Eränkäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Torrakko
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kuhan perässä. Kolme tuntia eikä mitään. Sitten pois lähtiessä vapa mutkalle. Kuusi tuli tunnin sisään, kaksi mitallista. Sen jälkeen taas loppui kuin seinään. Kuhan iltapala-aika oli tällä kertaa 19.30 - 20.30. En jäänyt odottamaan toista kattausta.

Viime viikonloppuna mökillä nappasi 1,5 kg heti alkuun klo 20.00, en kunnolla ollut ehtinyt edes röökiä sytyttää. Sen jälkeen ei sitten mitään, ei edes haukia, vaikka niitä yleensä nappaa joka reissulla. Välillä jopa haitaksi asti. Kulunut kesä on muutenkin ollut aika "kuiva" kaikkien kalojen, mutta etenki ahventen ja kuhien, suhteen. Siellä mökillä kuhien ruokailuajat vaihtelevat aika lailla. Joskus on tullut ihan iltapäivällä ja joskus keskellä yötä. Yleisin aika on kuitenkin väli 19-22. Riippuu aina tietty vähän kelistä.

Sanovat että kyyhkyn rinta on oikein maukasta muurikassa voissa paistettuna. En ole maistanut.

Sanonta pitää täysin paikkansa, tosin itse käytän grilliä tai paistinpannua. 4 kpl sain eilen reppuun.

Kuhan perässä. Kolme tuntia eikä mitään. Sitten pois lähtiessä vapa mutkalle. Kuusi tuli tunnin sisään, kaksi mitallista. Sen jälkeen taas loppui kuin seinään. Kuhan iltapala-aika oli tällä kertaa 19.30 - 20.30. En jäänyt odottamaan toista kattausta.

Vanhana keittiöalan ammattilaisena kuuntelin kauhunsekaisella huvituksella kun "naapurin" äijä selitti toiselle, että:
"Se on se kuha ihan hy'ä kala. Mautonhan se sinänsä on, mutta mie laitan siihen sitä... Mitä se on? Sitä... No, semmonen kastike. SOIJA! Niin soijaa mie laitan siihen kun paistan pannulla niin, niin palio, että se vaihtaapi väriä ruskiaksi. Sitten se on kyllä oikhein hy'ä kala. Sitä soijaa mie siihen laitan."

Vanhana keittiöalan ammattilaisena kuuntelin kauhunsekaisella huvituksella kun "naapurin" äijä selitti toiselle, että:
"Se on se kuha ihan hy'ä kala. Mautonhan se sinänsä on, mutta mie laitan siihen sitä... Mitä se on? Sitä... No, semmonen kastike. SOIJA! Niin soijaa mie laitan siihen kun paistan pannulla niin, niin palio, että se vaihtaapi väriä ruskiaksi. Sitten se on kyllä oikhein hy'ä kala. Sitä soijaa mie siihen laitan."
Käytiin taannoin kiinalaisessa ravintolassa syömässä ja siellä kala oli maustettu soijalla. Maku oli ihan hirveä.

Käytiin taannoin kiinalaisessa ravintolassa syömässä ja siellä kala oli maustettu soijalla. Maku oli ihan hirveä.
Kuha on tunnettu siitä, että sen maku on hienostunut ja hyvä ja suutuntuma parahultainen. Mutta täällä pohjoisessa ei juuri arvosteta kuin lohikaloja.

Minulle ei taasen kaloista maistu juuri muut kuin lohikalat eri muodoissaan. Erityisesti lohikeitto on suuri herkkuni. Ehkä vielä innostun muistakin kaloista jos pääsen sellaisia maistamaan jonkun taitavan kokin tekemänä. Tunnustan että olen kalaruokien suhteen aika nirso.

Ahven on kruunupäiden ruokaa. Savuahven on ok, mutta rasvaisempi kala mehustuu savustimessa paremmin. Savumuikku, savusäyne, savulohi, savusiika. Muikku ehkä paras näistä.

Säynävä on helposti tavoitettava onkikala. Ilman muuta savustimeen.

Made on keittokalana jotain, joka lyö vaativankin syömärin polvilleen.

Säynävä on mun mielestä pahasti aliarvostettu savukala. Useimpien tuttujen mielestä joutaa syötiksi minkille tai supikoiralle. Itse tykkään kovasti savustettuna, ja aina kun mato-ongella tai verkolla semmosen saa niin siinä on vähän syötävääkin. Ruotoja kyllä riittää mutta ne on helppo räkiä ulos, tai jos oikein hifistelee niin poistaa ennen syömistä.

Itse vietin lapsuuden kesät aina isovanhempien luona..ja isoisä oli puolipäiväinen ammattikalastaja naapurin kanssa. Joten tuli silloin vähän mittari täyteen.

Nykyisin kyllä uppoaa lohikalat, savumuikku ja etenkun kuha. Etelässä tietenkin vähän eksoottisemmat dorado ja miekkakala.

Säynävä on mun mielestä pahasti aliarvostettu savukala. Useimpien tuttujen mielestä joutaa syötiksi minkille tai supikoiralle. Itse tykkään kovasti savustettuna, ja aina kun mato-ongella tai verkolla semmosen saa niin siinä on vähän syötävääkin. Ruotoja kyllä riittää mutta ne on helppo räkiä ulos, tai jos oikein hifistelee niin poistaa ennen syömistä.

Ruotojen kanssa oppii kielellä lajittelemaan. Minä sen kuin lapioin kalaa moottoriin ja toisesta suupielestä lentää ruotoja pihalle.

Ehkä asian sivusta( :) ): Sattuuko täällä olemaan ketään metsästäjiä Joensuun seudulta?

Huomenna se alkaa klo 12!

Ryhdyin jo tänään etsimään netistä sorsalle hyvää ruokareseptiä. Googlen mainoksiin ilmestyi kuitenkin yllättäen Animalian kasvisruokaohjemainos :D

Eikös kasvissyöjä ole toinen nimitys huonolle metsästäjälle? No huomenna nähdään joudunko tyytymään pupun ruokaan ja ohi ammuttuun sorsaan vai saadaanko vesilinnut pöytään asti?

Ryhdyin jo tänään etsimään netistä sorsalle hyvää ruokareseptiä.

Pessimisti ei pety:)
Joku tiesi, että ovat jo isoissa parvissa. Ensimmäiset laukaukset kun pamahtaa, nokka kohti etelää.

Luvat jo hommasin, täytyy tässä kumminkin varulta etsiä joku patruunakin ja maastopukua päälle.

Luvassa on ajoittaista sadetta, mikä ehdottomasti on parempi sorsakeli kuin yleensä 20.8 vallitseva helakka auringonpaiste.
Jos muutoin on ollut sateista niin tänä päivänä yleensä aurinko paistaa ja sorsat lentää 300:ssa metrissä.

No katsotaan, onko eräonnni myötä. Lykyt korjasin, siittä se ole nyt kiinni:D

Back