Uudet, uudet, mutta varmasti myös vanhojen autojen omistajia "kannustetaan" vaihtamaan auto uudeksi esim. kohtuuttomilla käyttömaksujen nostoilla ja CO2-pohjaisilla tietulleilla. Eikä tuo yhtälö silti toimi, koska jos uudet polttomoottoriautot kielletään nyt, niin 10 vuoden päästä kaikki 10 vuotta vanhat käytetyt autot (joihin suomalaisilla on varaa) ovat sähköautoja, joiden romutusikä on tod. näk. noin 10 vuotta.
Nimittäin jotain Teslaa lukuunottamatta tuskin kannattaa 10 vuotta vanhaan Nissan Leafiin enää ostaa uutta akkupakettia. Akun ennustetaan kestävän 10 vuotta (Lähde:
https://www.abcnissan.com/blog/2018/october/19/how-long-does-a-nissan-leaf-battery-last.htm) Näin ollen auto menee romuttamolle siinä vaiheessa, kun siihen vihdoin olisi tavallisella jampalla varaa.
Esim. Chevrolet Bolt -sähköautoon maksaa uusi akkupaketti USA:ssa $15,734.29 (Lähde:
https://www.greencarreports.com/new...eplacement-chevy-bolt-ev-electric-car-battery). Tuohon kun lisätään 10% tulli Suomeen ja 24% ALV päälle, niin päästään euroissa n. 19 000 € suuruuteen.
Ja ennen kuin joku sanoo, että akkujen hinnat tulevat laskemaan, kun teknologia kehittyy, niin vedän vertaukseksi, että onko esim. iPhonen hinta laskenut viimeisen 10 vuoden aikana? Kyllä se uusin iPhone on aina maksanut vähintään saman verran kuin edeltäjänsä, vaikka teknologia kehittyisi - samalla rahalla vaan saa sitten tehokkaamman pelin. Eli akkuihin siirrettynä - uusin akku maksaa aina saman verran - siinä vain on sitten enemmän kapasiteettia kuin vanhassa.