Epidemiat maailmalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
OT ok by me, joo on ollut, ja mennyt... sairastuin vakavaan kliiniseen masennukseen 9,5 vuotta sitten , ja sen kanssa olen pyristellyt viimeiset vuodet kun tajusin etten sittenkään halua delata ihan vielä.
Viikko kerrallaan, noi entiset aivoriihi-hommat olen jo unohtanut, perishable skills jne., mutta se että fyysisesti pystyy rutinoituneen ammattikaverin kanssa alamiehenä, tai ylä-ukkona, joka on pahempi, koska peruutat, vaikket kanna niin paljoa painoa, heittämään 120-kg painavan Miele-pesukoneen (Miele on pahin!) vitoseen, ylös portaita, tuotti tiettyä tyydytystä. Ammatillisesti, siis.
Ja uni tulee illalla, ihan varmasti.
Joltain osin olin onnekas kai tuossa mielessä. Harmi että hommat loppuivat, mutta väijyn uutta settiä tässä samalla. Ja mitä rahaan tulee, noh se ei kuulu tähän keskusteluun. Vähänlaisesti just nyt mutta henki pihisee ihan normaalisti välillä säästöliekilläkin :cool: .
Don't worry about me; ei ole velkaa, eikä perhettä, ehkä olen onnekas tässä kriisissä?

Pitää ajatella innovatiivisesti, kun tulevaisuus on ollut pelkkää mustaa seinää melkein täys kybä-vuotta nyt.
Paras tehdä sitä, missä mieli lepää. Ja muuten sitten (y)
Terapioimaan en ala, kun et sitä huoli ja minä en osaa :D

OT ok by me, joo on ollut, ja mennyt... sairastuin vakavaan kliiniseen masennukseen 9,5 vuotta sitten , ja sen kanssa olen pyristellyt viimeiset vuodet kun tajusin etten sittenkään halua delata ihan vielä.
Viikko kerrallaan, noi entiset aivoriihi-hommat olen jo unohtanut, perishable skills jne., mutta se että fyysisesti pystyy rutinoituneen ammattikaverin kanssa alamiehenä, tai ylä-ukkona, joka on pahempi, koska peruutat, vaikket kanna niin paljoa painoa, heittämään 120-kg painavan Miele-pesukoneen (Miele on pahin!) vitoseen, ylös portaita, tuotti tiettyä tyydytystä. Ammatillisesti, siis.
Ja uni tulee illalla, ihan varmasti.
Joltain osin olin onnekas kai tuossa mielessä. Harmi että hommat loppuivat, mutta väijyn uutta settiä tässä samalla. Ja mitä rahaan tulee, noh se ei kuulu tähän keskusteluun. Vähänlaisesti just nyt mutta henki pihisee ihan normaalisti välillä säästöliekilläkin :cool: .
Don't worry about me; ei ole velkaa, eikä perhettä, ehkä olen onnekas tässä kriisissä?

Pitää ajatella innovatiivisesti, kun tulevaisuus on ollut pelkkää mustaa seinää melkein täys kybä-vuotta nyt.
Aikasi kuluksi, jos vaikka vaihtaisit seinällesi jotkut vaaleat tapetit ;)

Paras tehdä sitä, missä mieli lepää. Ja muuten sitten (y)
Metsässä suomalaisen ja tapiolalaisen miehen mieli lepää... siinäpä se. Siellä tulee kierrettyä tonttia, kaikki vaihtuu, ja pysyy samana. Nyt on kevään tuoksu metässä varsinkin kuivuvilla etelä-penkoilla, tosi metka saven ja sellasen havupuun hilsetomun haju niillä paikkeilla.
Ja hulluin käpykevät puoleen vuosisataan, erityisesti kuusella, en ole ikinä nähnyt moista.
Näistä eivät virukset tiedä mitään, tai välitä. Täällä Oslossa on joku virus korjannut kaikki rusakot joitakin vuosia sitten, koska kylttejä rusakoiden elinoloista näkee vielä (norjalaiset rakastavat kyltittämistä, ja suomalaisille itsestään selvien asioiden selvittämistä, tullevat ehkä sakemanneihin siinä ryhdissään), muttei se porukkaa vissiin paljoa laulattanut. Papanaakaan en ole nähnyt, muutaman jäljen verran on metsäjänistä ollut hangella viime talvena, kun oli snogeä.

Metsä on metällä, huomennakin :) .

Metsässä suomalaisen ja tapiolalaisen miehen mieli lepää... siinäpä se. Siellä tulee kierrettyä tonttia, kaikki vaihtuu, ja pysyy samana. Nyt on kevään tuoksu metässä varsinkin kuivuvilla etelä-penkoilla, tosi metka saven ja sellasen havupuun hilsetomun haju niillä paikkeilla.
Ja hulluin käpykevät puoleen vuosisataan, erityisesti kuusella, en ole ikinä nähnyt moista.
Näistä eivät virukset tiedä mitään, tai välitä. Täällä Oslossa on joku virus korjannut kaikki rusakot joitakin vuosia sitten, koska kylttejä rusakoiden elinoloista näkee vielä (norjalaiset rakastavat kyltittämistä, ja suomalaisille itsestään selvien asioiden selvittämistä, tullevat ehkä sakemanneihin siinä ryhdissään), muttei se porukkaa vissiin paljoa laulattanut. Papanaakaan en ole nähnyt, muutaman jäljen verran on metsäjänistä ollut hangella viime talvena, kun oli snogeä.

Metsä on metällä, huomennakin :) .
Näin se on. Siellä on vaan niin pirun hyvä olla. Kohta liukenen kevään ensimmäiselle telttareissulle, katseleen teeriä ja peuroja. Jallupullo, kaffia ja lenkkiä, tervasnuotio ja kevätaurinkoa.

Ruotsin strategiaa on mielenkiintoista ja myös pelottavaa seurata.

Siellä kyetään - useimpien maiden lailla - myös julkaisemaan ajankohtaista tietoa koko maan tilanteesta ilman "yksityisyydensuojan" ongelmia.

Tartuntojen määriä ei oikein voi verrata Suomeen, mutta tehohoidossa olevia ja kuolleita voi.

Ruotsi 24.3. kuolleita 36, tehohoidossa 136
Suomi 24.3. kuolleita 1 (kai, en löytänyt uudempaa tietoa), tehohoidossa 17

Monissa maissa kuolleisuus on 7-kertaistanut viikon välein ennen massiviisia lockdown toimia.
Tuon perusteella huhtikuun alussa Ruotsissa voi olla 200 kuollutta.

Modi määräsi 21 päivän lockdownin Intiaan.

Iranin hallituksen palkkalistoilla on 2,5 miljoonaa ihmistä. Näistä 1,2 miljoonaa on työskennellyt rajoitetummin epidemian aikaan. Presidentti Rouhani on nyt suunnittelemassa heidän töihin paluuta.

Puolassa yli kahden hengen tapaamiset kielletään ja ulkona saa liikkua vain välttämättömien syiden takia.

Thaimaassa julistetaan state of emergency.

Etelä-Afrikkaan kolmen viikon lockdown.

Kaikkiin lähteenä FT.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Juttu Venäjän hengityskonetilanteesta. Venäjällä on hengityskoneita yllättävän paljon väkilukuun suhteutettuna, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen, sillä koneissa on eroja. Alueelliset erot ovat suuria. Lisäksi Venäjällä on tehohoidon kanssa muita ongelmia, vaikka hengityskoneita olisikin paljon.

Putin dons hazmat suit as Moscow says coronavirus outbreak is worse than it looks
russian-president-putin-visits-a-hospital-for-patients-infected-with-coronavirus-disease--covid-19--on-the-outskirts-of-moscow-12.jpg

Ruotsissa on jo 40 kuollut koronavirukseen, ja 177 on tehohoidossa

Hittills har 40 personer dött av coronaviruset i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten.

Stockholm: 19
Södermanland: 8
Östergötland: 5
Skåne: 3
Uppsala: 3
Västra Götaland: 1
Dalarna: 1

Tehohoidossa: 177

Stockholm: 80
Västra Götaland: 25
Sörmland: 15
Norrbotten: 10
Skåne: 9
Östergötland: 9
Uppsala: 5
Dalarna: 4
Jönköping: 4
Värmland: 4
Västerbotten: 3
Örebro: 3
Gävleborg: 2
Halland: 2
Västernorrland: 2

Ruotsissa on jo 40 kuollut koronavirukseen, ja 177 on tehohoidossa

Hittills har 40 personer dött av coronaviruset i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten.

Stockholm: 19
Södermanland: 8
Östergötland: 5
Skåne: 3
Uppsala: 3
Västra Götaland: 1
Dalarna: 1

Tehohoidossa: 177

Stockholm: 80
Västra Götaland: 25
Sörmland: 15
Norrbotten: 10