Eduskuntavaalit 2019

ja Seinäjoen sairaala sai ruotsinkielisiltä pila- ja härikkösoittoja.

Vain syntymän kautta hankittu ruotsin taito kelpasi, kun tuli totinen paikka eteen.

.
.


https://www.is.fi/politiikka/art-2000006130584.html

Ei kelvannut edes ruotsi äidinkielenä. Ilkassa oli juttua,että häiriösoittoja oli tullut ja kun puheluun oli vastannut äidinkielenään ruotsia puhuva, niin toisessa päässä ei muka ymmärretty mitä vastaaja puhui! Täyttä kiusantekoa.

Edit: mistä sitä tietää vaikka soittaja olisi puhunut närpiötä. Varmaan närpiöönkin pitäisi saada yliopistollinen sairaala.
 
Fascismin vertaaminen kommunismiin tai kansallissosialismiin on sama kuin krapulan vertaaminen keuhkokuumeeseen tai yskän aidsiin.

Tästä päästään siihen ikävään tosiasiaan, että fascismin historiaa on käännetty suomeksi tai englanniksi aivan olemattoman vähän. Italianjuutalaisen Renzo De Felicen suuri ja moniosainen, yhdistetty Mussolinin elämäkerta ja fascismin historia on ja pysyy edelleen auktoriteettina aiheessa, mutta ikävä kyllä sitä ei ole käännetty millekään kielelle italiasta.
Felice sai muuten pommin kotiinsa italialaisilta kansainvälisiltä sosialisteilta, kun kirjoitti Uudesta Roomasta ilmeisesti liian totuudenmukaisesti.

Kyllä, minä olen valmis puolustamaan Mussolinia kun asiayhteytenä on diktaattorien paskuusmittari, koska tämä ei ollut kiiluvasilmäinen, kansanmurhaava fanaatikko kuten Uljanov tai Hitler. Osasi se silti talouden pistää paskaksi, mutta niin osaavat parlamentaariset politiikotkin.

Kaikenlaisten ulkolaisten aatteiden väkisinnaittaminen suomalaiseen kansallismielisyyteen on taas sitä vastustavien metkuja tai sitten vähän kujalla olevien höpinöitä. Ainakaan vielä - ja toivottavasti ei koskaan - meikäläinen kansallismielisyys ei ole radikaalia, vaan hyvin maltillista, jopa se kolkytlukulainen IKL:n edustama (ei Lapuan liikkeen, josta tämä selvästi tuli eroamaan).

Meillä syndikaattien muodostaman korporaation toteutti punamulta kolmikannan muodossa. Tämä työnantaja-, palkansaaja- ja asiantuntijatahojen (ikävä kyllä useimmiten valtio) muodostama työelämänjärjestelytaho on koko korporatismin nakki.
 
Viimeksi muokattu:
Hindi ei ole kovinkaan suuressa suosiossa Etelä-Intiassa. Englannilla pärjää siellä paremmin.

"Hindi will not be thrust upon any state, the government said on Sunday, stepping up its damage control amid a controversy over the draft version of the National Education Policy 2019, which is seen by many in the southern states as an attempt to impose Hindi on school students." (https://www.ndtv.com/india-news/hin...itharaman-s-jaishankar-join-firefight-2046912)

Varmaan kannattaisikin perustaa kansallisvaltioita niin pääsisi näistä kiistoista.
 
Fascismin vertaaminen kommunismiin tai kansallissosialismiin on sama kuin krapulan vertaaminen keuhkokuumeeseen tai yskän aidsiin.

Tästä päästään siihen ikävään tosiasiaan, että fascismin historiaa on käännetty suomeksi tai englanniksi aivan olemattoman vähän. Italianjuutalaisen Renzo De Felicen suuri ja moniosainen, yhdistetty Mussolinin elämäkerta ja fascismin historia on ja pysyy edelleen auktoriteettina aiheessa, mutta ikävä kyllä sitä ei ole käännetty millekään kielelle italiasta.
Felice sai muuten pommin kotiinsa italialaisilta kansainvälisiltä sosialisteilta, kun kirjoitti Uudesta Roomasta ilmeisesti liian totuudenmukaisesti.

Kyllä, minä olen valmis puolustamaan Mussolinia kun asiayhteytenä on diktaattorien paskuusmittari, koska tämä ei ollut kiiluvasilmäinen, kansanmurhaava fanaatikko kuten Uljanov tai Hitler. Osasi se silti talouden pistää paskaksi, mutta niin osaavat parlamentaariset politiikotkin.

Kaikenlaisten ulkolaisten aatteiden väkisinnaittaminen suomalaiseen kansallismielisyyteen on taas sitä vastustavien metkuja tai sitten vähän kujalla olevien höpinöitä. Ainakaan vielä - ja toivottavasti ei koskaan - meikäläinen kansallismielisyys ei ole radikaalia, vaan hyvin maltillista, jopa se kolkytlukulainen IKL:n edustama (ei Lapuan liikkeen, josta tämä selvästi tuli eroamaan).

Meillä syndikaattien muodostaman korporaation toteutti punamulta kolmikannan muodossa. Tämä työnantaja-, palkansaaja- ja asiantuntijatahojen (ikävä kyllä useimmiten valtio) muodostama työelämänjärjestelytaho on koko korporatismin nakki.

Mussolini hengasi nuorempana sosialistien/syndikalistien kanssa. Samoja kuvioita se sitten alkoi toteuttaa fascismin nimellä veteraanijärjestöjen kautta.
 
Fascismin vertaaminen kommunismiin tai kansallissosialismiin on sama kuin krapulan vertaaminen keuhkokuumeeseen tai yskän aidsiin.

Aika kätevästi se kuitenkin on niputettu näiden muiden kummitusten seuraan. :) Vaskismin -saavutukset- ovat kuitenkin vaatimattomammat mitä tulee ihmisoikeuksien järjestelmälliseen loukkaamiseen. Italian Il sai muuten aikaan oikeasti myös positiivisia asioita ja paljon. Italialaisittain ihmeellisesti valtion hoitamat posti, lennätin, rautatiet, linja-autot jne. muuttuivat jopa luotettaviksi. Jätehuolto kehittyi ja viemäröintihankkeet muuttivat monta -pas---aläpeä- asuttavaan kuntoon. Maanteitä rakennettiin ja korjattiin. Järjestynyt rikollisuus koki historiansa pahimmat lommot, donit ja capot itkivät vuolaasti, kun Mussolini pani ns. perheitä ruotuun.
 
Mussolini hengasi nuorempana sosialistien/syndikalistien kanssa. Samoja kuvioita se sitten alkoi toteuttaa fascismin nimellä veteraanijärjestöjen kautta.
Ei vain hengannut, vaan oli kansainvälinen sosialisti ja sekä Lotta di classen että Avantin päätoimittaja.

Aika kätevästi se kuitenkin on niputettu näiden muiden kummitusten seuraan. :) Vaskismin -saavutukset- ovat kuitenkin vaatimattomammat mitä tulee ihmisoikeuksien järjestelmälliseen loukkaamiseen. Italian Il sai muuten aikaan oikeasti myös positiivisia asioita ja paljon. Italialaisittain ihmeellisesti valtion hoitamat posti, lennätin, rautatiet, linja-autot jne. muuttuivat jopa luotettaviksi. Jätehuolto kehittyi ja viemäröintihankkeet muuttivat monta -pas---aläpeä- asuttavaan kuntoon. Maanteitä rakennettiin ja korjattiin. Järjestynyt rikollisuus koki historiansa pahimmat lommot, donit ja capot itkivät vuolaasti, kun Mussolini pani ns. perheitä ruotuun.
Ja sisilialaiset palasivat länsiliittoutuneiden vanavedessä takaisin ottamaan Asian haltuun.

Vika kaikessa fascistien lyhyen tähtäimen onnistumisissa oli vain se, että ne rakentuivat 100% velanotolle, ihan kuten sosialistiset maanraivaukset yleensä.
Taloudenpitoa väärennettiin röyhkeästi, että uusia lainoja saatiin mm. Yhdysvalloista.

Todellisuudessa kansallissosialistit kolkkasivat järjestäytyneen rikollisuuden paljon tehokkaammin ja lopullisemmin Saksassa kuin fascistit Italiassa. Tämä johtui paljolti siitä, että se toimi sekä kommunistien kanssa samoillla alueilla fyysisesti että myös elimellisesti yhteistyössä näiden kanssa.

Hitlerin lahja Italialle sodan loppuolella oli fascistien kuivaaman Pontisten suoalueen uudelleensoistuttaminen(?), jonka seurauksena malaria palasi ja italiaisia talonpoikia kuoli kasoittain.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kirjoitin englannista L ja ruotsista C, englantia olen tarvinnut päivittäin, ruotsia en koskaan koska heidänkin kanssa pärjää englannilla.

Minua ei juuri koulunkäynti kiinostanut nuorena, vähiten Ruotsin kieli. ihan väkisin opiskelin itselleni ammatin ja kuinka ollakkaan, ruotsalainen nainen vei minut mukanaan Ruotsiin. Sitten oli pakko alkaa oppimaan ruotsin kieltä ja kohtuulisen taidon olen oppinut, että pärjään. Tässä pari viikkoa sitten tuli Suomalainen nuori kaveri (ylioppilas Larvannon oloinen)samalle työmaalle ja yritti puutteellisella englannilla kysyä erästä työasiaa, eikä Ruotsalainen kollega saanut siitä mitään tolkkua. Minä selitin asian ruotsilla ja ylioppilas Larvanto katsoi vieressä monttu auki.
 
Ja olen kuullut että Ruottalaiset ei ymmärrä edes Suomenruottalaisten puhetta. Menee kuulema luokkaan Tanska.... tai ehkä Norja :D
 
Ja olen kuullut että Ruottalaiset ei ymmärrä edes Suomenruottalaisten puhetta.
Kyllä ne ymmärtää jos on neutraalia suomenruotsia eikä mitään murretta. Ruotsissa kutsuvat/kutsuivat suomenruotsia muumiruotsiksi koska 70-luvulla Ruotsin telkkarissa nähdyssä muumisarjassa olivat ääninäyttelijöinä Birgitta Ulfson, Lasse Pöysti, Elina Salo jne.
Tosin, nyt puhun ruotsalasista enkä mistäään rinkkebysvenskaa puhuvasta uusruotsalaisesta.
 
Kyllä työelämässä tarvitsisi taitoa ymmärtää intialaisten puhumaa englantia. Tähän ei riitä pelkkä englannin kielen taito.


Kielten opiskelu on hyödyllistä sanottiin minulle. Otin lukiossa vielä saksan vaikka se ei olisi ollut normaalisti mahdollista pitkän matikan lukijoille. Rehtorin luvalla onnistui. On siitä ollut jotain hyötyä, mutta vähäistä. Kenenkään kanssa en ole puhunut kieltä, mutta jotain kirjoja olen voinut lukea.


Jos koulu teettää vaikeuksia, niin matematiikan ja fysiikan opiskeluun kannattaa keskittää voimavaransa (kielten sijaan). Näistä on aina hyötyä vaikket sitä itse huomaisikaan.
 
Rantalatina rules.

Tajuaako RKP ja Henriksson mitä tekevät? Ei tulla ainakaan kielen asemaa turvata ja tuskin puolueenkaan. Jonkinmoinen lovi tulevaisuuden osaamiseen, kun opiskelijat joutuvat keskittymään myös joutavaan opintojensa alkuvaiheissa.

Toisaalta hyvä että käytti paukkunsa tuohon ja Vaasan päivystykseen, eikä ainakaan kaikkia pakolaisarvopohjansa eteen.
 
Kyllä ne ymmärtää jos on neutraalia suomenruotsia eikä mitään murretta. Ruotsissa kutsuvat/kutsuivat suomenruotsia muumiruotsiksi koska 70-luvulla Ruotsin telkkarissa nähdyssä muumisarjassa olivat ääninäyttelijöinä Birgitta Ulfson, Lasse Pöysti, Elina Salo jne.
Tosin, nyt puhun ruotsalasista enkä mistäään rinkkebysvenskaa puhuvasta uusruotsalaisesta.
Yritin "rantavyöhykkeellä" hoitaa asiani ylipaskalla kouluruotsillani...nimi kun sattuu olemaan vielä svea, niin hetki mentiin...sitten kaveri tuumas, että ihan hyvin yrität, mutta eiköhän puhuta suomea...

Välistä ollut hauskoja keskusteluja...vastapuoli puhuu ruotsia ja minä suomea...hyvin ymmärrettiin toisiamme ;)
 
Mutta hindillä on Intiassa.(y)
Niin on, samoin kuin bengalilla, kannadalla, malayalamilla, tamililla, urdulla, jne. Keskushallinnon kieli on englanti. Wikipediasta: "Despite the misconceptions, Hindi is not the national language of India. The Constitution of India does not give any language the status of national language."
 
En ainakaan tiennyt, että niillä olisi virallisen kielen asema Ruotsissa...
Vinkki; muistatkos, että sekä mig että mej ja dig että dej ovat hyväksyttyjä muotoja. Kyse on kahdesta eri ruotsista. Alkujaan kahdesta eri valtiosta, joista siis sveat tulivat Suomenniemelle. Eivät ruotsalaiset, kuten koulussa opetettiin. Noihin aikoihin sveat alkoivat saada valta-asemas ja siksi valtio on Svea rike eli Sverige.
 
Ei pidä paikkaansa.
Ruotsalaiset eivät taida ymmärtää tanskalaisten puhetta. Meinasin kerran saada turpaan Helsingörin satamassa, jossain merimieskapakassa. Juutti mongersi 3 herzin kännissä tanskaa ja suuttui tulisesti, kun ilmoitin englanniksi, etten ymmärrä hänen puhettaan. Kun selvisi, etten olekaan ruåtsalainen toiselta rannalta vaan finski, alkoi selkään taputtelu ja Prinsen tarjoaminen. Ruotsalaiset kuulemma esittävät, etteivät ymmärrä. Minä en todellakaan ymmärtänyt.
 
Back
Top