Eduskuntavaalit 2019

Hesari on viimein saanut aneltua jollain ohjelmaluonnoksen, ettei jäisi aivan kilpailevan median nöyryyttämäksi. Hoitajamitoitus 0,7, kiirettömään hoitoon 7 päivässä(nykyinen 3kk), maksuton ehkäisy alle 25 vuotiaille, indeksikorotukset jne jne..

Nallekarkkeja ja mirhamaa, mutta jotta totuus ei unohtuisi, tämä ohjelma rakentuu velkaantumiselle, siinä se taikatemppu on.
 
Hesari on viimein saanut aneltua jollain ohjelmaluonnoksen, ettei jäisi aivan kilpailevan median nöyryyttämäksi. Hoitajamitoitus 0,7, kiirettömään hoitoon 7 päivässä(nykyinen 3kk), maksuton ehkäisy alle 25 vuotiaille, indeksikorotukset jne jne..

Nallekarkkeja ja mirhamaa, mutta jotta totuus ei unohtuisi, tämä ohjelma rakentuu velkaantumiselle, siinä se taikatemppu on.

Aina voi kitistä jostakin. Jos ei muusta niin siitä, että hallitusohjelmaan käytetään rahaa. :rolleyes:

"Tuleva hallitus aikoo korvata vanhentuvat hävittäjät täysimääräisesti, nostaa Puolustusvoimien henkilöstön määrää ja lisätä kertausharjoituksia, kertoo Iltalehti"

Kyllä minua nyt niin harmituttaa.
 
En ole aukottomasti seurannut, mutta nähdäkseni kaikki tulevaa hallitusohjelmaa koskevat tiedot ovat peräisin "vuodoista, lehden käsiinsä saamien tietojen mukaan tms." Tai (Rinne) on puhunut pyöreitä könyttyään Säätytalon portaat alas.

Monet "merkittävistä" uutisista ovat nähdäkseni "tehdään välttämättömyydestä hyve", jos tarvittaisiin 800 uutta poliisia niin lisätään 300 virkaa ja otsikot ovat korkeita, lisäämme poliisien määrää.

Sitten KePun iltalypsy on vielä näkemättä, viimeinen veto tulee sieltä ennen kuin (Rinne) katkokävelee presidentin puheille uutisineen.

Olen "hiukan" skeptinen näiden uutisten päälle. Otan huomioon sen, että joudun ehkä olemaan kovin nolo, jos neljän vuoden päästä asiat ovatkin menneet hienosti: eläkkeet nousseet, puolustuksen panostus kasvanut, turvallisuus lisääntynyt, yrittäminen ja talous kasvaneet, pakolaistilanne hallinnassa ja lainanotto loppunut. Valtiolla on vielä jokunen omistuskin jäljellä ja hoitojonot kutistuneet.

Stövel se (saapas nähdä), koska RKP hallituksessa.

Vene vuotaa pahasti :ROFLMAO: Se kuuluu kuitenkin tässä vaiheessa ihan asiaan ja sitä harrastavat kaikki puolueet. Se on kyllä todettava että harvoin ne vuodot ihan näin laajoja ovat. Tässä vuodettiin yhdessä vuorokaudessa tuleva hallitusohjelma ihan kokonaisuudessaan ja koko paketti lähetettiin kaikista mahdollista vaihtoehdoista juurikin Iltalehdelle, mikä on jo sellaisenaan hyvin milenkiintoinen yksityiskohta.

Jos tuo ei ole harhautusta ja joku kuseta iltahömppää ihan kunnolla, niin taitaa olla puolueiden yhteinen päätös, että kaikki tuodaan julkisuuteen heti eikä vasta huomenna. Tulevan hallituksen kohdalla on hyvä ymmärtää, että vaikka se saatiin kasaan yllättävän nopeasti, se on silti erittäin hatara rakennelma...siellä on paljon yhteensopimattomia osia. Eikä tilannetta helpota se, että kaksi suurinta puoluetta jäävät oppositioon. Tässä tilanteessa voi olla hyvinkin hyödyllistä tuoda koko paska aurinkoon heti, kun asiat on saatu edes jollakin tasolla sovittua.

Hallitusohjelman runko on kyllä ihan mielenkiintoinen kokonaisuus, siellä on kaikille kaikkea ja se astuu jopa persujen tontille. Persut ovat kannatusmittausten mukaan maan suurin puolue ja se vie eniten ääniä juurikin demareilta ja kepulta. Jotenkin siihen huutoon on vastattava, jos ei ihan oikeasti niin ainakin leikisti. Kosmetiikalla ei pitkälle pötkitä, jos sanojen takana ei ole mitään.

Mielenkiinnolla jään kyllä odottelemaan mitä tuleman pitää. On vielä monta vääntöä vääntämättä että hallitusohjelmasta tulee muutakin kun sanahelinää ja Kepu kyllä lypsää tasan niin paljon ja kauan kun lypsettävää riittää. Sen näkee jo nyt että Sipilä jolla ei ole mitään menetettävää on laittanut Rinteen todella koville, eikä se vielä tähän lopu.
 
Yritin sarkasmin keinoin vihjaista, että kaikki suomenruotsalaiset eivät ole vastuussa rkp:n kielipolitiikasta, ihan kuin kaikki idiootitkaan eivät ole vastuussa Hakkaraisesta.

Hakkaraisesta ja sarkasmista tuli mieleen Viitasaari...

Kunnan ääniharava oli perussuomalaisten Teuvo Hakkarainen. Hän keräsi yhteensä 8036 ääntä, joista 567 tuli Viitasaarelta. Teuvo Hakkaraisen jälkeen Viitasaarelta keräsivät eniten ääniä keskustan Anne Kalmari 517 äänellä ja keskustan Petri Honkonen 175 äänellä.

Mun-Viitasaari-logo.jpg



Persuista tulee mieleen lähinnä se että hyvin ovat onnistuneet maan politiikan sekoittamaan. Hallitusneuvotteluissa voittaa eniten vaalien häviäjät ja vähiten vaalien voittajat :ROFLMAO: Tämä ei ollut ensimmäinen kerta ja ei kyllä viimeinenkään.

Tuskin maltan odottaa seuraavia eduskuntavaaleja. Persut voittavat vaalit ja seuraava pääministeri on Orpo tai Orpon seuraaja, valtiovarainministeri on Sipilä tai vielä todennäköisemmin Sipilän seuraaja...Halla-ahosta tehdään sisäministeri ja muitakin salkuja siellä jaellaan sinne sun tänne.

Tässä systeemissä on se huono puoli että äänestäjät eivät saa sitä mitä tilaavat, kun saavat juuri sitä mitä eivät tilaa. Hyvä puoli on siinä, että politiikasta on tullut mielenkiintoista seurattavaa...ikinä ei tiedä mitä vaalien jälkeen tapahtuu. Jos suoraan sanotaan, niin kyllä tämän maan poliittinen elämä oli ennen persuja niin yllätyksetöntä ja ummehtunutta hevonpaskaa, että eihän sitä hullukaan jaksanut seurata.

Vaikka mikään ei edelleenkään muutu mihinkään suuntaan, niin on siellä Arkadianmäen ongelmajätelaitoksessa ainakin draamaa ja sirkushuvia ihan riittävästi. Leipä on ehkä jäänyt vähän pienempään rooliin, mutta kaikkea ei voi saada.
 
Nallekarkkeja ja mirhamaa, mutta jotta totuus ei unohtuisi, tämä ohjelma rakentuu velkaantumiselle, siinä se taikatemppu on.

Aina voi kitistä jostakin. Jos ei muusta niin siitä, että hallitusohjelmaan käytetään rahaa. :rolleyes:

Yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista...

Jään vielä odottamaan lopullista versiota, mutta tähänastisista tiedoista kokoon kursittu yhtälö ei ihan täsmää.

1) Oliko näihin lukuihin jo laskettu mukaan itsestäänselvyytenä, että talouskasvu on pari prossaa vuodessa ja työllisyys kohta 75%, ihan noin vain? Samalla julistetaan jo kovasti edellisen hallituksen työllisyystoimien peruuttamista. Ainahan sitä voi väittää, ettei näillä asioilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jokainen saa uskoa mitä tahtoo. En ryhdy silkkaan huultenheiluttelukisaan sen suhteen, mutta sanotaanko näin, että tietty skeptisyys kalvaa mieltäni. Nyt on jo vihjailtu, että työllisyyden noston saa luvan hoitaa "joku muu". Kun se sitten pätkähtää kuin Manulle illallinen, hallitus keskittyy kuittaamaan kunnian ja pistämään rahat jakoon. Siinä sivussa nostetaan polttoaineveroja entisestään. Sen vaikutukset hintoihin ja talouden yleiseen vetävyyteen ovat aika helposti ennustettavissa.

2) Uutisen mukaan "Pysyviä menoja lisätään 1,23 miljardia euroa vuoden 2023 tasolla verrattuna kevään 2019 tekniseen julkisen talouden suunnitelmaan. Pysyvät uudet menot kohdennetaan muun muassa osaamisen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistamiseen sekä ilmastopoliittisiin toimiin." Edellistä hallitusta syytettiin säästölinjasta. Yksi jos toinen tarjosi vaihtoehdoksi aivan ennenkuulumattomana innovaationa elvyttävää politiikkaa. Hieno idea, mutta missä kohtaa tätä miljardierää on se varsinainen elvytys? Siis sellainen, joka todella loisi yrittäjyyttä ja talouskasvua? Pelkkä "osaaminen" ei kelpaa reseptiksi. Osaaminen pitää viime kädessä kyetä muuttamaan rahaksi, ja se ei tapahdu itsestään.

3) Myöskin uutisoitiin, että
Ohjelman mukaan ”erityisesti osaavan työvoiman työperusteista maahanmuuttoa lisätään”.

Työperäisen maahanmuuton painopisteeksi asetetaan työvoimapulasta kärsivät alat sekä ”tki-toiminnan kärki- ja kasvualojen kannalta olennaiset erityisosaajat, opiskelijat ja tutkijat”. Tavoitetta varten laaditaan toimenpideohjelma.
Vai että ihan toimenpideohjelma. Karu totuus on, että erityisosaajien virta suuntautuu tälläkin hetkellä hälyttävää tahtia pois päin. Syy on usein niin äärettömän yksinkertainen, että täällä asiantuntijan oletetaan myyvän osaamisensa kansainvälisesti vertaillen pilkkahintaan, päätyen silti jo viiden-kuuden tonnin palkoilla erityisen rangaistusverotuksen piiriin. Välttämättöminen menojen kuten asumisen, ruoan ja liikkumisen hinnat on jo pumpattu tappiin. Laskutaitoiset tekevät omat johtopäätöksensä. Mahtaako hallitusohjelmasta löytyä tälle osastolle yhden ainoaa kannustinta. Nykyiset lähtevät, uusia ei tule. Milloin "toimenpideohjelma" valmistuu ja löytyykö siitä lopulta yhden ainoaa konkreettista houkutustekijää nettomaksajalle? Pelkkä "saa tulla" ei riitä. Jonkun pitäisi myös haluta tulla. Asiantuntijoita ei voi pakkosiirtää, eikä näiden maahanmuuttoa sitä myöten voi myöskään lisätä pelkällä julistuksella.

Vai ovatko nämä työvoimapulasta kärsivät alat todellisuudessa niitä, joilla halutaan maksaa palkkaa tonni tai pari ja loput elinkustannukset hoidetaan yhteiskunnan tuilla? "Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistamista" kai sekin. Tämä sampo kyllä saadaan jauhamaan niin kauan kuin taikaseinässä riittää rahaa. Kaikkea ilmaista tarjoamalla saadaan varmasti houkuteltua ottajia, mutta ei maksajia.


Niin kauniilta kuin kaikki kuulostaakin, kyllä tässä todellakin haiskahtaa kansan lahjominen sen omilla rahoilla. Toistaiseksi on vielä epäselvää, mitä tämän "käsi toisen taskussa" -rivin päästä löytyy. Jotain siellä on oltava tai käy kalpaten. Pelkällä tupakan verotuksella ei nimittäin taloutta oikaista.
 
Sitähän noi taitaa kovasti tavoitella... Nooh siinä joutuu osa miettimään onko enää kannattavaa mennä töihin pikkupalkalla kun kaikki raha menee työmatkoihin.
Pahoin pelkään, että jo vuoden 2020 alussa liikennepolttoaineiden tai ainakin dieselin hinta nousee rajusti. 1.1.2020 muuttuu maailmanlaajuinen meriliikenteen polttoaineen rikkiraja 3.5% -> 0.5%. Tällöin tulee massiivinen lisäkysyntä vähempirikkisille kevyemmille jakeille. Kysynnän takia dieselin hinnat pompsahtavat ylös.

Tuon lisäksi polttoaineiden bio-osuusvelvoite nousee muistaakseni 2% ja ehkä suurempana tekijänä jätteestä tehdyltä bio-osuudelta poistuu kaksinkertainen laskenta. (Siis jäteperäinen osuus on tähän mennessä laskettu kaksinkertaisena.) Saattaa ihan näillä muutoksilla jo päästä yli 2€/l lukemiin.

Tuohon päälle, kun laitetaan vielä suunnitellut tietullit ja veronkorotukset, niin tulee töissäkäynnistä kallis harrastus.
 
Pahoin pelkään, että jo vuoden 2020 alussa liikennepolttoaineiden tai ainakin dieselin hinta nousee rajusti. 1.1.2020 muuttuu maailmanlaajuinen meriliikenteen polttoaineen rikkiraja 3.5% -> 0.5%. Tällöin tulee massiivinen lisäkysyntä vähempirikkisille kevyemmille jakeille. Kysynnän takia dieselin hinnat pompsahtavat ylös.

Tuon lisäksi polttoaineiden bio-osuusvelvoite nousee muistaakseni 2% ja ehkä suurempana tekijänä jätteestä tehdyltä bio-osuudelta poistuu kaksinkertainen laskenta. (Siis jäteperäinen osuus on tähän mennessä laskettu kaksinkertaisena.) Saattaa ihan näillä muutoksilla jo päästä yli 2€/l lukemiin.

Tuohon päälle, kun laitetaan vielä suunnitellut tietullit ja veronkorotukset, niin tulee töissäkäynnistä kallis harrastus.

Eiköhän ne osaa tietullitkin tehdä päinvastoin kuin muualla: ruuhka-aikaan saa ajaa, mutta illalla ja viikonloppuisin pitää maksaa. Näin ainakin bussikaistat tuntuvat toimivan Helsingissä eli viikonloppuisin niillä ei saa ajaa kukaan paitsi bussit.
 
Noo, ysärin laman ja Lipposen leikkauksia hallitukset on korjaillu ja paikkaillu jo rapiat 25-vuotta, joten ei uutta auringon alla. Kahdeksan vuoden leikkauspolitiikan jälkeen voi olla aikakin kokeilla jotain muuta... onhan kuulemma se yksi hulluuden määritelmäkin tehdä samat asiat yhä uudestaan ja uudestaan odottaen eri tuloksia..
Mitä enemmän tulevan hallituksen ohjelmaa tutkin, sitä enemmän se näyttää pohjautuvan perusteettomiin odotuksiin, toiveisiin ja täysin riittämätrömiin toimiin.

Kulupuoli taas on ihan lukemien tasolla järkyttävää luettavaa. Jos hallitusohjelman odotukset onnistuisivat kaikki täydellisesti, siltikään uusiin toistuviin menoihin ei olisi varaa sen enempää lyhyellä kuin keskipitkällä aikajänteellä. Kertaluonteisista menoista puhumattakaan. Joko tässä joudutaan kasvattamaan lainanottoa hirvittävästi, tai jossain vaiheessa seinä tulee vastaan ja nyt kehiteltäviä rakenteita joudutaan pakon edessä vauhdilla ja hallitsemattomasti purkamaan.

Pelkään että jälkimmäinen vaihtoehto tulee lähes varmasti toteutumaan tavalla tai toisella, ja inhimillinen hinta tulee olemaan kova.
 
Pahoin pelkään, että jo vuoden 2020 alussa liikennepolttoaineiden tai ainakin dieselin hinta nousee rajusti. 1.1.2020 muuttuu maailmanlaajuinen meriliikenteen polttoaineen rikkiraja 3.5% -> 0.5%. Tällöin tulee massiivinen lisäkysyntä vähempirikkisille kevyemmille jakeille. Kysynnän takia dieselin hinnat pompsahtavat ylös.

Tuon lisäksi polttoaineiden bio-osuusvelvoite nousee muistaakseni 2% ja ehkä suurempana tekijänä jätteestä tehdyltä bio-osuudelta poistuu kaksinkertainen laskenta. (Siis jäteperäinen osuus on tähän mennessä laskettu kaksinkertaisena.) Saattaa ihan näillä muutoksilla jo päästä yli 2€/l lukemiin.

Tuohon päälle, kun laitetaan vielä suunnitellut tietullit ja veronkorotukset, niin tulee töissäkäynnistä kallis harrastus.

Poikkean hetkeksi sivuun ketjun otsikosta. Tuo rikkiraja tekee aikamoista sikaa venäläisille jalostajille ja laivapolttoaineen myyjille. Venäjällä ei ole saatu juuri mitään aikaan jalostamokapasiteetin päivittämiseksi. Venäjä on kuitenkin myynyt korkearikkistä meridieseliä yli sataan maahan toistaiseksi. Saas nähdä, mitä kierouksia siellä vielä keksitään.
 
Aina voi kitistä jostakin. Jos ei muusta niin siitä, että hallitusohjelmaan käytetään rahaa. :rolleyes:

"Tuleva hallitus aikoo korvata vanhentuvat hävittäjät täysimääräisesti, nostaa Puolustusvoimien henkilöstön määrää ja lisätä kertausharjoituksia, kertoo Iltalehti"

Kyllä minua nyt niin harmituttaa.
Hyvä, että hävittäjät ostetaan. Tosin toisin kuin muissa ohjelman, vuosittain toistuvissa, menoissa, hävittäjien osalta ei anneta lukuja.

Mukavahan se on velalla, eli rahalla jota ei ole, lupailla huomattavasti lisää toistuvia menoja.
 
Hyvä, että hävittäjät ostetaan. Tosin toisin kuin muissa ohjelman, vuosittain toistuvissa, menoissa, hävittäjien osalta ei anneta lukuja.

Mukavahan se on velalla, eli rahalla jota ei ole, lupailla huomattavasti lisää toistuvia menoja.

Mukavaahan se myös olisi, jos nuo voisi ostaa ilman velkarahaa.

edit: Menee saivartelun puolelle siis teikäläisellä. Olisitte nyt vaan tyytyväisiä, että maanpuolustusta yleensä ajetaan eteenpäin, ja lopettaisitte vinkumisen siitä, mistä se fyrkka siihen kaivetaan. Tulee pakostakin sellainen fiilis, että vingutaan vinkumisen vuoksi, koska toteuttajina väärä osapuoli.
 
Niin kuin jo aiemmin totesin , myös demareilla on myös korkea maanpuolustustahto. Ja kaikista hallituksen menoista juuri tämä hävittäjähankinta on ok toteuttaa velkarahalla koska hyödyt menevät myös tuleville sukupolville.


Elso on oikeassa, pitään nähdä hallitusohjelman hyvät puolet. Maanpuolustuksen kannalta aivan hyvältä näyttää, pahempaa pelättiin.
 
Mukavaahan se myös olisi, jos nuo voisi ostaa ilman velkarahaa.

edit: Menee saivartelun puolelle siis teikäläisellä. Olisitte nyt vaan tyytyväisiä, että maanpuolustusta yleensä ajetaan eteenpäin, ja lopettaisitte vinkumisen siitä, mistä se fyrkka siihen kaivetaan. Tulee pakostakin sellainen fiilis, että vingutaan vinkumisen vuoksi, koska toteuttajina väärä osapuoli.
Täh? Suurin ongelma tässä hallitusohjelmassa on rakenteellisten toistuvien kulujen huomattava kasvattaminen. Uudet kulut on vielä suunniteltu maksettavaksi veronkorotuksilla, vaikka ohjelman omista luvuista käy ilmi, että velkaa joudutaan ottamaan. Uudet toistuvat menot joudutaan siis maksamaan velalla ja vielä valehdellaan päälle, että niin ei tarvitse tehdä. Mutta hyvä jos tykkäät.

Hävittäjähankinnan toteutuminen on erittäin positiivista ja siitä peukku. Tosin kuten jo sanottu, siinä ohjelma ei enää anna tarkoja lukemia, toisin kuin muissa menokohdissa.

"Maanpuolustusta ajetaan eteenpäin"on siis se, että jatketaan jo aloitettuja ohjelmia, ilman sitoutumista koviin lukuihin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top