Eränkäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Torrakko
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lähdin sitten tänään ensi kertaa elämässäni aseostoksille töiden jälkeen ja ajattelin viedä projektin nettiselailusta seuraavalle asteelle. Johan oli paska kokemus.

Myyjä oli suht iäkäs mies, varmasti asiantunteva, mutta ei se mua kyllä yhtään kuunnellut. Menin ostamaan kivääriä, niin kuuntelin 45 min kuinka vanhat tikkakoskelaiset on ainoat oikeat kiväärit, mutta haulikon pitää olla millilleen justiinsa ja sitä sun tota. Kiikaritähtäimistä ei ollu edes puhetta ja kivääreitä seinällä sain kattella etäältä. Kuitenkin huomasin harjoittelevani haulikolla tähtäämistä 1700 euron Beretalla, jota mulla ei ollu aikomustakaan (tai edes varaa) ostaa.

Tais olla joku haulikkofetissi ukolla. Ehkä jotain hyviä vinkkejä sain, mutta varmuuden vuoksi yritän unohtaa kaiken mitä se sanoi. Ei musta kyllä tuon (ison) liikkeen asiakasta tullut. Suorastaan vitutti kun kävelin ulos sieltä kun olin ladannut hirveet hypistelyfiilikset pohjalle eikä käteen jäänyt oikeen mitään konkreettista tietoa minkään tuotteiden välillä.

Hitto... neuvokaas joku asiantunteva aseliike Uudeltamaalta. Joku missä ei tuputeta stereoita kun oot ostamassa telkkaria, missä kauppa käy ja asiat järjestyy?
Viime viikolla meni minullakin läpi mets.koe 59/60.
Onko sinulla miten laaja kontaktipinta ympäröivään yhteisöösi? Itse laskin verkot veteen kavereiden ja tuttavien isien suhteen, siis eläkeläismiehet, joilla on kaapit täynnä hyväkuntoista kalustoa, mutta sokeri ei enää sula suussa. Jälkikasvu ei joko metsästä, on lopettanut tai niillä on jo oma asekaappi täynnä.
Minulla oli monia variaatioita mietittynä, että mitä ja miten hankin, mutta päädyin hankkimaan sitten kuitenkin omaksi 308.-hirvikiväärin, ja kaiken muun voi sen jälkeen sitten perustella ampumataidon ylläpidolla.
Löin kättä päälle lauantaina Tikka LSA 55:sta. Käynti oli puolen päästäisen kokoinen 100 metriltä, pussin päältä ammuttuna. Uutta vastaava vehje, ammuttu muutama kymmenen laukausta, koko 2000-luvun ollut käyttämättömänä, kaverin isältä jäänyt. Tuntuma erinomainen koko aseesta, kiva ampua.
Tikka kiikari (made in Japan) 1,75x6x20. Tähtäinkuvio muodostuu vaivatta. Säädöt toimii ja toistaiseksi ainakaan ei kohdistus muuttunut. En ymmärrä kiikareista mitään, mutta kyllä tuolla alkuun pääsee. Kenelläkään kokemuksia ao. kiikarista?
Kivääri, kiikari, asepussi ja hihna, puoli tonnia koko paketti. Ja ehkä pari tuoppia päälle. Lupapalveluun aika seuraavalle viikolle.
Muita verkkoon jääneitä aseita oli 8,2 jotain Mauser, useita sotilaskivääristä muunnettuja ja yksi kokoelma M91-Ukkopekka koko sarja (sis. sotasaaliskiväärit). Tämä kaikki kolmessa päivässä.

Viime viikolla meni minullakin läpi mets.koe 59/60.
Onko sinulla miten laaja kontaktipinta ympäröivään yhteisöösi? Itse laskin verkot veteen kavereiden ja tuttavien isien suhteen, siis eläkeläismiehet, joilla on kaapit täynnä hyväkuntoista kalustoa, mutta sokeri ei enää sula suussa. Jälkikasvu ei joko metsästä, on lopettanut tai niillä on jo oma asekaappi täynnä.
Minulla oli monia variaatioita mietittynä, että mitä ja miten hankin, mutta päädyin hankkimaan sitten kuitenkin omaksi 308.-hirvikiväärin, ja kaiken muun voi sen jälkeen sitten perustella ampumataidon ylläpidolla.
Löin kättä päälle lauantaina Tikka LSA 55:sta. Käynti oli puolen päästäisen kokoinen 100 metriltä, pussin päältä ammuttuna. Uutta vastaava vehje, ammuttu muutama kymmenen laukausta, koko 2000-luvun ollut käyttämättömänä, kaverin isältä jäänyt. Tuntuma erinomainen koko aseesta, kiva ampua.
Tikka kiikari (made in Japan) 1,75x6x20. Tähtäinkuvio muodostuu vaivatta. Säädöt toimii ja toistaiseksi ainakaan ei kohdistus muuttunut. En ymmärrä kiikareista mitään, mutta kyllä tuolla alkuun pääsee. Kenelläkään kokemuksia ao. kiikarista?
Kivääri, kiikari, asepussi ja hihna, puoli tonnia koko paketti. Ja ehkä pari tuoppia päälle. Lupapalveluun aika seuraavalle viikolle.
Muita verkkoon jääneitä aseita oli 8,2 jotain Mauser, useita sotilaskivääristä muunnettuja ja yksi kokoelma M91-Ukkopekka koko sarja (sis. sotasaaliskiväärit). Tämä kaikki kolmessa päivässä.

Perhepiirissä ei ole perinteitä, mutta yksi aktiivinen kaveri mulla on, jonka kautta aukeaa paikkoja. Lisäksi mökkinaapurin maille pääsen linnustamaan. Aseet jouduin ostamaan ihan avoimilta markkinoilta. Haulikon ostin käytettynä, kiväärin uutena @Torni vinkistä xxl:n black fridaysta. Weatherby Vanguard .308w + Leupoldin 3-9x 599€. Ei paha.

Istuskelen tässä poliisiaseman aulassa juuri. Aika varattu 8:20, ovat jo 5 minuuttia odotuttaneet ihan kun ei muutenkin ensikertalaisella vähän kämmenet hikoilis :p

Perhepiirissä ei ole perinteitä, mutta yksi aktiivinen kaveri mulla on, jonka kautta aukeaa paikkoja. Lisäksi mökkinaapurin maille pääsen linnustamaan. Aseet jouduin ostamaan ihan avoimilta markkinoilta. Haulikon ostin käytettynä, kiväärin uutena @Torni vinkistä xxl:n black fridaysta. Weatherby Vanguard .308w + Leupoldin 3-9x 599€. Ei paha.

Istuskelen tässä poliisiaseman aulassa juuri. Aika varattu 8:20, ovat jo 5 minuuttia odotuttaneet ihan kun ei muutenkin ensikertalaisella vähän kämmenet hikoilis :p
Hyviä kauppoja tehty (y).
Kerro sitten lupaprosessista miten meni :)

Hyviä kauppoja tehty (y).
Kerro sitten lupaprosessista miten meni :)

No nyt jätin vain hakemukset. Leppois ja suht nopea käynti. Ensi viikolla haastettelu, tiedä sitten millaista grillausta siellä sitten tulee :)

Sai näköjään 40€ alennusta toisesta hakemuksesta kun jätin kaksi lupa-anomusta kerralla.

Ja joo! Mä oon ite aika tyytyväinen hankintoihin. Alittui budjetti ja ihan riittävät laitteet alkuun. Kivääriin pitäne vielä satsata vaimentimen ja kierteiden verran. Taidan tilata sepältä piipun lyhennyksen samaan kierteiden kanssa kun tuossa on ennestään 24” piippu ja vaimennin jatkaa 4” lisää.

No nyt jätin vain hakemukset. Leppois ja suht nopea käynti. Ensi viikolla haastettelu, tiedä sitten millaista grillausta siellä sitten tulee :)

Sai näköjään 40€ alennusta toisesta hakemuksesta kun jätin kaksi lupa-anomusta kerralla.

Ja joo! Mä oon ite aika tyytyväinen hankintoihin. Alittui budjetti ja ihan riittävät laitteet alkuun. Kivääriin pitäne vielä satsata vaimentimen ja kierteiden verran. Taidan tilata sepältä piipun lyhennyksen samaan kierteiden kanssa kun tuossa on ennestään 24” piippu ja vaimennin jatkaa 4” lisää.

Ei varmaan pahat valinnat. Toz 34 on ikuinen peli, jos vain tukki sopii niin siinä on haulikkoa loppuiäksi.

Weatherby tuohon hintaan ei paha sekään. Lieneeköhän Howan tekele, jos on niin hyvä vain. Tuo nyt ehkä niin ikuinen kuin Toz ole mutta alkuun pääsee. Sitten pieni neuvo onnitteluiden päälle.

Elä kiirehdi sen piipun lyhennyksen ja vaimentimen kanssa. Ammu sillä jonkun verran as it is, kanna metsällä, kokeile miltä tuntuu. Käytä sitä. Jos vuoden päästä tuntuu, että jotain muutoksia tarvii tehdä, niin tee sitten. Se on eri asia käpistellä pyssyä kaupassa kuin kantaa ja käyttää metsällä. Voit huomata, että eri asiat tuntuu tärkeämmiltä kuin nyt. Säästyneet rahat sijoitat vaikka panoksiin ja ammut enemmän ja opettelet ampumaan.

Tietysti nyt jos vaimennin on jostakin syystä pakko olla niin eri asia se tieten, silloin kyllä kannattaa piippua lyhentää jne.

Weatherby tuohon hintaan ei paha sekään. Lieneeköhän Howan tekele, jos on niin hyvä vain.

Raudat = Howa 1500 (ja samalta tehtaalta Japanista) näin ymmärsin kun asiaa tutkin. Kutakuinkin kaikki lisä- ja päivitysosat ja tukit myydään yhteensopivina molempiin. Tarjontaa ainakin on.

Ja juu, kyllä mä vähintään muutamat harjoitteluammunnat ajattelinkin ilman muutoksia ampua tuntuman, vertailupohjan ja ihan takuunkin takia. Pitkän päälle sitten sitten mukavuussyistä varmastikin ja kaverin ja sen koiran takia kun tarkoitus olisi heidän kanssa paljolti liikkua ja kaveri itse vaimenninta käyttää.

Tää touhu on kuin jostain kauhuleffasta. Yksikorvainen jänis jahtaa mäyräkoiraa joka juoksee ulvoen karkuun. Kyllähän toi koira ottaa välillä kissoiltakin pataansa kun ne kurjat äityy oikeen huvittelemaan sen kustannuksella.. Mutta että kania karkuun.

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    777 KB · Luettu: 29
Tää touhu on kuin jostain kauhuleffasta. Yksikorvainen jänis jahtaa mäyräkoiraa joka juoksee ulvoen karkuun. Kyllähän toi koira ottaa välillä kissoiltakin pataansa kun ne kurjat äityy oikeen huvittelemaan sen kustannuksella.. Mutta että kania karkuun.
Sillä on kyllä ny vähä oma identiteetti mäykkynä hukas:D

20181206_111450.jpg
20181206_122651.jpg
20181206_102134.jpg
Hyvää itsenäisyyspäivää!

Muutama kuva tältä päivältä. Iso häkkipää tuli koiran haukussa. Ohitti minut 300 m päästä, naapuripassi näki sen 20 metrin matkalta. Kuulemma tuhannen taalan paikka. Vasaksi iso, joten jäi edelleen kasvamaan:)

Olin tilanteen päällä sikäli hyvin, että kuulin hyvin kun se haukussa lähestyi ja kaikki oli valmiina mahdollista ampumatilannetta ajatellen. ( Tuolloin ei vielä tiedetty, mitä koiran edessä tulee.)

Eipä siinä, jahti jatkuu, hirvikäristys nyt jo kotona nautittu ja itsenäisyyspäivän viettoon.

Hienoja kuvia taas forumilla, hyvä jätkät.

Tänään löi nallipiikki läpi Vihtavuori Metso -patruunan nallin. Tutkin erittäin epätieteellisesti remmissä olleet viimeiset sen merkin paukut, ja näyttäisi nalli jokaisessa ikäänkuin vähän -pullottavan-. Korostan menetelmän äärimmäistä epätieteellisyyttä. Mutta nallin läpäisy de facto ja loput paukut luiskaan.

Labbikset on kyllä hulluja. Kävin pellolla vetelehtimässä sen kanssa. Hirvee tuuli, vettä ja räntää loikottaa vaakatasossa ja silti on etittävä vettä että pääsis vähän rypemään. Mäyris ei halunnut nousta sohvalta.

Aurinkokin vilahti, kuvaan se nyt ei ehtinyt. Oli hieman pehmeät kelit kulkea, alkoi melkein jo vatuttamaan. Mutta nuotiolla värkätty hirvenkäristys oli herrojen herkkua.

Tulin hetki sitten pirttiin ja sitä ennen ihailin kotvan oikein mallikasta sinistä hetkeä. Hirvenkäristyksen sijaan olen vakaissa aikeissa käristää makkaraa ja keittää melko mustaa kahvia.

Mihkäs kategoriaan sopii kaksi poika ja yksi tyttö Pomerian?.
Tähän kategoriaan:
fluffy.jpg

Back