Moikka
Suomalaisen terveydenhuollon kriisivalmiuden sotku jatkuu edelleen.
13.2 vastaava ministeriö vihdoin ja viimein ilmoitti, että koronavirus lisätään yleisvaarallisten tartuntatautien joukkoon. Prosessi, joka voidaan hoitaa tunneissa STM:n ja pääministerin välillä on kestänyt kaksi viikkoa.
https://stm.fi/artikkeli/-/asset_pu...-joukkoon-tavoitteena-estaa-taudin-leviaminen
Samana päivänä myös THL toteaa saman.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudi...aista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19
Eli valtioneuvosto on antanut asetuksen 14.2, jossa koronavirus tullaan lisäämään tähän listaan:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170146
Tuo asetus on triggeri valmiussuunnittelun toteuttamiseen. Triggeri ei ole mikään poikaporukalla terveyskekuksessa päätetty hyvän asian puolesta toimiminen.
Toisaalta, THL omissa ohjeissaan aikaisemmin ristiriitaisesti ensin antanut ohjeen, että kaikki Wuhanista tulleet voidaan laittaa karenteeniin. Sen jälkeen ohjetta tarkennettiin, että oireettomia ei tutkita.
Kummassakin tiedonannossa on vain kaksi asiaa.
1. Valtioneuvosto on antanut asetuksen. Prosessina tuo kestää tunteja, nyt siihen meni pari viikkoa. Päätös on STM:n ja pääministerin allekirjoitettavissa, eikä siihen viikkoja saisi mennä.
2. Perustellaan, että Ivalossa on kuitenkin toimittu tammikuun lopulla oikein, mutta nyt ”tilannetta selkeytetään”. Karanteeni on vapautta rajoittava toimi.
Onko julkisuudessa uutisissa kukaan kiinnittänyt huomiota karanteenin laillisuuteen? No ei ole. Tässä kohtaa pitäisi kansalaisella kellot päässä soida, että miksi pitää perustella erillisellä tiedonnaoilla, että on tullut toimittua oikein ja laillisesti, vaikka sitä ei ole kukaan kysynyt? Syitä on vähintäänkin kaksi.
1
2018 vuoden lopulla, kun SOTE:sta ei oikein mitään tullut, nousi uutisissakin esille sotkua STM:n toimintakyvystä ja toiminnan laillisuuden valvonnasta:
https://kuntalehti.fi/uutiset/sote/...vaa-kritiikkia-ministerion-virkamiesjohdolle/
Esimerkkinä, STM:ssä ei ole ollut erillistä lainsäädäntöjohtajaa, jonka tehtävänä on valvoa ministeriön, THL:n ja kuntien toimialaan kuuluvien virkamiesten toiminnan laillisuutta. Puolustus- , sisäasiain ja liikenne- ja viestintäministeriöistä vastaava löytyy. Kaikissa muissa ministeriöissä, jotka ovat avainasemassa ottamaan vastaan idästä tulevia hybridiuhkia vastaava rooli löytyy. Koronavirustapahtumat tammikuun lopussa osoitti sen, että STM ei ole ajantasalla kiirisiajan toiminnan kannalta.
2
Toinen syy koskee myös Suomeen kohdistuvia hybridiuhkia. Tässä koronavirus -tapauksessa kävi nyt niin, että Ivalossa tammikuun lopussa virkamiespäätöksellä rajoitettiin oireettomien henkilöiden vapautta käytännössä etnisen profiloinnin perusteella. Sillä ajanhetkellä ei ollut STM:n päätöstä tai WTO:n suosituksia sulkea karanteeniin oireettomia henkilöitä, olivat he sitten Suomen kansalaisia tai Suomessa oleskelevia ulkomaalaisia. Tämä ei kauaksi heitä Neuvostoliiton ja Venäjän toiminnasta.
Venäjällä on taannoin trollattu Suomen viranomaisten toimintaa liittyen esimerkiksi kaksoiskansalaisten lasten asemaan Suomessa. STM:n toiminta sulkea kyseenalaisella päätöksentekoketjulla oireettomia henkilöitä karanteeniin olisi oiva peruste Venäjän aloittaa uusi trollikamppanja, joka kriittisemmän ulkopoliittisen selkkauksen aikana saattaisi johtaa Venäjän ”oikeutukseen” toimia ja "pelastaa" kansalaisiaan.
Ainakin nuo kaksi syytä ovat ajaneet sekä STM:n että THL:n antamaan tiedonnanot 13.2 ja Vasemmistoliiton vastaavan ministerin vihdoin ja viimein toimimaan ja päivittämään valtioneuvoston asetuksen. Ministerin ei tarvitse olla asiantuntija kaikessa, mutta ministerin pitää hoitaa ministeriönsä toimintaedellytykset ajantasaisiksi.
Toivottavasti kaikissa Suomen ministeriöissä, joita kohtaa hybridivaikuttaminen voi kohdistua, asiat ja laillisuusperiaatteet saadaan hoidettua kuntoon.
Simpauttaja