Eränkäynti

Tuossa leikkuu kalusto,vasemmalla Majavanhäntä,eli ns. Balkanin malli stoola,sitten sikapuukko,sen vieressä nautapuukko joka on jäykempi teräinen kuin sikapuukko,oikealla perinteinen messinkikahva stoola.Tuon messinkikahvaisen sain 1987, 29 vuotta se oli päivittäisessä työkäytössä,nyt eläkepäivät se on kotikäytössä,F.Dick laatua,paras!!! Puukot Victorinoxeja,noilla on leikattu ja teurastettu lukematon määrä elukoita.
 

Liitteet

  • IMG_20200131_170231.jpg
    IMG_20200131_170231.jpg
    389.9 KB · Luettu: 21
Noista stoolista,kaupat myy ns. teroituspuikkoja,älkää vaan ostako noita pyöröviiloja,niillä saa vain terän rikki,stoola on terän suun viimeistelyyn tarkoitettu,niinkuin ennen nahkavyö,stoolan pinnan on oltava sileä,niinkuin tuo mun,niissä on pitkittäiset urat yleensä kaikissa syrjissä,me teimme kaksi syrjää aina entistä sileemmiksi vesihiomapaperilla,kaksi jätettiin tehtaan karkeuteen,tahkon jälkeen siis aina huopalaikka hionta sitten stoolaus ja sitten oli kunnossa,huopalaikassa on käytettävä hiomatahnaa ja muistettava ettei paina puukkoa vastakarvaan laikkaan,laikka nimittäin haukkaa ja puukko lähtee kuin NATOn ohjus,huonolla tuurilla suoraan mahaan..noita Dickkejä löytää vielä syrjäkylien kirppareilta sopuhintaan,löysin muksuille kummallekin varastoon..
 

Liitteet

  • IMG_20200131_170507.jpg
    IMG_20200131_170507.jpg
    342.8 KB · Luettu: 23
F.Dick,jos törmäätte liha/luu saahan jossa puukahva ja rosteri kaari niin Ostakaa pois,kirppari kamaa myös usein,se kestää ikuisesti..käytön jälkeen muistakaa aina löysätä terän jännitys siipiruuvista,näitä oli jokaisessa pienessä kaupassa ennenvanhaan..
 
Noita lihaveitsiä myydään joskus nipuissa,käytettyinä,helppoheikki mainostaa että tästä ammattimiehen työkalu,ne on kuitenkin loppuun tahkottuja aina,eli paska jolla ei tee mitään,uusi tuollainen ei maltaita maksa,ostakaa uusi,riistahommissa se kestää teillä iäti kunhan opettelette teroituksen,merkkejä on monia,hyviäkin,itse vain mieltynyt Victorinoxiin,ja veitsistä ei kannata maksaa tyyliin sata euroa..aika huimia hintoja näyttää Jotkut pyytävän..jos ostatte tahkon niin ei mitään karkea kivistä rouhijaa,kivi on hyvä olla sileä..
 
Nämä on ehdottomat turvavehkeet lihanleikkuu hommiin,turvaessu ja turvahanska,jos enempi tuohuilee niin kannattaa hommata,halpa Henkivakuutus tuo essu..-80 luvulla ei turvahanskoja ollut käytössä meillä,muistoina ajasta toistakymmentä tikin arpea sormissa..
 

Liitteet

  • IMG_20200131_174526.jpg
    IMG_20200131_174526.jpg
    796.6 KB · Luettu: 26
Nyt en ihan 100% ole mutta minun veitset taitaa olla merkkiä Pamesoh, ostettu -91. Työpakalla kävi veitsimyyjä. Työpaikalle ei ostettu mutta minä ostin itselleni. Isompi kokkiveitsi, pienempi yleisveitsi ja pieni juuresveitsi.
 
Tällaistakin on tarvittu lihahommissa..tuolla 'taltalla' saa kaivettua nätisti luun paistin sisältä tarvitsematta rikkoa paistin yhtenäistä pintaa,onnistuu kyllä ihan sikapuukollakin :) tuon sain Mikkelin Karjaportilta joskus muinoin.
 

Liitteet

  • IMG_20200131_181115.jpg
    IMG_20200131_181115.jpg
    609.8 KB · Luettu: 22
  • Tykkää
Reactions: EK
Pääsääntöisesti teen alun viilalla,mulla on pirun iso,aika karkea lattaviila,sillä työntelen terän suoraksi,useinhan nämä on ajettu tahkolla pyöreäksi,siis kun katsot terää sivulta päin niin se ei ole suora,tuo viila joka mulla on niin ottaa metallia todella hyvin,vanha konepaja viila,n puolimetrinen,eli ensin keskeltä metallia pois että terä tulee suoraksi sitten viilaan etu ja takapään,ja sitten teräkulma oikeaksi, viimeistely kovasimella,pitäsköhän kuvata video operaatiosta,kunnon iso viila niin homma käy kuin v..un pesu valtion saippualla,en käytä rälläkkää ettei terä pala,sitten se on pilalla jos kuumenee.
Piti oikein tarkistaa Kärkkäisen (fascisti/natsi) työkaluosastolla että pitääkö muistini oikein. Eli Bahcolta löytyy ihan virallisesti kirvesviila, käytännössä keskihieno vinohakkauksella. Itse viilaan mieluummin kirveenterät 8” keskihienolla ristihakkauksella olevalla viilalla. Ristihakkaus puree paremmin kovaan kuin vinohakkaus.
 
Toki pitää muistaa että vinohakkauksella tulee siistimpää jälkeä. Mutta joka tapauksessa perään pitää antaa hiomakiveä.
 
Noita lihaveitsiä myydään joskus nipuissa,käytettyinä,helppoheikki mainostaa että tästä ammattimiehen työkalu,ne on kuitenkin loppuun tahkottuja aina,eli paska jolla ei tee mitään,uusi tuollainen ei maltaita maksa,ostakaa uusi,riistahommissa se kestää teillä iäti kunhan opettelette teroituksen,merkkejä on monia,hyviäkin,itse vain mieltynyt Victorinoxiin,ja veitsistä ei kannata maksaa tyyliin sata euroa..aika huimia hintoja näyttää Jotkut pyytävän..jos ostatte tahkon niin ei mitään karkea kivistä rouhijaa,kivi on hyvä olla sileä..
Itse tykästyin kokkikoulussa Sanellin vihreäkahvaisiin. Ei järjettömän kalliita, riittävän hyvä meikäläiselle ja minun käteeni sopiva kahva, jossa kumipinta. Tykkään.
 
Itse tykästyin kokkikoulussa Sanellin vihreäkahvaisiin. Ei järjettömän kalliita, riittävän hyvä meikäläiselle ja minun käteeni sopiva kahva, jossa kumipinta. Tykkään.
Hyvä puukko se on,joskus meille tuli koekäyttöön Brassi puukkoja,valkoinen kova kahva,liukas kuin papin k...i,muutamalta tämän takia aukesi käsi kun lipsahti kädestä,heitettiin roskiin kaikki..
 
Onko joku kiinnostunut paistin verkotuksesta? Eli esim peuran luuttoman ahterin laittamisesta verkkoon ja nätiksi kokopaistiksi,voin vilauttaa halpaa verkkomasiinaa jos jotakuta asia kiinnostaa..
 
4EBDCA02-1B30-4710-86D0-68ED86C0E130.jpeg
keli oli kuin morsian :) aurinko paistoi kivasti ja eilen poppuroitua latu oli kevyt hiihtää :) Lähdin aamulla seitsemän paikkeilla ja tempasin sellasen kolmen tunnin hiihtelyn.Kyllä se rauhoittaa kummasti mieltä kun saa istuskella tyynessä aamussa täydessä hiljaisuudessa ja katsella kuinka aurinko nousee metsänrajan takaa. Siinä on ihmisen hyvä vaan olla ja maistella kuumaa kaffia tervasnuotion paukkuessa.

Vaikka on ollut keskimäärin paska talvi hiihtämisen kannalta niin metsäsuksilla on tultu oltua jo reilut parisataa kilsaa, ihan latusuksilla sitten vain jotain 50km.
 
Pojan ja koiran kanssa heitettiin aamutuimaan lenkki metsässä,teeriä lähti koiran edestä,metsäjänön jälkiä ja jokunen kauriin jotos näkyi,kohta lähdetään viemään nuolukivet maastoon ja polttamaan karsintarisut riistapellon pohjalta,makkarat on repun pohjalla valmiina..Reipasta erä elämää ei voita muu kuin vielä reippaampi erä elämä :)
 
Back
Top