Eränkäynti

@Leaderwolf Eihän tässä muuta mieltä voi olla, jos olen ymmärtänyt oikein mistä rodusta kyse.

meltingpomeranian.png
 
No niinpä taisi sekoittua liiderit. Vattuako noista ottaa selvää...:cautious: Monella niin samalaiset nikit.
 
Eilen tipahti hankintaluvat postiluukusta :)

Prosessi yllätti nopeudellaan, ehkä ajankohta oli otollinen kun jahtikausi on lopuillaan ja joulu tulossa. Homma meni kutakuinkin näin: Ajanvaraus lupien jättöön netin kautta noin viikon päähän, hakemuksien jätön yhteydessä ajanvaraus haastatteluun +8pv, haastattelussa indikaatio, ettei esteitä ole ja luvat tullaan myöntämään heti kun ehtii kirjata, luvat kirjallisena kädessä +6 pv haastattelusta.

Haastattelu oli todella hyvä henkinen ja leppoisa. Käytiin läpi perusjuttuja, motiiveja ja taustaa uudelle harrastukselle sekä tietty aseen käsittelyturvallisuutta ja säilytystä. Siinä kirjoitellessa haastattelija jo kertoi omista mettäreissuistaan ja muuta. Kiitteli hyvistä ja loppuun asti mietityistä sekä tarkoituksenmukaisista hakemuksista (järkevät aseet realistisesti toteutettavaan käyttösuunnitelmaan) ja sanoi, että se tekee hommasta heti helppoa hänelle. Varatuista aseista mulla oli kuittikopio/tiedot hakemuksen liitteenä niin pystyttiin niistäkin jo keskustelemaan, itse hakemuksen olin kuitenkin jättänyt vain kaliiperitasolle varmuuden vuoksi (myyjä vetäytyy/tekee oharit tms).

Tänään sitten kaappia ostamaan ja aseet noutoon kunhan saan asianmukaisen säilytyksen perustettua.
 
Varatuista aseista mulla oli kuittikopio/tiedot hakemuksen liitteenä niin pystyttiin niistäkin jo keskustelemaan, itse hakemuksen olin kuitenkin jättänyt vain kaliiperitasolle varmuuden vuoksi (myyjä vetäytyy/tekee oharit tms).

Minulla on se käsitys että ostolupaa hakiessa voi sen ottaa/hakea useammalle kaliberille.
( esim. kivääri T3 kaliberi 7.62*53R, 308Win, 223 Rem, 7.62*39)
 
Minulla on se käsitys että ostolupaa hakiessa voi sen ottaa/hakea useammalle kaliberille.
( esim. kivääri T3 kaliberi 7.62*53R, 308Win, 223 Rem, 7.62*39)

Joo kyllä voi jättää vähän auki, kunhan pyydetty kaliiperi vastaa suunniteltua käyttöä. Esim. Jos perusteluissa on hirven metsästys niin .223 rem tai 7.62x39 ei oikein istu asiaan. Samoin joku magnum-kaliiperi ja latvalinnustus ei kohtaa.

Vaikka aseet oli tiedossa, itse olin tehnyt henkisen päätöksen yleiskivääristä ”.308 win, toimintatapa 2”, joten siinä luki vain se. Haulikon hakemuksessa luki ”12 cal, toimintatapa 1” sen enempää yksilöimättä.
 
Eilen tipahti hankintaluvat postiluukusta :)

Prosessi yllätti nopeudellaan, ehkä ajankohta oli otollinen kun jahtikausi on lopuillaan ja joulu tulossa. Homma meni kutakuinkin näin: Ajanvaraus lupien jättöön netin kautta noin viikon päähän, hakemuksien jätön yhteydessä ajanvaraus haastatteluun +8pv, haastattelussa indikaatio, ettei esteitä ole ja luvat tullaan myöntämään heti kun ehtii kirjata, luvat kirjallisena kädessä +6 pv haastattelusta.

Haastattelu oli todella hyvä henkinen ja leppoisa. Käytiin läpi perusjuttuja, motiiveja ja taustaa uudelle harrastukselle sekä tietty aseen käsittelyturvallisuutta ja säilytystä. Siinä kirjoitellessa haastattelija jo kertoi omista mettäreissuistaan ja muuta. Kiitteli hyvistä ja loppuun asti mietityistä sekä tarkoituksenmukaisista hakemuksista (järkevät aseet realistisesti toteutettavaan käyttösuunnitelmaan) ja sanoi, että se tekee hommasta heti helppoa hänelle. Varatuista aseista mulla oli kuittikopio/tiedot hakemuksen liitteenä niin pystyttiin niistäkin jo keskustelemaan, itse hakemuksen olin kuitenkin jättänyt vain kaliiperitasolle varmuuden vuoksi (myyjä vetäytyy/tekee oharit tms).

Tänään sitten kaappia ostamaan ja aseet noutoon kunhan saan asianmukaisen säilytyksen perustettua.
Sama kokemus täsmälleen, viime viikolla oli haastattelu, ja läpi meni että heilahti.
Kulku seuraava:
1 min: esittely, liikkuminen käytävässä.
2 min: lupalappu jo lähes valmiiksi täytetty ennakolta, pari tarkentavaa tyyliin että "et vissiin ole..."ei oo vissiin ongelmaa..."
27 min: jutustelua metsästyksestä, aseista, koirista ja intistä.
Kun ei ole rekistereissä merkintää edes ylinopeuksista, niin mikäpäs siinä. Tuntuu olevan tolkku kontrollissa, itse asiassa toimiston naisvirkailija hakemusta jätettäessä oli suurin Kerberos ;).

Täydellistä, mitä mies voi muuta toivoa joululahjaksi? Aseita, Tex Willereitä ja kahta lajia sillejä, siinä se.
No, ehkä Cristina Hendricks vielä menisi siinä sivussa lisänä.
 
Sama kokemus täsmälleen, viime viikolla oli haastattelu, ja läpi meni että heilahti.
Kulku seuraava:
1 min: esittely, liikkuminen käytävässä.
2 min: lupalappu jo lähes valmiiksi täytetty ennakolta, pari tarkentavaa tyyliin että "et vissiin ole..."ei oo vissiin ongelmaa..."
27 min: jutustelua metsästyksestä, aseista, koirista ja intistä.
Kun ei ole rekistereissä merkintää edes ylinopeuksista, niin mikäpäs siinä. Tuntuu olevan tolkku kontrollissa, itse asiassa toimiston naisvirkailija hakemusta jätettäessä oli suurin Kerberos ;).

Täydellistä, mitä mies voi muuta toivoa joululahjaksi? Aseita, Tex Willereitä ja kahta lajia sillejä, siinä se.
No, ehkä Cristina Hendricks vielä menisi siinä sivussa lisänä.

Kaveri kertoi tuossa omasta kokemuksestaan aikoinaan, se meni suunnilleen näin:

Esittely, hieman viileän oloinen haastattelija: Vai että aselupia? Haluatko, että mennään tämä helpomman vai vaikeamman kaavan kautta?

Hämmentynyt kaveri: No helpomman mielellään jos kerran saa valita.

Haastattelija: No hyvä, koska vaikea kaava olisi ollut käydä tämä ruotsiksi :)

Kaikkien kuulemani mukaan asiaheppuja on ollut ”vastassa”. Ei lupahaun takia kannata kenenkään yöunia menettää.
 
Kaveri kertoi tuossa omasta kokemuksestaan aikoinaan, se meni suunnilleen näin:

Esittely, hieman viileän oloinen haastattelija: Vai että aselupia? Haluatko, että mennään tämä helpomman vai vaikeamman kaavan kautta?

Hämmentynyt kaveri: No helpomman mielellään jos kerran saa valita.

Haastattelija: No hyvä, koska vaikea kaava olisi ollut käydä tämä ruotsiksi :)

Kaikkien kuulemani mukaan asiaheppuja on ollut ”vastassa”. Ei lupahaun takia kannata kenenkään yöunia menettää.
Juu ei vissiin, metsästysperuste ja silleen.
Mutta läheppä ysimilliselle lupaa yrittämään :).... sanovat täällä päin kokeneemmat.
 
Juu ei vissiin, metsästysperuste ja silleen.
Mutta läheppä ysimilliselle lupaa yrittämään :).... sanovat täällä päin kokeneemmat.
Sekin lähtee, kun käyt reservin ammunnoissa jonkun x määrän , olikohan jotain 20×.
Parina kesänä yhtenä iltana viikossa, ei se ole mikään yletön ponnistus.
 
Sekin lähtee, kun käyt reservin ammunnoissa jonkun x määrän , olikohan jotain 20×.
Parina kesänä yhtenä iltana viikossa, ei se ole mikään yletön ponnistus.
No ei, mutta tarkkana pitää olla, vaativat ampumapöytäkirjaa, tuloslistoja yms. Jotkut ovat ratkaisseet asian ottamalla aina taulusta kuvan joka kisan jälkeen. Että ei riitä, että joku seuran ampumavastaava tms. kirjoittaa todistuksen, että juu, tämä kaveri on ollut ammunnoissa sen 20 plus.
Noo, eipä se ihan ensimmäisenä ole minulla ohjelmassa :)
 
No ei, mutta tarkkana pitää olla, vaativat ampumapöytäkirjaa, tuloslistoja yms. Jotkut ovat ratkaisseet asian ottamalla aina taulusta kuvan joka kisan jälkeen. Että ei riitä, että joku seuran ampumavastaava tms. kirjoittaa todistuksen, että juu, tämä kaveri on ollut ammunnoissa sen 20 plus.
Noo, eipä se ihan ensimmäisenä ole minulla ohjelmassa :)
Noissa reservin ammunnoissa laaditaan ampumapöytäkirja joka ikisellä sarjalla. Sieltä kirjoitetaan todistus, että mister x on ollut 25 × reservin reserviläiskivääri, pistooli tai perinnease ammunnoissa, pöytäkirjat hakemuksen liitteeksi ja hakemaan ostolupaa.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa reservin ammunnoissa laaditaan ampumapöytäkirja joka ikisellä sarjalla. Sieltä kirjoitetaan todistus, että mister x on ollut 25 × reservin reserviläiskivääri, pistooli tai perinnease ammunnoissa, pöytäkirjat hakemuksen liitteeksi ja hakemaan ostolupaa.
Ok, no tässä näkee että paljon on oppimista minulla :)
 
Kiitos veli @Ikarus ,ansiostasi olen nyt tutkinut reserviläsiammuntojen mahdollisuudet maakunnassa, ja erinäisiä suunnitelmia jo viriää.

Mutta toiseen asiaan.
Tarvitaan halpaa 308-harjoituspaukkua. Mitä veljet käyttävät?
Minulla tulee olemaan mahdollisuus itselataamiseen, mutta siihen oheksi jotain edullista paukkua voisi hankkia.
 
Kiitos veli @Ikarus ,ansiostasi olen nyt tutkinut reserviläsiammuntojen mahdollisuudet maakunnassa, ja erinäisiä suunnitelmia jo viriää.

Mutta toiseen asiaan.
Tarvitaan halpaa 308-harjoituspaukkua. Mitä veljet käyttävät?
Minulla tulee olemaan mahdollisuus itselataamiseen, mutta siihen oheksi jotain edullista paukkua voisi hankkia.

Ei tämä nyt halvin ole, mutta mukava ampua ja ei ainakaan tarvi paukkua syyttää siitä, että ei osu.
https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/w...8g_Range&naytasivu=2409&id=&saitti=ahtihuvila

Edit: ja saat hyviä hylsyjä lataamiseen
 
Last edited by a moderator:
Ei tämä nyt halvin ole, mutta mukava ampua ja ei ainakaan tarvi paukkua syyttää siitä, että ei osu.
https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/w...8g_Range&naytasivu=2409&id=&saitti=ahtihuvila

Edit: ja saat hyviä hylsyjä lataamiseen
Joo samaa meinasin ehdottaa. Tietääkö esim. @Ottoville tai @MeriTJ & kumppanit edullista .308 patruunaa. Halpa ja hyvä vaan yleensä on eri paketissa.
Sotilaskivääriin (7,62*53R) sai takavuosina tosi halpaa kiinalaista kutia vaan olihan ne aika onnettomia, hylsyt tahtoi jumittaa kiinni.
https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/w...tch_9,7g&naytasivu=2354&id=&saitti=ahtihuvila
Norma JaktMatch suunnilleen saman hintaista kutia myös.
 
Joo samaa meinasin ehdottaa. Tietääkö esim. @Ottoville tai @MeriTJ & kumppanit edullista .308 patruunaa. Halpa ja hyvä vaan yleensä on eri paketissa.
Sotilaskivääriin (7,62*53R) sai takavuosina tosi halpaa kiinalaista kutia vaan olihan ne aika onnettomia, hylsyt tahtoi jumittaa kiinni.
Tais olla jotain kk:n vyöstä purettua? Itse ostin joskus korealaista? Natopaukkua 308 ja se oli purettu vyöstä. Se oli niin kovaksi ladattu, että ei uskaltanut ampua kun alkoi lukko jumimaan Tikka M65:ssa. Luoditkin muistaakseni lensi välillä osapuilleen poikittain, ainakin reiistä päätellen. :D
 
Joo samaa meinasin ehdottaa. Tietääkö esim. @Ottoville tai @MeriTJ & kumppanit edullista .308 patruunaa. Halpa ja hyvä vaan yleensä on eri paketissa.
Sotilaskivääriin (7,62*53R) sai takavuosina tosi halpaa kiinalaista kutia vaan olihan ne aika onnettomia, hylsyt tahtoi jumittaa kiinni.
https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Patruunat/Kivääri/Norma/Norma_308Win_Jaktmatch_9,7g&naytasivu=2354&id=&saitti=ahtihuvila
Norma JaktMatch suunnilleen saman hintaista kutia myös.
Melkein itse koittaisin Sako Rangea tai Norma Jaktmatchia ekaksi. Ne pelanneet ihan vakioissa pulttilukoissa kohtuullisesti ollen kuitenkin siellä halvimmassa kolmanneksessa. Edullinnen ja yleensä tasalaatuinen on kanssa GGG. Noista kolmesta lähtisin harjoituspaukkua itse hakemaan. Noista ns "halpa kura"-kategorian paukuista harvoin helmiä keskimäärin löytyy ja kaikissa noissa kohtalaisen hyvä tai hyvä hylsy ladata tulevaisuudessa tarkkaa räätälöityä oman pyssyn reseptin kuulaa kohtuu hinnalla.
 
Back
Top