Eduskuntavaalit 2023

Tämänkin syy mikä kerrottiin oli hyvin huvittava. "Tällä tavalla saamme Suomeen korkeakoulutettuja ulkomaalaisia ja jotka perustavat yrityksiä yms"

No kun ne ei jääneet tänne vaan toki lähtivät 150 teuron koulutus taskussaan takaisin kotimaahan tai muualle.😄
No ei kait jää ku Migri kusee kokoajan lupahakemuksia. Käsittelyajat uskomattoman pitkiä ja sinä aikana se korkeakoulutettu ei saa työskennellä.
Siihen kun tulee työtarjous norjasta ja oleskelulupa kahdessa viikossa Suomen kahdeksan kuukauden sijaan, niin ei tarvi ihmetellä miksi eivät jää!
 
Oma koulutus ilmaiseksi Suomesta, 25 v jenkkeihin töihin. Sieltä takaisin Suomeen kun omat lapset korkeakouluiässä. Muutama vuosi töissä ja sitten USA:n vuosina kerätyn kassan kanssa varhaiseläkeläiseksi Espanjaan tai Portugaliin. 25 vuotta siellä ja takaisin Suomeen sairastamaan ja kalliisiin erikoishoitoihin 70 vuotiaana.

Tämähän se varmaan olisi osaavalle hempalle paras suunnitelma omaa taloutta ajatellen...

"I love it when a plan comes togeather."
 
Ennen oli Arvauskeskukset, nyt saatin Arvausalueet. Eli apua et luultasti tule saamaan jollei lähipiirissä ole alan ammattilaisia.
Menin arvausalueelle koska aika rankka keuhoputken tulehdus. Uusiutuu mulla määrävälein, ehkä joka viides vuosi, ja joka on arvauskeskuksessa aikanaan todettu sekä ylöskirjattu. No, sisään ja sairaanhoitajan puheille. Selitin että nyt on paha. "Omahoitojakso pitää ensin tehä". Mikä vitun omahoitojakso ? Eli minut määrättiin apteekkiin ostamaan yskänlääkettä ja buranaa. No kysäisin että entä jos tä johtaa keuhokuumeeseen... "no sitten tulet sairaalaan". "Minähän vittu tulin sairaalaan nyt". Ei auttanut. Parisen viikkoa piti nukkua nojatuolissa ku makuulle ei ollut asiaa.

Mutta ei hätää, vein tuossa parikolme viikkoa sitten paikallisen arvausalueen lääkärille aivan helvetin hyväkuntoisen isohkon taimenen. Ihan vain lahjaksi, koska täti on kova kalamies joka ei saa taimenta. Ja ei ollut kosintareissu.
 
Karmaisevaa luettavaa nuo teidän kommentit. Mutta niin oikein.
Voisiko Suomen asettaa jonkun fiksumman maan holhoukseen? Jonkun sellaisen jossa sairaanhoitojärjestelmä jo toimii. Ne vois kädestä pitäen opastaa meidät toimivaan systeemiin.

Miksei kukaan tässä maassa kehtaa sanoa että me vaan ei osata? Luullaan kyllä ja innovaatioista puhutaan, mutta ei me oikeasti osata.

.
 
Tämähän se varmaan olisi osaavalle hempalle paras suunnitelma omaa taloutta ajatellen...

"I love it when a plan comes togeather."
Katsoin ton tällä viikolla uusiksi.... edelleen rautaa, ei ole ajan hammas purrut pahemmin!

 
Mitenköhän edellisen hallituksen, nykyisen toimitusministeriön "tulevaisuusinvestoinnit" ovat tuottaneet ? Niitähän tehtiin,kun kuulemma lainaraha on niin halpaa.

Vai olisikohan ihan vaan niin, että rahat on menneet puoluetovereiden hankehumppiin ja kavereiden perustamien hankehumppa-yritysten laskutuksiin ?

Suomen budjettihan on aikaisemmin pyörinyt vuosia jossain 50 -60 miljardin tienoilla. Nyt se on yht'äkkiä mennyt 80 miljardiin. Mihin v..ttuun nuo rahat menee ? Mistä nämä järjettömän korkeat menolisäykset on tulleet ? Jos Sipilän (2018) hallituksen aikana riitti 55 miljardin budjetti, miksi se nyt on yli 80 miljardia ?

Siis eihän kenenkään rahat voi riittää tällaiseen tuhlaukseen. Ja vielä sanotaan, että mistään ei ole varaa säästää. Mihinkä nämä rahasummat katoavat täällä selkeästi pohjoismaiden sosialistisimmassa maassa ? Ei ole enää koronaa tms.
Mikäs on sosialistien viimeisin selitys; miksi 2023 budjetti menee yli 80 miljardiin menoiltaan ? Kun vielä 2018, 55 miljardia riitti.
 
Mitenköhän edellisen hallituksen, nykyisen toimitusministeriön "tulevaisuusinvestoinnit" ovat tuottaneet ? Niitähän tehtiin,kun kuulemma lainaraha on niin halpaa.

Vai olisikohan ihan vaan niin, että rahat on menneet puoluetovereiden hankehumppiin ja kavereiden perustamien hankehumppa-yritysten laskutuksiin ?

Suomen budjettihan on aikaisemmin pyörinyt vuosia jossain 50 -60 miljardin tienoilla. Nyt se on yht'äkkiä mennyt 80 miljardiin. Mihin v..ttuun nuo rahat menee ? Mistä nämä järjettömän korkeat menolisäykset on tulleet ? Jos Sipilän (2018) hallituksen aikana riitti 55 miljardin budjetti, miksi se nyt on yli 80 miljardia ?

Siis eihän kenenkään rahat voi riittää tällaiseen tuhlaukseen. Ja vielä sanotaan, että mistään ei ole varaa säästää. Mihinkä nämä rahasummat katoavat täällä selkeästi pohjoismaiden sosialistisimmassa maassa ? Ei ole enää koronaa tms.
Mikäs on sosialistien viimeisin selitys; miksi 2023 budjetti menee yli 80 miljardiin menoiltaan ? Kun vielä 2018, 55 miljardia riitti.
Pääosa budjetin ”järjettömistä” lisäyksistä menee soteen, kun kustannukset ja toisaalta myös verotuotot siirtyivät kunnilta valtiolle. Eli ei pidä verrata suoraan eri vuosia, kun koko paletti meni uusiksi. Muutakin nousua toki on ja budjetti kasvaa yleensäkin ajan kuluessa jo indeksien takia, mutta ei se sentään kymmeniä miljardeja ole pompsahtanut. Kuntapuolella on menty samalla jokseenkin yhtä lujaa alas.

muoks

Soterahojen osuus budjetista oli jonkun lähteen mukaan 22,5 miljardia euroa, joten mitään valtavaa muutosta ei kokonaisuuteen nähtävästi ole tullut. ( ei sillä etteikö jo yksikin miljardi olisi mittava summa ) Niin paljoa en jaksanut kaivella, että osaisin sanoa onko valtion budjetin loppusumma noussut soten takia juuri tuon 22,5 vai vähemmän. Paikalla on varmaan joku viisaampi/perehtyneempi, joka tuonkin tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Karmaisevaa luettavaa nuo teidän kommentit. Mutta niin oikein.
Voisiko Suomen asettaa jonkun fiksumman maan holhoukseen? Jonkun sellaisen jossa sairaanhoitojärjestelmä jo toimii. Ne vois kädestä pitäen opastaa meidät toimivaan systeemiin.

Miksei kukaan tässä maassa kehtaa sanoa että me vaan ei osata? Luullaan kyllä ja innovaatioista puhutaan, mutta ei me oikeasti osata.
Noh, pieneen maahan mahtuu ärsyttävän usein vain yksi puheenaihe ja siihenkin vain yksi näkökulma - ainakin julkisessa keskustelussa. Nyt puhutaan velkaatumisesta. Näkökulmia on kuitenkin useita, tässä yksi:


Disclaimer ihan vaan siltä varalta että joku saa paskahalvauksen siitä että komukka vähättelee tilannetta - en ole velkaantumisen kannalla, ja nykytilanteeseen on saaava korjausliike. Asiat on vain kansantaloudessa(kin) kovin monimutkaisia.
 
Disclaimer ihan vaan siltä varalta että joku saa paskahalvauksen siitä että komukka vähättelee tilannetta - en ole velkaantumisen kannalla, ja nykytilanteeseen on saaava korjausliike. Asiat on vain kansantaloudessa(kin) kovin monimutkaisia.
Omasta näkökulmastani tässä on kyse siitä mihin rahat käytetään. Velkaa voidaan ottaa maanpuolustuksen turvaamiseen mutta mielestäni ei koko maailmaa syleilevänä humanitäärisenä sosiaalitoimistona toimimiseen. BTW Saksakin on Ukrainan pakolaisten vuoksi rajoittamassa muuta humanitääristä maahanmuuttoa, ja työpohjaisessa ottamassa pisteytysjärjestelmän poimiakseen parhaat päältä.
 
Omasta näkökulmastani tässä on kyse siitä mihin rahat käytetään. Velkaa voidaan ottaa maanpuolustuksen turvaamiseen mutta mielestäni ei koko maailmaa syleilevänä humanitäärisenä sosiaalitoimistona toimimiseen. BTW Saksakin on Ukrainan pakolaisten vuoksi rajoittamassa muuta humanitääristä maahanmuuttoa, ja työpohjaisessa ottamassa pisteytysjärjestelmän poimiakseen parhaat päältä.
Vertaus yrityselämään, vaikka kansantalous onkin eri asia kuin yritystalous: Maansiirtoyrittäjä on kustannuskriisissä, eli joko laskutusta on saatava lisää tai kuluja on karsittava. Kaluston huolto on merkittävä kuluerä joten lopettamalla kaluston huoltaminen saadaan nopeasti kustannussäästöjä. Pitemmän päälle tällainen säästäminen on helvetin huono idea. Jospa yrittäjä sittenkin luopuisi siitä edustus/virkistyshuvilasta joka tuli Leviltä hankittua hyvinä aikoina?

Nyt pitäisi miettiä mikä kansantaloudessa on sitä kaluston huoltoa ja mikä on kännäämistä Levillä.
 
Karmaisevaa luettavaa nuo teidän kommentit. Mutta niin oikein.
Voisiko Suomen asettaa jonkun fiksumman maan holhoukseen? Jonkun sellaisen jossa sairaanhoitojärjestelmä jo toimii. Ne vois kädestä pitäen opastaa meidät toimivaan systeemiin.

Miksei kukaan tässä maassa kehtaa sanoa että me vaan ei osata? Luullaan kyllä ja innovaatioista puhutaan, mutta ei me oikeasti osata.

.

Suomella olisi ollut aika hyvä malli Virosta, miten siellä tehtiin eräänlainen Sote-uudistus. Ne teki sen todella halvalla ja on ilmeisesti ihan toimiva. Eikö siellä ole kotilääkäri/hoitaja toimintaa paljon ja IT-intra on Open Source pohjaista paljolti. Suomessa haluttiin lähteä täysin eri suuntaan. Haluttiin toimintaa keskittää isoille julkisille toimijoille ja luoda eräänlaisia sote-tehtaita. IT-intraa oli valitettavasti jo puuhasteltu kymmeniä vuosia (joka kunnalla eri järjestelmä) joka niemessä ja notkossa. Virossa päästiin aloittaamaan tuokin puhtaalta pöydältä.

Suomessa Sote-uudistutta lykättiin kymmeniä vuosia, koska etsittiin mallia, missä kukin vallassa oleva poliittinen ryhmä hyötyisi siitä itse eniten. Sekä Suomen eräänlainen satraappinen lääkärimafia oli hyvin tarkkana omasta oksastaan.
Tästä syystä Sote tuli liian myöhään ja nykyinen viritys on aika kelvoton, moneltakin osalta. Se on ylhäältä alas määritelty organisaatio ja toimintojen suunnittelu on hyvin, hyvin keskeneräinen. Säästö voidaan ehkä joskus saada. Lähinnä IT-puolen osalta (vähemmän eri järjestelmiä, vähemmän kustannuksia, ylläpitoa ja lisenssimaksuja).

Sote oli 30 vuotta myöhässä ja 5- 10 vuoden kuluttua voi jotain jo olla valmiina joilla säästöjäkin saavutetaan.
 
Vertaus yrityselämään, vaikka kansantalous onkin eri asia kuin yritystalous: Maansiirtoyrittäjä on kustannuskriisissä, eli joko laskutusta on saatava lisää tai kuluja on karsittava. Kaluston huolto on merkittävä kuluerä joten lopettamalla kaluston huoltaminen saadaan nopeasti kustannussäästöjä. Pitemmän päälle tällainen säästäminen on helvetin huono idea. Jospa yrittäjä sittenkin luopuisi siitä edustus/virkistyshuvilasta joka tuli Leviltä hankittua hyvinä aikoina?

Nyt pitäisi miettiä mikä kansantaloudessa on sitä kaluston huoltoa ja mikä on kännäämistä Levillä.
Kun on sata vuotta mätetty kakkua kakun päälle, niin jossain vaiheessa olisi hyvä kokoontua vaikka sinne Leville ja miettiä onko nykymalli optimaalinen. Vai voisiko jotain ehkä järkeistää ja miettiä rakenteita, sekä painopisteitä uusiksi. Julkisorganisaatiot ovat tolkuttoman kankeita.
 
Kun on sata vuotta mätetty kakkua kakun päälle, niin jossain vaiheessa olisi hyvä kokoontua vaikka sinne Leville ja miettiä onko nykymalli optimaalinen. Vai voisiko jotain ehkä järkeistää ja miettiä rakenteita, sekä painopisteitä uusiksi. Julkisorganisaatiot ovat tolkuttoman kankeita.
Periaatteessa hallitusneuvotteluissa pitäisi nyt tehdä juuri tätä. Lopputulema - saas nähdä.

Julkisorganisaatioiden kankeudelle on monia syitä. Yksi niistä on se, että marssijärjestys on useimmiten lakisääteinen eikä sellainen marssijärjestys taivu kovinkaan hyvin tilanteisiin, joissa pitäisi reagoida nopeasti muutoksiin.
 
Periaatteessa hallitusneuvotteluissa pitäisi nyt tehdä juuri tätä. Lopputulema - saas nähdä.

Julkisorganisaatioiden kankeudelle on monia syitä. Yksi niistä on se, että marssijärjestys on useimmiten lakisääteinen eikä sellainen marssijärjestys taivu kovinkaan hyvin tilanteisiin, joissa pitäisi reagoida nopeasti muutoksiin.
Nelivuotiskausi tuntuu myös olevan aivan liian lyhyt aika mihinkään perusteelliseen uudistukseen.
 
Julkisorganisaatioiden kankeudelle on monia syitä. Yksi niistä on se, että marssijärjestys on useimmiten lakisääteinen eikä sellainen marssijärjestys taivu kovinkaan hyvin tilanteisiin, joissa pitäisi reagoida nopeasti muutoksiin.

Monessa yhteydessä olemme voineet todeta että esim Baltian nuoret demokratiat ovat paljon 'agiilimpia' päättämään ja toimimaan.
Minusta vaikuttaa siltä että Suomessa ei ylipäänsä olla kovin valmiita ottamaan edes oppia nuoremmilta kun mieluusti uskotaan että se maailman parhaus asuu täällä meillä.

Enemmän osutaan omaan jalkaan kuin kohteeseen.
.
 
Back
Top