Eränkäynti

Mäyrä on ahkeroinut luolastonsa kaivuussa, koska on työntänyt sieltä kuutiokaupalla maata. Pesä voi olla käytössä mäyräsukupolvelta toiselle vuosikymmeniä, jopa -satojakin. Katso liite: 39971
Ja eikö ole niin, että on useita eri poistumisaukkoja? Olen ollut mäyrän luolaston pakeilla erään ison kallionjyrkänteen juurella. Aukot johtivat kivenrakoihin, ja yksi oli ainakin käytössä, kun sen kohdalla jyrkänteen edessä oleva maa oli rampatun näköinen. Mutta muuten se oli kuin tarujen vuorilinnoitus. Sinne sisälle kun jää koira jumiin, niin siinä ei auta isokaan kuorma dynamiittia...
 
Ja eikö ole niin, että on useita eri poistumisaukkoja? Olen ollut mäyrän luolaston pakeilla erään ison kallionjyrkänteen juurella. Aukot johtivat kivenrakoihin, ja yksi oli ainakin käytössä, kun sen kohdalla jyrkänteen edessä oleva maa oli rampatun näköinen. Mutta muuten se oli kuin tarujen vuorilinnoitus. Sinne sisälle kun jää koira jumiin, niin siinä ei auta isokaan kuorma dynamiittia...
Aukkoja on aina useita, joskus vain osa niistä on käytössä ja loput lähes umpeutuneita. Kalliopesä on koiralle paha, sitä kun ei voi lapioida auki, toisin kuin kuvan hiekkamaahan kaivettua luolastoa. Pesien käyttöiästä kertoo se, että eräässä 1600-luvun rajankäynnissä mainitussa Mäyränpesämäessä on edelleen asuttu pesä.
 
Aukkoja on aina useita, joskus vain osa niistä on käytössä ja loput lähes umpeutuneita. Kalliopesä on koiralle paha, sitä kun ei voi lapioida auki, toisin kuin kuvan hiekkamaahan kaivettua luolastoa. Pesien käyttöiästä kertoo se, että eräässä 1600-luvun rajankäynnissä mainitussa Mäyränpesämäessä on edelleen asuttu pesä.
Minulle on kerrottu, että koiran ahdistamana mäyrä menee johonkin sivukäytävään, kasaa eteensä ohuen seinän mullasta, ja kun vihulainen tulee seinän taakse räksyttämään, mäyrä syöksyy esteen läpi kynnet ojossa kimppuun. Ilmeisen kunnioitettava vastustaja.
Olen nähnyt yhden metsästysterrierin, joku oli joku saksaan viittaava nimi, ja joka oli otellut mäyrän kanssa. Naama ruvella, silmät muurautuneet umpeen, vapisi raukka koko ajan iltapissalla ollessaan.
Ja kahden päivän päästä intoa täynnä taas metsälle :ROFLMAO::uzi:ja supin kimppuun, nyt menestyksellä. Joskaan vastuksia ei voi vertailla :)
 
Pari päivää sitten aamuhämärissä pääsin näkemään, kun kissa raatelee rusakonpoikasen. Ei ollut mieltä ylentävä näky, ilmeisesti puri niskaan katkaisten jotain tärkeää jonka johdosta rusakko pomppi kuin vieterillä laukaistuna. Olin autolla liikkeellä, ja pitihän se rengasrauta kaivaa esiin.

Edelleen suositan moisten petojen loukuttamista omilla mailla...
 
Minulla on muutaman kerran ajokoira joutunut mäyrän kanssa tappeluun. Koirille jäi arpia naamaan, joskin toisella kerralla myös mäyrä oli päässyt hengestään. Ei se kyllä mikään pelkuri ole, joskus koiraa ulkoiluttaessa koira alkoi haukkumaan kalliokololle, jolloin mäyrä ilmestyi rähisemään luolan suulle, eikä suinkaan piilotellut koloonsa. Itse en luolametsästystä harrasta, mitä nyt joskus pakon edessä ajokoiran olen joutunut lapioimaan ulos. Mieluiten valitsen niin isokoisen koiran, ettei se mahdu luoliin.
 
Minulla on muutaman kerran ajokoira joutunut mäyrän kanssa tappeluun. Koirille jäi arpia naamaan, joskin toisella kerralla myös mäyrä oli päässyt hengestään. Ei se kyllä mikään pelkuri ole, joskus koiraa ulkoiluttaessa koira alkoi haukkumaan kalliokololle, jolloin mäyrä ilmestyi rähisemään luolan suulle, eikä suinkaan piilotellut koloonsa. Itse en luolametsästystä harrasta, mitä nyt joskus pakon edessä ajokoiran olen joutunut lapioimaan ulos. Mieluiten valitsen niin isokoisen koiran, ettei se mahdu luoliin.
Tutulta joko mäyrä tai supi repi terrierin naaman sellaiseen kuntoon, että koira piti lopettaa. Koira ilmeisesti juuttui kiinni ja ei voinut puolustaa itseään. Sai ne koiran pois, vaan ei lääkärikään voinut tehdä sille muuta kuin piikki niin pääsi tuskissaan.

Repijän kohtalo ei ole muistissa. Epäilen, että hyvin ei käynyt sillekään.
 
Muistelen, että @Merkava taisi olla näitä luolamiehiä?
Meillä on ajolinjaisia mäyräkoiria mutta vanhempi on luolassakin toiminut. Supia vain otettu, mäyrälle en tietoisesti laittaisi..se on kova tappelemaan ja tämän vanhemman koiran isän mäyrä raateli lopetuskuntoon. Tiedän kyllä monia mäyrän kanssa hyvin otelleita mäyräkoiria mutta ei se helppo vastus ole. Saksan metsästysterrieri on lähes poikkeuksetta ns.nippukoira eli menee suoraan kiinni ja niistä on moni kovan hinnan maksanut oikeassa luolassa. Keinoluolilla, missä testataan koiran taipumusta vaneriputkessa, se on ihan näppärä kun saa pellin eteen siinä vaiheessa kun tulee kohtaaminen ketun kanssa. Ei pääse vammoja yleensä syntymään ja koe on äkkiä ohi.
 
Mäyrä on ahkeroinut luolastonsa kaivuussa, koska on työntänyt sieltä kuutiokaupalla maata. Pesä voi olla käytössä mäyräsukupolvelta toiselle vuosikymmeniä, jopa -satojakin. Katso liite: 39971
Tuolla missä itse kuljen on yksi kangas nimeltään Mäyränpesäkangas. Sen näköinen se onkin, tiedä että kuinka kauan siellä mäyrät asustelleet, käytäviä on riitolle asti.
 
Ja eikö ole niin, että on useita eri poistumisaukkoja? Olen ollut mäyrän luolaston pakeilla erään ison kallionjyrkänteen juurella. Aukot johtivat kivenrakoihin, ja yksi oli ainakin käytössä, kun sen kohdalla jyrkänteen edessä oleva maa oli rampatun näköinen. Mutta muuten se oli kuin tarujen vuorilinnoitus. Sinne sisälle kun jää koira jumiin, niin siinä ei auta isokaan kuorma dynamiittia...
Ja eikö vielä niin että on siisti elukka;paskapaikka kauempana tai ei ainakaan pesään/ovelle pasko vrt kettu esim?
 
Olen minäkin saatana 'eränkävijä', kun pari päivää sitten eksyin (tunniksi ehkäpä) melko tutussa metsässä. Puolustukseksi sanon, että se oli kerennyt parissa vuodessa kasvamaan umpeen! ;)

Huomaa muuten, että nuo elukat ei tee tuntipalkalla hommia. Noita sähkötolppia nakuttavia tikkoja tuntuu riittävän joka pylvääseen. Lähin tolppa ei ole kovin lähellä, mutta siellä se perkele nakuttaa joka aamu. Ja kun tietää tikan aloittaneen hommansa, niin kohta tulee fasaanit.
 
No tikkako se tässäkin on ollut asialla? Laitoin tussin tuohon mittakaavaa antamaan.
GVW4aQg.jpg
Mäyrä tekee perusteelllisempaa jälkeä, joten oikeassa lienet. Täällä Oslossa on meikäläisellä majavat kiikarissa, Noklevannet on järvi kyseessä. Ja siellä on vanha metsäsuomalaisten niemi, nimeltään "Katsikas", joka lienee norjalainen versio tai translitteraatio sanasta katiska, koska eivät raukat osanneet makean veden tehokalastusta... ennen kuin se niille opetettiin. Ja metsänhoito samalla :salut: .

202b4621-895d-4bd9-ba5e-5f63abae5193

Ved Sarabråten er det virkelig liv i leiren. Her møter vi to voksne bevere og tre yngre. Om det er et nytt kull på gang i noen av beverhyttene, er ikke mulig å fastslå. Unger fødes i mai-juni, og holder seg inne i hytta sammen med en av foreldrene på
 
Viimeksi muokattu:
Ja eikö vielä niin että on siisti elukka;paskapaikka kauempana tai ei ainakaan pesään/ovelle pasko vrt kettu esim?
Joo, mäyrällä on kauempana oleva käymälä. Tai itse asiassa useita, ne toimivat kai myös reviirin merkkaustarkoituksessa, koska voivat olla myös aivan muualla kuin pesän lähettyvillä. Lapsena minua neuvottiin, että jos pesälle ei johda polkua, se on ketun. Jos sinne vie polku, se on supin tai mäyrän, joista mäyränpesän tunnistaa luolan suulle kasatuista heinistä ja sammalista. Käsittääkseni ihan paikkansapitävä nyrkkisääntö tuo on.
 
Back
Top