Eränkäynti

Eilen ei saatu hirviä ja tänään on rokulipäivä (onnittelut kaikille isille). 1+2 luvallista liikkuu vielä jossain päin vaaramaisemia. Mutta ei kuulkaas eilen harmittanut laisinkaan; viimeisenä otettiin ajo miesvoimin ja passissa ollessani viereen lensi kolmikymmenpäinen teeriparvi! Parvi teki 50m:n päässä kohti lentäessään jyrkän äkkivedon vasemmalle (lentäjän näkökulmasta katsottuna) ja istui puiden latvoihin. Viisi teertä oli kuin tarjottimella ja vilkuilin niitä välillä kiikarin läpi 8x suurennoksella. Tovin koivujen latvoissa pyöriskeltyään ja huhuilijoiden lähestyessä passiketjua teeret lensivät pikkuhiljaa muualle.

Miksi tämä tuntui niin merkitykselliseltä, että kirjoitin asiasta tänne? En ole kotinurkilla* pitkään toviin nähnyt edes tätä kokoluokkaa olevia parvia. Viime syksynä näin viisi teertä puussa 300m:n päässä hakkuuaukean toisella puolen ja mielessäni rakensin jo tien varteen ”niittykasematin”, josta suolaisin ensimmäisen lähestyvän katumaasturin niille sijoilleen puolustaakseni vähäväkisiä. Lapsena yli satapäiset parvet olivat nimittäin normaali tilanne. Näkemälleni parvelle ja kaikille muille metsän kanoille toivon otollista talvea ja onnistunutta pesintää ensi vuonna. Jos kanta todella elpyy, voin laittaa jo panoksetkin syksyllä paikalleen haulikkoon kun lähden lintumetsälle. Ampumista harkitsen sittenkin hyvin tarkkaan.

Edit:
*= synnyinseutu
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastaan pitäisi ostaa jo uusi talvipussi, mutta empä taida raaskia. Muistelen wanhaa Ajungilakia aina lämmöllä, se palveli markka-aikana. Sitten Savotta Yukon, joka oli lämmin, mutta ei mukava. Joutsen vähän aikaa, en tykännyt ja myin sen. Sitten tämä nykyinen, varsin kompakti ja hyvä, mutta ikä tulee ominaisuuksia pilaamaan. Ihan halvalla vaan ei nykyäänkään saa kummoista pussia. Mutta kahtotaanhan vielä.
 
Viime syksynä näin viisi teertä puussa 300m:n päässä hakkuuaukean toisella puolen ja mielessäni rakensin jo tien varteen ”niittykasematin”, josta suolaisin ensimmäisen lähestyvän katumaasturin niille sijoilleen puolustaakseni vähäväkisiä.

Tämä osa metsästyskulttuuria=:poop: soisi jo häviävän. Mutta aika sitkeässä se näyttää olevan. Kun tuntee ihmiset, joita näkee autoilemassa saloilla, niin yleensä erehtymisen vaaraa ei ole, kun arvioi, millä metodeilla saalista pyydetään. Osa ei edes häpeä toimintaa vaan pitää sitä luonnollisena osana jahtia, -ku eehä sitä kehtoo kävellä ja vettähi sattaa-.

Teeri lajina hyötyisi runsaasta koivutarjonnasta. Pyy näköjään lepästä. Mehto yllättäen sopeutuvaisin näyttäisi olevan, ehkä. Niin ja joo, piiitkästä aikaa riekkoja täällä meilläkin päin, ovat jo vaihtaneet väriä. Esiintyminen laikuttaista ja melkein satunnaista. Iso muutos tuonne noin neljännesvuosisadan päähän. Onko se tuolle riekolle tietyn kehitysvaiheen suoympäristö SE juttu, sitä monesti pohdin, kun niihin törmää?
 
Tämä oli selvästi ennakkoa siitä, että luen parhaillani metsästäjätutkintoon.

Kuin myös. Ensi viikolla kurssille, sitten koe. Metsästäjäkaveri suositteli kurssia, että pääsee aika paljon helpommalla kun ei omin voimin tartte koko opusta kannesta kanteen yrittää päntätä. Tunnistusjutut tuntus vaikeimmilta lähinnä lintujen osalta. Majavista vedän suosiolla taktisen hylsyn ja arvaan

Ja läpi meni tänään jotta heilahti! 58/60, tunnistuksista 15/15. Meni jouhisorsaa myöten oikein :p
 
Kaikenlaista riistaa on pihapiirissä näkynyt,eilen huomasin nurkille tulleen 6 fasaania,mistäköhän lie lähtösin.
 
Mulla on n kolmen hehtaarin ojitettu entinen suo maillani,ei tuo oikein puuta kasva hyvin,olen tuossa mietiskellyt että jos tuon ennallistaisi,toisi kaiketi monimuotoisuutta riistan kannalta,teeri kanta on maillani kasvanut viime vuosina,soisin sen kasvavan vielä lisää,soittelin instansseihin ja olen vapaa tekemään siitä taas suon,onko jollakulla kokemusta asiasta noinninkun riistan kannalta?
 
Mulla on n kolmen hehtaarin ojitettu entinen suo maillani,ei tuo oikein puuta kasva hyvin,olen tuossa mietiskellyt että jos tuon ennallistaisi,toisi kaiketi monimuotoisuutta riistan kannalta,teeri kanta on maillani kasvanut viime vuosina,soisin sen kasvavan vielä lisää,soittelin instansseihin ja olen vapaa tekemään siitä taas suon,onko jollakulla kokemusta asiasta noinninkun riistan kannalta?

Vaikea sanoa, kun ei tunne maastotyyppiä ympärillä. Kaiken kaikkeaan suot on erittäin tärkeitä kaikelle riistalle.
Onko teerien soidinpaikkaa lähistöllä? Onko mahdollisuutta pikku kosteikkoon?
Yks vaihtoehto, kaikki ojat tukkoon ja suurin osa puustosta pois. Tiedän meidän suunnassa muutaman kohteen missä ennallistaminen on kohtuu hyvin onnistunut.
Missä päin Suomea?
 
Mulla on n kolmen hehtaarin ojitettu entinen suo maillani,ei tuo oikein puuta kasva hyvin,olen tuossa mietiskellyt että jos tuon ennallistaisi,toisi kaiketi monimuotoisuutta riistan kannalta,teeri kanta on maillani kasvanut viime vuosina,soisin sen kasvavan vielä lisää,soittelin instansseihin ja olen vapaa tekemään siitä taas suon,onko jollakulla kokemusta asiasta noinninkun riistan kannalta?

Anna suon valtautua sillä, mitä se kasvaa. Monella on hyviä kokemuksia siitä, myös minulla. Piruako sitä tonkii tai tekee mitään, antaa suon tehdä, ei se kuitenkaan toimi niinkuin haluaisi. :cool:

Jyrsityt suot näyttävät räväyttävän hirmuisen koivun taimikon, ohessa toki pajua, leppää, pihlajaa, haapaa...en tiedä mistä hiton siemenpankista nuo turskahtaa, mutta niin vaan käy. Muutamassa vuodessa saat halutessasi jo telkuta raivaussahan kanssa.

No, kun tuollainen lehtipuutaimikko plus heinikko tulee ensin, niin onhan se oikea laidun sorkkaeläimille ja jäniksille. Ja jos asut vähänkään pohjoisemmassa, niin riekot sen löytävät. Kohta on sitten kettua, näätää jne. jänisten perässä. Kun puusto kasvaa, koivu eritoten, siitä tulee teeriherkku. Jos tuo uussuo nojaa edes yhdeltä lappeeltaan lehtomaiseen notkoon tms. niin mehto-koppelo alkavat vierailla siinä.

Ylempien maiden suot taas ovat kasvustoltaan karumpia. Mutta annas olla, kun ojitus ei enää vedä, niin muutos alkaa. Muutamassa vuodessa näkyy tulevan ensin ojikkoon pajut, lepät, heinät jne. ja silloin ne alkavat olla jo muutenkin jo -vetämättömiä- ojia. Ja taas löytyy se ihme siemenpankki jostain turpeesta, alkaa kasvaa sen monta lajia heinää ja kasvia.

Yksi parhaita -ennallistettuja- soita mitä olen nähnyt on tehty siten, että lapiopelissä ojien päät kiinni, jyrsintä ja ei muuta. Sitten on näitä ojien päät kiinni, ei muuta. Isoa ojien kiinni lappamista en pidä hyvänä, tulee hirmu sotkuisen näköinen toviksi ja en tiedä onko sen väärti.
 
Kuulitko jäsen @Ikarus siitä toissaviikkoisesta tapauksesta, jossa joku porukka oli antanut turpia metsästyksenvalvojalle? Kaivosalueen etelä-lounas-puolelta.
 
Kuulitko jäsen @Ikarus siitä toissaviikkoisesta tapauksesta, jossa joku porukka oli antanut turpia metsästyksenvalvojalle? Kaivosalueen etelä-lounas-puolelta.
Kuulin kyllä tapauksesta. Tuttu on myös alueen yksi erävalvoja, hirvimetsälläkin on hänen kanssa joskus oltu. Juuri tämä kaveri ei ole saanut pataansa.

Siellä oli muutama partio poliisejakin ja saivat lyöjän kiinni. Veikkaanpa, että hyviä sanktoita tiulossa..Erävalvojaa ei passaa mennä kyllä lyömään ja edes sille vittuilu ei edistä millään tavalla sujuvaa asioiden hoitoa.

Erävalvojat on erähenkisiä kavereita ja kun luvat ja asiat on kunnossa heidän kanssa pärjää oikein mukavasti. Ikinä ei ole ollut heidän kanssaan pienintäkään hankausta vaikka on minultakin lupia kyselty ja valvojan mukana ollut poliisi samassa yhteydessä puhalluttikin, kun auto oli siinä aika lähellä.
 
Lähdin sitten tänään ensi kertaa elämässäni aseostoksille töiden jälkeen ja ajattelin viedä projektin nettiselailusta seuraavalle asteelle. Johan oli paska kokemus.

Myyjä oli suht iäkäs mies, varmasti asiantunteva, mutta ei se mua kyllä yhtään kuunnellut. Menin ostamaan kivääriä, niin kuuntelin 45 min kuinka vanhat tikkakoskelaiset on ainoat oikeat kiväärit, mutta haulikon pitää olla millilleen justiinsa ja sitä sun tota. Kiikaritähtäimistä ei ollu edes puhetta ja kivääreitä seinällä sain kattella etäältä. Kuitenkin huomasin harjoittelevani haulikolla tähtäämistä 1700 euron Beretalla, jota mulla ei ollu aikomustakaan (tai edes varaa) ostaa.

Tais olla joku haulikkofetissi ukolla. Ehkä jotain hyviä vinkkejä sain, mutta varmuuden vuoksi yritän unohtaa kaiken mitä se sanoi. Ei musta kyllä tuon (ison) liikkeen asiakasta tullut. Suorastaan vitutti kun kävelin ulos sieltä kun olin ladannut hirveet hypistelyfiilikset pohjalle eikä käteen jäänyt oikeen mitään konkreettista tietoa minkään tuotteiden välillä.

Hitto... neuvokaas joku asiantunteva aseliike Uudeltamaalta. Joku missä ei tuputeta stereoita kun oot ostamassa telkkaria, missä kauppa käy ja asiat järjestyy?
 
Tulipahan ammuttua elämäni ensimmäinen fasaani. Liha itsessään on hyvää,mutta kokkaustaidoissa on vielä opeteltavaa kyseisen linnun kohdalla.DSC_0329.JPG
 
@ak.tied Tuo on valitettavan monen aseliikkeen ongelma ja kehtaavat vielä ihmetellä, kun kauppa ei käy.
En tunne uudenmaan liikkeitä, kannataisiko uhrata yks päivä asialle ja lähteä ajamaan vähän kauemmas?
Eikä asetta ole pakko Suomesta ostaa. Egunista olen kuullut pelkkää hyvää. Hinta ja laatu kohtaa, joskus jopa käsittämättömän halpoja löytöjä.
 
New #1,538
@ak.tied minkä tyyppistä kivääriä olet etsimässä? Ja mitä aiot sillä metsästää?

Minusta tuo on SE, mikä pitää ensin hahmottaa. Jos meinaa paimentaa kaikki riistaeläimet samalla aseella, niin joku 308 win on soppeli peli. Kiikari pitää valita sitten kanssa kompromissien kautta, maltillinen suurennos, linssien laatu hyvä, tunnettu merkki jne.

Ihan perus-Remingtonillakin kaatuu metsän viljaa sakealti, eikä ole hinnan kiroissa, kiikarista pitää pulittaa muutama satanen, vähintään ja kiikarinjaloista ei voi tinkiä, se vaan on niin. Eli uutta ostaessa pääset eroon vähintään reilusta tonnista. Ja sulla on jo ihan käypä peruskalu jahteihin. Hyvä käytetty paketti maksaa helposti saman, kun merkki on vaikka Sako, Tikka jne. eikös vain.

Jos taas on tarkoitus ampua pienriistaa, niin 222, 223 jne. ovat käypiä. Ihan perushuttua siis.

Kalibereista voidaan vääntää sirkuläärin tappiin asti ja sen kummemmaksi asiat eivät tule. Perusnormikamalla tekee sen, mitä aseilla ylipäätään tehdään. Oikea patruunavalinta, ampumataito, hötkyilemätön ote ja harkinta, taito hakea a-tilaisuus....ne ovat SE.

Neuvo: älä tee asiasta itsellesi liian vaikeaa kuuntelemalla ihan jokaista neuvoa, joita taatusti saat. Osa metsästäjistä ja a-harrastajista tykkää pelata nippelinappeliasioiden parissa yli kaiken ja fiilata jatkuvasti vehkeitään entistä paremmaksi. Harjoittelu on SE, johon kannattaa panostaa, vaikka kantaisit Berdania Preussin sodan ajoilta.

Kivääreissä amerikkalaiset, suomalaiset, saksalaiset, itävaltalaiset, noissa kun pysyttelee, niin yleensä aika hyvin jo pärjää. Noo, tsekistä tulee myös kohtuuhintaisia ja ihan kelpo pelejä, näköjään.

Sinuna aloittelevana jahtimiehenä päädyttäisin näppitunteella aloittamaan Remingonilla, kaliberi ym. seikkojen mukaan, kiikarina sama peruste ja sille KUNNON jalat. On näitä tullut nähtyä, kun äijä ostaa kahdella tonnilla kiväärin ja tonnilla kiikarin ja sitten sille jalat jostain Hobbyhallista, kun halvalla sai....voi jee.

Onnea hyvälle alkavalle harrastukselle. Harjoittelu ja perehtyminen ovat a, o ja b. Nippelinappelien kanssa voi pelata sitten myöhemmin, jos huvittaa.
 
New #1,538
@ak.tied minkä tyyppistä kivääriä olet etsimässä? Ja mitä aiot sillä metsästää?

Minusta tuo on SE, mikä pitää ensin hahmottaa. Jos meinaa paimentaa kaikki riistaeläimet samalla aseella, niin joku 308 win on soppeli peli. Kiikari pitää valita sitten kanssa kompromissien kautta, maltillinen suurennos, linssien laatu hyvä, tunnettu merkki jne.

Ihan perus-Remingtonillakin kaatuu metsän viljaa sakealti, eikä ole hinnan kiroissa, kiikarista pitää pulittaa muutama satanen, vähintään ja kiikarinjaloista ei voi tinkiä, se vaan on niin. Eli uutta ostaessa pääset eroon vähintään reilusta tonnista. Ja sulla on jo ihan käypä peruskalu jahteihin. Hyvä käytetty paketti maksaa helposti saman, kun merkki on vaikka Sako, Tikka jne. eikös vain.

Jos taas on tarkoitus ampua pienriistaa, niin 222, 223 jne. ovat käypiä. Ihan perushuttua siis.

Kalibereista voidaan vääntää sirkuläärin tappiin asti ja sen kummemmaksi asiat eivät tule. Perusnormikamalla tekee sen, mitä aseilla ylipäätään tehdään. Oikea patruunavalinta, ampumataito, hötkyilemätön ote ja harkinta, taito hakea a-tilaisuus....ne ovat SE.

Neuvo: älä tee asiasta itsellesi liian vaikeaa kuuntelemalla ihan jokaista neuvoa, joita taatusti saat. Osa metsästäjistä ja a-harrastajista tykkää pelata nippelinappeliasioiden parissa yli kaiken ja fiilata jatkuvasti vehkeitään entistä paremmaksi. Harjoittelu on SE, johon kannattaa panostaa, vaikka kantaisit Berdania Preussin sodan ajoilta.

Kivääreissä amerikkalaiset, suomalaiset, saksalaiset, itävaltalaiset, noissa kun pysyttelee, niin yleensä aika hyvin jo pärjää. Noo, tsekistä tulee myös kohtuuhintaisia ja ihan kelpo pelejä, näköjään.

Sinuna aloittelevana jahtimiehenä päädyttäisin näppitunteella aloittamaan Remingonilla, kaliberi ym. seikkojen mukaan, kiikarina sama peruste ja sille KUNNON jalat. On näitä tullut nähtyä, kun äijä ostaa kahdella tonnilla kiväärin ja tonnilla kiikarin ja sitten sille jalat jostain Hobbyhallista, kun halvalla sai....voi jee.

Onnea hyvälle alkavalle harrastukselle. Harjoittelu ja perehtyminen ovat a, o ja b. Nippelinappelien kanssa voi pelata sitten myöhemmin, jos huvittaa.

.308 win mulla on mielessä yleiskivääriksi. Sen mä olen nyt syksyn aikana lukinnut ja keskittynyt tutkimaan vaihtoehtoja sen ympäriltä. Kokovaipalla pienempää riistaa, puolikkailla isompaa. Alisoonista voisi jollekin teerelle harkita, mutta täyty käytännössä kokeilla sen tarkkuus sitten kun sen aika on.

Kiikariksi alkuun yleiskiikari max 12-kertasella suurennoksella. Sama kiikari kuulemma (ja arvatenkin lyhyille etäisyyksille) sopii vähän huonosti hirvijahtiin ja linnustukseen, mutta kompromissi tuokin. 1.7x10 kiinnostais, mutta pitäs päästä testailemaan vähän omin käsin... oikeestaan kaikkea.

Tikkoja oon kattellu, samoin Remingtonia ja cz:kin on käynyt mielessä. Marliineja sais kans ”halvalla”. Käytetyissä on sitten hurjat hintahaitarit ja vähän arveluttaa ampumatta mitään kovin käytettyä hankkia.

Kyllä mulla sellanen ~2000 budjetti on kiväärille + haulikolle, että nyt ihan pahnanpohjimmaisiin ei tarttis koskea :)

Sillä mä tuota myyjää ihmettelinkin et tarjos mun budjetin täyteen haulikkoa ja sit vissiin joku puoliks maatunu mosini pitäs kaivaa karjalan mettistä siihen kaveriksi...

edit. nämä tägäykset menee nyt vähän miten menee, niin varmuuden vuoksi myös @Torni
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top