Eränkäynti

Varmaan @tulikomento molemmat ovat hyviä. a ja o on minusta noissa vuoristoseikkailuissa se, että sattuu hyvähkö sää. Paskalla säällä näkyvyys on huono ja vettä osaa tulla kuin Imatran koskesta, se kun tuulen kanssa oikein tulla holvaa, niin tietää olevansa turisti.

Minä en taida enää tässä elämässä mennä puurajan yläpuolelle. Saapi nimittäin aina jollain konstilla lämmittävän roihun ja pääsee johonkin notkoon tuulensuojaan.:cool:

Kebnekaisen kävelyyn varaa neljä päivää ja pysyttele västra linjen - kaistalla. Jos sää on ihan hanukasta, niin aja Kiirunaan yökerhoon. Kuten yllä @Woodsman lähes veljellisesti vihjaakin.
 
Eräpolku kirjassa Reinikka/Tauno V Mäki kirjoittaa että Hämeessä on ollut pitkään paikallinen susikanta,ilman että sitä olisi yleisesti huomattu,kirja tehty 1982..
Eli jos puhdas susi pysyttelee ihmisen näkymättömissä niin mitä helvettiä nämä nykyajan takkuturkit ovat jotka on levittäytyneet joka puolelle maata??????
Ei taatusti puhtaita susia.
 
1982 Mäki kertoo Suomen susikannan pääluvuksi puolitoista sataa yksilöä,niin paljon ja niitä ei ihmisen silmään sattunut,nyt Luulemiskeskus kertoo määräksi muutama kymmenen enemmän..ei täsmää..
 
Ensi kesälle vähän miettinyt tunturivaellusreissua. Erityisesti Norjan / Ruotsin päälle kaksitonniset kiinnostaisi. Mitään vinkkejä teillä heitellä ? Sarekin luonnonpuisto ? Kebnekaise ?

Kebnekaise on hieno, helposti saavutettavissa ja taipuu moneen. Voi kävellä paljon tai ottaa venekyydin osaksi matkaa, rikkaimmat kopterinkin. Voi nukkua teltassa, tuvassa tai hotellihuoneen tasoisesti Fjällstationilla. Syömisen suhteen sama homma. Reittivaihtoehtoja on ihan älyttömästi eikä huono keli omasta mielestäni estä muuta kuin huiputukset tai jäätiköllä pyörimiset.
 
Voihan nyt pyrstö. Meidän torppaan saapui aamulla sellanen suruviesti että meni mun miesparkani ihan sijoiltaan.
On kuulkaa korona, Hilkan hävinneet siemenet ja sairaalabakteerit ihan pientä tämän katastrofin rinnalla, nimittäin tuli asesepältä soitto että miehen mossberg lähti sulattamoon.

oli sulovileeninä ostanu kasan paukkuja mitkä sitten vähän myöhemmin käskettiin palauttamaan, mutta tokihan toi kerkes niillä jo torrakkonsa särkemään. Siinä kun tuli pari muuttujaa ja sairaalareissua niin vähän venähti sen pyssyn korjaamolle vieminen. Mä en saanut aikaiseksi lähteä kelkkomaan itteni mittaista rambo-pumppua kärkkäisen halki lapsikatras kainalossa.. no tuli nyt sitten tuomio ja hävitykseen mäni koko paska.

nyt se sitten töröttää tossa naama näkkärillä. Toki lohdutin niinkuin hyvän vaimon kuuluu ja muistutin että toki hän voi mun haulikkoa lainata aina halutessaan. Vaikken edes nauranu ääneen niin mokoma vaan mulkoili. On sillä itelläänkin toinenkin pumppu mutta tuosta onnettomasta kahenmarkan ruoskasta ny tarttee kiukuta. Noita samoja saa edelleen kaupastakin eli ei todella mikään kadonneitten siementen tasoinen menetys.. mut mä en vaan tajuu.

meinas se ny kuitenki jos putsais mun baikalin ja kokeilis josko sillä vois kuitenki ampua. Pahoin pelkään ettei voi
 
Kebnekaise on hieno, helposti saavutettavissa ja taipuu moneen. Voi kävellä paljon tai ottaa venekyydin osaksi matkaa, rikkaimmat kopterinkin. Voi nukkua teltassa, tuvassa tai hotellihuoneen tasoisesti Fjällstationilla. Syömisen suhteen sama homma. Reittivaihtoehtoja on ihan älyttömästi eikä huono keli omasta mielestäni estä muuta kuin huiputukset tai jäätiköllä pyörimiset.

Onko muuten sattunut sinun käynneillä miten ruuhkaista eli paljon väkeä? Muistanko oikein, eikös ole sillä västra linjen - kaistallakin melkoinen louhikkopätkä siellä loppupäässä?
 
Västra leden on suosituin reitti huipulle ja uskon, että sesonkina väkeä on aika paljon. Mitään helppohan se loppuosa ei todellakaan ole ja ihan viimeinen pätkä Sydtoppenille on aikamoista seikkailua ilman jäärautoja ja -hakkuja. Toki se on mahdollista mutta pienikin virhe ja sitten pysähdytkin parisataa metriä alempana.

Vähemmän käytetty ja vaikeampi on Östra leden Björlings glacierin kautta. Hurjat vetävät senkin ilman mitään varusteita mutta itse olen kavunnut aina alppityyliin, siellä on ainakin joskus ollut kiinteitä köysiä.

Oma lukunsa ovat sitten Storglacierin kautta menevät reitit kuten Halspasset jotka ovat sitten ihan puhdasta kiipeilyä ja vaativat hieman asian harrastusta.
 
Poliisi: Suomessa myyty haulikonpatruunoita väärillä merkinnöillä – voi aiheuttaa vaaran
RC Hyperfast Camo Steel 12/76 34g haulikon 3,81mm (engl. 2) hylsyssä on tehtaalta lähtiessä virheellisesti merkintä 70mm hylsynpituudesta tuotantoerässä 42-323. Oikea merkintä pitäisi olla 76mm.

 
Iltalehti
Suden epäillään tappaneen koiran kesken ulkoilutuksen Kymenlaaksossa – susi nähty alueella useaan kertaan

Tänään klo 15:35
Susi on nähty viikonloppuna Kymenlaaksossa . (Lyöttilä Iitti)

Koira löytyi kuolleena lauantaina. Kuvituskuva susista.
Koira löytyi kuolleena lauantaina. Kuvituskuva susista.

Koira löytyi kuolleena lauantaina. Kuvituskuva susista. JOUKO HANNINEN

Poliisi tiedottaa, että suden epäillään tappaneen koiran lauantaina Iitissä.
Koira katosi ulkoiluttajilta kello 13 aikoihin, ja pian sen jälkeen ulkoiluttajat näkivät suden. Ulkoiluttajat löysivät koiran kuolleena katoamispaikan tuntumasta sunnuntaina kello 10.
Sunnuntaina kello 11 aikoihin myös Kouvolan Pilkanmaan Lamminkulmalla nähtiin todennäköisesti susi. Poliisilla ei ole tietoa, onko kyseessä sama eläin.
Rikoskomisario Ilkka Kiesilä kertoo, että koiraa ulkoilutettiin lauantaina maastossa. Aivan lähellä ei ole asutusta.
Sunnuntaina suden havaintopaikka on niin ikään maastoa, jonka lähellä ei asu ihmisiä.
ELLI HARJU
[email protected]
 
Back
Top