Eduskuntavaalit 2023

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Erikoinen tulkinta kun käppyröistä näkee selvästi että velan suhde BKT:hen parani koko Sipilän hallituskauden ajan. "Sattuneesta syystä" tilanne tosiaan muuttui nykyisen hallituksen aikana, kun heti alkuun ilmoitettiin että leikkauksia ei tehdä ja pysyviin menolisäyksiin löytyy merkittävästi rahaa.
Minä en tehnyt tulkintoja vaan esitin faktoja. Mutta Sipilä tosiaan onnistui laskemaan velkasuhdetta, ja hän onkin ollut ainoa pääministeri noiden seitsemän joukossa joka siihen on kyennyt. Velkasuhde laski myös vuosien 2003 - 2008 aikana, tuolloin vallassa oli kaksi porvaria ja yksi vasemmistopääministeri. Tämäkin on faktaa.

Nyt minä esitän tulkinnan: Sellaiselle ajatukselle että vasemmistohallitukset velkaantuvat ja porvarihallitukset korjaavat jälkiä ei löydy ainakaan viimeisten kahdenkymmenen vuoden ajalta näyttöä.
 
No tässä on kyllä osin myös tilastoharhaa, oikeastaan aika klassinen esimerkki siitä totuudesta että saat sitä mitä mittaat. Koska noihin tilastoihin päätyvät ne, ketkä tekevät vaikka todella lyhyen työpätkän niin työllisyysprosentti kaunistuu vaikka tehtyjen työtuntien määrä ei olennaisesti lisäänny. Ei siinä mitään, ihan kiva näin mutta seuraavaksi pitäisi saada se tehtyjen tuntien määrä myös nousemaan. Sekä tietysti palkkakertymä.

Tuo 2008 tapahtunut muutos tuli pankkikriisin yhteydessä kun Vanhasen hallitus päätti että elvytetään läpi taantuman, jotta työttömyys ja sen mukanaan tuomat ongelmat eivät kasva liikaa. 90-luvun lama jätti niin ison trauman kansakunnan kollektiiviseen muistiin että kovin moni poliitikko ei halua enää uudeksi Viinaseksi. Ei edes silloin kun se olisi tarpeellista. Sittemmin on vähän kaikkialla menty siihen että valtiovalta puskee lisää rahaa markkinoille. Sillä saadaan jollain tasolla kasvua, mutta onko se kestävää on eri kysymys. Ja erityisesti nykyinen hallitus on kyllä lisännyt menoja paljon paljon enemmän mihin sen kohdalle sattuneet kriisit olisivat vaatineet. Muuttuuko mikään jos maahan tulee oikeistohallitus (tai "oikeisto"hallitus)? Tuskin. Koska meillä ei ole kuin eri tasoisia demareja ja seuraava hallitus nollaisi tilanteen niin kuin kävi nytkin ("nyt tulee rahaa!1!11!"). Pitää vaan löytää jostain se ääliö kuka sitten aikanaan bailouttaa meidät.
Tästä tilaston vääristymästähän oli räikein esimerkki Sipilän hallituksen viritysten viritys eli aktiivimalli. Yllättävän hyvin toimenpiteet täsmäsivät juuri sen kanssa milloin ihminen kirjautuu työlliseksi. Koko operaation ainoa käytännön merkitys oli tilastojen kaunistelu.

Olisi toki kohtuullista arvostaa työllisyysprosenttia kritiikittä nytkin jos teki niin Sipilän aikana. Silloinhan se oli kaikki kaikessa mutta nyt moni siirtää maalitolppia niin että rutina käy. Enkä tällä tarkoita että arvon foorumiveli @MSH olisi näin toiminut.
 
Minä en tehnyt tulkintoja vaan esitin faktoja. Mutta Sipilä tosiaan onnistui laskemaan velkasuhdetta, ja hän onkin ollut ainoa pääministeri noiden seitsemän joukossa joka siihen on kyennyt. Velkasuhde laski myös vuosien 2003 - 2008 aikana, tuolloin vallassa oli kaksi porvaria ja yksi vasemmistopääministeri. Tämäkin on faktaa.

Nyt minä esitän tulkinnan: Sellaiselle ajatukselle että vasemmistohallitukset velkaantuvat ja porvarihallitukset korjaavat jälkiä ei löydy ainakaan viimeisten kahdenkymmenen vuoden ajalta näyttöä.
Aika kovaa settiä heität tälle yleisölle. Moni kaivaa viimeistään nyt krusifiksit ja valkosipulit esiin ;)

Aika monessa asiassa olemme maailman tapahtumien vankina ja talousasioissa matkustajana. Sitäkään ei pitäisi keskusteluissa noin vain sivuuttaa.
 
No tässä on kyllä osin myös tilastoharhaa, oikeastaan aika klassinen esimerkki siitä totuudesta että saat sitä mitä mittaat. Koska noihin tilastoihin päätyvät ne, ketkä tekevät vaikka todella lyhyen työpätkän niin työllisyysprosentti kaunistuu vaikka tehtyjen työtuntien määrä ei olennaisesti lisäänny. Ei siinä mitään, ihan kiva näin mutta seuraavaksi pitäisi saada se tehtyjen tuntien määrä myös nousemaan. Sekä tietysti palkkakertymä.
No, tässä niitä tehtyjä tunteja palkansaajaa kohti. Ei tuokaan nyt niin huonolta näytä, paitsi 2012 - 2015 ja 2019 - 2020.
1673353870846.png
 
Tästä tilaston vääristymästähän oli räikein esimerkki Sipilän hallituksen viritysten viritys eli aktiivimalli. Yllättävän hyvin toimenpiteet täsmäsivät juuri sen kanssa milloin ihminen kirjautuu työlliseksi. Koko operaation ainoa käytännön merkitys oli tilastojen kaunistelu.

Juu. Samaahan nämä ansiosidonnaisen lyhennykset ovat. Tätähän kuvaajaa siinä käytetään. Eikös ole valtaisa pomppu prosenteissa.

piikki-yle.jpg


Sitten kun lasketaan oikeasti määrissä, niin tuo pomppu kutistuu kovin pieneksi.
piikki-oik-1.jpg


Mutta vale, emävale, tilasto...
 
Aika kovaa settiä heität tälle yleisölle. Moni kaivaa viimeistään nyt krusifiksit ja valkosipulit esiin ;)

Aika monessa asiassa olemme maailman tapahtumien vankina ja talousasioissa matkustajana. Sitäkään ei pitäisi keskusteluissa noin vain sivuuttaa.
Niinpä niin. Mutta kun maailma on sellainen kuin on, ei sellainen kuin sen haluaa olevan. Vaan joskus tuntuu siltä että hallituksilla mielletään olevan kolme säätövipua: Yksi työllisyysasteelle, yksi velkasuhteelle ja yksi bensan hinnalle.

Jälkimmäinen lauseesi on myös ikävä tosiasia.
 
Niinpä niin. Mutta kun maailma on sellainen kuin on, ei sellainen kuin sen haluaa olevan. Vaan joskus tuntuu siltä että hallituksilla mielletään olevan kolme säätövipua: Yksi työllisyysasteelle, yksi velkasuhteelle ja yksi bensan hinnalle.

Jälkimmäinen lauseesi on myös ikävä tosiasia.
Monimutkaisiin ongelmiinhan löytyy etenkin oppositiolta aina yksinkertaiset ratkaisut. Eikä mikään poliittinen taho ole tältä osin syytön.
 
Tästä tilaston vääristymästähän oli räikein esimerkki Sipilän hallituksen viritysten viritys eli aktiivimalli. Yllättävän hyvin toimenpiteet täsmäsivät juuri sen kanssa milloin ihminen kirjautuu työlliseksi. Koko operaation ainoa käytännön merkitys oli tilastojen kaunistelu.

Olisi toki kohtuullista arvostaa työllisyysprosenttia kritiikittä nytkin jos teki niin Sipilän aikana. Silloinhan se oli kaikki kaikessa mutta nyt moni siirtää maalitolppia niin että rutina käy. Enkä tällä tarkoita että arvon foorumiveli @MSH olisi näin toiminut.
En minä mielestäni sitä arvostanut eri tavalla Sipilänkään aikana. Enkä kritisoi velkaantumistakaan muilta osin kuin siltä, että nyt velalla rahoitetaan juoksevia kuluja, mikä on mielestäni järjen köyhyyttä. Velalla on hyvä tehdä investinteja silloin kun korkotasot ovat alhaalla, mutta se että kasataan helvetinmoinen julkinen sektori kustantamaan suunnilleen kaikkea mitä mielikuvitus vain keksii ja sitten rahoitetaan sitä pelleilyä velalla ei kyllä minun järkeeni mahdu sitten niin millään.

Yksi liian vähän käytetty mittari on mielestäni varallisuuden kehitys. Ja siinä suomalaiset ovat todella heikoilla muihin OECD-maihin verrattuna. Joskus ajateltiin että meidän viiteryhmämme olisi pohjoismaat, mutta kyllä se on kääntymässä siihen että viiteryhmäksi tulee vanhat itäblokin maat ja niillekin alamme hävitä tuon mittarin osalta. Siitä huolimatta politiikka keskittyy ensisijaisesti vain ja ainoastaan julkiseen sektoriin ja sen paisuviin kuluihin. Monesti ongelmiin on kyllä yksinkertaisiakin ratkaisuja, meillä ongelma on siinä että kukaan ei halua tehdä päätöksiä mitkä suututtaisivat suurehkon osan ihmisistä. Mutta koska sitä ei haluta sanoa ääneen niin sitten kaikki asiat ovat ihan hirveän vaikeita, monimutkaisia ja niin monitahoisia että tarvitaan n+1 komiteaa mihin asia haudataan vähin äänin. Sitten puuhastellaan pirusti kaikenlaista jotta kaikki jatkuisi samalla tavalla kuin aina ennenkin. Ja sitten ollaan olevinaan yllättyneitä kun mikään (esim. ihmisten varallisuus) ei muutu.... Vähän niin kuin NATO-jäsenyyskin, ennen kun oltiin viittä vaille suden suussa, niin haluttiin vain kaiken pysyvän ennallaan ettei kukaan vain keikuta venettä kun ei voida olla 100% varmoja mitä tapahtuisi jos jokin muuttuisi.
 
En minä mielestäni sitä arvostanut eri tavalla Sipilänkään aikana. Enkä kritisoi velkaantumistakaan muilta osin kuin siltä, että nyt velalla rahoitetaan juoksevia kuluja, mikä on mielestäni järjen köyhyyttä. Velalla on hyvä tehdä investinteja silloin kun korkotasot ovat alhaalla, mutta se että kasataan helvetinmoinen julkinen sektori kustantamaan suunnilleen kaikkea mitä mielikuvitus vain keksii ja sitten rahoitetaan sitä pelleilyä velalla ei kyllä minun järkeeni mahdu sitten niin millään.

Yksi liian vähän käytetty mittari on mielestäni varallisuuden kehitys. Ja siinä suomalaiset ovat todella heikoilla muihin OECD-maihin verrattuna. Joskus ajateltiin että meidän viiteryhmämme olisi pohjoismaat, mutta kyllä se on kääntymässä siihen että viiteryhmäksi tulee vanhat itäblokin maat ja niillekin alamme hävitä tuon mittarin osalta. Siitä huolimatta politiikka keskittyy ensisijaisesti vain ja ainoastaan julkiseen sektoriin ja sen paisuviin kuluihin. Monesti ongelmiin on kyllä yksinkertaisiakin ratkaisuja, meillä ongelma on siinä että kukaan ei halua tehdä päätöksiä mitkä suututtaisivat suurehkon osan ihmisistä. Mutta koska sitä ei haluta sanoa ääneen niin sitten kaikki asiat ovat ihan hirveän vaikeita, monimutkaisia ja niin monitahoisia että tarvitaan n+1 komiteaa mihin asia haudataan vähin äänin. Sitten puuhastellaan pirusti kaikenlaista jotta kaikki jatkuisi samalla tavalla kuin aina ennenkin. Ja sitten ollaan olevinaan yllättyneitä kun mikään (esim. ihmisten varallisuus) ei muutu.... Vähän niin kuin NATO-jäsenyyskin, ennen kun oltiin viittä vaille suden suussa, niin haluttiin vain kaiken pysyvän ennallaan ettei kukaan vain keikuta venettä kun ei voida olla 100% varmoja mitä tapahtuisi jos jokin muuttuisi.
Kuten kirjoitin kritiikki ei kohdistunut sinuun vaikka vastaustasi kommentoinkin. Monesta suusta kuulee nyt väheksyttävän työllisyystilastoa vaikka SIpilän aikaan oli ihan eri ääni kellossa. Tarkoituksenmukaisuus ratkaisee eikä se näytä ketään edes kiinnostavan kunhan tarina on se jonka haluaa kuulla ja jonka on etukäteen päättänyt todellisuudeksi. Väärin työllistetty! Jos kaikki ei ole hyvin ei mikään voi olla hyvin jne jne.

Minua kirvelee kaikissa tilastointitavoissa joku lopputuloksen vesittävä aivan ilmeinen älyttömyys. Vaan ei se vale-emävale-tilasto -hokema ole tietysti tyhjästä syntynyt. Demokratia on viheliäinen järjestelmä kun poliitikot joutuvat asettamaan oman tulevaisuutensa kansakunnan edun edelle. Selvähän se on että järjestelmää pitäisi jatkuvasti tervehdyttää ja karsia rönsyjä. Vähän niin kuin puutarhaa hoitaisi.

Erilaiset legendatkin elävät vahvoina. Tyyppiesimerkkinä se että Kokoomus olisi pyyteetön talousosaajapuolue. Heh. Monellakin taholla kannattaisi tiiviimmin katsoa mitä kädet tekevät ja jättää höpöjen kuunteleminen vähemmälle.
 
Tarkoituksenmukaisuus ratkaisee eikä se näytä ketään edes kiinnostavan kunhan tarina on se jonka haluaa kuulla ja jonka on etukäteen päättänyt todellisuudeksi. Väärin työllistetty! Jos kaikki ei ole hyvin ei mikään voi olla hyvin jne jne.

Erilaiset legendatkin elävät vahvoina. Tyyppiesimerkkinä se että Kokoomus olisi pyyteetön talousosaajapuolue. Heh. Monellakin taholla kannattaisi tiiviimmin katsoa mitä kädet tekevät ja jättää höpöjen kuunteleminen vähemmälle.
"If a man is offered a fact which goes against his instincts, he will scrutinize it closely, and unless the evidence is overwhelming, he will refuse to believe it. If, on the other hand, he is offered something which affords a reason for acting in accordance to his instincts, he will accept it even on the slightest evidence. The origin of myths is explained in this way."

Tähän me ikävä kyllä syyllistymme kaikki.
 
Onhan tuo suomalaisten varallisuus ihan hyvin kasvanut.

Suomalaisten varallisuus on yleensä kiinteää omaisuutta.

Sitten tietysti mitä ja miten lasketaan...

Tuosta kun katsoo Suomen statistiikan niin kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen osalta olemme sijalla 15/41 ja nettovarallisuudessa sijalla 25/41. Nettovarallisuuden osalta meitä seuraavalla sijalla on Viro. Meitä edellä ovat mm. Puola ja Slovenia. Ruotsi on sijalla 10...

Household net adjusted disposable income is the amount of money that a household earns each year after taxes and transfers. It represents the money available to a household for spending on goods or services. In Finland, the average household net adjusted disposable income per capita is USD 33 471 a year, higher than the OECD average of USD 30 490.

Household net wealth is the total value of a household's financial and non-financial worth, such as money or shares held in bank accounts, the principal residence, other real estate properties, vehicles, valuables and other non-financial assets (e.g other consumer durables). In Finland, the average household net wealth is estimated at USD 230 032, lower than the OECD average of USD 323 960.
 
Sanna tuskin haluaa puhemieheksi. Joku Eurooppa-tehtävä ehkä ennemmin.
Ei niitä eurohommia puissa kasva. Puhemiehenä on hyvä odotella. Tiedä vaikka innostuisi pressanvaalistakin mikäli puolueen etu sitä vaatii.
 

Tuosta kun katsoo Suomen statistiikan niin kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen osalta olemme sijalla 15/41 ja nettovarallisuudessa sijalla 25/41. Nettovarallisuuden osalta meitä seuraavalla sijalla on Viro. Meitä edellä ovat mm. Puola ja Slovenia. Ruotsi on sijalla 10...

Household net adjusted disposable income is the amount of money that a household earns each year after taxes and transfers. It represents the money available to a household for spending on goods or services. In Finland, the average household net adjusted disposable income per capita is USD 33 471 a year, higher than the OECD average of USD 30 490.

Household net wealth is the total value of a household's financial and non-financial worth, such as money or shares held in bank accounts, the principal residence, other real estate properties, vehicles, valuables and other non-financial assets (e.g other consumer durables). In Finland, the average household net wealth is estimated at USD 230 032, lower than the OECD average of USD 323 960.


Tuota voisi nostaa aika paljon se, että laskettaisiin työeläkevarallisuus mukaan. Nythän sitä ei lasketa.
 
Tuota voisi nostaa aika paljon se, että laskettaisiin työeläkevarallisuus mukaan. Nythän sitä ei lasketa.
En oikein tiedä voiko työeläkevarallisuutta laskea yksityiseksi varallisuudeksi kun kaikissa tilastoissa se tilastoidaan julkiseksi varallisuudeksi ja eläkejärjestelmämme on mitä on. Jos se siirrettäisiin yksityisen varallisuuden puolelle niin Suomen velkasuhdeluku näyttäisi kertaluokkaa rumemmalta.
 
Back
Top