Eduskuntavaalit 2023

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jotenkin ajattelin että Persut olisi jo kasvaneet ulos tällaisesta perseilystä - tuli sammakko suusta ja kiukkuinen vastine, hei kamoon vitsivitsi.

Pääsisivät helpommalla kun olisivat vähemmän vitsikkäitä.
Eiköhän tämä ollut lohkaisu viime kuntavaaleihin liittyen kun persujen suosio oli nousussa ja oli puhetta ajankohdan siirrosta koronan vuoksi..jonka taas voi tarkoituksella tulkita kukin haluamallaan tavalla
 
Terveydenhoito on se suurin menoerä. Hyvinvointiyhtymät ja HUS: 20,64mrd€, työttömyysturva 2,41mrd€, asumistuki 1,76mrd€, perhe-etuudet 1,61mrd€, perustoimeentulotuki 0.7mrd€. Eläkkeisiinkin 5,3mrd€.

Hyvinvointialueiden rahoitus vie 25% budjetista, eikä vaikuta siltä että edes riittäisi...

Sinänsä mielenkiintoista, kun Suomi on "rikkaampi" kuin koskaan mutta ei riitä...
Jokainen voi miettiä mitä hyvää Hyvinvointialue tuo omaan ja/tai omaisten terveydenhuoltoon.
Ainakin Helsingissä perusterveydenhuolto on jo romahtanut täydelliseen kriisiin, eikä pysty tehtäväänsä.
 
Jokainen voi miettiä mitä hyvää Hyvinvointialue tuo omaan ja/tai omaisten terveydenhuoltoon.
Ainakin Helsingissä perusterveydenhuolto on jo romahtanut täydelliseen kriisiin, eikä pysty tehtäväänsä.

Sitten varmaan pitää pitää palaveri, perustaa työryhmä ja palkata koordinaattori joka kertoo ratkaisuksi pienten asemien lakkauttamisen ja keskittämisen... /s
Ei ku hetkinen, totahan jo on kokeiltu...

Mutta vähän vakavammin, jos ei +20mrd riitä, niin jotainhan on tehtävä. Olisko se palveluseteli nyt ollut niin kamala vai olisiko se vain vienyt valtion rahat yksityisille asemille ja veroparatiiseihin. Ja tietenkin romuttanut sen julkisen perusterveydenhoidon. Näitähän vasenreuna toisteli syinä. No nyt taitaa olla se perusterveydenhuolto olla jo aika kriisissä, joten voisi vaikka kokeilla jotain muuta...

Mitä omaan teveydenhuoltoon tulee, niin täällä on yksi terveyskeskus-sairaala joka vuorottelee naapurikunnan kanssa viikonloppupäivystyksessä. Sinne naapuriin on matkaa 40km... enkä kyllä todellakaan tiedä miten tällä väestöpohjalla tässä kylässä se säilytettäisiin...
 
Olisko se palveluseteli nyt ollut niin kamala vai olisiko se vain vienyt valtion rahat yksityisille
Tästäkin saadaan kiittää demareiden ylimielisyyttä.

”Nyt eivät pörriäiset tai mehiläiset pörrää ympärillä”​

 
Sitten varmaan pitää pitää palaveri, perustaa työryhmä ja palkata koordinaattori joka kertoo ratkaisuksi pienten asemien lakkauttamisen ja keskittämisen... /s
Ei ku hetkinen, totahan jo on kokeiltu...

Mutta vähän vakavammin, jos ei +20mrd riitä, niin jotainhan on tehtävä. Olisko se palveluseteli nyt ollut niin kamala vai olisiko se vain vienyt valtion rahat yksityisille asemille ja veroparatiiseihin. Ja tietenkin romuttanut sen julkisen perusterveydenhoidon. Näitähän vasenreuna toisteli syinä. No nyt taitaa olla se perusterveydenhuolto olla jo aika kriisissä, joten voisi vaikka kokeilla jotain muuta...

Mitä omaan teveydenhuoltoon tulee, niin täällä on yksi terveyskeskus-sairaala joka vuorottelee naapurikunnan kanssa viikonloppupäivystyksessä. Sinne naapuriin on matkaa 40km... enkä kyllä todellakaan tiedä miten tällä väestöpohjalla tässä kylässä se säilytettäisiin...
Mitä jos vasen laita miettisi yksityisen ja oikea julkisen osion? Ettei tilanteisiin mentäisi oman ideologian pohjalta verosuunnittelu tai periaatteellinen vastahanka edellä. Kumpikaan ei ole automaattisesti hyvä tai huono vaan toteutus ratkaisee.

Itselleni Kokoomuksen Pörriäisten kanssa masinoima kolossaalinen veronkiertoaparaatti oli Sipilän kaudella pettymys mutta eipä ole nykyisessäkään kehumista.
 
Terveydenhuollon systeeminen vika on, että kustannuksilla ei ole ylärajaa - terve on terve vain niin kauan kun ei ole riittävästi tutkittu. Yksityinen, kontrolloimaton terveydenhuolto kyllä keksii ansaintamallinsa ja ne kohdistuvat tietenkin maksukykyisiin. Eli hyväosaisia ylihoidetaan ja persaukiset jätetään hoitamatta Ameriikan malliin.

Sipilän malli tyrmättiin - ihan syystäkin - koska perustuslakia tulkitaan niin että julkisella sektorilla on viimekätinen vastuu hoidon järjestämisestä. Eli jos se yksityinen hoitolaitos menee konkkaan, potilaat (asiakkaat) siirtyy julkisen sektorin asiakkaiksi. Eli julkisen sektorin olisi pitänyt säilyttää valmius tällaisia tilanteita varten - kallista ja tehotonta.

Nykyinen kriisiytyminen on pitkän ajan ja monen hallituksen paskan suoriutumisen tulos. Ei tullut (vielä) eläkepommia, tuli hoivapommi. Laitoshoitoon kuuluvat vanhukset (yli)rasittaa perusterveydenhoitoa kun niitä laitoshoitopaikkoja ei ole mikä jumittaa koko ketjun. Kyllä tästä varoiteltiin, mutta ne varoitukset kuitattiin "kaiken maailman dosenttien" höpinöinä. Tätä umpisolmua ei yhden hallituskauden aikana ratkaista, jos ollenkaan. Joka muuta väittää, puhuu sakeaa paskaa. Etenkin jos samalla saarnaa tiukan kulukurin puolesta.

Niin että parasta pysyä vaan terveenä - tumpataan tupakat, lopetetaan viinalla lotraaminen ja nostetaan persettä penkistä. Loppu on korkeemmas kädes.
 
Terveydenhuollon systeeminen vika on, että kustannuksilla ei ole ylärajaa - terve on terve vain niin kauan kun ei ole riittävästi tutkittu. Yksityinen, kontrolloimaton terveydenhuolto kyllä keksii ansaintamallinsa ja ne kohdistuvat tietenkin maksukykyisiin. Eli hyväosaisia ylihoidetaan ja persaukiset jätetään hoitamatta Ameriikan malliin.

Sipilän malli tyrmättiin - ihan syystäkin - koska perustuslakia tulkitaan niin että julkisella sektorilla on viimekätinen vastuu hoidon järjestämisestä. Eli jos se yksityinen hoitolaitos menee konkkaan, potilaat (asiakkaat) siirtyy julkisen sektorin asiakkaiksi. Eli julkisen sektorin olisi pitänyt säilyttää valmius tällaisia tilanteita varten - kallista ja tehotonta.

Nykyinen kriisiytyminen on pitkän ajan ja monen hallituksen paskan suoriutumisen tulos. Ei tullut (vielä) eläkepommia, tuli hoivapommi. Laitoshoitoon kuuluvat vanhukset (yli)rasittaa perusterveydenhoitoa kun niitä laitoshoitopaikkoja ei ole mikä jumittaa koko ketjun. Kyllä tästä varoiteltiin, mutta ne varoitukset kuitattiin "kaiken maailman dosenttien" höpinöinä. Tätä umpisolmua ei yhden hallituskauden aikana ratkaista, jos ollenkaan. Joka muuta väittää, puhuu sakeaa paskaa. Etenkin jos samalla saarnaa tiukan kulukurin puolesta.

Niin että parasta pysyä vaan terveenä - tumpataan tupakat, lopetetaan viinalla lotraaminen ja nostetaan persettä penkistä. Loppu on korkeemmas kädes.
Asioissa on monta puolta, olen samaa mieltä tuosta "terveitä ei tutkittu tarpeeksi" ajatelmasta, mutta sen toinen puoli on, että mitä nopeammin sairauksiin puututtaan, tai havaitaan sitä helpompaa (halvempaa) niitä on hoitaa ja/tai ehkäistä. Tämä ei ole mielipide, vaan ihan faktaa. Taloudellisesti asia ei tietysti ole ihan näin yksinkertaista, koska kuten kirjoitit hoitaminen kallistuu kokoajan. Eettinen ongelma on jättää hoitamatta sairauksia joita voitaisiin hoitaa.

Tuosta perustuslain tulkinnasta on helppo olla samaa mieltä, mutta järjestää ja tuottaa, eivät ole synonyymeja.
Jopa ennen uudistusta oli nähtävissä, kuinka oma tuotanto oli helposti tehotonta ja laatu heikkoa. Uudistus olisi voitu toteuttaa, helposti siten, että järjestäminen olisi annettu yhdelle taholle ja tuotanto olisi sitten kilpailutettu. Oltaisiin helposti voitu pitää huoli, ettei millään alueella synny kenellekkään monopolia, joten mahdolliset lakot, ongelmat ja konkurssit olisi ollut helppo väistää. Tämä olisi tietysti tuonut paljon palveluntuottajia, joista suurin osa kotimaisia yrityksiä.

Nyt Hyvinvointialueen on helppo julistautua parhaaksi ja kertoa kuinka laatu on huippua, ei ole vertailupohjaa.

Koko uudistusta vauhditti kolme asiaa:
- Vasemmiston halu sosialisoida toiminta ja vastusta yritystoimintaa
- Keskustan halua luoda itselleen suojatyöpaikkoja
- Kokoomuksen halu edistää isojen yritysten asioita, unohtaen pienet ja keskisuuret yritykset
 
Nykyinen kriisiytyminen on pitkän ajan ja monen hallituksen paskan suoriutumisen tulos. Ei tullut (vielä) eläkepommia, tuli hoivapommi. Laitoshoitoon kuuluvat vanhukset (yli)rasittaa perusterveydenhoitoa kun niitä laitoshoitopaikkoja ei ole mikä jumittaa koko ketjun. Kyllä tästä varoiteltiin, mutta ne varoitukset kuitattiin "kaiken maailman dosenttien" höpinöinä. Tätä umpisolmua ei yhden hallituskauden aikana ratkaista, jos ollenkaan. Joka muuta väittää, puhuu sakeaa paskaa. Etenkin jos samalla saarnaa tiukan kulukurin puolesta.
Ei tähän ole olemassa mitään helppoa ratkaisua tai poppakonstia. On toki kokeiluja mistä oli hyviä kokemuksia (esim. omalääkärijärjestelmä) mutta kun ei sopinut ideologiaan niin romutettiin. Jokainen on vuorollaan vähentänyt laitoshoitopaikkoja kun on "keskitetty" ja samaan aikaan tarve esim. vanhuspuolella sattuneesta syytä vain lisääntyy. Edelleen, Suomi on aivan kärkipäätä verotuksessa, julkisen sektorin koossa ja kaikkinaisessa vittumaisessa pilkun viilauksessa - sillä rahalla pitäisi kyllä saada aikaan enemmän, tai sitten jotain tehdään kovin paljon väärin. Vai yritetäänkö meillä vain olla liian hienoa siihen nähden mihin on varaa, kun meitä köyhemmätkin maat näyttävät kykenevän tuottamaan peruspalveluja paremmin.
 
Koko uudistusta vauhditti kolme asiaa:
- Vasemmiston halu sosialisoida toiminta ja vastusta yritystoimintaa
- Keskustan halua luoda itselleen suojatyöpaikkoja
- Kokoomuksen halu edistää isojen yritysten asioita, unohtaen pienet ja keskisuuret yritykset
Kysymystä on tietysti turha esittää, mutta olen itse mielessäni miettinyt, että missä ulkomailla on suomalainen työryhmä käynyt katsomassa jonkun maan jo toimivaa terveydenhoidon järjestelmää ja otettu siitä oppia ns. "parhaan käytännön" merkityksessä? Vai eikö käyty missään?

.
 
Kysymystä on tietysti turha esittää, mutta olen itse mielessäni miettinyt, että missä ulkomailla on suomalainen työryhmä käynyt katsomassa jonkun maan jo toimivaa terveydenhoidon järjestelmää ja otettu siitä oppia ns. "parhaan käytännön" merkityksessä? Vai eikö käyty missään?

.
Kiljusen matkailuista päätellen luulisi, että on käyty kaikkialla missä voi. 🙄
 
Ymmärtääkseni persut on samoilla linjoilla talousasoissa kuin kokkarit.
Vain joiltain osin, kuten esimerkiksi holtittoman lainanottamisen suhteen. Kokoomus haluaa jatkossakin Suomen ampuvan tykillä rahaa kehitysmaiden gepardihatuille ja "paperittomien" palveluihin Helsingissä kun taas persut käyttäisi ne rahat oman väen palvelujen parantamiseen jne.
 
Persujen talousohjelmassa ei ainakaan puolustukseen haluttu lisää satsata. Pyhiälehmiä olivat julkiset työpaikat ja muutoinkin suuret äänestäjä ryhmät. Vähän pettymys tuo koko talous ohjelma. Monissa puolueissa ei ole edelleenkään avattu silmiä tilanteelle vaan ohjelmat kosiskelevat enemmän ja vähemmän ääniä. Niin ei muutosta aikaiseksi saada vaan köysi sen kuin kiristyy.
 
Back
Top