Eränkäynti

Sen verran jatkan, että ajatus olisi, että jotain komponenttia ei ihan heti tarttis lähteä päivittämään jos/kun nälkä kasvaa. Optiikka tulee olemaan kompromissi se on varma, tosihyvät kun maksaa liikaa. Haulikossa olin aatellut, että jos kohtuuhintasen käytetyn löytäisi niin jäisi noilta kiväärin hankintaan vähän enemmän paukkua. Haulikolla oon muutamia kertoja elämässäni ampunut, en oikeen osaa kaivata siltä tähän hätään muuta kuin toimintavarmuutta ja että haulit lähtee ”sovittuun suuntaan” :)
 
Sen verran jatkan, että ajatus olisi, että jotain komponenttia ei ihan heti tarttis lähteä päivittämään jos/kun nälkä kasvaa. Optiikka tulee olemaan kompromissi se on varma, tosihyvät kun maksaa liikaa. Haulikossa olin aatellut, että jos kohtuuhintasen käytetyn löytäisi niin jäisi noilta kiväärin hankintaan vähän enemmän paukkua. Haulikolla oon muutamia kertoja elämässäni ampunut, en oikeen osaa kaivata siltä tähän hätään muuta kuin toimintavarmuutta ja että haulit lähtee ”sovittuun suuntaan” :)

Haulikkoa kannattaa vähän "sovitella", että se nousee luontevasti poskelle. Osuu paremmin, eikä tarvitse heti alkaa säätämään.

Kivääri vaihtoehdot näyttikin niiltä, mistä itsekin lähtisin liikkeelle. Vaikka olen aikonut uuden hankkia jo pitkään, niin edelleen Remington 700 on käytössä. Se on kuitenkin osoittautunut tarpeeksi hyväksi.
 
Sillä mä tuota myyjää ihmettelinkin et tarjos mun budjetin täyteen haulikkoa ja sit vissiin joku puoliks maatunu mosini pitäs kaivaa karjalan mettistä siihen kaveriksi..

No ei tarvi tuolla budjetilla. Mun ideologian mukaan -riittävän hyvä- ase on tarpeeksi hyvä. Ja itse tuossa esittelit mielestäni hyvin vaihtoehtoja.

Jokaisessa hirviporukassa ja ampumaseurassa on yhtä paljon mielipiteitä kuin jäseniä. Jos lähtee seuraamaan mitä tahansa linjaa, niin yleensä pääsee ainakin rahoistaan. Mielestäni esim. metsästyksen pääpointti ei ole hifistellä tappiin asti vehkeillä vaan herran tähen metsästää. Ja harjoitella.

Se on totta, että kiikarin valinta on kimuranttia joskus, mutta riittävän hyvä riittää siinäkin.
 
Kiitokset vastauksista tuohon suo juttuun,taidan laittaa ojien päät umpeen ja katsoa mitä tapahtuu.Ja tuo ase juttu, itse aloitin 16cal Tähti haulikolla ja m44 Mosinilla,riistaa kaatui niilläkin,välissä oli Valmet ja nyt on vanha Unkarilainen rinnakkaisena sekä 700 Remington,tärkeintä lienee että harjoittelet paljon,kuin se että ostat kalliit aseet.
 
Mikäköhän taika siinä on että osun paremmin rinnakkaisella haulikolla kuin päällekkäisellä..molemmilla kun on tullut ammuttua ja monella merkillä.
 
Sen verran jatkan, että ajatus olisi, että jotain komponenttia ei ihan heti tarttis lähteä päivittämään jos/kun nälkä kasvaa. Optiikka tulee olemaan kompromissi se on varma, tosihyvät kun maksaa liikaa. Haulikossa olin aatellut, että jos kohtuuhintasen käytetyn löytäisi niin jäisi noilta kiväärin hankintaan vähän enemmän paukkua. Haulikolla oon muutamia kertoja elämässäni ampunut, en oikeen osaa kaivata siltä tähän hätään muuta kuin toimintavarmuutta ja että haulit lähtee ”sovittuun suuntaan” :)
Mitä aiot metsästää? Käytetty Sako tai Tikka .308 on varma kohtuuhintainen valinta, käyvät hommaan kuin hommaan.
Valmet 412 haulikoista ei ole valinta pahimmasta päästä käytettynäkään. Teräshaulit ei välttämättä tee Valmetin piipuille gutaa.

Vähän toista tonnia haulikko + luodikko käytettynä yhteensä, käyttökelpoinen optiikka luodikkoon 300-500 euroa, käytettynä vähemmän. Hirvelle ei mitään älytöntä putkea, 2-6 × on riittävä suurennus. Lyhyelle matkalle vesakossa suurennus niin pienelle kuin menee. Aimpoint on myös passeli hirvijahtiin. Leopold möi aikoinaan kohtuullisen laadukasta putkea kohtuulliseen hintaan, vieläkö lie ''hirvensurma'' markkinoilla?

Käytännössä hirvijahdissa 19 asetta 20:stä on pulttilukkoja. Kevyt, toimintavarma, helppo huoltaa ja pitää puhtaana. Sekä riittävän tarkka.
Vaikka puolari joltain kotoa sattuisi löytymäänkin, ei niitä metsässä näe, jos pulttilukko löytyy myös asekaapista. Suurin syy lienee korkeampi paino. Kilokin lisää alkaa käsissä roikottaessa tai selässä pitkän päivän aikana tuntua.

Edit: lisäksi Sakossa ja Tikassa on hyvä ja täsmällinen etuvedoton laukaisu. Itse en Petra-mallisesta etuvedollisesta tuntumaltaan epämääräisestä laukaisusta perusta.
Jos laukaisu on huono, aseella ei osu ladon seinäänkään.

Tärkeä asia on käypä tukki. Nostelet tähtäysasentoon ja jos ase siinä luontevasti istuu on tukki mitoillesi sopiva. Poskipäälle tulisi saada perästä sopivasti tukea.

Jos aseessa on kiikari, niiden jalat eivät saa olla kovin korkeat. Ampumasento muuttuu luonnottomaksi ja epävakaaksi, jos tähtäyslinja on liian korkea.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäköhän taika siinä on että osun paremmin rinnakkaisella haulikolla kuin päällekkäisellä..molemmilla kun on tullut ammuttua ja monella merkillä.

Psykologia. Kun olin ihan kakara, sellainen 12-vuotias, mentiin yhteen syrjäiseeen paikkaan metsätielle. Toinen heitti Twiningsin teepurkkia ilmaan ja minä losautin rinnakkaispiippuisella 16-kaliberisella ja aina osui. Se antoi sellaisen fiiliksen, että nimenomaan rinnakkaispiippuisella haulikolla osuu siihen, mihin haluaa. Ilman poikkeusta. Kaksi piippua antaa lavean ja suurpiirteisen tunnun, vaikka maali sijoittuu keskelle. Se oli varmaan vain sellaista itseluottamuksen syntymistä. Jos on vain "yksi piippu" leveyssuunnassa, sitä ei tunnu saavan yhtä helposti kohdilleen. Jos haulikossa olisi joku punapistetähtäin, ja pitäisi ampua liikkuvaa, emme varmaan osuisi kuin ladon seinään vaikka kyse on vain hahmottamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset vastauksista tuohon suo juttuun,taidan laittaa ojien päät umpeen ja katsoa mitä tapahtuu.Ja tuo ase juttu, itse aloitin 16cal Tähti haulikolla ja m44 Mosinilla,riistaa kaatui niilläkin,välissä oli Valmet ja nyt on vanha Unkarilainen rinnakkaisena sekä 700 Remington,tärkeintä lienee että harjoittelet paljon,kuin se että ostat kalliit aseet.

Continental? Eikö ole vielä tullut välystä sulkuun? Ne ovat kyllä aikansa lahja metsästäjille, hinta - laatu kohtasivat jo silloin ammoin.

Mulle tarjoutui pari vuotta sitten mahdollisuus investoida käytännössä pakasta vetämätön neukkupeli päällekkäispiippuisena ja iskin kiinni kuin leipään. Kevyt, mulle käypä mitoitus, kaksi liipaisinta, käyt. ruostumaton. 32-grammaisista latauksista löytyy todella käypäistä ammuttavaa.

Siis kyseessä on oikeasti made in USSR, ei mikään Rus-korvike. :cool:
 
@ak.tied https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/w...rit/Tikka&naytasivu=35&id=0&saitti=ahtihuvila

Tästä liikkeestä olen kuullut pelkästään hyvää. Näyttää olevan käytettyjäkin hyvin tarjolla. Noilla sinun spekseillä kivääristä on käytettyä pyssyjä tarjolla Suomi täynnä. Jotkut tietysti pyytää hulluja hintoja käytetyistä, mutta todellisuudessa kaikissa aseissa hinnat todella paljon laskeneet. Monella käytetyllä kiväärillä tai haulikolla on ammuttu todella vähän. Pihit suomalaiset ei treenaamiseen panosta.

Mikä muuten mahtaa olla tällä hetkellä Ruotsin hintataso?
 
Mikä muuten mahtaa olla tällä hetkellä Ruotsin hintataso?

Käytettyjä en ole katsonut. Jostain luin, että Ruotsin kappalemäärärajoituksien takia aseiden kierto on kovaa ja käytettyjen markkinat siten isot. Vähän eksoottinen asetelma vaan itselle lähteä tuolle tielle näin ensikertalaisena. Uudessa optiikassa ja aseissa tuntuisi olevan samoissa/hieman korkeampi hintataso kuin täällä, että siinä en näe pointtia. Kruunu on aika heikko juuri nyt, tietysti sikäläisissä kotimaisissa voisi olla joku hintahelmi kun osaisi oikein etsiä.
 
770 remingtonista olen kuullut paljon huonoa erälle.netistä ja facebookista. Kannattaa kuulemma ehdottomasti ostaa mieluummin 700. Kellään tutulla ei kuitenkaan 770 ole joten omaa kokemusta ei löydy.
 
Continental? Eikö ole vielä tullut välystä sulkuun? Ne ovat kyllä aikansa lahja metsästäjille, hinta - laatu kohtasivat jo silloin ammoin.

Mulle tarjoutui pari vuotta sitten mahdollisuus investoida käytännössä pakasta vetämätön neukkupeli päällekkäispiippuisena ja iskin kiinni kuin leipään. Kevyt, mulle käypä mitoitus, kaksi liipaisinta, käyt. ruostumaton. 32-grammaisista latauksista löytyy todella käypäistä ammuttavaa.

Siis kyseessä on oikeasti made in USSR, ei mikään Rus-korvike. :cool:
Monte Carlo, vaan taitaa olla sama kuin Continental,ja välyksetön ase tosiaan,ukkivainaa osti aikanaan,ei ollut innokas metsämies mutta haulikko piti tuvassa olla, jokusen jäniksen ja mehtikanan ampui,minä sillä enemmän riistaa olen ampunut kuin ukki.
 
770 remingtonista olen kuullut paljon huonoa erälle.netistä ja facebookista. Kannattaa kuulemma ehdottomasti ostaa mieluummin 700. Kellään tutulla ei kuitenkaan 770 ole joten omaa kokemusta ei löydy.

Taitaa kolmella tutulla olla toi 770 ja ei pahaa sanottavaa. Mutta totta lienee se, että seitensatanen on parempi, se on taidettu tehdä pikkuhivenen paremmista osista ja ratkaisut ovat -ehkä- laadukkaampia.

Yksi noita tietämistäni 770 on uskomattoman hyväkäyntinen yksilö. Toki sitä ajaakin tekijämies, mutta silti.
 
Omat kaks cettiset.

Jos ei ole kovin kokemuksia aseista niin pitää olla luotettava asekauppa jotta tohtii käytetyn ostaa. Yksityiset jättäisin väliin jos ei ole aseet kovin tuttuja.

Vanhat Tikat tai Sakot on kyllä laatupelejä mutta on niissäkin tullut ei niin hyviä vastaan, sellaisia paljon käytettyjä ja huollot laiminlyötyjä.

Itse ko. tilanteessa ottaisin mieluimmin uuden kiväärin ja käytetyn haulikon. Kivääriin joku Japanissa tehty optiikka päälle niin ei ole kovin kallis mutta on suht koht luotettava kuitenkin. Uusi Tikka T3x lienee täällä Suomessa perustuva joskin tylsä valinta joka toimii. Jos on vähän enempi sijoittaa niin perus Hunterin sijaan esim CTR olisi parempi jatkoa ajatellen. Haulikoksi sitten joku Italailainen laatunimi käytettynä.
 
@ak.tied Xxl.ssä on Black Friday tarjouksessa. Weatherby Vanguard 308w Leopold VX-2 3-9x40 yhteishintaan 599€. Ja Beretta Bellemonte 12/76 puoliautomaatti 499€.
Noi kun selkään heittää ja panoksia taskuun, niin Suomesta ei sellaista riistaeläintä löydy, mitä noilla ei voisi järkevästi metsästää.

Itse joutuu kans vissiin huomenna Xxl.n jalkautumaan. Lundhands syncro II high vaelluskengät olisi hintaan 299€.
 
https://www.retkitukku.fi/easyhit-pxs-1000-haulikkotahtain.html

Haulikoihin sopiva kuituoptinen heijastintähtäin on olemassa ja vaikuttaa varsin toimivalta.

edit:
https://www.nettiaseet.fi/myydaan/l...ivaaripaketti-lappeenranta-etela-karjala/7494
Tuossa 770 remmari kiikarilla ja vaimentimella 620 euroa. M55 Tikkoja parikin kappaletta 450 euroa.
Remington ei liipasin/laukaisu tuntumaltaan ole tuttu, lienee kuitenkin ihan ok.

Nuo jo tuon hintaluokan vehkeet ovat riittävän hyviä.

Mun tarvii kirjottaa pukille että mä olen ollu hirmu kiltti ja ehdottomasti ansaitsen tuollasen tähtäimen.
 
kyllä mä jonnin verran ampua osaan jos sillepäälle satun mutta olishan tuo ihan kiva hilke.

Mä olen kesän mittaan alkanu enempi reenaamaan piekkarilla kiikarilla ampumista, ihan naurettavan helppoa ku mykiöt on muovia eikä mukaudu yhtä nopeesti ku normaali silmä.. Mutta kyllä sekin siitä. On se haulikko kuitenki ehkä enempi mun juttu.

Haulikkoreeniä kyllä helpottaa se et meillä on heitin, ei tuu turhan usein radalle raahauduttua.
 
Mun tarvii kirjottaa pukille että mä olen ollu hirmu kiltti ja ehdottomasti ansaitsen tuollasen tähtäimen.
https://www.ebay.co.uk/itm/Hunting-...Shotgun-Rib-Rail-for-Rifle-Scope/372037348091
Edes nyt niin mahdottoman kiltti tarvii olla, hinta 16 puntaa.
Erästyskaverilla on, kyllä se vaan näyttäisi toimivan. Punainen rinkula näkyy linssissä, voi ampua molemmat silmät auki kuten Aimpointilla, kun noissa ei ole suurennusta. Kiinasta jos tilaa, ei montakaan euroa.
 
Back
Top