Eränkäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Torrakko
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mulla on yksi perversio,tykkään ostella vanhoja kirveen teriä,tunnen suurta iloa kun hion niitä päin vittua teroitettuja vanhoja Billnäsejä oikeaan purevaan malliin taas :) mulla on niitä jo melkoinen läjä odottamassa varttamista..

Moni sivuuttaa tälläisen puukon nähdessään sen kirpan pöydällä,mikä vanha paska..mutta mutta..minä kahmaisen tuollaisen heti mukaani..vaikka pelkän teränkin..

Liitteet

• 2021009_M012_K10792_21.jpeg
    2021009_M012_K10792_21.jpeg
    30.7 KB · Luettu: 30
Kokemusta on monenlaisista teristä vuosikymmenten aikana kertynyt,ei mun tarvitse koittaa onko terä terävä,näen sen kyllä heti kun Katson terän suuta,en tarvitse teroitus ohjureita,vapaalla kädellä osaan hoitaa teroitukset,on sitten kyse puukosta tai sahan ketjusta,ja tuo lihaveitsi,ammatikseen kun lihaa leikkaa niin osaa kyllä erottaa ne jyvät akanoista,sama koskee teroitusvehkeitä..saan kyllä perinteisellä hiomakivellä pelkästään tehtyä lihaveitseen terän,en tarvitse sitä tahkoakaan välttämättä..ja Noi mun puukot,muutaman euron kekluja kirpalta kun myyjät eivät tiedä mitä myyvät :D mun onni,eipä tarvii ostaa kalliita nykypuukkoja..Käyn aina vanhat puukot läpi jos sellaisia jossain näen myynnissä,muutamista jutuista selviää terän laatu,ottakeehan asijoista selevää..
Onko sattunut pahempia vahinkoja, kun ammatiksesi leikkasit?

Tutulla ammattilaisella lipesi jäisen hirven nylyssä puukko reiteen pystyyn. Oli heti tajunnut, että on muuten kiire lääkäriin, puukko valtimossa. Polkasivat vanhalla Mersulla niin paljon kuin autosta ja kuskista irti lähtee päivystykseen, sieltä keskussairaalaan, jossa lääkäri katsoi että tuossa mitään suurta vahinkoa tullut.

Lähti könttäämään vessaan, jossa valtimo räjähti. Taju taivaalle ja äijä leikkauspöydälle. Oli ollut lähtö aikamoisen lähellä. Hivenen oli antanut lääkärille herättyään palautetta. Eikä ihan positiivista.

Sen jälkeen olikin panssariessu päällä, viisasta kyllä. Oikeasti terävä veitsi on äkkiä ja pienellä voimalla syvällä.

Ammattilaisen työskentelyä on ilo seurata. Homma käy, palat on hyviä ja kalvottomia. Harrastelijat tolskaa hirven paloittelussa jauhelihojen kanssa. Eli veistellään kylkipaloista luut irti, jauhelihat myllyn läpi kahteen kertaan niin tulee hyviä niistäkin.

Voimavirta mylly on hirvenlihan käsittelyssä poikaa. Pienillä kotitarve myllyillä ei tule hirven jauhelihan teossa muuta kuin sanomista.

Kehtaatko vääntää rautalankamallin, millä opein terotat kirveitä?
Pääsääntöisesti teen alun viilalla,mulla on pirun iso,aika karkea lattaviila,sillä työntelen terän suoraksi,useinhan nämä on ajettu tahkolla pyöreäksi,siis kun katsot terää sivulta päin niin se ei ole suora,tuo viila joka mulla on niin ottaa metallia todella hyvin,vanha konepaja viila,n puolimetrinen,eli ensin keskeltä metallia pois että terä tulee suoraksi sitten viilaan etu ja takapään,ja sitten teräkulma oikeaksi, viimeistely kovasimella,pitäsköhän kuvata video operaatiosta,kunnon iso viila niin homma käy kuin v..un pesu valtion saippualla,en käytä rälläkkää ettei terä pala,sitten se on pilalla jos kuumenee.

Pääsääntöisesti teen alun viilalla,mulla on pirun iso,aika karkea lattaviila,sillä työntelen terän suoraksi,useinhan nämä on ajettu tahkolla pyöreäksi,siis kun katsot terää sivulta päin niin se ei ole suora,tuo viila joka mulla on niin ottaa metallia todella hyvin,vanha konepaja viila,n puolimetrinen,eli ensin keskeltä metallia pois että terä tulee suoraksi sitten viilaan etu ja takapään,ja sitten teräkulma oikeaksi, viimeistely kovasimella,pitäsköhän kuvata video operaatiosta,kunnon iso viila niin homma käy kuin v..un pesu valtion saippualla,en käytä rälläkkää ettei terä pala,sitten se on pilalla jos kuumenee.
Itse olen pari kertaa sipaissut työpaikalla jyrsinkoneella kovametallijyrsimellä nuo kohdalleen. Mutta ei siinä niin käsintekemisen iloa ole.

Last edited by a moderator:
Tuossa yksi löytö,pieni merkki terän toisella puolella paljasti aarteen..tulevaisuuden projekti,joku aloittanut hiomisen tahkolla ja melkein pilannut terän,hioma urakka kovasimella ja saan Lappeen suoraksi,tuosta tulee puukko joka kestää papalta lapsen lapselle..ja jos kuvasta erottaa niin tuossa on veistopuukon oikea teräkulma,lähtee melkein hamarasta,tuollaisella on ilo vuolla.

Liitteet

• IMG_20200130_192532.jpg
    IMG_20200130_192532.jpg
    618.3 KB · Luettu: 25
Viimeksi muokattu:
Onko sattunut pahempia vahinkoja, kun ammatiksesi leikkasit?

Tutulla ammattilaisella lipesi jäisen hirven nylyssä puukko reiteen pystyyn. Oli heti tajunnut, että on muuten kiire lääkäriin, puukko valtimossa. Polkasivat vanhalla Mersulla niin paljon kuin autosta ja kuskista irti lähtee päivystykseen, sieltä keskussairaalaan, jossa lääkäri katsoi että tuossa mitään suurta vahinkoa tullut.

Lähti könttäämään vessaan, jossa valtimo räjähti. Taju taivaalle ja äijä leikkauspöydälle. Oli ollut lähtö aikamoisen lähellä. Hivenen oli antanut lääkärille herättyään palautetta. Eikä ihan positiivista.

Sen jälkeen olikin panssariessu päällä, viisasta kyllä. Oikeasti terävä veitsi on äkkiä ja pienellä voimalla syvällä.

Ammattilaisen työskentelyä on ilo seurata. Homma käy, palat on hyviä ja kalvottomia. Harrastelijat tolskaa hirven paloittelussa jauhelihojen kanssa. Eli veistellään kylkipaloista luut irti, jauhelihat myllyn läpi kahteen kertaan niin tulee hyviä niistäkin.

Voimavirta mylly on hirvenlihan käsittelyssä poikaa. Pienillä kotitarve myllyillä ei tule hirven jauhelihan teossa muuta kuin sanomista.
Vastaava sattui itselle,työpaikka oli onneksi sairaalan vieressä,äly lähti mulla ompelun jälkeen käytävällä kun repesi auki,uusi ompelu ja sitten piti.Mulla on itsellä kunnon mylly ja vannesaha riistahommiin,verkot ja verkotusputket myös,turvatamineet on,tein takavuosina hirvi/peura leikkuuta ja myös kotiteurastuksia päivätyön lisäksi,saan tehtyä kotona samat jutut kuin lihanjalostus laitoksissa,hommat loppui kaupungissa, jäi harrastukseksi lihahommat kotiin.

Billnäsin terät ovat aika pehmeää verrattuna Kellokosken terään jonka kanssa ei auttanut kuin äärettömän hidas ja varovainen hiominen virsikirja laikalla rälläkässä,se urakka kesti kun en päästänyt terää kuumenemaan,viila ei pystynyt Kellokoskelaisen veistokirveen terään,mutta pysyy kyllä kauan terävänä..

pitäsköhän kuvata video operaatiosta,kunnon iso viila niin homma käy kuin v..un pesu valtion saippualla,en käytä rälläkkää ettei terä pala,sitten se on pilalla jos kuumenee.

Luulen, että kirveen teroittamisesta on kiinnostunut aika moni, video siitä olisi oivallinen. Tuo boldattu taas kiinnostanee nuorukaisia enemmän, jotka eivät kirveestä ymmärrä mitään. :cool:

Aikoinaan täällä kävi joku vanhan ajan hirsimestari piiluamassa tuvan seiniä. Talon väki oli tarjotellut miehelle tahkoa, mistä ukko oli melkein suuttunut, ja oli käyttänyt teroittamiseen juuri isoa viilaa. Ei ollut vestämiseen voimaa tarvinnut, riitti että pudotti piilun omalla painollaan hirttä pitkin, kun jo lastu lensi.

Aikoinaan täällä kävi joku vanhan ajan hirsimestari piiluamassa tuvan seiniä. Talon väki oli tarjotellut miehelle tahkoa, mistä ukko oli melkein suuttunut, ja oli käyttänyt teroittamiseen juuri isoa viilaa. Ei ollut vestämiseen voimaa tarvinnut, riitti että pudotti piilun omalla painollaan hirttä pitkin, kun jo lastu lensi.
Tahkolla pilaa helposti terän kuin terän jos ei tiedä mitä tekee,mulla on suvun hirsimestarin entinen piilu kotona,ei ole koskaan tahkottu,aina viilattu ja viimeistelty kovasimella,veistopuukkoa ei kannata tahkota,lihapuukkoon tahkoaminen sopii,lihapuukossa kun on
jyrkkä teräkulma,laittelen viikonlopun aikana lisää aiheesta,kuvia ja muuta,jos se jotakuta kiinnostaa.

Ottovillen videossahan periaate näkyykin,tuolviisii se tehhään,itse viilaan halkomakirveen terän suoremmaksi,melko pyöreä tuo,mutta kukin tarpeensa mukaan.

Saat nopeammin valmista,viila vie enemmän metallia terästä kuin kivi,pelkällä kivellä saat hioa melkoisen kauan jos terään on tullut kolo,toivoton homma pelkällä kivellä,kivi on oikeastaan viimeistelyä varten.

Back