Onko syynä pannan pienempi paino vai mikä? Pystis jaksaa raahata ihan hyvin Ultracomin pannan, pohjanpystykorva taitaa olla kooltaan pienempi.
Miten nuo Garmin, Tracker, UC ovat hinnoiltaan lähellä toisiaan? Tracker ja UC ei tarvitse erillistä päätelaitetta, puhelin riittää niille.
Näkyi olevan uudessa UC: ssä VHF käytössä. Ilmeisesti pannassa GPS antenni ja VHF:n kautta lähetys puhelimeen. Tarkempaa tekniikkaan en tiedä.
Perinteisesti pannassa GPS ja sim-kortti, puhelinliittymän kautta koiran paikan lähetys.
Aikoinaan nuo koiratutkan VHF:t toimi siten, että koiramies vetäisi antennit kapulasta esille ja alkoi pyöriä ympyrää samalla signaalin voimakkutta kuunnellen.
Harjaantunut käyttäjä pystyi arvioimaan aika hyvin etäisyyden koiraan.
Aikoinaan varmaan paino/koko oli vaikuttava tekijä. Nykyään taitaa kaikilta valmistajilta löytyä kaiken kokoista lähetintä, joten se ei ole ongelma.
Monet ainakin vanhemmat käyttäjät kokee garminin helpommaksi käyttää. Lisäksi aktiivi lintupuolen harrastajat käy paljon Ruotsissa ja Pohjois-Suomessa metsällä jossa ei aina välttämättä ole gsm-kenttää.
Aika moni keskimääräistä aktiivisempi hirven/karhun jahtaaja käyttää kahta pantaa koiralla. Trackerin tai Up.n lisäksi laitetaan garmini varalle kaulaan, jos sattu gsm-kentät katoamaan.
Velipojalla oli 80-luvun lopussa Luoman haravatutka ja sillä ei tehnyt yhtään mitään, takanäyttöä niin paljon.
Itse ostin ekan harava Pointterin muistaakseni 2002v, on tallella vieläkin. Sillä sai suunnan kohtuu tarkasti.
2005v ostin ekan gsm-tutkan joka oli käytännössä ainut vaihtoehto markkinoilla. Se oli jo käsittämätön harppaus teknologiassa, aiheutti epäuskoista huokailua hirvijahdissa, varsinkin vanhenpien miesten osalta. Kehitetty Benefonin gsm-puhelimesta. Käytännössä koiralla puhelin valjailla selässä. Linkistä näkee minkälainen. Koiran selässä olevasta puhelimesta oli otettu näyttö pois, muuten samanlainen.
tekniikanmaailma.fi
Garminia olen kohtuu paljon käyttänyt ja siitä tykännyt. Minun mielestäni on plussaa ettei vastaanotin ole puhelin.
Monella Up.n ja Trackerin käyttäjällä on koiratutka puhelin erikseen, väittäisin että käytännössä melkein kaikilla vähänkään aktiivisella.
Up.ta ja Trackeria olen käyttänyt paljon vähemmän, kun en ole enää hirvijahdissa, eikä tule hirvituomari hommiakaan enää tehtyä.
Kaikki uudet tutkat on toimivia. Itse pitää selvittää kokea mikä itselle paras.
Pohjikselle, jos ei mene kymmeniä kilometriä hirven perässä, niin pitäisin Garminia hyvänä vaihtoehtona.
Mutta tämä vain oma mielipide.