Mielestäni PS kertoo vastustavansa EUta, mutta reaalisesti ei aja eroa, vaan pyrkii palauttamaan sen vallan kohdistumaan järkeviin asioihin. Kun yhteisvelka toteutetaan, saa nykyinen tulonsiirtounioni sellaiset mitat että voi joku muukin herätä. Tuo rajat kiinni - retoriikka on kyllä kokonaan muiden keksimä lyömäase, jolla PS koetetaan demonisoida. Oma mielikuvani on, että PS vastustaa haittamaahamuuttoa, vaikka terminä onkin typerä, mutta asiasisällöltään aivan oikein.
Noi kaiken kaikkiaan suhtautuminen maahanmuuttoon asettunee tälle jatkumolle:
1. Kaikki maahanmuutto on hieno asia
2. Maahanmuuttoa on hyödyllistä ja haitallista mutta eroa ei voi käytännössä tehdä koska kansainväliset sopimukset, ihmisyys ja onhan siellä menestyjiäkin seassa
3. Maahanmuuttoa on haitallista ja hyödyllistä, eron tekeminen on mahdollista ja tarpeellista koska kansallinen etu ja suurin osa nykyisestä maahanmuutosta on haitallista mm. huoltosuhteelle
4. Kaikki maahanmuutto on saatanasta
Ja nyansseja löytyy näiden kategorioiden väleistä. Mutta minä väitän että loppujen lopuksi kaikkein pienimmät porukat on 1. (uberihqutusmokuttajat) ja 4. (raivohompanssit). Ja minä väitän myös että suurin osa persuista ja myös kokkareista menee itse asiassa kategoriaan 3. Mutta se työperäinen maahanmuutto on kivi kengässä nimenomaan hallitusneuvotteluissa koska Kokoomus ei halua pilata suhteitaan EK:hon joka haluaa (halpa)työvoimaa maahan. Ja PS on aika selvästi paaluttanut kantansa _tällaisen_ työperäisen maahanmuuton suhteen. Demarit taas kuulunevat enimmäkseen kategoriaan 2. mutta hieman paradoksaalisesti Kokoomuksen ja SDP:n välille syntyisi sopu huomattavasti helpommin kun tuo _työ_peräinen maahanmuutto ei hierrä jalkapohjia.
Sama juttu EU:n ja nimenomaan sen yhteisvaluutan suhteen. Yleisen tason linjauksissa voisi muuten löytyäkin sopu. Demarien ja kokkareiden yhteistyön ongelma onkin sitten kulukuri ja valtion velkaantuminen. Mutta niin tai näin, jos olisi pakko lyödä vetoa niin laittaisin edelleen rahani punamultaan, joskin huomattavasti epävarmemmin kuin vielä jokin aikaa sitten.
Instagramin filtterikuvat tekevät ihmeitä. Eikö pääministeri saa tanssia - kysymyksellä saadaan maailmanlaajuista huomiota, ja velkarahalla saa ostettua kivasti suosiota koko poppoolle. Eikä sitä tarvitse maksaa takaisin!
Noh, itse arvostan Twitter-huuteluita suunnilleen yhtä paljon kuin IG:n filtterikuvia. Se on surullista miten pienellä perehtymisellä poliitikkoja noin pääsääntöisesti äänestetään. Mielikuva ja identiteetti edellä mennään. Olisi hienoa jos äänille saisi painokertoimen, jotain tällaista:
1. Ehdokas valitaan Twitter- tai IG-päivitysten perusteella - kerro ääni 0.5:llä
2. Ehdokas valitaan vaalikoneen perusteella - kerro ääni 0.75:llä
3. Ehdokas valitaan vähintään viiden ehdokkaan kirjoittaman blogikirjoituksen perusteella - kerro ääni 1.0:lla
4. Ehdokas valitaan vähintään viiden ehdokkaan kirjoittaman blogikirjoituksen perusteella, minkä lisäksi on luettu ehdokkaan puolueen vaali- ja puolueohjelma - kerro ääni 2.0:lla
TV:n vaaliohjelmia arvostan suunnilleen yhtä paljon kuin Twitteriä tai Instagramia. Ehkä jopa vähemmän.