Sen verran jatkan, että ajatus olisi, että jotain komponenttia ei ihan heti tarttis lähteä päivittämään jos/kun nälkä kasvaa. Optiikka tulee olemaan kompromissi se on varma, tosihyvät kun maksaa liikaa. Haulikossa olin aatellut, että jos kohtuuhintasen käytetyn löytäisi niin jäisi noilta kiväärin hankintaan vähän enemmän paukkua. Haulikolla oon muutamia kertoja elämässäni ampunut, en oikeen osaa kaivata siltä tähän hätään muuta kuin toimintavarmuutta ja että haulit lähtee ”sovittuun suuntaan”
Mitä aiot metsästää? Käytetty Sako tai Tikka .308 on varma kohtuuhintainen valinta, käyvät hommaan kuin hommaan.
Valmet 412 haulikoista ei ole valinta pahimmasta päästä käytettynäkään. Teräshaulit ei välttämättä tee Valmetin piipuille gutaa.
Vähän toista tonnia haulikko + luodikko käytettynä yhteensä, käyttökelpoinen optiikka luodikkoon 300-500 euroa, käytettynä vähemmän. Hirvelle ei mitään älytöntä putkea, 2-6 × on riittävä suurennus. Lyhyelle matkalle vesakossa suurennus niin pienelle kuin menee. Aimpoint on myös passeli hirvijahtiin. Leopold möi aikoinaan kohtuullisen laadukasta putkea kohtuulliseen hintaan, vieläkö lie ''hirvensurma'' markkinoilla?
Käytännössä hirvijahdissa 19 asetta 20:stä on pulttilukkoja. Kevyt, toimintavarma, helppo huoltaa ja pitää puhtaana. Sekä riittävän tarkka.
Vaikka puolari joltain kotoa sattuisi löytymäänkin, ei niitä metsässä näe, jos pulttilukko löytyy myös asekaapista. Suurin syy lienee korkeampi paino. Kilokin lisää alkaa käsissä roikottaessa tai selässä pitkän päivän aikana tuntua.
Edit: lisäksi Sakossa ja Tikassa on hyvä ja täsmällinen etuvedoton laukaisu. Itse en Petra-mallisesta etuvedollisesta tuntumaltaan epämääräisestä laukaisusta perusta.
Jos laukaisu on huono, aseella ei osu ladon seinäänkään.
Tärkeä asia on käypä tukki. Nostelet tähtäysasentoon ja jos ase siinä luontevasti istuu on tukki mitoillesi sopiva. Poskipäälle tulisi saada perästä sopivasti tukea.
Jos aseessa on kiikari, niiden jalat eivät saa olla kovin korkeat. Ampumasento muuttuu luonnottomaksi ja epävakaaksi, jos tähtäyslinja on liian korkea.