Epidemiat maailmalla

Paljon porinaa on ollut viime viikkoina lentoyhtiöiden peruutuksista ja eri maiden rajojen sulkemisesta tai eriasteisista rajoituksista viruksen takia.
Uutisten ja otsikoiden perusteella on helposti syntynyt kuvitelma, ainakin minulle, että suunnilleen kaikki lentoliikenne olisi loppumassa.
Katselin äsken Flightradaria ja ilmassa on parhaillaan melkein 7000 konetta, joista suurin osa liikennekoneita kansainvälisillä reiteillä :unsure:
 
Meinaatko että kun viruksesta selvitään, lähdetään suoraan liikkeestä sotaan

Ei nyt ehkä sotaa sentään moneen vuoteen mutta kunhan tuumailen. Tämäkin tuli "yllätyksenä". Seuraavakin kriisi on joku "yllätys" ja kun nyt opitaan tästä yllätyksestä niin voiko samoja oppeja käyttää seuraavassakin. Huoltovarmuus, toimitusketjut, työskentely - hajautettu työnteko erityisesti, tiettyjen toimintojen hajautus alueellisesti, tietoliikenne, uhalle alttiimpien suojaaminen (nyt vanhukset, entä jos seuraavassa lapset ja nuoret?) jne. päätöksenteko, tiedotuksen kehittäminen - vaikka on jo kehitetty, median rooli

Musta joutsen tämä ei kai kuitenkaan ollut. Sekin tulee vielä.
 
Paljon porinaa on ollut viime viikkoina lentoyhtiöiden peruutuksista ja eri maiden rajojen sulkemisesta tai eriasteisista rajoituksista viruksen takia.
Uutisten ja otsikoiden perusteella on helposti syntynyt kuvitelma, ainakin minulle, että suunnilleen kaikki lentoliikenne olisi loppumassa.
Katselin äsken Flightradaria ja ilmassa on parhaillaan melkein 7000 konetta, joista suurin osa liikennekoneita kansainvälisillä reiteillä :unsure:

Lentorahtia kulkee paljon myös matkustajakoneiden ruumissa. Lisäksi nyt liikkuu paljon ihmisiä kotimaihinsa.
 
Lennot vähenevät tosiaan viivellä ja asteittain, eikä kukaan oikein varmuudella osaa sanoa, miten tyhjäksi taivaat lopulta jäävät, ja kuinka pitkäksi aikaa. Rahtiin ei vaikutukset iske samalla tavalla ainakaan heti. Itse uskon aikaisempien pandemioiden perusteella, että liikenne kyllä elpyy sitten aikanaan ja palataan taas suht. normaaliin elämään, vaikkakin on toki mahdollista, että nyt ihmiset ja yritykset alkavat tajuta, että hirvittävän paljon voi nykyään saada aikaan ilman paikan päälle matkustamista. Ja varmasti lentoyhtiöitä tulee joka tapauksessa kaatumaan vielä lisää.
 
Mitä Flightradariin äsken katsoin niin aika sakeana on Eurooppa lentokoneita,ei mahdu sekaan edes suolasen veden ankka..
 
Uutisten ja otsikoiden perusteella on helposti syntynyt kuvitelma, ainakin minulle, että suunnilleen kaikki lentoliikenne olisi loppumassa.
Katselin äsken Flightradaria ja ilmassa on parhaillaan melkein 7000 konetta, joista suurin osa liikennekoneita kansainvälisillä reiteillä
Se on se EU laki että ne pitää olla ilmassa ja lentää muuten niiden "tillstånd dras tillbaka"

Flyger med tomma stolar – för att inte förlora tillstånd
Det minskande flygandet skulle kunna påverka klimatet positivt.
Men av rädsla för att förlora sina landningsplatser flyger bolag med tomma plan, enligt EU-parlamentet.

Anledningen är en EU-lag som innebär att bolag kan förlora sina landningsplatser (slottar) om de inte använder dem tillräckligt mycket.
Lagen som avses kallas populärt ”use it or loose it” (använd dem eller förlora dem) och härstammar från 1990-talet. De flygbolag som använder sina landningsplatser mindre än 80 procent riskerar att förlora dem


a322aa65-8663-4cee-9296-70ac9b68b757
 
Se on se EU laki että ne pitää olla ilmassa ja lentää muuten niiden "tillstånd dras tillbaka"

Flyger med tomma stolar – för att inte förlora tillstånd
Det minskande flygandet skulle kunna påverka klimatet positivt.
Men av rädsla för att förlora sina landningsplatser flyger bolag med tomma plan, enligt EU-parlamentet.

Anledningen är en EU-lag som innebär att bolag kan förlora sina landningsplatser (slottar) om de inte använder dem tillräckligt mycket.
Lagen som avses kallas populärt ”use it or loose it” (använd dem eller förlora dem) och härstammar från 1990-talet. De flygbolag som använder sina landningsplatser mindre än 80 procent riskerar att förlora dem


a322aa65-8663-4cee-9296-70ac9b68b757
Slotti homma on kuulema peruttu jo viikko sit, että ei tarvii lentää enää tyhjänä.
 
Paljon porinaa on ollut viime viikkoina lentoyhtiöiden peruutuksista ja eri maiden rajojen sulkemisesta tai eriasteisista rajoituksista viruksen takia.
Uutisten ja otsikoiden perusteella on helposti syntynyt kuvitelma, ainakin minulle, että suunnilleen kaikki lentoliikenne olisi loppumassa.
Katselin äsken Flightradaria ja ilmassa on parhaillaan melkein 7000 konetta, joista suurin osa liikennekoneita kansainvälisillä reiteillä :unsure:

Lentoyhtiöt lennättävät vaikka tyhjiä koneita säilyttääkseen slottinsa. (Vai mikä se termi nyt olikaan jolla viitataan kyseiseen asiaan.) Jos on jonkin määräajan lentämättä niin ajankohta vapautuu jakoon.
 
Onko?

En epäile, mutta olisin silti kiinnostunut kuulemaan lähteestä.
Keuhkotautien kurssilla oli meillä tästä, että suomalaisten viitearvot spirometriassa ovat selkeästi yleiseurooppalaisia viitearvoja suuremmat, jopa niin, että ihminen, jolla on keskieurooppalaisten viitearvojen mukainen normaali keuhkofunktio, herättääkin suomalaisia viitearvoja käyttäessä epäilyn restriktiosta.

Tässä onkin Lääkärilehdessä oleva artikkeli asiasta:
Suomalaisten keuhkojen tilavuus on merkittävästi suurempi kuin keskieurooppalaisten ja vielä suurempi kuin aasialaisen tai afrikkalaisen väestön.

Hmm? Tämähän on mielenkiintoinen tieto, jos pitää paikkansa... Enpä ole ennen kuullut moista. Mutta eikös suomalaisten sitten olla poikkeuksellisen hyviä kestävyyslajeissa? Olihan aikoinaan esim. Nurmi ja Viren, mutta viime vuosikymmeninä ollut aika hiljaista sillä rintamalla.
Ei se kovin ihme ole, että tällaisia populaatiogeneettisiä eroja ei tuoda esiin populaarimediassa. Ei sopisi narratiiviin, että suomalaiset ovat yhtenevästi poikkeavia kaikkiin muihin kansoihin verrattuna.
 
19 March at 15:39 ·
Ruotsissa harmitellaan kokonaismaanpuolustuksen romuttamista, mikä olisi auttanut koronavirusepidemiankin torjumisessa.
Dagens Nyheter kirjoittaa, että 30 vuotta sitten kylmän sodan päättyessä Ruotsi oli vielä kokonaismaanpuolustusajattelun mukaisesti varustautunut laajamittaiseen sotaan ja katastrofeihin.
Ruotsin varustautuminen oli vielä huomattavasti korkeammalla tasolla kuin niin ikään kokonaismaanpuolustuksen nimiin vannovassa Suomessa. Ruotsissa oli esimerksi reservissä oleville n. 900.000 vahvuisille joukoille täydelliset varusteet.
Sama koski tietysti kriisiajan lääkintähoitoa. Dagens Nyheter kertoo, että Ruotsissa oli 50 sairaalan lisäksi 35 kenttäsairaalaa maavoimilla ja 15 taistelusairaalaa merivoimilla. Jokaisessa kenttäsairaalassa oli kuusi leikkaussalia ja 18 hengityskoneen teho-osasto. Nämä kaikki oli pakattuna liikuteltaviin yksikköihin, joilla kenttäsairaala olisi voitu perustaa minne tahansa.
Neuvostoliiton hajottua Ruotsin valtiopäivien päätöksellä vuonna 1992 todettiin pysyvä rauhan tila, ja kokonaismaanpuolustusta lähdettiin purkamaan niin sanottuna rauhanosinkona.
Vuosituhannen vaihteeseen mennessä 93 prosenttia puolustusvoimien joukoista oli purettu, mukaan lukien kaikki 35 kenttäsairaalaa, joiden kapasiteettia olisi voitu tarvita ehkä jopa käsillä olevassa koronavirusepidemiassa. Kenttäsairaaloissa olisi yhteensä ollut käytettävissä mm. 630 hengityskonetta.
//pm
 
10 vuotta sitten Suomessakin kaikenlaiset haloskat, ryskijät rauhankomiteat kommunisteineen ja vihreät hassuttelijat olivat sitä mieltä että puolustusvoimia ei tarvita. Ehtikös ruotsalaiset hävittää kaikki kaasunaamarinsa? Onnetonta. Maa oli niin vahva vielä 90-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top