Epidemiavarautuminen

Kausi-influenssan leviämistä ei estetä mitenkään...

Paitsi rokotuksin.

Kun sosiaali- ja terveydenhoitoalan henkilöstöä ja kaikkia muitakin riskiryhmien kanssa tekemisissä olevia rokotetaan rutiininomaisesti ja massoittain, niin käytännössä kausi-influenssojen leviämistä estetään massoittain.

Kaikki "korona ≈ influenssa" vertailut ovat juuri siinä kohtaa jotain lapsellisen, naurettavan ja tarkoitushakuisen epärehellisen väliltä, että influenssalle on olemassa rokotteita, niitä käytetään maailmanlaajuisesti ja riskiryhmien suojaamista painottaen ja niillä voidaan estää terveydenhoitojärjestelmän ylikuormittumista hyvin, hyvin, hyvin tehokkaasti.

"Korona ≈ influenssa" -höpötys ei ole keskustelua eikä argumentointia vaan huijausyritysjatkumo silloin kun rokotusmahdollisuus jätetään (tahallaan?) huomiotta.

THL:n epärehellisyydestä ja epäpätevyydestä kertoo oleellisimman se, että niiden leviämismallit ovat kuin influenssamallit eri nimellä. Ja kun influenssamallit on kalibroitu rokotuksin torjuttavissa olevalle taudille, niin leviäminen ei ole sen enempää laadullisesti kuin määrällisestikään samanlaista.

...kyseessä flunssaviruksen kaltainen tarttuvuudeltaan...

Paitsi ettei ole vaan paljon herkemmin tarttuva.
 
Moikka,

Minkään viruksen tai bakteeriperäisen taudin kuolleisuusprosentin arvioiminen ei ole yksiselitteistä tiedettä, koska kyseessä on aina yhteisvaikutus. Myöskin, kuolleisuus voidaan arvioida tarkemmin vasta sen jälkeen, kun epidemia on ohi.

Yhtenä esimerkkinä Italiassa kuolee vuosittain 11000 henkilöä antibioottiresistentteihin bakteeritulehduksiin. Joista suuri osa saadaan lyhyiden sairaalahoitojaksojen tai päiväkirurgian seurauksena. Suurelta osalta koronavirukseen menehtyneitä on myös löytynyt bakteeritulehduksia. Resurssien vähyyden vuoksi asiaa ei ole selvitetty tarkemmin, mikä on ollut se varsinainen kuolinsyy.

2020 vuoden lopussa, kun Italiassa laitetaan vuoden statistiikat kasaan, "ylimääräinen" kuolleisuus ei tule olemaan 11000 + koronakuolleisuus vaan summa jää pienemmäksi.

Simpauttaja
 
Virallinen Suomi: "Hengitys- ja kasvosuojaimista on vain haittaa tavallisille ihmisille. Tee-se-itse-suojaimista ei ole mitään hyötyä. Suojaimia on hyvin varastossa eikä niiden saatavuus ole ongelma."

Samaan aikaan paikallinen sairaanhoitopiiri tilaa 10000 kankaasta tehtyä tee-se-itse suojainta yksittäiseltä ompelijalta.

Mitähän tästä pitäisi ajatella...
 
Virallinen Suomi: "Hengitys- ja kasvosuojaimista on vain haittaa tavallisille ihmisille. Tee-se-itse-suojaimista ei ole mitään hyötyä. Suojaimia on hyvin varastossa eikä niiden saatavuus ole ongelma."

Samaan aikaan paikallinen sairaanhoitopiiri tilaa 10000 kankaasta tehtyä tee-se-itse suojainta yksittäiseltä ompelijalta.

Mitähän tästä pitäisi ajatella...
Joku valehtelee.
 
Mitähän tästä pitäisi ajatella...

No sitä, että valmiusvarastointi on kussut huolella ja päättäjien puheet -nopeista hankinnoista- ovat osoittautuneet juuri siksi, minä olemme niitä pitäneetkin saitilla jo vuosia. Kun globaali tarve iskee mihin tahansa artikkeliin, jokainen valtio toimii itsekkäästi piste. Se on ihan sama mistä hyödykkeestä on kyse. Siihen lapsenuskoon toivoisin kehittyvän vastetta myös saitin keskusteluissa, jotka koskevat sotilastarvikkeiden maahan hankkimista -kiiretilanteessa-. Toivon järjenvalon syttymistä, kun puhutaan kotimaisesta ruokaomavaraisuudesta.

Jos hengityssuojasta on tulossa uusi katunormaali, niin Homman päälle on päästävä ja vielä suht äkkiä.
 
No sitä, että valmiusvarastointi on kussut huolella ja päättäjien puheet -nopeista hankinnoista- ovat osoittautuneet juuri siksi, minä olemme niitä pitäneetkin saitilla jo vuosia. Kun globaali tarve iskee mihin tahansa artikkeliin, jokainen valtio toimii itsekkäästi piste. Se on ihan sama mistä hyödykkeestä on kyse. Siihen lapsenuskoon toivoisin kehittyvän vastetta myös saitin keskusteluissa, jotka koskevat sotilastarvikkeiden maahan hankkimista -kiiretilanteessa-. Toivon järjenvalon syttymistä, kun puhutaan kotimaisesta ruokaomavaraisuudesta.

Huoltovarmuus saa tästä sellaisen buustin, joka kestänee vuosikymmeniä. Toinen on kriisiajan sairaanhuollon kuviot. Nyt ne on treenattu ja huonoksi tai hyväksi todetut. Sotatilanteessa toki pystyttäisiin tiettyihin erilaisiin liikkuihin, kuten eläkeläisten käyttöön.

Jos hengityssuojasta on tulossa uusi katunormaali, niin Homman päälle on päästävä ja vielä suht äkkiä.

Kyllä. Alkuvaiheessa kangassuojia, ehkä pian parempia paperisuojia. Tämä on helppo homma johon jokainen kansalainen pystyy.
 
Ai, tuosta en ole kuullutkaan. Asennetaanko evp-majurit Hornetien siipiin, kun puikot on loppu? :cool:

Ahti Lappi sijoitettaisiin ilmatorjuntaohjukseksi :) Tarkoitan, että tässä epidemiatilanteessa ei oikein voi käyttää yli 68 vuotiasta hoitoalan reserviä - tai ei ole mielikuvitusta sen käyttöön etätyössä. Näin maalaisjärjellä voisi luulla, että etävastaanottoa voisi hoitaa juuri eläköitynyt 70 vuotias lääkäri siinä missä 25v kandi...

Sotilaallisessa kriisissä vanhempikin lääkäri voi vapauttaa nuoremman toimimaan kriittisemmissä tehtävissä.
 
Virallinen Suomi: "Hengitys- ja kasvosuojaimista on vain haittaa tavallisille ihmisille. Tee-se-itse-suojaimista ei ole mitään hyötyä. Suojaimia on hyvin varastossa eikä niiden saatavuus ole ongelma."

Samaan aikaan paikallinen sairaanhoitopiiri tilaa 10000 kankaasta tehtyä tee-se-itse suojainta yksittäiseltä ompelijalta.

Mitähän tästä pitäisi ajatella...

Ne, joilla on oma nahka pelissä toimivat vastuullisemmin ja järkevämmin.

Virallisella Suomella pitäisi myös olla jokin terveyden tai vapauden menettämisen riskin tapainen kannustin motivoimassa vastuullisuuteen, rehellisyyteen ja järkevyyteen. Muuten ne voivat jatkaa identiteetti- ja profiloitumisuhkapelejä muiden kustannuksella.
 
Uutisissa (klo 20.30) sanottiin että varmuusvarasto tavaraa ei mene ollenkaan yksityisille hoitolaitoksille.
 
Heippa,

Ehkäpä taas muutama pointti kuka vastaa Suomessa ja mistäkin:
- Vanhusten hoivakodit ja sairaaloiden kroonikko-osastot ovat yksiselitteisesti kuntien vastuulla.
- Riippumatta siitä, onko hoivakoti yksityinen tai kunnan omistama, kunta vastaa siitä, että hoitohenkilökunta on oikein resurssoitu ja henkilökunnalta löytyy oikeat varusteet, myös kriisiaikaa varten
- HVK:n varmuusvarastoa ei ole lähtökohtaisestikaan suunniteltu käytetäväksi hoivapalveluita varten. Tämän ei pitäisi olla kansalaisille pääuutislähetyksen arvoinen uutinen

Edelleenkin, Suomen valmiussuunnitelmat, niiden valvonta ja toteuttaminen on osoittautunut täysin autettavaksi. Vastuut ovat epäselvät, eri virastot ja ministeriöt ihmettelevät toisiaan, selkeää suunnitelmaa ei ole ja päivittäin ajelehditaan ongelmasta toiseen. Selkeä johto puuttuu. Ja tässä yhteysessä ei kannata lähteä siihen halpaan, että oksentaa vihervassari -hallitus jargonia. Kysymys on siitä, että ministeriöt instituutioina (poliitikot + virkamiehet) eivät tiedä mistä vastaavat. Eivätkä ole tietäneet viimeisen 10 vuoden aikana, kuten nyt on selvinnyt.

Tästä linkistä löytyy Helsingin kaupungin virallinen valmiusohje:
Kannattaa oikeasti vilkaista. Julkinen osa, jolla pitäisi kuvata, miten Helsingin kaupunki vastaa kunnan velvoitteisiin myös vanhusten hoivapalveluiden suhteen kriisien aikana on 8 sivun mittainen ja sisältö puuttuu kokonaan. Eipä ihme, että pormestari Jan Vapaavuori on kadonnut julkisuudesta.

Seuraavassa linkissä on hyvä analyysi Helsingin valmiussuunnittelun kehityskaaresta ja nykytilasta:
"Kaupungin valmiusohjeissa ei ole onnistuttu riittävän selkeästi kuvaamaan eri toimijoiden ja toimintojen välisiä suhteita. Samoin eri toimijoille ei ole kyetty esittämään riittäviä vaatimuksia ja toisaalta perusteita varautumisen perustaksi. Eri valmiusohjeissa on esimerkiksi todettu, että ohje käsittelee poikkeusoloja, mutta siinä on silti annettu normaaliolojen tilanteisiin varau- tumisvelvoitteita."

Ja tämä on vielä pientä sen rinnalla, että Suomi joutuisi joskus osalliseksi aseelliseen konfliktiin.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Ostin kaikki 3 Filtreten suodatinkangas
tuuletusikkunaan, voisin niistä ommellla jotain maskiakin, no problem, ovat ainakin paksummat ja aparemmat kun kertaköyttöist maskit.
 
Hoitoalan reserviä löytyy kyllä melkoisesti alle eläkeikäisistäkin, jos Pakko pannaan päälle.

Toki, mutta lekurien valtaosa työskentelee lekureina. Pikkulintujen mukaan nytkin meillä on valtava joukko hoitoalan ammattilaisia jotka eivät tee täysipainoista työtä tässä tilanteessa - suun terveydenhuollon väki. Luulisi korkeasti koulutetuille ammattilaisille löytyvän tekemistä joissa voisi auttaa koronaurakassa, olipa kyse sitten vaikka sh sijaisena toimimisesta, jäljitystyöstä jne.
 
"Kaupungin valmiusohjeissa ei ole onnistuttu riittävän selkeästi kuvaamaan eri toimijoiden ja toimintojen välisiä suhteita. Samoin eri toimijoille ei ole kyetty esittämään riittäviä vaatimuksia ja toisaalta perusteita varautumisen perustaksi. Eri valmiusohjeissa on esimerkiksi todettu, että ohje käsittelee poikkeusoloja, mutta siinä on silti annettu normaaliolojen tilanteisiin varau- tumisvelvoitteita."

Ja tämä on vielä pientä sen rinnalla, että Suomi joutuisi joskus osalliseksi aseelliseen konfliktiin.

Varmasti on myös kuntia, jotka poikkeavat positiivisempaan kuntaan, esimerkiksi tietyissä maalaiskunnissa on ollut hyvinkin aktiivista oma-aloitteista valmiusvarautumista ja myös etupainotteista reagointia koronaan, mutta Simpauttaja on varmasti tässä asiassa jännän äärellä. Valmius ei ole vain sitä, että kopioidaan edellisen vuosikymmenen suunnitelmat uuteen dokumenttiin. Valmius pitää integroida arkipäivän toimintaan.

Myös valmiussuunnitelmia tulisi tarkastella ihan perinteisen AVI:n rangaistusmenettelyn pohjalta. Jos suunnitelmat ja varautuminen eivät täytä kriteerejä, sitten keppiä. Tehdäänhän näin esim. työllisyyskorvausten osalta kunnille.
 
Back
Top