Eduskuntavaalit 2019

MTKn vaalitentistä.

1. Pitäisikö asumisen keskittämistä edistää ilmastosyistä
Tähän kysymykseen kyllä vastasivat vasemmistoliiton Andersson, vihreiden Haavisto ja kokoomuksen Orpo.

2. Pitääkö bensiinin ja dieselin veroa nostaa seuraavalla vaalikaudella?

Kyllä vastasivat vasemmistoliiton Andersson, SDP:n Marin ja vihreiden Haavisto

3. Pakollinen kasviruokapäivä kouluun?

Kyllä vastasivat vasemmistoliiton Andersson, SDP:n Marin, vihreiden Haavisto, EKP:n Blomqvist ja kokoomuksen Orpo.


https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/24b08f72-deae-4e7f-8a9e-b0d65f0b00cb


Mm. kakkos kysymys omalla kohdallani paljastaa ketä kolmea puoluetta en missään olosuhteissa voisi äänestää.
 
Ei kai kukaan pakota ketään syömään yhtään mitään?

Ei tietenkään pakota. Mutta ei vain anneta vaihtoehtoja. Syö siis kasvisruokaa tai kulje nälkäisenä. Tai mene syömään muualle.

Siksi on ihan yhtä kohtuullista vaatia "vain liharuoka- päivää" kerran viikkoon. Jos ei kelpaa ei ole pakko syödä. Eihän kukaan pakota...
 
Oman mielipiteeni olisi; ei pitäisi tarpeettomasti hankaloittaa veroilla / maksuilla työllään elävien kansalaisten elämää. Tai kehä-III:n sisäpuoli voisi julistautua omavaraiseksi kolhoosiksi. Voipi olla että tulis nälkä, kun mm."Stoccan herkusta"olisi hyllyt tyhjänä.
Kyllä täällä muuallakin verotettavaa työtä ja tulosta tehdään, tällä hetkellä olen Sirkassa.

Miksi nuo kolme puoluetta ei iske koksilla käyvien voimaloiden kimppuun?, Kalliosta olisi lyhyt matka tutustumaan lähimpään koksinpolttajaan, sinne voisi kävellä tai pyöräillä Dieselin voimin aurattua katua pitkin ilmaiseksi.

Polkupyörät pitäisi saada verotuksen piiriin myös, tai muutoin kolatkoon itse ajorantansa ennen töihin lähtöä, jos se diesel saastuttaa niin tolkuttomasti.
Tuskin Sipilän Teslaan löytyy KAHA:n tai Motonetin valikoimista auraa, joten hänkään ei voi auttaa noita kolmea.
 
Ei tietenkään pakota. Mutta ei vain anneta vaihtoehtoja. Syö siis kasvisruokaa tai kulje nälkäisenä. Tai mene syömään muualle.

Siksi on ihan yhtä kohtuullista vaatia "vain liharuoka- päivää" kerran viikkoon. Jos ei kelpaa ei ole pakko syödä. Eihän kukaan pakota...
Intissä minut pakotettiin syömään hernekeittoa joka torstai, ja kebabia ranskalaisilla en saanut kertaakaan. Itku ja kyynel. Jos sinä et uskonnollisista tai terveydellisistä syistä pysty syömään kasvisruokaa, voit varmasti pyytää saada erikoisruokavalioosi sopivan annoksen..
 
Intissä minut pakotettiin syömään hernekeittoa joka torstai, ja kebabia ranskalaisilla en saanut kertaakaan. Itku ja kyynel. Jos sinä et uskonnollisista tai terveydellisistä syistä pysty syömään kasvisruokaa, voit varmasti pyytää saada erikoisruokavalioosi sopivan annoksen..

No hitto, Intti ei olisi mitään ilman Ärtsoppaa ja pannaria. Sattumat voi niitä hyljeksivä antaa kaverille, ei niitä maastoon kannata nakkoa.
 
Intissä minut pakotettiin syömään hernekeittoa joka torstai, ja kebabia ranskalaisilla en saanut kertaakaan. Itku ja kyynel. Jos sinä et uskonnollisista tai terveydellisistä syistä pysty syömään kasvisruokaa, voit varmasti pyytää saada erikoisruokavalioosi sopivan annoksen..

Itku ja kyynel ihan itse vaan, ei minulla ole mitään uskonnollista tai terveydellistä syytä kieltäytyä kasvisruoasta, eikä minulla ole periaatteessakaan mitään kasvisruokaa vastaan. Se minua puolestaan tökkii, että toisten ihmisten uskonnollisten, terveydellisten tai ideologisten syiden takia minua ollaan vaatimassa osallistumaan näihin kasvisruoka-talkoisiin.
Jos joku on niin hölmö että uskoo maailman pelastuvan soijansyönnillä, niin siitä vaan, ei se ole minulta pois. Mutta koska en jaa samaa uskoa, ei sitä minulta pidä vaatimankaan.
 
Itku ja kyynel ihan itse vaan, ei minulla ole mitään uskonnollista tai terveydellistä syytä kieltäytyä kasvisruoasta, eikä minulla ole periaatteessakaan mitään kasvisruokaa vastaan. Se minua puolestaan tökkii, että toisten ihmisten uskonnollisten, terveydellisten tai ideologisten syiden takia minua ollaan vaatimassa osallistumaan näihin kasvisruoka-talkoisiin.
Jos joku on niin hölmö että uskoo maailman pelastuvan soijansyönnillä, niin siitä vaan, ei se ole minulta pois. Mutta koska en jaa samaa uskoa, ei sitä minulta pidä vaatimankaan.
Eiköhän tutkimukset ole osoittaneet aika kiistämättömästi että ruokavalion muuttaminen kasvispainotteisemmaksi olisi sekä ekologisesti että kansanterveydellisesti hyväksi.
 
Sen päivän kun näkis, että suomalaisia johtavia poliitikoita vihreistä ja kokoomuksesta menee kimpassa Euroopan keskuskeittiöön ja ympäristön pelastamisen nimissä kysyy saksalaisilta johtajilta, että missä vaiheessa lopettavat nahkahousujen valmistamisen kivihiilellä? Olisi pätevämpää täällä laitamaallakin osallistua ilmastotalkoisiin kun kaikki pelaisi samoilla säännöillä.
En oikeen tykkää Saksan omista pelisäännöistä ja muiden komentelusta tältä pohjalta.
.
 
Eiköhän tutkimukset ole osoittaneet aika kiistämättömästi että ruokavalion muuttaminen kasvispainotteisemmaksi olisi sekä ekologisesti että kansanterveydellisesti hyväksi.
Olen myös itse hyväksynyt tuon tiedeyhteisön julkituoman näkemyksen totuutena. Ihan ok.
Tieto ei kuitenkaan kohdallani ole johtanut ehdottomaan suunnanmuutokseen mutta jotain painotusta kyllä tapahtuu, että niinku pyrkimystä on.

"Ekologisesti hyväksi" on mielenkiintoinen laajemmin pohdittavaksi.
Tarkoittaako se, että nimenomaan Suomessa ja EU maissa tulisi lopettaa karjatiloja jotta nimenomaan tällä maantieteellisellä alueella tapahtuu muutos "ekologian hyväksi"?

Haluan aina keskittyä vain siihen pohdiskeluun jota voidaan toteuttaa Euroopassa.
En ole ollenkaan kiinnostunut globaalista höpöttelystä koska globaalisti tehtäviin korjauksiin tarvitaan USA, Kiina ja Intia ja sen jo tiedämme että niihin maihin ei pysty millään vaikuttamaan ulkoapäin.

En ole itse valmis laittamaan yhtään tikkua ristiin sellaiseen putsaamiseen jota tehdään USAn Kiinan ja Intian puolesta. Siivotkoon itse omat jätöksensä tai pienentäköön kansansa määrää.
.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tutkimukset ole osoittaneet aika kiistämättömästi että ruokavalion muuttaminen kasvispainotteisemmaksi olisi sekä ekologisesti että kansanterveydellisesti hyväksi.

Hienoa, minun puolestani saat syödä pelkkää kasvisruokaa ja olla ekologisesti ja kansanterveydellisesti hyvä.

Mutta älä tule vaatimaan sitä minulta. Haluan päättää ihan itse mitä suuhuni laitan. Samoin minua ärsyttää suunnattomasti besserwisserit jotka ovat joka käänteessä arvostelemassa minun valintojani, koska en tee niitä samoin kuin he.

Tutkimus: Lentävä kasvissyöjä kuormittaa ympäristöä yhtä paljon kuin Suomessa kahdeksan vuotta pysyvä naudanlihansyöjä.

Luonnonvarakeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan Thaimaan pääkaupunkiin Bangkokiin lentävä kasvissyöjä kuormittaa ympäristöä yhtä paljon kuin kahdeksan vuotta Suomessa pysyvä naudanlihansyöjä.
Esimerkkilaskelman mukaan Helsingin ja Bangkokin välinen edestakainen lento tuottaa kasvihuonekaasupäästöjä 3396 kiloa hiilidioksidiekvivalenttia, kun taas vuosittainen naudanlihan syöminen kuormittaa ympäristöä 420 kilolla kasvihuonekaasupäästöjä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ympäristö/artikkeli-1.220580

Että siitä vaan soijaa huuleen ja pari kertaa vuodessa Phuketiin bilettämään, eiks je, niin maailma pelastuu? Jos oikeasti halutaan että maailma pelastuu, niin ihmiskunta pitäisi saada supistumaan suunnilleen viidennekseen nykyisestä. Taitaa trendi kuitenkin olla päinvastainen, joten se kasvisruoka on vähemmän kuin hyttysen paska valtameressä.
 
MTKn vaalitentistä.
1. Pitäisikö asumisen keskittämistä edistää ilmastosyistä
2. Pitääkö bensiinin ja dieselin veroa nostaa seuraavalla vaalikaudella
?
3. Pakollinen kasviruokapäivä kouluun?

Eduskuntavaaleihin valmistaudutaan näköjään täysin marginaalisin aihein. Noiden kysymysten merkitys Suomessa selviää hyvin eurooppalaisista selvityksistä.
http://www.europarl.europa.eu/news/...asupaastot-eu-ssa-ja-maailmalla-infografiikka

Tästä näkee minkä maiden tarvitsee tehdä jotain. Suomen ei tarvitse tehdä lähes yhtään mitään.

1547057829952.png
 
Saksa saisi ensi kädessä alkaa laittamaan hihat ylös ja hommiin. Kun vertaa esim. Ranskaankin niin kasvihuonepäästöt kaksinkertaiset vaikka populaatiota ei ole kuin se kolmasosa enemmän.
 
Back
Top