Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niin on, samoin kuin bengalilla, kannadalla, malayalamilla, tamililla, urdulla, jne. Keskushallinnon kieli on englanti. Wikipediasta: "Despite the misconceptions, Hindi is not the national language of India. The Constitution of India does not give any language the status of national language."
Onkos Suomessa ollut sama juttu, kun "minä" ja "mä" ovat vastaavalla tavalla hyväksyttyjä muotoja? ("Mig" äännetään "mej", ja jotkut ovat alkaneet kirjoittaa sen foneettisesti. Muoto on pitkin hampain alettu hyväksyä puhekielen kirjoitusasuksi.)Vinkki; muistatkos, että sekä mig että mej ja dig että dej ovat hyväksyttyjä muotoja. Kyse on kahdesta eri ruotsista. Alkujaan kahdesta eri valtiosta, joista siis sveat tulivat Suomenniemelle. Eivät ruotsalaiset, kuten koulussa opetettiin. Noihin aikoihin sveat alkoivat saada valta-asemas ja siksi valtio on Svea rike eli Sverige.
Nimitysyllätys: Maria Ohisalosta sisäministeri
Ei ole kyse samasta. Mä/mää/mnää/mie on lähempänä. Tuossa taas toinen on svean versio, toinen götan. Samasta on kyse, kun mietit äännätkö sanan 'är' joko är vai ee tai du/dy. Ruotsissa nämä on "sulautettu" kahdeksi hyväksytyksi muodoksi "yhtä" kieltä.Onkos Suomessa ollut sama juttu, kun "minä" ja "mä" ovat vastaavalla tavalla hyväksyttyjä muotoja? ("Mig" äännetään "mej", ja jotkut ovat alkaneet kirjoittaa sen foneettisesti. Muoto on pitkin hampain alettu hyväksyä puhekielen kirjoitusasuksi.)
Mutta niin kuin ihan oikein huomautettiin, väärä ketju, lopetan omalta osaltani kielten kommentoinnin tähän.
Voisitko hieman perustella tätä? Olen opiskellut mandariinikiinaa enkä ole huomannut ruotsista olevan mitään hyötyä. Englannista kyllä on hyötyä, sillä oppimateriaalia on runsaasti englanniksi ja kiinalaisilta voi kysyä apua käyttäen englantia apukielenä.Siitä olen varma että erityisesti suomalaisille ruotsin osaaminen helpottaa erittäin paljon muiden kielien oppimista.
Ihan kivoja nämä subjektiiviset kokemukset, mutta ei niille voi väestötason päätöstä pohjata.Ona monenlaisia opiskeluaineita, joista ei tiedä etukäteen, onko siitä juuri jollekin yksilölle hyötyä.
"Vaihda kättä niin saat välillä vierasta"?Miksi minulle tulee tästä mieleeni verrokkina:
"Oikeakätisten eli paranee, kun heillekin opetetaan vastavuoroisesti vasemman käyttöä."
Ihan kivoja nämä subjektiiviset kokemukset, mutta ei niille voi väestötason päätöstä pohjata.
Uusi pakollinen aine kirjoituksiin lisäisi hylsyjen määrää, joka tarkoittaisi lisää välivuosia. Siinä yksi esimerkki haitoista, joka toteutuisi varmasti. Hyödyt sen sijaan vaikuttavat höttöisiltä.
Oli toki itsellekin pakko aikanaan kirjoittaa, mutta en välttämättä haluaisi nähdä palautettavan nykynuoria entiseen kun ovat saaneet maistaa vapautta.
Hallituksen salajuoni, pidetään opiskelijat kauemmin pois työelämästä. Kun reputtavat ruotsista, niin riittää työpaikkoja. Puolustusyhteistyötä lisätään Ruotsin kanssa, tulikomennot på svenska.Hesarin pääkirjoituksen laatija on sitä mieltä, että tuskin pakkoruotsi toteutuu: https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000006131012.html
Tietenkin. Minä olen peruskoulun käynyt ruotsinkielellä. En nyt enää muista millä luokalla alkoi mutta melko varhain ala-asteella.Opetetaanko ruotsinkielisillä alueilla pakkosuomea?
Katsoinkin kellosta kauanko menee aikaa, ennen kuin vastaat @Herman30. Osaat mielestäni suomea siinä kuin minäkin, en olisi huomannut ruotsinkielisyyttäsi, jos et olisi sitä itse maininnut.Tietenkin. Minä olen peruskoulun käynyt ruotsinkielellä. En nyt enää muista millä luokalla alkoi mutta melko varhain ala-asteella.
Tietenkin. Minä olen peruskoulun käynyt ruotsinkielellä. En nyt enää muista millä luokalla alkoi mutta melko varhain ala-asteella.
Se on ilmeisesti samoin kuin suomekielisellä alueella, mutta käänteisesti.Katsoinkin kellosta kauanko menee aikaa, ennen kuin vastaat Herman30. Osaat mielestäni suomea siinä kuin minäkin, en olisi huomannut ruotsinkielisyyttäsi, jos et olisi sitä itse maininnut.