Muiden puolueiden osalta voi vain vahvistaa tiettyjä soluja kärsivällisesti. On tässä kaikenlaisia sortovuosia nähty, sisällissotaa, kolme sotaa, kekkoslovakiaa ja muuta... Kaikki sadassa vuodessa. Ei hätä ole tämän näköinen, se on pieni ja punainen.
Minä ymmärrän pointtejasi ja komppaan kirjoituksiasi huolella. Teet mielestäni oikeita päätelmiä. Se ero meillä lienee, että minä en usko -nykyisenkaltaisen- systeemin voivan vastata haasteisiin riittävällä intensiteetillä. Suomen kohtaamat muutokset ja paineet ovat erilaisia kuin ennen. Poliittisella päätöksenteolla voidaan rikkoa kyllä, mutta korjaavaa liikettä ei saadakaan syntymään....ja tosiasiassa oletan, että Suomen sisälle syntyneet vastakkainasettelut alkoivat syntyä ysärin alun lamasta. Väite kuulostanee ensi hätään lähes absurdilta, mutta se on vahva käsitykseni. Ja pelkään pahoin, että olemme nähneet -asettelusta- vasta alkusoiton.
Hätä ei ole tämän näköinen....VIELÄ. Mutta jos politiikalla aiotaan saada asiat -rauhoittumaan- niin alkaa olla jo kyllä viimeinen eteinen käsillä. Jos ainoa "ase" on valvonnan lisääminen ja kurinpalautus, niin se vain siirtää hieman itse ongelmaa.
Valitettavasti en voi jakaa käsitystäsi siitä, että nykyisellä tavalla toimiva politiikka voisi ratkaista jo syntyneitä ongelmia. Tarvitaan joku taivaasta tippunut ihme, joka jalostuisi edarissa sarjaksi päätöksentekoa, joka toimisi parantavasti.
Otit yllä esimerkin sisällissodasta. Okei, raaka ja hirveä kansallinen tapahtuma. Mutta katsoppa, mitä politiikassa tehtiin jo -18....lähdettiin korjaamaan asioita ja hyväksyttiin tosiasiassa se, että hävinnyt osapuoli on otettava mukaan kansanlaivaan ja kohennettava määrätietoisesti suomalaisten oloja. Eli sekään asia ei taivaasta pudonnut, se tehtiin tahdolla, taidolla ja viisaasti. Ja ratkaisu ei lähtenyt suinkaan vastikkeettomasta rahanlappamisesta. SE ei ole ratkaisu nytkään.
Jotain vastaavaa on kehitettävä nytkin, en tiedä miten tai millä keinoin, sitä varten on minua viisaampia ihmisiä hallinnossa ja politiikassa. Jos tämä ei suju, niin arvatkkeehan, mitä tuo Naapuri vielä keksii? Aivan. Aivan. Aivan.