Eduskuntavaalit 2019

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Riviedustajan äänestyskäyttätyminen nyt ei juuri alokastuvan taistelijoista eroa. Aivot narikkaan ja teette niin kuin ryhmyrit käskevät.

Sama pätee jo kuntatasolta lähtien, tulee pätemään mahd. maakuntatasolla jne. Loppujen lopuksi pieni on se porukka, joka tosiasiallista valtaa käyttää. En sikäli ihmettele, että joku varsin dynaaminen Harkimo kypsyy näihin menettelytapoihin.

Mä olin pahalla tuulella yks päivä ja halusin järisyttää kaikki tuttuja ilmoittamalla äänestäväni Halla-ahoa (en oikeesti tiedä teenkö niin). Homma meni suunnilleen näin:

Tulevan ensiäänestäjien kanssa:
- Mitä ite ajattelit äänestää?
- SDP
- SDP? Kannatatko maahanmuuton merkittävää lisäystä?
- En todellakaan!
- No miksi sä sitten äänestät SDP:tä?
- No kun ne kannattaa seksuaalivähemmistöjen oikeuksien tasapäistämistä ja musta se olisi niitä kohtaan kohtuullista jo tänä päivänä.
- Mites muut kysymykset? Onko maahanmuuttoon liittyvät asiat, talouskysymykset tai vaikka ulkopolitiikka oikeasti vähäpätöisempi asia kuin seksuaalivähemmistöjen oikeudet?
- No niitä maahanmuuttajia nyt varmaan tulee joka tapauksessa enkä mä ymmärrä noista muista mitään, niin aattelin et jos edes yhteen asiaan voisin äänestämällä vaikuttaa.

Vanhemman polven äänestäjän kanssa
- Kokoomus
- No mä arvasin kyllä, kun sä olet kokoomusta koko ikäsi toitottanut. Mitäs mieltä sä olet orpojen ja mykkästen linjasta, sitähän sieltä on tulossa. Lisää maahanmuuttajia, niitäkö sä haluat?
- No en.
- Lisää verovarojen kuppausta ulkomaisiin veroparatiisiyhtiöihin julkisen sektorin yksityistämisellä ja muulla?
- No en.
- No sitähän sieltä on tiedossa. Sä olet yrittäjä, mutta ei ne oikeesti ole sun tai mun hyvinvoinnista kiinnostunut. Ne on paljon enemmän kiinnostunu Nallen ja sen kaltasten kavereiden hyvinvoinnista. Niitä kiinnostaa isommat bisnekset. Hommata kerrostaloihin uusia asukkaita maailmalta. Rakentajat ja vuokranantajat kiittää ja me veronmaksajat maksetaan ja muutenkin ne tekee niinku Brysselistä käsketään. Varmaan myisivät tiet, sähköverkot ja paskavesijohdotkin.
- Niin...
- Sehän on sama ku myis verotusoikeudenkin jonneki maailmalle... ei se sun bisnestä kasvata, päinvastoin.
- Niin...
- Ihan tosi mieti nyt, miten tää on viime vuosina mennyt.
- Jaa-a.. täytyy varmaan miettiä (menee hapoille ja puistelee päätään)

Jengi ei oikeasti tajua miten tää homma toimii ja mitä he todella äänestää. Poimitaan yksi aihekysymys tai itseä koskettava (näennäis)tavoite puolueohjelmasta ja mennään sen perusteella. Arjen kiireen keskellä ei jakseta vaivata päätään isoilla asioilla, ihmetellään vaan jälkikäteen että, miten ***** tämä nyt näin meni.

winstonchurchill1-2x.jpg

Mä olin pahalla tuulella yks päivä ja halusin järisyttää kaikki tuttuja ilmoittamalla äänestäväni Halla-ahoa (en oikeesti tiedä teenkö niin). Homma meni suunnilleen näin:

- SDP
- En todellakaan!
- No miksi sä sitten äänestät SDP:tä?
- No kun ne kannattaa seksuaalivähemmistöjen oikeuksien tasapäistämistä ja musta se olisi niitä kohtaan kohtuullista jo tänä päivänä.
- Mites muut kysymykset? Onko maahanmuuttoon liittyvät asiat, talouskysymykset tai vaikka ulkopolitiikka oikeasti vähäpätöisempi asia kuin seksuaalivähemmistöjen oikeudet?
- No niitä maahanmuuttajia nyt varmaan tulee joka tapauksessa enkä mä ymmärrä noista muista mitään, niin aattelin et jos edes yhteen asiaan voisin äänestämällä vaikuttaa.

- Kokoomus
- No mä arvasin kyllä, kun sä olet kokoomusta koko ikäsi toitottanut. Mitäs mieltä sä olet orpojen ja mykkästen linjasta, sitähän sieltä on tulossa. Lisää maahanmuuttajia, niitäkö sä haluat?
- No en.
- Lisää verovarojen kuppausta ulkomaisiin veroparatiisiyhtiöihin julkisen sektorin yksityistämisellä ja muulla?
- No en.
- No sitähän sieltä on tiedossa. Sä olet yrittäjä, mutta ei ne oikeesti ole sun tai mun hyvinvoinnista kiinnostunut. Ne on paljon enemmän kiinnostunu Nallen ja sen kaltasten kavereiden hyvinvoinnista. Niitä kiinnostaa isommat bisnekset. Hommata kerrostaloihin uusia asukkaita maailmalta. Rakentajat ja vuokranantajat kiittää ja me veronmaksajat maksetaan ja muutenkin ne tekee niinku Brysselistä käsketään. Varmaan myisivät tiet, sähköverkot ja paskavesijohdotkin.
- Niin...
- Sehän on sama ku myis verotusoikeudenkin jonneki maailmalle... ei se sun bisnestä kasvata, päinvastoin.
- Niin...
- Ihan tosi mieti nyt, miten tää on viime vuosina mennyt.
- Jaa-a.. täytyy varmaan miettiä (menee hapoille ja puistelee päätään)

Jengi ei oikeasti tajua miten tää homma toimii ja mitä he todella äänestää. Poimitaan yksi aihekysymys tai itseä koskettava (näennäis)tavoite puolueohjelmasta ja mennään sen perusteella. Arjen kiireen keskellä ei jakseta vaivata päätään isoilla asioilla, ihmetellään vaan jälkikäteen että, miten ***** tämä nyt näin meni.
Valitettavasti täytyy todeta mitä olen samalla tavalla erilaisten ihmisten kanssa jutellut niin suurin osa ei osaa ajatella omalla nupillaan. 95-100%:sti propagandan vietävissä. Sit ihmetellään miten voi olla maita joissa on digtaatori vallassa ja joka toinen päivä tehdään pienimuotoinen kansan murha. Siis ihmiset ei oikeasti osaa käyttää päätään. Tiedä sitten onko hampurilaiset ja tv pilannut aivot vai mikä on? Äkkiseltään luulis, että ihminen ymmärtäisi omaa parastaan mutta ei. Tulee mieleen nämä tällaiset jutut kun ihmiset tyynen rauhallisesti kävelee kaasukammioon tai hautamontun viereen ammuttavaksi. Tässä on pakko olla kyse jostain samanlaisesta tilanteeseen alistumisesta. Taistelu-/muutostahto on viety ja annettaan ymmärtää, että henkilöllä on kaikesta huolimatta jotain menetettävää niin taistelu on turhaa.

Valitettavasti täytyy todeta mitä olen samalla tavalla erilaisten ihmisten kanssa jutellut niin suurin osa ei osaa ajatella omalla nupillaan. 95-100%:sti propagandan vietävissä. Sit ihmetellään miten voi olla maita joissa on digtaatori vallassa ja joka toinen päivä tehdään pienimuotoinen kansan murha. Siis ihmiset ei oikeasti osaa käyttää päätään. Tiedä sitten onko hampurilaiset ja tv pilannut aivot vai mikä on? Äkkiseltään luulis, että ihminen ymmärtäisi omaa parastaan mutta ei. Tulee mieleen nämä tällaiset jutut kun ihmiset tyynen rauhallisesti kävelee kaasukammioon tai hautamontun viereen ammuttavaksi. Tässä on pakko olla kyse jostain samanlaisesta tilanteeseen alistumisesta. Taistelu-/muutostahto on viety ja annettaan ymmärtää, että henkilöllä on kaikesta huolimatta jotain menetettävää niin taistelu on turhaa.

Mä olen sitä mieltä, että hyvinvointi-Suomi on tehnyt ihmisistä laiskoja ajattelijoita. Ei ole tarvinnut miettiä kun on mennyt hyvin, on turvallista, asiat rullanneet kuin itsestään. Voi vaan olla, käydä töissä, laittaa illalla aivot narikkaan telkkarin ääressä ja viikonloppuna mökillä. Mietitään puutarhan laittoa, aidan maalausta ja suunnitellaan terassin laajennusta tai uuden auton hankintaa. Eletään omassa kuplassa ja kauhistellaan Putinin toimia ja Trumpin töksäyttelyjä iltauutisten ääressä näkemättä mitä lähellä tapahtuu.

Mä olen sitä mieltä, että hyvinvointi-Suomi on tehnyt ihmisistä laiskoja ajattelijoita. Ei ole tarvinnut miettiä kun on mennyt hyvin, on turvallista, asiat rullanneet kuin itsestään. Voi vaan olla, käydä töissä, laittaa illalla aivot narikkaan telkkarin ääressä ja viikonloppuna mökillä. Mietitään puutarhan laittoa, aidan maalausta ja suunnitellaan terassin laajennusta tai uuden auton hankintaa. Eletään omassa kuplassa ja kauhistellaan Putinin toimia ja Trumpin töksäyttelyjä iltauutisten ääressä näkemättä mitä lähellä tapahtuu.
Ei varmaan osaa ajatella kun moderni koululaitos opettaa, että ei tarvitse ajatella. Luotat vain auktoriteetteihin (oppikirjaan), niin osaat kaiken. Perinteisessä koululaitoksessa argumentaatio ja logiikkaoppi on ollut kaiken perusta, mutta nykyään kun koulutuksen tarkoitus on tuottaa hyvä työntekijä eikä hyvä demokratian kansalainen niin noilla ei ole niin väliä. Demokraattisen kansalaisen velvollisuuksiin kuuluu olla jyvällä historiasta, poliittisesta teoriasta, lainopista ja taloustieteestä, jotta osaa puhua politiikkaa (politiikka tulee kreikasta ja tarkoittaa yhteistä hyvää). Tuomas Akvinolainen määritteli hyveen teoksi johon liittyy 2 asiaa, ensinnäkin vilpitön halu tehdä hyvää ja toisekseen tiedot ja taidot, joilla se varsinainen hyvä tehdään. Jos et tiedä mitä teet, et tee hyvää. Luit sitten antiikin filosofeja tai valaistuksen ajan filosofeja niin koulutuksen merkitys yhteiskunnallisissa asioissa on aivan keskeinen asia ja jos jostakusta tulee nykyään vastuullinen kansalainen se tapahtuu koulusta huolimatta.

Muistatko milloin koulussa olisi kyseenalaistettu mitään? Ennen kun esimerkiksi historiaa voi lukea pitää pureutua historian tulkintaan. Antiikin ajoilla historijoitsijat kirjoittivat siitä mitä heidän ympärillään tapahtui (Thukydides, Polybius), humanistit pyrkivät eläytymään aikalaisten rooliin ja sitä kautta tulkita historiaa (Thukydides oli epäonnistunut kenraali, jolloin hänen väitteet sodan sattumanvaraisuudesta voivat olla hänen yritystään puhdistaa omaa mainettaan), post-modernistit taas tulkitsevat historiaa MILTÄ HEISTÄ ITSESTÄÄN TUNTUU. Näitä voi jokainen itse pohdiskella, että miten sitä historiaa tulisi tulkita. Minulla on tällä hetkellä kirjastosta lainassa yli 100 vuotta vanha suomalainen historian kirja, joka esittelee systeemaattisesti todisteita ja eri teorioita ja kertoo mitkä seikat puoltaa mitäkin ja mitkä ovat mitäkin vastaan. Nykyajan historian kirjat kertovat sitten kivoja tarinoita joista saa helposti väännettyä elokuvan.

- SDP
- En todellakaan!
.....
- Kokoomus
....

Entäs persujen äänestäminen?

Ääni menee oppositioon, jossa pellehermannit öyhöttävät mitä öyhöttävät. Palkka juoksee, eikä vastuuta ole mistään - ei tosin valtaakaan, mutta mitäs siitä.

levan ensiäänestäjien kanssa:
- Mitä ite ajatt
Se on se kuuluista itsesuojeluvaisto. Liika politiikan seuraaminen seuraaminen johtaa vain kohonneeseen verenpaineeseen ja altistaa aivoverenvuodolle. Kansa on maan itsenäisyyden neljän tai viiden sukupolven aikana kehittänyt itseään suojelevan käyttäytymismallin ja liikaa ajattelevat yksilöt ovat kuolleet sukupuuttoon.

Ääni menee oppositioon, jossa pellehermannit öyhöttävät mitä öyhöttävät. Palkka juoksee, eikä vastuuta ole mistään - ei tosin valtaakaan, mutta mitäs siitä.
Eipä ole muuta vaihtoehtoa äänestää kuin Persut. Pellehermannit muissa puolueissa eivät näytä halua puuttua maahanmuuttopolitiikan epäkohtiin. Sekoomus haluaa orjatyövoimaa paremman väen omistamiin firmoihin. Sipilä taas haluaa auttaa, koska auttoihan Laupias Samarialainenkin.
Sampo Terho taas komppaa mitä herrat määrää.

Jos Suomen talous jatkaa nousuaan eikä maassa tapahdu mitään sen kummempaa rikosta mamujen taholta, niin Persujen tappio on varma.
Näen tappiona nykyisen kannatustason.
Toisaalta Ruotsissa SD saamassa ”knall” sikäläisen JYTKYN joten toivotaan sen tuovan hypeä myös tänne Suomeen. Halla-Ahon paluulla Suomen politiikkaan myös suuri merkitys. Kukaan politiikko ei pärjää hänelle väittelyssä. Vie kenet tahansa 10-0

No nyt olisi bolshevismia ja nälkää tarjolla.

https://yle.fi/uutiset/3-10245140

Juha Sipilä hakee keskustassa jatkokautta – "Näläkää minulla riittää", ja kehottaa sotessa "bolshevistiseen rauhaan"

Sotkamon puoluekokousta varjostaa sote-uudistus, joka on yhä kesken, toisin kuin piti. Sipilä varoittikin "viime vaalikauden katastrofista", jolloin edellinen hallitus kaatoi loppumetreillä omia esityksiään kumoon. Soten suhteen Sipilä kehotti "bolshevistiseen rauhaan", maakuntavaalien päivämääräkin on vielä pimennossa.

Me keskustalaiset olemme tekijöitä. Pelkät puheet eivät riitä, tarvitaan tekoja, näin painotti keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä Sotkamossa, puolueen 77. puoluekokouksen avajaispuheessaan.

Kaksi vuotta sitten Sipilä sinetöi jatkonsa sanoin "tulos tai ulos." Tänään hän arvioi, että keskustavetoisen hallituksen tulokset riittävät jatkokauden hakemiseen.

– Lupasimme 200 000 työpaikkaa 10 vuoden aikana ja yhteiskuntasopimuksen. Nyt on syntynyt jo 90 000 työpaikkaa ja yhteiskuntasopimus on ollut noin 1,5 vuotta voimassa.

Sipilä luetteli hallituskauden ajalta esimerkkejä talouskasvun kohentumisesta valtion velanoton taittumiseen ja muun muassa metsäteollisuuden jätti-investointeihin. Suomesta on Sipilän mukaan tullut mielenkiintoinen maa investoida.

– Nämä kaksi vuotta osoittavat, että politiikassa syntyy tuloksia, kun tavoitteet asetetaan riittävän kunnianhimoiseksi.

Samalla Sipilä asettui virallisesti ehdolle keskustan puheenjohtajakisaan.

– Näläkää siis minulla riittää. Muistakaa, kun päätätte huomenna puheenjohtajasta.

Kisassa on Sipilällä näillä näkymin vain yksi haastaja, kotkalainen poliisi Vesa Levonen, kun entinen kunniapuheenjohtaja Paavo Väyrynen vetäytyi puolueesta.
Varoituksen sana viime vaalikaudesta ja sotesta

Pidettyjen lupausten seassa kivenä kengässä hiertää sote- ja maakuntauudistus, joka on yhä kesken.

Sote- ja maakuntalakien piti valmistua eduskunnan äänestystä varten tähän viikonloppuun mennessä, kun kaksi suurta hallituspuoluetta, keskusta ja kokoomus pitävät puoluekokouksiaan. Näin ei käynyt, sillä uudistus sai mittavat korjausvaatimukset eduskunnan perustuslakivaliokunnalta.

– Lupasimme viedä sote- ja maakuntauudistuksen maaliin. Nyt se on eduskunnan käsissä, Sipilä sanoi.

Käsittelyn lykkääntyminen syksyyn näyttää Sipilänkin mukaan yhä todennäköisemmältä.

– Voidaan pitää kesälomakin ja odottaa eduskunnalta uudistuksia.

Sipilä vakuutti taas, että uudistus ei jää hallituspuolueista kiinni.

– Hallitus on yhtenäinen ja vie tämän maaliin. Valitettavasti en voi kertoa maakuntavaalien päivää. Ne ovat noin puolen vuoden päässä siitä, kun eduskuntaa saa lait käsiteltyä.

– Näemme asiassa vielä monta näytelmää, Sipilä arveli.
Sote maaliin bolshevistisesti

Sipilä vetosi puolueväkeä tukemaan hallituksen uudistusta.

– Suomelle tärkeintä on uudistuksen aikaansaaminen. Viedään maaliin bolshevistisella rauhallisuudella.

Kun Sipilältä pyydettiin täsmennystä mitä hän Venäjän neuvostovallankumouksesta tutulla termillä tarkoittaa, hän sanoi sen liittyvän rauhalliseen asenteeseen kuohunnan keskellä.

Sipilän mukaan ulkoparlamentaariset voimat, kuten Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) jatkavat pyrkimyksiään uudistuksen kaatamiseksi.

– Se on termi, jota on käyttänyt 30 vuotta, sillä tarkoitan äärimmäistä rauhallisuutta.

Aamulehden tänään julkaiseman barometrin mukaan (siirryt toiseen palveluun) suomalaisista alle viidesosa tukee uudistusta, loput vastustavat tai ovat epätietoisia. Eniten tukijoita oli keskustan kannattajissa.

– Edellinen vaalikausi päättyi katastrofiin. Mitään tavoitteita ei saavutettu. Sipilä muistutti kevään 2015 äänestyskaaoksesta.

– Siksi meille keskustalaisille sanottiin, tehkää nyt jotakin.

16:15 Lisätty Sipilän vastaus siihen, mitä hän tarkoittaa bolshevistisella rauhallisuudella.

Jos Suomen talous jatkaa nousuaan eikä maassa tapahdu mitään sen kummempaa rikosta mamujen taholta, niin Persujen tappio on varma.
Näen tappiona nykyisen kannatustason.
Toisaalta Ruotsissa SD saamassa ”knall” sikäläisen JYTKYN joten toivotaan sen tuovan hypeä myös tänne Suomeen. Halla-Ahon paluulla Suomen politiikkaan myös suuri merkitys. Kukaan politiikko ei pärjää hänelle väittelyssä. Vie kenet tahansa 10-0
Toi Halla-Aho -kommenttisi on muuten erikoinen juttu, ja täysin totta... toisaalta jos itse yrittäisin viilipurkin kanssa väitellä niin Fremenin hermot menisivät ensin, se on selvä. Jussilla on oma tyylinsä, jotenkin lakooninen, mutta faktat ovat täysin hallussa kuten tohtorismiehellä pitääkin ja sit se on vain odotusta että milloin vastakeskustelija leipääntyy täysin ja rupeaa henkilökohtaisuuksiin... samaa mieltä: 10-nolla

Bolshevistisesta rauhasta on monta tulkintaa. Joku taisi olla, että pelastamme itsemme, kaverin voi jättää.

Tuo edellinen kuvaus liittynee Brest-Litovskin rauhaan, jota Lenin kommentoi näin:
"Solmiessamme [Brestin] rauhan petämme Viron työläiset, Ukrainan proletariaatin j.n.e. Mutta onko todella niin, että jos toverimme tuhoutuvat, meidänkin pitää tuhoutua heidän kanssaan? Jos tovereidemme joukko-osastot ovat huomattavien vihollisvoimien ympäröiminä eivätkä pysty tekemän vastarintaa, onko meidänkin silloin taisteltava? Ei vielä kerran ei.”

Mutta lehdistössä oli tänään uusi tulkinta, että bolshevistinen rauha on sitä, että kuolkoon vihollinen omaan vereensä. Siis jotain yhtäläisyyksiä on rauhanuskontoon.

Viimeksi muokattu:

Jos oppositiopuolueen kannatus nousee tarpeeksi, niin sen ajamat asiat alkavat näkyä myös hallituspuolueiden linjauksissa. Kannattaa siis äänestää omien mielipiteidensä perusteella, vaikka oman vaihtoehdon hallitukseen pääseminen vaikuttaa epätodennäköiseltä. Ja kuten onkin jo todettu, niin kannattaa äänestää puoluetta, eikä napinpainajaa. Rivijäsenen nappia painaa kuitenkin lopulta puoluejohto.

Back