Eduskuntavaalit 2023

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Orpo Hesarin mukaan on jo pakittelemassa leikkauksista:
”Se tulee ennen kaikkea talouden kestävästä kasvusta”, Orpo sanoi tiedotustilaisuudessa.

Hänen mukaansa julkinen talous hoidetaan nopeassa aikataulussa kuntoon ennen kaikkea työllisyyttä ja tuottavuutta kohentavilla päätöksillä.

”Viimeisenä tulee kyllä ne säästötkin. Paljon puhutaan siitä, että ei tätä hoideta pelkästään leikkaamalla. No ei tietenkään, vaan ensisijaisesti näillä kaikilla muilla keinoilla.”

Eipä taida leikkaukset onnistua, kun äänestäjien enemmistö (tai joku lähipiirissä) on yhteiskunnan, suoraan tai välillisesti, maksaman palkan varassa.
Orpo alkaa kohta puhumaan "tulevaisuusinvestoinneista"?
EVA:n raportissa täällä mm. yli 2/3 syntyneistä työpaikoista julkiselle sektorille. Ei ristus, miten tuota epäsuhtaa saadaan mitenkään ikinä korjattua? Ennestäänkin ylipöhöttynyt julkinen sektori!

slide4-2-800x450.png


Langassa on niin reippaita mielipiteitä, ettei viitti antautua keskusteluun, ettei jumahda tänne palstalle vänkäämään päiväkausiksi.
Veikkaan, ettei näistä neuvotteluista hallitusohjelmaa, eikä hallitusta synny.
Miten se menee pelisääntöjen mukaan: Saako Orpo uuden yrityksen vai siirtyykö hallitusneuvottelijan tehtävä PS / Purralle?

Itse olen sitä mieltä että hallitus syntyy tältä pohjalta. Toinen asia on mitä saavat aikaan. Oikeistopohjaisella hallituksella on aika vähän todellista valtaa, koska valta on Suomessa valutettu etujärjestöille ohi parlamentaarisen prosessin.

Edellisen hallituksen piiloittama miljardin / v SOTE-pommi oli kyllä hupaisa.
 
Viimeksi muokattu:
Orpo Hesarin mukaan on jo pakittelemassa leikkauksista:
”Se tulee ennen kaikkea talouden kestävästä kasvusta”, Orpo sanoi tiedotustilaisuudessa.

Hänen mukaansa julkinen talous hoidetaan nopeassa aikataulussa kuntoon ennen kaikkea työllisyyttä ja tuottavuutta kohentavilla päätöksillä.

”Viimeisenä tulee kyllä ne säästötkin. Paljon puhutaan siitä, että ei tätä hoideta pelkästään leikkaamalla. No ei tietenkään, vaan ensisijaisesti näillä kaikilla muilla keinoilla.”

Eipä taida leikkaukset onnistua, kun äänestäjien enemmistö (tai joku lähipiirissä) on yhteiskunnan, suoraan tai välillisesti, maksaman palkan varassa.
Orpo alkaa kohta puhumaan "tulevaisuusinvestoinneista"?
EVA:n raportissa täällä mm. yli 2/3 syntyneistä työpaikoista julkiselle sektorille. Ei ristus, miten tuota epäsuhtaa saadaan mitenkään ikinä korjattua? Ennestäänkin ylipöhöttynyt julkinen sektori!

slide4-2-800x450.png


Langassa on niin reippaita mielipiteitä, ettei viitti antautua keskusteluun, ettei jumahda tänne palstalle vänkäämään päiväkausiksi.
Veikkaan, ettei näistä neuvotteluista hallitusohjelmaa, eikä hallitusta synny.
Miten se menee pelisääntöjen mukaan: Saako Orpo uuden yrityksen vai siirtyykö hallitusneuvottelijan tehtävä PS / Purralle?
Hallitusneuvottelijan valinta on kai aina neuvottelukysymys. Jos syntyisi PS+SDP-koalitio, niin voitaisiin ehkä heittää pallo suoraan Purralle, kun KOK-vetoinen hallitus kävisi käytännössä mahdottomaksi. Tuokin skenaario taitaa kyllä olla mahdoton. Eli käytännössä Orposta tulee enemmistö- tai vähemmistöhallituksen pääministeri, tai sitten järjestetään uudet vaalit. Vaikea löytää nykyisillä voimasuhteilla muita lopputulemia.
 
Uutisten mukaan Orpokin on nyt tajunnut miten kammottavassa tilanteessa Suomen kansantalous todellisuudessa on. Ja onhan se sitä, täysin vastuuttoman hallituksen jäljiltä. Suomen ilmeisesti 2000-luvun huonoimman hallituksen.

Nyt sentään edes tajutaan jo puhua, että tilanteen kääntämiseen edes jotenkin normaaliksi, todellisuudessa menee kaksi hallituskautta.

En oikein tiedä kuinka järkevää noiden kok ja PS:n on edes alkaa yrittämään mitään säästämään. Jos yrittävät, 4 vuoden kuluttua taas se 20 tuhatta äänestäjää äänestää eri tavalla ja seuraavaksi tuleva vasemmistohallitus syö taas siemenperunatkin.

Suomi on ihan tekemättömässä limbossa. Jatkuva taloudellinen alisuorittaja.

Tämä asia on näin. Marinin hallituksella on ollut kaikki tämä tieto, minkä Orpo saa nyt valtiovarainministeriöstä, ja se tieto on aivan karmeaa. Tilanne on huonompi kuin kuviteltiin eikä yksi hallituskausi riitä.

Mikäli sopeutuksia kuuden miljardin edestä ei tehdä, neljän vuoden päästä pitäisi tehdä 12. Jos siihen mennään, ja velkasuhde ylittää sata prossaa, sieltä ei yksikään maa ole vielä tullut takaisin (viittaan Italiaan ja Kreikkaan) vaikka räpiköi miten.

Tilanne on nyt yhtä hirveä, vaikkakin eri lähtökohdista syntynyt, kuin Ahon / Viinasen kauden alkaessa.

Mutta vaikeaa tämä on. Rkp:n mielestä edes kehitysapuun ei saa koskea. Eikä piispojen, koska kristinusko. Mihinkään ei saa koskea. Edelleenkin pitäisi olla maailman sosiaalitoimisto vero- ja velkarahalla.

Tietenkään pelkkä leikkaaminen ei pyöritä pyöriä myöskään. Tarvitaan muutakin. Jos jokainen työkykyinen saataisiin hommiin, pystyisimme pitämään hyvin huolta niistä, jotka eivät kykene. Totta kai se olisi avainasia. Mutta kun pitää olla kansanedustajan palkka, että saa suomalaisen edes pudottamaan lunta katolta perkele.
 
Oikeistopohjaisella hallituksella on aika vähän todellista valtaa, koska valta on Suomessa valutettu etujärjestöille ohi parlamentaarisen prosessin.

Sekin on totta. Esimerkiksi SAK puuttuu päivänpolitiikkaan usein ja voi väläyttää yleislakkoa, kun jokin vasemmiston vierastama lakihanke on meneillään. Se on täysin vastoin parlamentarismia.

En pidä sellaisesta. Silti, koska liitoilla on voimaa, olen sitä mieltä, että jonkinlainen kolmikanta oli kaikkein paras kriisiturva. Valtio, työnantaja ja työntekijä istuivat todella vaikeissa paikoissa joskus jopa yhdessä juonimassa pahoista isänmaan karikoista läpi alkaen tammikuun kihlauksesta sodan aikana. Kun talous romahtaa, olisi hyvä saada kaikki toimijat työrauhan taakse. Isänmaalle välttämättömiä päätöksiä ei toimin rajoitettaisi.

Nyt on vähän sirpaleista.
 
Tämä asia on näin. Marinin hallituksella on ollut kaikki tämä tieto, minkä Orpo saa nyt valtiovarainministeriöstä, ja se tieto on aivan karmeaa. Tilanne on huonompi kuin kuviteltiin eikä yksi hallituskausi riitä.

Mikäli sopeutuksia kuuden miljardin edestä ei tehdä, neljän vuoden päästä pitäisi tehdä 12. Jos siihen mennään, ja velkasuhde ylittää sata prossaa, sieltä ei yksikään maa ole vielä tullut takaisin (viittaan Italiaan ja Kreikkaan) vaikka räpiköi miten.

Tilanne on nyt yhtä hirveä, vaikkakin eri lähtökohdista syntynyt, kuin Ahon / Viinasen kauden alkaessa.

Mutta vaikeaa tämä on. Rkp:n mielestä edes kehitysapuun ei saa koskea. Eikä piispojen, koska kristinusko. Mihinkään ei saa koskea. Edelleenkin pitäisi olla maailman sosiaalitoimisto vero- ja velkarahalla.

Tietenkään pelkkä leikkaaminen ei pyöritä pyöriä myöskään. Tarvitaan muutakin. Jos jokainen työkykyinen saataisiin hommiin, pystyisimme pitämään hyvin huolta niistä, jotka eivät kykene. Totta kai se olisi avainasia. Mutta kun pitää olla kansanedustajan palkka, että saa suomalaisen edes pudottamaan lunta katolta perkele.
Ei Orpolla nyt ole mitään sellaista tietoa mitä hänellä ei olisi ollut jo jokunen viikko sitten, tämä "Tilanne on pahempi kuin tajusinkaan" on puhdasta retoriikkaa - tuollaista ei vain voinut sanoa ennen vaaleja. Se on myös osa (ihan toimivaa) pelottelutaktiikkaa. On helpompi luopua parista karkista jos ensin uhataan koko karkkipussin menettämisellä.
Veikkaan, ettei näistä neuvotteluista hallitusohjelmaa, eikä hallitusta synny.
Miten se menee pelisääntöjen mukaan: Saako Orpo uuden yrityksen vai siirtyykö hallitusneuvottelijan tehtävä PS / Purralle?
Jos hallitusta ei tällä yrittämällä synny, Orpo jatkaa hallitustunnustelijana ellei eduskunta päätä toisin. Vaikea nähdä että niin kävisi.
 
Itse olen sitä mieltä että hallitus syntyy tältä pohjalta. Toinen asia on mitä saavat aikaan. Oikeistopohjaisella hallituksella on aika vähän todellista valtaa, koska valta on Suomessa valutettu etujärjestöille ohi parlamentaarisen prosessin.
Voit olla oikeassa.
Itse ajattelin, että jos tältä pohjalta hallitus syntyisi, se olisi ohjelmaltaan niin pahasti vesitetty kompromissi lupauksiin nähden, että poliittinen itsesuojeluvaisto (seuraavien vaalien pelko) olisi voimakkaampi kuin ministerikiima. Eli neuvottelijat älyäisivät, että tämän prosessin lopputuloksena on jonkun ryhmän poliittinen itsemurha, mikä johtaa ulosmarssiin. Kuvittelen Persuilla olevan matalin kynnys häippästä, koska eihän nämä alkupään linjaukset oikein hyvin ajateltuun PS-politiikkaan osu?
Oikeistohallituksen mahdollisuuksista olen samaa mieltä.

Tyhmältähän se tuntuisi, jos tässä olisi lopputuloksena taas vesitetty Suomi kuntoon ohjelma, jossa ero edelliseen hallitukseen olisi lähinnä painotuksia: Nyt vain puolet uusista työpaikoista julkiselle sektorille?
Tämän vaalikauden lopussa korkomenot 7 mrd(?). Eli ensin lainataan 7 mrd korkoihin, sitten lainataan rahat poismaksettaviin (matalakorkoisiin) erääntyviin lainoihin ja sitten viä lainataan rahat budjetin alijäämän kattamiseen. Kui helvetin tavalla joku vielä kuvittelee, että tämä saadaan tasapainoon koskematta myös koulutukseen, terveydenhoitoon, sosiaalimenoihin, siis kaikkeen.
slide2-1-800x450.png
 
Suomessa on työvoimapula ja 300 tuhatta työtöntä. Tuosta voisi savotan aloittaa. Tuo on miljardien asia.

Edellisen hallituksen harrastama velkarahan tuhlaaminen toissijaisiin kohteisiin pitää pystyä lopettamaan.

YLEn yms karsiminen on kärpästen surinaa, mutta henkisesti voimaannuttavaa, toivottavasti edes muutama sata miljoonaa lähtisi budjetista.

Meilenkiintoista että näiden työttömien joukossa on huomattava määrä matalapalkka-aloja kuten siivoojia ja ravintolatyöntekijöitä.
Jotain täytyy olla paljon pielessä kun näiden alojen työnantajat kilvan huutavat työvoimapulasta ja ulkomaisen työvoiman tarpeesta.
Olisikohan se niin että aina kun sitä ulkomaista työvoimaa tulee niin se hyvin nopeasti älyää elämään sosiaaliturvan varassa.

Työnantaja haluaa myös napata ns parhaat päältä. Hän haluaa ottaa ainoastaan nuoria ja vahvoja mutta hylätä ne heti kun eivät työpanokset olekkaan tyydyttäviä tai työvoiman hinta on liian kallis.

Työnantajan suhtautuminen ulkomaiseen halpatyövoimaan olisi aivan eri jos heille esitettäisiin koko lasku.

Se että työnantaja on valmis ottamaan palkka-aloille ulkomaista työvoimaa niin hanakasti on se että työantajan ei tarvitsee välittää negatiiivisista asioitsta kuten siitä pientä palkkaa pitää jatkaa vahvasti sosiaalietuuksista yhteiskunnan pussista taikka siitä että kausivaihtelujen välillä työvoima elää yhteiskunnan kustannuksella.

Aika vähälle on jäänyt myös keskustelu ihmisten työkyky säilyisi korkean mahdollisimman. Ihmiset liian usein juovat ja syövät itsensä työvoimasta ulos.
Työnantajalla se asenne on että otetaan sitä vetreää uutta työvoimaa ulkoa ja lakaistaan ne ihmisten terveysongelmat maton alle.

Ylipaino pitäisi nähdä samanlaisena ongelmana kuin alkoholismikin. Työnantajalla/työterveyshoidolla pitäisi olla velvollisuus hoitaa ylipainoa.
Myös yksilöille annettaisiin vahva velvoite muuttaa elintapojaan.
Tämä vaan pitäisi tehdä huomattavasti aikaisemmin mitä nyt on.
Toisin kuin päihteisiin ylipainon hoitamiseen on olemassa tehokkaita uusia lääkkeitä.
Ihmisten elintapoihin pitäisi puuttua kovalla ja päättäväisellä kädellä.

Sitä keski-ikäistä vatsakasta työntekijää harva työnantaja haluaa palkata. Vaikka hän olisikin tuottava, niin mahdolliset tulevat sairaudet tulevat työnantajan kustannettavaksi kuten myös mahdollisten sairauspoissaolojen hankaluudet.
Vaikka tämä ei koske kaikkia, niin silti työntantaja yleistää nämä koskemaan kaikkia.

Tämä on ensimmäisenä taloudellinen kysymys siitä että pysyttäisiin mukana työelämässä mahdollisimman kauan ja toisaalta rasitettaisiin sosiaaliturvaa mahdollisimman vähän. Näistä vaan pitäisi uskaltaa puhua niiden oikeilla nimillä.
 
Olisikohan palkkaus + v-mäinen työilmapiiri? Kuultu useasta eri lähteestä. Plus kylmä tosiasia on se, että eivät kaikki sovellu persoonaltaan hoitotyöhön.

Eihän yhteiskunta voi rahoittaa ihmisten oleskelua. Jos ainoa työpaikka jonka saa on huonopalkkainen, niin ei se vaihtoehto sille VOI olla, että ei tehdä sitten mitään. Kyllä Suomessa työn ohessakin pystyy opiskelemaan ja kaiken lisäksi se on Suomessa käytännössä ilmaista.
 
Työnantaja haluaa myös napata ns parhaat päältä. Hän haluaa ottaa ainoastaan nuoria ja vahvoja mutta hylätä ne heti kun eivät työpanokset olekkaan tyydyttäviä tai työvoiman hinta on liian kallis.

Työnantajan suhtautuminen ulkomaiseen halpatyövoimaan olisi aivan eri jos heille esitettäisiin koko lasku.

Ja tässä, rehellisyyden nimissä, on kysymys myös siitä että työnantajat tietää että kaukomailta tulleet, ovat ainakin alussa nöyriä ja helposti kusetettavia. Kyllähän näitä työvoiman väärinkäyttäjiä, nykyisin Suomessakin on alkanut esiintymään kasvavassa määrin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Orpolla nyt ole mitään sellaista tietoa mitä hänellä ei olisi ollut jo jokunen viikko sitten, tämä "Tilanne on pahempi kuin tajusinkaan" on puhdasta retoriikkaa - tuollaista ei vain voinut sanoa ennen vaaleja. Se on myös osa (ihan toimivaa) pelottelutaktiikkaa. On helpompi luopua parista karkista jos ensin uhataan koko karkkipussin menettämisellä.

Jos hallitusta ei tällä yrittämällä synny, Orpo jatkaa hallitustunnustelijana ellei eduskunta päätä toisin. Vaikea nähdä että niin kävisi.
En muista kuka ja milloin, mutta ei nyt olla ensimmäistä kertaa hämmästelemässä vaalien jälkeisenä aamuna tehtyä havaintoa, jonka mukaan tilanne taloudessa yhtäkkiä on vielä kuviteltuakin huonompi. Kaikki tieto on kyllä ollut olemassa jo ennen vaaleja. Ihan perinteistä temppuvalikoimaa ja hämmästyn suuresti, mikäli joku tuonkin höpöjutun koukkuineen nielaisee.
 
Tilanne jossa samaan aikaan työvoimapula ja korkea työttömyys, ei edes johdu Suomessa työmarkkinoiden kohtaamattomuusongelmasta. Eli että töihin yksinään haettaisiin ihmisiä, joita työttömistä ei löydy. Paljon haetaan töihin, joita suomalaiset ei enää suostu tekemään.

En ihan usko tuohon, että olisi ainakaan merkittävämmin töitä joita suomalaiset eivät suostu tekemään. Pienemmillä paikkakunnilla missä maahanmuuttajia ei ole ovat "mamuammateissa" eli esimerkiksi siivoojina, ruokalähetteinä ja taksikuskeina työskentelevät suomalaisia nykyisinkin.

Enemmänkin maahanmuuttajien keskittyminen tiettyihin ammatteihin johtuu siitä, että heiltä puuttuu tyypillisesti koulutus ja kielitaito, mikä rajaa erittäin voimakkaasti niitä ammatteja missä heidän on mahdollista työskennellä.
 
Meilenkiintoista että näiden työttömien joukossa on huomattava määrä matalapalkka-aloja kuten siivoojia ja ravintolatyöntekijöitä.
Jotain täytyy olla paljon pielessä kun näiden alojen työnantajat kilvan huutavat työvoimapulasta ja ulkomaisen työvoiman tarpeesta.
Olisikohan se niin että aina kun sitä ulkomaista työvoimaa tulee niin se hyvin nopeasti älyää elämään sosiaaliturvan varassa.

Työnantaja haluaa myös napata ns parhaat päältä. Hän haluaa ottaa ainoastaan nuoria ja vahvoja mutta hylätä ne heti kun eivät työpanokset olekkaan tyydyttäviä tai työvoiman hinta on liian kallis.

Työnantajan suhtautuminen ulkomaiseen halpatyövoimaan olisi aivan eri jos heille esitettäisiin koko lasku.

Se että työnantaja on valmis ottamaan palkka-aloille ulkomaista työvoimaa niin hanakasti on se että työantajan ei tarvitsee välittää negatiiivisista asioitsta kuten siitä pientä palkkaa pitää jatkaa vahvasti sosiaalietuuksista yhteiskunnan pussista taikka siitä että kausivaihtelujen välillä työvoima elää yhteiskunnan kustannuksella.

Aika vähälle on jäänyt myös keskustelu ihmisten työkyky säilyisi korkean mahdollisimman. Ihmiset liian usein juovat ja syövät itsensä työvoimasta ulos.
Työnantajalla se asenne on että otetaan sitä vetreää uutta työvoimaa ulkoa ja lakaistaan ne ihmisten terveysongelmat maton alle.

Ylipaino pitäisi nähdä samanlaisena ongelmana kuin alkoholismikin. Työnantajalla/työterveyshoidolla pitäisi olla velvollisuus hoitaa ylipainoa.
Myös yksilöille annettaisiin vahva velvoite muuttaa elintapojaan.
Tämä vaan pitäisi tehdä huomattavasti aikaisemmin mitä nyt on.
Toisin kuin päihteisiin ylipainon hoitamiseen on olemassa tehokkaita uusia lääkkeitä.
Ihmisten elintapoihin pitäisi puuttua kovalla ja päättäväisellä kädellä.

Sitä keski-ikäistä vatsakasta työntekijää harva työnantaja haluaa palkata. Vaikka hän olisikin tuottava, niin mahdolliset tulevat sairaudet tulevat työnantajan kustannettavaksi kuten myös mahdollisten sairauspoissaolojen hankaluudet.
Vaikka tämä ei koske kaikkia, niin silti työntantaja yleistää nämä koskemaan kaikkia.

Tämä on ensimmäisenä taloudellinen kysymys siitä että pysyttäisiin mukana työelämässä mahdollisimman kauan ja toisaalta rasitettaisiin sosiaaliturvaa mahdollisimman vähän. Näistä vaan pitäisi uskaltaa puhua niiden oikeilla nimillä.
Loistavasti kirjoitettu. Näin on.
.
 
Ei Orpolla nyt ole mitään sellaista tietoa mitä hänellä ei olisi ollut jo jokunen viikko sitten, tämä "Tilanne on pahempi kuin tajusinkaan" on puhdasta retoriikkaa - tuollaista ei vain voinut sanoa ennen vaaleja. Se on myös osa (ihan toimivaa) pelottelutaktiikkaa. On helpompi luopua parista karkista jos ensin uhataan koko karkkipussin menettämisellä.
Ainakin soten rahoitusvajeesta puhuivat jo ennen aluevaaleja kovaan ääneen persujen ja kristillisten pj:t, mutta huomasin, etteivät muut tarttuneet voimallisesti asiaan eikä syntynyt laajaa keskustelua. Edes mediassa.
 
Ainakin soten rahoitusvajeesta puhuivat jo ennen aluevaaleja kovaan ääneen persujen ja kristillisten pj:t, mutta huomasin, etteivät muut tarttuneet voimallisesti asiaan eikä syntynyt laajaa keskustelua. Edes mediassa.
Iso osa rahoitusvajeesta menee kuntien piikkiin koska ovat menneet sotealueisiin alimitoitetuilla budjeteilla. Olisiko taka-ajatuksena ollut että kyllä valtio sitten tulee hätiin?
 
Iso osa rahoitusvajeesta menee kuntien piikkiin koska ovat menneet sotealueisiin alimitoitetuilla budjeteilla. Olisiko taka-ajatuksena ollut että kyllä valtio sitten tulee hätiin?
On se toisinkin päin. Esimerkiksi Espoossa SoTe:en meni suurempi osa verotuloista kuin siihen menee menoja. Käytännössä tämä iskee sitten kunnallisiin investointeihin ja opetukseen. Tämä on kepudemaribluffi rahojen siirtoon. Kunnat tulivat entistä enemmän valtiosta riippuvaksi ja kuten nähdään valtiolla ei ole lisärahaa tämän soten vuoksi.
 
Back
Top