Tere Sammallahti
8 tuntia ·
Meilläpäin sanotaan, että luottamuksen voi menettää vain kerran. Vasemmistoliiton Veronika Honkasalon kohdalla tämä sananparsi on nyt tainnut käydä toteen.
Viime viikolla Duunitorin vaalipaneelissa tapasin muiden panelistien lisäksi myös Honkasalon, ensimmäistä kertaa elämässäni. Kättelimme normaalisti, hymyiltiin ja debatoitiin paneelissa ilman dramatiikkaa, alles klar. Seuraavana päivänä sain kuvakaappauksen, jossa Honkasalo kutsuu minua julkisesti "väkivaltaiseksi trolliksi". Tällainen kaksinaamaisuus ei ole mun kirjoissa kovin kovassa huudossa.
Kysyin asiasta Honkasalolta Twitterissä. Hän kieltäytyi vastaamasta suoraan, mutta nosti asian esiin omalla seinällään toistaen perättömän solvauksensa. Kuoroon liittyi mm. Vihreän langan päätoimittaja, Naisasialiitto Unioni ja muita poliittisia aktiiveja. Kysyin jokaiselta erikseen perusteluita väittämilleen, mutta kukaan heistä ei kyennyt osoittamaan, missä väitettyä trollausta, saati väkivaltaa, olisi tapahtunut. Se kertoo kaiken olennaisen syytösten todenperäisyydestä.
Mulla alkaa olla tämä politiikassa tarvittava teflon-pinta aika paksu, eikä ihan kaikki mua päin heitetty paska tartu enää niin hyvin kuin joskus aikaisemmin. Mutta se kieltämättä harmittaa, että kun kolmen viikon päästä saatamme olla Honkasalon kanssa kansanedustajakollegoita, niin mitkä mahdollisuudet minulla olisi rakentaa hänen kanssaan normaaliin työntekoon liittyvää luottamussuhdetta? Kuka teistä luottaisi ihmiseen, joka levittää teistä julkisesti tällaisia valheita?
Kuka tahansa minut tunteva on tietysti nauranut näille syytöksille katketakseen. Jotkut ovat myös kehottaneet tekemään rikosilmoituksen, koska kunnianloukkauksen tunnusmerkistöt alkavat tapauksessa täyttyä. En kuitenkaan moiseen aio lähteä, koska sellaiseen ei ole aikaa. Ja toisaalta kasvava medianäkyvyys ja tunnettavuus tuo mukanaan myös näitä negatiivisia lieveilmiöitä, joille ei vain voi mitään.
Se, mitä kuitenkin toivon teiltä, rakkaat ystävät, on maltti. Jos näette tällaisia perättömiä väitteitä, niin antakaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai kysykää asiallisesti, miten he perustelevat väittämänsä. Sen enempää Honkasaloa kuin muitakaan asianomaisia on turhaa lähteä haukkumaan tai kiusaamaan, se on heille polttoainetta, jota ilman politiikkansa ei enää toimi.
Tää meidän homma taas nojaa itse asiasta puhumiseen ja asialliseen argumentointiin siitä huolimatta, että faktojen ääneen sanominen tai eri mieltä oleminen on osalle huippupoliitikoistakin syy uhriutua. Argumentit argumentteina, annetaan asioiden riidellä.
#terestroika