissä eikä uskallusta todelliseen ravisteluun ole.

Toisaalta kun löytyy seuraavia näkökantoja "Maailmanpolitiikan professorin Liisa Laakson mukaan kehitysyhteistyö on myös ennalta ehkäisevää turvallisuupolitiikkaa, joka lisää globaalia turvallisuutta, eikä inhimillistä turvallisuutta voida lisätä ilman kehitysyhteistyötä" (lainaus wikipedia) niin tulee väkisinkin tunne, että näihin ulostuloihin hirttäydytään ja niihin vannotaan kun ryhdytään perustelemaan kehitysyhteistyötä/-apua. Onko kokeiltu muuta ja toisaalta onko kehitysyhteistyö osoittanut sen, että se on toimiva ja että se todella lisää inhimillistä turvallisuutta - entäpä jos tämä on joku hellitelty illuusio vailla todellisuutta?

Kehitysapuun sijoitetaan rahoja joka vuosi yli sata miljardia dollaria globaalisti, on aiheellista kysyä, että vastaako tulos sijoitusta? (v. 2012 DAC jäsenmaat antoivat kehitysapuun yhteensä 125,6 miljardia dollaria).

Välimeren pakolaiskriisi tulisi hoitaa tuhoamalla salakuljettajien bisnes. Laivat takavarikkoon ja pakolaiset asumaan parakkikyliin joillekin pikkusaarille. Johan alkaa kysyntä ja tarjonta hiipua.

Ratkaisukeinoista jotakuinkin samaa mieltä. Lyhyellä aikavälillä laivojen takavarikointi tuo hetken helpotuksen, jossain vaiheessa ne alukset kuitenkin loppuvat.

Kuljetusbisnekseen osallistuvien (kapteenit ja alusten miehistö) rankaiseminen pitäisi ottaa harkintaan mutta yhtälailla koko ketjun toimintaan pitäisi pystyä puuttumaan tavalla tai toisella (niin Euroopassa, matkan varrella kuin myös lähtömaissa - tehtävä vaan ei ole helppo).

Pitkällä aikavälillä tulosta tuottaa sitten yhteiskunnallisten olojen parantaminen ja vakiinnuttaminen lähtöalueilla, mutta tämä on niin hidas prosessi, että nopeita toimia on pakko harjoittaa nyt eikä vasta vuosien kuluttua.

vlad.
 
Kansainvaelluksien salliminen on kansanmurhaa, YK:n oman määritelmän mukaan väestön korvaaminen toisilla lasketaan kansanmurhaksi.
Toki tämä ei koske Eurooppaa, EU:n avoin tavoite on tuhota kansallisvaltiot ja YK ei sitä vastusta.
 


Turvapaikanhakijoiden määrä kovassa kasvussa

Vastaanottokeskusten majouituspaikat ovat lähes täynnä ja Maahanmuuttovirasto kaipaa lisätyövoimaa käsittelemään hakemuksia..



Tänä vuonna turvapaikanhakijoista 340 on irakilaisia, 261 somalialaisia ja 71 Kosovosta. Erityisesti somalialaisten määrä on ollut kasvussa. Tuhannen turvapaikanhakijan majoittaminen maksaa valtiolle noin 15 miljoonaa vuodessa.


http://yle.fi/uutiset/turvapaikanhakijoiden_maara_kovassa_kasvussa/7978110

Täytyy ihmetellä miten jotain Kosovolaisiakin lipuu tänne sukulaisten luo.
Meillä on edessä 10 miljardin leikkauslistat ja tänne haalitaan tulonsiirron kohteita tai "parhaimmillaan" vievät matalapalkkaisen työn suomalaiselta.
Pienimmän veroasteen töissä ei valtio ja kunta kostu juuri enempää kuin puhtaasta tulonsiirron nauttijasta.
 
Millainen on RKP:n asema? Olisi toivottavaa, että foorumillakin rajattomattomasti ylistetty Haglund saisi jatkaa erinomaisesti tehtyä työtä puolustusministerinä. RKP kuitenkin olisi kokomuksen apupuolue, joten tuskin kepulit ja persut kovin innolla haluavat RKP:tä hallitukseen. Peruspunamullassa RKP ei toki olisi niinkään apupuolueena.
 
Asenteellisuus on tietenkin näkökulmakysymys, jonkun mielestä tekstini on asenteellista ja jopa panettelevaa (ei, sinä et näin ole kirjoittanut - sen suuntaisia kommentteja olen kuullut) toisaalta joidenkin mielestä teksteissäni tunnustan ne suuret ongelmat joita edes osin hallitsematon maahanmuutto EU:n alueelle pitää sisällään ja sen että ongelmiin ei ole löytynyt pysyviä ratkaisuja ja että ongelmalle pitäisi tehdä jotain. Yleisesti ottaen punavihreiden näkökulma teksteihini on se, että ne ovat rasistisia ja asenteellisia, perussuomalaisten näkökulma on sitten päinvastainen.

Minusta on jokseenkin asenteellista väittää etteivät afrikkalaiset ymmärrä tehdä ongelmilleen mitään, kun maiden taloudet ovat vuodesta toiseen maailman nopeiten kasvavien joukossa. En oikein tiedä mitä siellä sitten pitäisi tehdä, koska alhaiselle lähtötasolle eivät tämän päivän afrikkalaiset mitään voi.

Noin yleisellä tasolla globaalit suuryritykset ovat erittäin kiinnostuneita Afrikan markkinoista ja mannerta pidetään seuraavana nousevana talousalueena. Näiden näkemystä ei kannata väheksyä, koska raha on motivaattorina paljon puolueettomampi kuin ideologiset näkemykset suuntaan tai toiseen. Toki myös Intian talous kasvaa huimaa vauhtia, ja maassa on silti satojen miljoonien rutiköyhä kansanosa ilman toivoa paremmasta.


Ratkaisukeinoista jotakuinkin samaa mieltä. Lyhyellä aikavälillä laivojen takavarikointi tuo hetken helpotuksen, jossain vaiheessa ne alukset kuitenkin loppuvat.
Kuljetusbisnekseen osallistuvien (kapteenit ja alusten miehistö) rankaiseminen pitäisi ottaa harkintaan mutta yhtälailla koko ketjun toimintaan pitäisi pystyä puuttumaan tavalla tai toisella (niin Euroopassa, matkan varrella kuin myös lähtömaissa - tehtävä vaan ei ole helppo).
Pitkällä aikavälillä tulosta tuottaa sitten yhteiskunnallisten olojen parantaminen ja vakiinnuttaminen lähtöalueilla, mutta tämä on niin hidas prosessi, että nopeita toimia on pakko harjoittaa nyt eikä vasta vuosien kuluttua.

vlad.
Samaa mieltä. Kun kriisi on päällä, pitää välittömiin syihin puuttua saman tien.
 
Turvapaikanhakijoiden määrä kovassa kasvussa
Vastaanottokeskusten majouituspaikat ovat lähes täynnä ja Maahanmuuttovirasto kaipaa lisätyövoimaa käsittelemään hakemuksia..

Kuten Vartiainen lupasi!

Totisesti - Työvoiman tarjonnan lisäys siis lisää työtä, perun aiemmat puheeni ;)

Ei tosin samassa suhteessa kuin se tarjonnan määrä lisääntyy...eikä kansantaloudellisesti tuottavaa työtä...mutta anyway...
 
Toivottavasti Niinistöstä tulee puolustusministeri - Keskustassa on vanhasta muistista pukin vikaa kasvimaan vartijana ja sille tarvitaan vastapainoa.
 
Näin saadaan tämäkin vaalisaaga päätökseen. Savu on noussut, hallitus on muodostettu. Toki se varsinainen paini alkaa vasta nyt kun hallitusohjelmaa aletaan muodostamaan.

Rannalle jääneiden tahojen reaktiot ovat suorastaan surkuhupaisia. Mikäli uskomme Rinnettä, Li Anderssonia ja näitä muita oppositioveijareita niin Suomessa tapahtuu hyvin lyhyellä aikavälillä ainakin seuraavaa:

- Luonto kuolee
- Homot kivitetään
- Ulkomaalaiset muilutetaan rajoilta ulos
- Lapsiperheet ajetaan kadulle
- Radiossa soitetaan jatkossa vain Yötä, Jamppa Tuomista, Status Quoa ja Klamydiaa
- Saimaannorpat kuolee
- Raveissa juoksee jatkossa pelkkiä suomenhevosia
- Keinonen vapautuu raudoistaan. TUOMIOPÄIVÄ!

En uskonut ennen vaaleja, vaalien aikana enkä vielä vaalien jälkeenkään että Suomessa alkaisi joku mittava "kurjistaminen" oli tulos mikä hyvänsä - sen sijaan toivottavasti alkaa järkeistäminen. Suomalaisiin on yli puolue- ja yhteiskuntaluokkarajojen sisäänrakennettu kollektiivinen ymmärrys hyvinvoinnin reunaehdoista. Heikoimmista huolehtiminen, inhimillisyys, demokratia, koulutus, turvallisuus. Puolueiden erot on siinä miten em. asioita toteutetaan ja miten niitä painotetaan. Jotain itkun- ja naurunsekaisia tunteita koen kun luen näitä pelotteluja miten nyt alkaa "köyhien ja lapsiperheiden kyykytys" - no kuulkaa ei ala. Tai sitten käsitykseni kyykytyksestä on täysin toisenlainen. Tässä on nyt vuosia eletty kuin pellossa ja paluu perusasioiden äärelle ei todellakaan olisi mitään kyykytystä. Eikä hallitusohjelmaa ole vielä kirjoitettu sanaakaan! Rinteen mukaan palkansaajalle on luvassa kylmää kyytiä. Ihan nyt vaikka esimerkkinä jos julkisen sektorin vuosityötunnit nousisivat yksityisen tasolle niin mikä siinä olisi niin väärin? Käsittämättömiä ulostuloja.
 
Ja on minun toki tunnustettava, että mukana on ripaus asenteellisuuttakin.

Jos varsinaiset rasistit jätetään pois laskuista, niin kyllä usein tai yleensä tiettyihin ryhmiin kohdistuva kritiikki maahanmuuttajina on jollakin tapaa korreloiva ko. ryhmän yleisen sopeutuvuuskyvyn kanssa.

Onko vietnamilaisia venepakolaisia kohtaan paljon kritiikkiä? Ei.

Koetaanko Suomen vanhaa islamilaista tataariyhteisöä kohtaan islamofobiaa? Ei käsittääkseni.

Molempia ryhmiä leimaa se että ovat sopeutuneet suomalaiseen yhteiskuntaan ja esim. Vietnamilaisten asenne heti alusta alkaen oli se että töitä täällä tehdään.

Kyllä valopilkkuja on paljon myös näissä ns. hankalammissa ryhmissä, mutta yleistilanne on valitettavasti paljon hankalampi. Sisäänotettavien määrälläkin on asian kanssa tekemistä.
 
Uusi hallituspohja on olosuhteisiin nähden varsin kelvollinen. Bonuksena vihreät, SDP ja RKP ovat siitä ulkona. Toivottavasti hallitus on toimintakykyinen ja tekee valtakunnan pelastamiseksi tarvittavat päätökset.

Hetken jo ehdin pelkäämään viherpunamultaa. Onneksi se oli vain pelkkää riskiarvioon perustuvaa kuvitelmaa.
 
Hetken jo ehdin pelkäämään viherpunamultaa. Onneksi se oli vain pelkkää riskiarvioon perustuvaa kuvitelmaa.

Ehkäpä tuon pedon väläyttäminen oli osa kansalaisten valmistelua kipeisiin päätöksiin kelvollisemmalla hallituspohjalla...
 
RKP:n putoaminen on harmi, mutta muutoin ihan kelvollinen hallitus. RKP:llä olisi ollut tärkeä rooli puolustusyhteistyössä Ruotsiin päin. Varsinkin jos Calle olisi jatkanut puolustusministerinä.

Ja ei, pakkoruotsi ei tälläkään hallituskaudella tule poistumaan.
 
RKP:n putoaminen on harmi, mutta muutoin ihan kelvollinen hallitus. RKP:llä olisi ollut tärkeä rooli puolustusyhteistyössä Ruotsiin päin. Varsinkin jos Calle olisi jatkanut puolustusministerinä.

Tässä suhteessa harmittaa itseäkin. Tosin RKP:n yltiöidealistista maahanmuuttolinjaa en tule kaipaamaan. Olisihan se messevää saada joku päivä oikea puolustusliitto Ruotsin kera...
 
Back
Top