Epidemiat maailmalla

South Africa Declares Disaster (2 p.m. NY)
South Africa declared a national state of disaster, closed 35 ports of entry, banned gatherings of more than 100 people and shut schools starting the middle of this week. Flights will be halted from Italy, Iran, the U.S., U.K. and South Korea, the government said.

President Cyril Ramaphosa in a televised speech discouraged citizens from non-essential domestic travel.

Europe Outpacing China at Peak (1:30 p.m. NY)
Europe is reporting more new cases each day than China did when the disease peaked in that country, the head of the World Health Organization said. Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus also said canceling sporting events can help slow the spread.

The situation will worsen in many countries before it improves, said Maria Van Kerkhove, a WHO epidemiologist. While the situation is improving in Asia, countries where the disease has peaked could experience relapses, she said.

Bloomberg: Europe Outpaces China; Nations Shut Borders: Virus Update

• Tykkää
Reactions: e7i
Koska sen lentoliikenteen pitäis tyssätä Euroopasta Amerikkaan? Ainakin vielä Atlantin yllä normaalisti koneita.

Myös Hollannissa kova reaktio koronaan – maa teki täyskäännöksen

Kohta kaikki tekevät toisin kuin Suomessa. Ja twitterissä selittelevät vakavissaan että jotkut luovat "epäluottamusta viranomaisiin".

Mikään muu ei valittua politiikkaa selitä kuin a) katkokset tiedon kulussa, on ymmärretty väärin se mitä THL:llä tiedetään, b) virhearvioinnit asiantuntijatyössä - anteeksi THL tämä epäluottamus, c) ideologia joka ohjasi asiantuntijat toimimaan kuten "heidän odotettiin toimivan" - liittyen opposition nokittamiseen ja rajat auki politiikkaan, d) ideologia ja politiikka joka ohjasi aktiivisesti juuri silloin kun piti perua Italiasta tulevat lennot ja sitä ennen saada ko. maissa olleet suomalaiset karanteeniin, e) kaikkien muiden maiden toimenpiteiden kontraaminen ja kokeilu jonka onnistumisen todennäköisyys...

Viimeksi muokattu:
56682925-1118x629.jpg

Paavi Franciscus rukoilemassa Santa Maria Maggioren kirkossa Roomassa sunnuntaina. VATICAN MEDIA/AFP/LEHTIKUVA
Italiassa 368 koronauhria vuorokaudessa
ILKKA AHTOKIVI | 15.03.2020 | 21:38
Sunnuntai oli synkin päivä Italian koronakriisissä.
Maan terveysviranomaiset kertoivat sunnuntai-iltana peräti 368 ihmisen kuolleen koronaviruksen seurauksena. Lauantaina menehtyneitä oli 175.
Viimeisen vuorokauden aikana menehtyneistä suurin osa – 252 – oli Lombardian maakunnasta, kertoo La Repubblica.
Yhteensä epidemiaan on kuollut Italiassa 1 809 ihmistä.
Uusien tartuntojen määrä oli sunnuntaina 2 852, joka nosti tämän hetkisen sairastavien määrän 20 603:een.
Tartunnan saaneita on Italiassa ollut kaikkiaan hieman alle 25 000 mukaan lukien parantuneet ja menehtyneet.

Kohta kaikki tekevät toisin kuin Suomessa. Ja twitterissä selittelevät että jotkut luovat "epäluottamusta viranomaisiin". Vittu mitä idiootteja.

Mikään muu ei valittua politiikkaa selitä kuin a) katkokset tiedon kulussa, on ymmärretty väärin se mitä THL:llä tiedetään, b) virhearvioinnit asiantuntijatyössä - anteeksi THL tämä epäluottamus, c) ideologia joka ohjasi asiantuntijat toimimaan kuten "heidän odotettiin toimivan", d) ideologia ja politiikka joka ohjasi aktiivisesti juuri silloin kun piti perua Italiasta tulevat lennot ja sitä ennen saada ko. maissa olleet suomalaiset karanteeniin, e) kaikkien muiden maiden toimenpiteiden kontraaminen ja kokeilu jonka onnistumisen todennäköisyys...
Viiminen vaihtoehto, todennäköisesti tapeltu hallituksessa kuukauden päivät mitä tehdään, jonkun varpaat voi olla hellänä

Nyt tulee tähän ketjuun mainoksina Vaasan Yliopiston hallintotieteiden maisterin koulutusohjelmaa....Jotain rajaa sentään. o_O

61445G8qhrL._AC_SY450_.jpg

January 22: “We have it totally under control. It’s one person coming in from China. It’s going to be just fine.”
February 2: “We pretty much shut it down coming in from China.”
February 24: “The Coronavirus is very much under control in the USA… Stock Market starting to look very good to me!”
February 25: “CDC and my Administration are doing a GREAT job of handling Coronavirus.”
February 25: “I think that's a problem that’s going to go away… They have studied it. They know very much. In fact, we’re very close to a vaccine.”
February 26: “The 15 (cases in the US) within a couple of days is going to be down to close to zero.”
February 26: “We're going very substantially down, not up.”
February 27: “One day it’s like a miracle, it will disappear.”
February 28: “We're ordering a lot of supplies. We're ordering a lot of, uh, elements that frankly we wouldn't be ordering unless it was something like this. But we're ordering a lot of different elements of medical.”
March 2: “You take a solid flu vaccine, you don't think that could have an impact, or much of an impact, on corona?”
March 2: “A lot of things are happening, a lot of very exciting things are happening and they’re happening very rapidly.”
March 4: “If we have thousands or hundreds of thousands of people that get better just by, you know, sitting around and even going to work — some of them go to work, but they get better.”
March 5: “I NEVER said people that are feeling sick should go to work.”
March 5: “The United States… has, as of now, only 129 cases… and 11 deaths. We are working very hard to keep these numbers as low as possible!”
March 6: “I think we’re doing a really good job in this country at keeping it down… a tremendous job at keeping it down.”
March 6: “Anybody right now, and yesterday, anybody that needs a test gets a test. They’re there. And the tests are beautiful…. the tests are all perfect like the letter was perfect. The transcription was perfect. Right? This was not as perfect as that but pretty good.”
March 6: “I like this stuff. I really get it. People are surprised that I understand it… Every one of these doctors said, ‘How do you know so much about this?’ Maybe I have a natural ability. Maybe I should have done that instead of running for president.”
March 6: “I don't need to have the numbers double because of one ship that wasn't our fault.”
March 8: “We have a perfectly coordinated and fine tuned plan at the White House for our attack on CoronaVirus.”
March 9: “This blindsided the world.”
March 12: "I don't take responsibility at all."
March 13: [Declared state of emergency]

Nyt selvisi että huomenna muodostetaan kolonna kotiin haluavien virolaisten (ja muitten baltialaisten) ajoneuvoista Saksan ja Puolan rajalle ja se kolonna kulkee viranomaisten saattelemana Puolan läpi itärajalle. Kuljettajien pitää huomisaamuksi viimeistään klo 08;ksi ilmoittautua Viron ulkoministeriölle haluavatko mukaan.
Jos tästä kolonnasta myöhästyy ei pääse enää autolla kotiin.

Merkel laittaa rajat kiinni.

The move by Berlin to shut the borders with Austria, Switzerland, France, Luxembourg and Denmark will come into force at 8am on Monday and marks an abrupt volte-face by Angela Merkel’s government.

Myös Hollannissa kova reaktio koronaan – maa teki täyskäännöksen
No ihmekös tuo. Hollantilaisen lehden mukaan siellä jo nyt paikoitellen uhkaa sama tilanne kuin Italiassa: tehohoitopaikat loppuvat kesken. Eikä pelkästään tehohoitopaikat vaan myös perustarpeista, ensisijaisesti kai sairaaloiden henkilökunnan kasvosuojista, on pulaa.

Google-kääntäjän englanninkielisiä katkelmia De Telegraafin parista artikkelista (tämä ja tämä):
"We now have thirty insulated beds, but 26 of them are already occupied. The explosion seems imminent. (...) I do not necessarily want to send an apocalyptic message, but I want to be honest: the situation is very serious, ”says Roel Goffin of the Board of Directors of the Zuyderland hospital in Heerlen and Sittard-Geleen today to De Telegraaf.
Entrepreneurs selling mouth masks and other protective equipment are asked to contact the Ministry of Health to replenish hospital supplies as a matter of urgency.

Trump haluaisi varautua siten, että rokotetta on saatavilla vain amerikkalaisille.
Vitun mulkku.
Vaikkei se mukavaa olekaan, niin ei kai tämä ole loppujen lopuksi yllättävää. Kun kakka osuu tuulettimeen, tulee "omat ensin"-tyyppinen toiminta tyypilliseksi. Jos jotakin tärkeäksi koettua ei riitä kaikille, alkaa kilpailu siitä, kuka onnistuu hankkimaan sitä eniten omiin tarpeisiinsa. Onhan siitäkin uutisoitu, kuinka maa on jo esim. kieltänyt kasvosuojien viennin ulkomaille. Haluavat turvata oman selustansa.

Ruohonjuuritasolla vastaavaa on näkynyt, Suomessakin. Käsidesit ja maskit on rohmuttu kauppojen hyllyistä todennäköisesti sillä mentaliteetilla, että omiin tarpeisiin vähintään riittävästi, eikä sillä mentaliteetilla, että ostetaan nyt vain vähän, jotta mahdollisimman monelle muullekin riittää.

Back