Eränkäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Torrakko
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
[QUOTE="Merkava, post: 642778, member: onko aamulla kyyhkyjahtiin lähtijöitä? Ite oon jonkin verran ruokkinu,tosin vähän huonosti toistaiseksi havaintoja. Mutta tunnelma on tärkein.[/QUOTE]
Jep, kuvat jo laitettu. Muokkasin ohran sänkeen 30 a mullokselle, siihen viskelin hernettä ja ruista. Kello soi aamulla 4.30. Helteet kun tuli, pulut hävisi kuin pieru saharaan, epäilen, että saalis voi olla aika tiukassa. Huomenna viisaampia siinä suhteessa.

Siinä on tämän aamun saldo,aamupalalle höystettä:pKatso liite: 23410
Hienoa, tosin yhdestä ei ns. pata kamalasti rasvaannu:)

Meillä pilikeittoa:ROFLMAO: Normisetti. Panostukset hommaan oli liian vähän ja liian myöhään.
Laukauksia kuului, joten joku oli aloittanut ruokinnan ajoissa.

No kuvat on pellolla edelleen, täytyy seurailla tilannetta, jos kyyhkyjen trafiikkia hernemullokselle alkaa olla havaittavissa, uusi yritys.
Uutta tekniikaa oli myös eli kyyhkykaruselli. Sekin petti, siitä onnettomasta petti akku.
Ladattiin akkua yönseutu, mutta eipä nyrkinkokoinen patteri jaksanut viittä minuuttia pitempää.
Hinaan sinne traktorin akun niin karuselli pyörii kuukauden yhtä soittoa:)
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ldg-kyyhkykaruselli

Muutama nähtiin, mutta eivät kurvanneet kuville.

Eipä mitään, mukava oli kössötää leppeän lämpimässä varhaisessa syysaamussa passissa ja katsella auringon nousua:)
Saalis ei näissä hommissa ole se tärkein.

Hienoa, tosin yhdestä ei ns. pata kamalasti rasvaannu:)

Meillä pilikeittoa:ROFLMAO: Normisetti. Panostukset hommaan oli liian vähän ja liian myöhään.
Laukauksia kuului, joten joku oli aloittanut ruokinnan ajoissa.

No kuvat on pellolla edelleen, täytyy seurailla tilannetta, jos kyyhkyjen trafiikkia hernemullokselle alkaa olla havaittavissa, uusi yritys.
Uutta tekniikaa oli myös eli kyyhkykaruselli. Sekin petti, siitä onnettomasta petti akku.
Ladattiin akkua yönseutu, mutta eipä nyrkinkokoinen patteri jaksanut viittä minuuttia pitempää.
Hinaan sinne traktorin akun niin karuselli pyörii kuukauden yhtä soittoa:)
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ldg-kyyhkykaruselli

Muutama nähtiin, mutta eivät kurvanneet kuville.

Eipä mitään, mukava oli kössötää leppeän lämpimässä varhaisessa syysaamussa passissa ja katsella auringon nousua:)
Saalis ei näissä hommissa ole se tärkein.
2 näin,toinen lensi kovaa yli. Tuo onneton istahti hetkeksi ja benelli haukahti heti. Hyvää se oli paistetun kananmunan kaverina:) tääläkin tuntui tänä vuonna,että laukauksia kuului lähempää ympäriltä joten taisi olla enemmän kilpailuakin. Noh,kai jatkan vielä hetken ruokkimista jos alkaisi parveilla paremmin.

Olin tänään muutamaan otteeseen järvellä ja pieni yllätys oli se, että kovin heikosti lentäviä poikueita on runsaasti. Ihan kuin olisi myöhäisiä poikueita, joka taas sopii huonosti lämpimän kevään kanssa???? täh? Toki otanta on vain yksi järvi ja joki, mutta silti, on noita vesiä tullut jo kohta 40 vuotta porkattua.

Eipä täälläkään varsinaista ruuhkaa taivaalla ole ollut ja siksi pääsi vkonlopun saldo yllättämään. Yhteensä 26 pulua. Suurin osa vieläpä iltalennoilta. Itsehän en ampunut laukaustakaan, haulikko töröttää kaapissa. Mä olin viikonlopun motissa kyökissä kun pukkasi sukukekkereitä. Mies onnistui välttelemään sukulaisia vedoten pulustukseen. En kyllä valita. Hyviä ovat.

Tai kyllä mä yhen laukauksen ammuin. Piekkarilla tosin ja senkin laukauksen ammuin ohi. Enkä kyyhkystä vaan karannutta lihakania.

Olin tänään muutamaan otteeseen järvellä ja pieni yllätys oli se, että kovin heikosti lentäviä poikueita on runsaasti. Ihan kuin olisi myöhäisiä poikueita, joka taas sopii huonosti lämpimän kevään kanssa???? täh? Toki otanta on vain yksi järvi ja joki, mutta silti, on noita vesiä tullut jo kohta 40 vuotta porkattua.

Kesällä poikueita näkyi, mutta nyt on kyllä ollut ihmeen hiljaista. Ihmetyttää tosiaan sen vuoksi, että on ollut lämmintä, mutta onko sitten ollut jo liian lämmintä, meillä päin oli kaikki mukavat pikku rapakot/isommat ihan kuivia, eli vesilintujen oleilupaikat meni vähän kortille kesän aikana.

Kanalintujen poikueita on näkynyt kyllä tosi paljon, melkein joka kävelyllä oon päässyt näkemään teeriä/metsoja.

En ole helteisen kesän aikana käynyt itse juurikaan katsastelemassa riistatilannetta synnyinseudun saloilla. Metsäkanalintukanta koillisen suunnalla on jo pitkään ollut luvattoman heikko, etenkin jos vertaa sitä lapsuusajan lintumääriin. Isä on kuleksinut vuosikymmenten ajan pitkin metsiä manttaalin suunnalla ja tuumaili, että kannan todelliseen elpymiseen tarvitaan myös muualta tulevia lintuja. Ja rauhoittaminen joksikin aikaa. Käyn tänäkin syksynä kyllä lintumetsällä, tosin en ole varma, laitanko paukkuja patruunapesään.

Viime syksynä näin hirvimetsällä paikkaa vaihtaessa Hiluxin lavalta viisi teertä puussa. Ja aiemmin hirveä kaikonnut koppelo lensi samaan aikaan yli. Vähältä piti, etten kaivautunut yksin tein tien laitaan puolustusasemiin mersumaasturilinnustajia vastaan.

Täällä citylaiffissakin näkee riistaeläimiä. Muuanna päivänä olen nähnyt jokusen sepelkyyhkyn lentävän talon vierestä. Ihan mukava juttu.

En ole helteisen kesän aikana käynyt itse juurikaan katsastelemassa riistatilannetta synnyinseudun saloilla. Metsäkanalintukanta koillisen suunnalla on jo pitkään ollut luvattoman heikko, etenkin jos vertaa sitä lapsuusajan lintumääriin. Isä on kuleksinut vuosikymmenten ajan pitkin metsiä manttaalin suunnalla ja tuumaili, että kannan todelliseen elpymiseen tarvitaan myös muualta tulevia lintuja. Ja rauhoittaminen joksikin aikaa. Käyn tänäkin syksynä kyllä lintumetsällä, tosin en ole varma, laitanko paukkuja patruunapesään.

Viime syksynä näin hirvimetsällä paikkaa vaihtaessa Hiluxin lavalta viisi teertä puussa. Ja aiemmin hirveä kaikonnut koppelo lensi samaan aikaan yli. Vähältä piti, etten kaivautunut yksin tein tien laitaan puolustusasemiin mersumaasturilinnustajia vastaan.

Täällä citylaiffissakin näkee riistaeläimiä. Muuanna päivänä olen nähnyt jokusen sepelkyyhkyn lentävän talon vierestä. Ihan mukava juttu.

En mä oo raaskinut vuosiin ampua metsoa tai teertä. Niitä on kuitenkin niin vähän, että jään yleensä vaan katsoon rauhassa ja muisteleen kuinka kossina niitä oli oikeasti paljon. Metsokin on niin komea lintu, että parempi sen on olla rauhassa saloilla, mukava ihmetellä, että jos sattuu näkemään toistekin saman homenokan :)

En mä oo raaskinut vuosiin ampua metsoa tai teertä. Niitä on kuitenkin niin vähän, että jään yleensä vaan katsoon rauhassa ja muisteleen kuinka kossina niitä oli oikeasti paljon. Metsokin on niin komea lintu, että parempi sen on olla rauhassa saloilla, mukava ihmetellä, että jos sattuu näkemään toistekin saman homenokan :)
Minä olen harrastanut isompaa kanalintua vain valtionmailla idässä ja pohjoisessa. Kotinurkilla en ole koskaan ampunut muita kanalintuja kuin pyitä, enkä tiedä muidenkaan niitä ampuneen enää vuosiin, vaan pieninä ovat kannat pysyneet tästä huolimatta.

Käväsin tuossa 4km päässä suojelualueen reunalla hipsuttelemassa muutaman kilsan lenkin. Parasta antia oli kaksi poikametsoa, jotka lähti ihan sylistä, 4-5metrin päästä. Joku oli touhunnut ruokintapaikan kuusikon reunaan kanalinnuille ja pojat oli sitten siinä vieressä täyttämässä kupuaan. Komialla ryminällä nuoret herrat siitä lähti, herkemmällä kulkijalla olis voinut leimasin käydä housuissa :D
Muuta antia oli sitten 10-15 kyyhkyä jotka lähti ihan tienposkessa kun juosta lönkyttelin autolle koiran kanssa. Muullaista elämää olikin sitten syksyn ensimmäiset varmat merkit eli hirvikärpäset :mad: pari sai noukkia päästä kun kuljin sellasen hirville mieluisan ryteikön läpi, melkein talloin samalla tuoreeseen hirvenpaskaan.

Loppumausteena sitten mänty kankaannokasta, pikkasen oli ottanut virtasta ukkosella. Maassa oli jälkeä kuin myyrä olis mennyt.

E837B299-04DD-43AE-AC76-6DB3BD7FEAF4.jpeg

Last edited by a moderator:
Jaa, niin niitä pirun hirvikärpäsiä kömpi vielä lisää päässä. Saldo nousi yhteensä neljään. On se niin turha elikko, hyvin pärjäisi ilman.

Hienoja, rakastettavia, suorastaan tavoiteltavia otuksia ne ovat: syöksyvät kohteisiin, joiden kanssa tarkkuus saa olla huonompi kuin haulikolla ladon oveen, syövät paskaa ja pää ei tipu hartiolta sitten millään.
Mielelläni olisin hirvikärpänen, hirven perseen juuressa.

Enpä ole muuten koskaan nähnyt, että olisi salama raapaissut tuolla tavalla. Vastaavalla uralla siististi puun halkaisseita kylläkin.
Vai oliko ylempää mennyt palasiksi?

Hienoja, rakastettavia, suorastaan tavoiteltavia otuksia ne ovat: syöksyvät kohteisiin, joiden kanssa tarkkuus saa olla huonompi kuin haulikolla ladon oveen, syövät paskaa ja pää ei tipu hartiolta sitten millään.
Mielelläni olisin hirvikärpänen, hirven perseen juuressa.

Enpä ole muuten koskaan nähnyt, että olisi salama raapaissut tuolla tavalla. Vastaavalla uralla siististi puun halkaisseita kylläkin.
Vai oliko ylempää mennyt palasiksi?
Pitkään tuota ihmettelin itsekin, ihan latvasta asti tuo kiersi juurelle saakka, kumma ettei ollut latva menny palasiksi. Juurelta sitten oli menny maissa jonkin matkaa. Yleensä salaman jäljiltä on kyllä silppua paljon.

Silppu tulee ilmeisesti siitä että salaman kuumuus saa puussa olevan nesteen kiehumaan räjähdysmäisesti?
Juu, piti oikein googlailla aiheesta ja näyttipä samanmoista jälkeä löytyvän kuvista. Liekö ollut nyt niin kuivaa, että on jäänyt puu ehjäksi, ilmeisesti runko on kuitenkin halki.

Back