Eränkäynti

Wikin mukaan paksu lumikerros susineen on villisialle kuolemaksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wild_boar
Paksu lumi haittaa ketterän villisian puolustautumista. Jutussa olin käsittävinäni, että täysikasvuisiin eikä etenkään täysikasvuisiin karjuihin ei sudetkaan rohkene kajota. Ymmärrän tämän hyvin. 200 kg massaa, nopeutta, voimaa ja partaveitsenterävät pitkät puikkarit..
 
Valittettavasti en noudattanut.:ROFLMAO: Maatalousoppilaitoksessa ei tuolloin oppitunnilla ollut mahdollista kännissä toikkaroida. Epäilen, että ei suositella tänä päivänäkään.

Tosin juttuja noista sodan käyneiden siansalvuprojekteista olen kuullut minäkin. Ilmeisesti puuha ei kuulunut suosikkitöiden joukkoon, partaterä desinfiointiin hyvin samoin salvajan sisukset.:) Salvaminen sinällään ei pienelle porsaalle tehtynä ole ihmeellinen juttu, mutta jos porsas ehtii karata isommaksi, vauhtia, ääntä ja muuta vastaan hankaamista/peppurointia on siinä määrin, että salvajakin tarvitsi aperatiiviä mieltänsä ja kättä rauhoittamaan.
Minulla oli pitkäaikainen hyvä opiskelutoveri Satakunnasta, jotain sinun ikiäsi, ja isänsä ei ollut veteraaneja, mutta noudatti perinteitä. Jostain syystä heillä oli ilmeisesti porsaat aina isompaa sorttia, joten tarvittiin kaksi miestä salvuuseen. Isää ja poikaa syletti ja säälitti porsaat, joten perinteen mukaan he karaisivat luontonsa juomalla kunnolla kirkasta. Partaterää säilytettiin ulkovarastossa tapahtumapaikalla, joten ruosteeseenhan se kerkisi. Ja ettei vain ollut edellisten vertakin jäänyt :).
Kuulemma aivan kauheaa hommaa, jota selvinpäin ei kestänyt :D
 
Villisikahan on pirullisen ovela eläin. Tarhaeläinkin kasaa koko kantoja ja kiviä kärsällään, joka on kuin pienoiskaivuri, sähköaitaa vasten ja yrittää sitä kautta saada itselleen pakoreittiä. Kuulemma tämä on tepsivä keino kärsäkkäällä, ja aidat pitää kiertää säännöllisin väliajoin

Itäisimmän Suomen tarhaustoiminta alkoi kasvaa selvästi 25 vuotta sitten.
 
.
 
Jahas, tuli sentään tehtyä normi viikonlopun aamukäynti myös maastossa. Pakkasta oli lähtiessä 32 imevää ja kuivaa astetta, tullessa äsken enää 26. Yllättävän virkeitä olivat pikkulinnut, melkoista sirkuttelua ja huisketta, toki ravinnonetsintä ja -saaminen ovat ehdoton edellytys tässä kohtaa.

Rusakot ja jänikset ovat nyt vähissä, kyllä niitä vielä on, mutta melko dramaattinen on vähennys esim. kahden vuoden takaiseen aikaan. Yhdet isot ilveksen jäljet tapasin, oli viime yönä kissa hippassut jäniksen jälkeä. Useamman päivän takainen susijotos, kävin katsomassa, olisivatko uudestaan vetäneet samaa reittiä, eipä olleet.

Koirani, tuo eläinkunnan Dillinger, ei selvästi pitänyt tämän päivän reissusta. Se katsoo minua vieläkin syyttävästi uunin takaa, oletan, että tuollainen lähes stalinimainen ilme kielii närkästyksestä.
 
[QUOTE="baikal, post: 695896, member: 35"Koirani, tuo eläinkunnan Dillinger, ei selvästi pitänyt tämän päivän reissusta. Se katsoo minua vieläkin syyttävästi uunin takaa, oletan, että tuollainen lähes stalinimainen ilme kielii närkästyksestä.[/QUOTE]
No menepä ite sinne ilman kenkiä...paljailla tassuilla. :sneaky:
 
Noista vaatteista. Tuli hommattua ne 240 grammaa neliö villakalsarit. On ne aika hyvät, mutteivät sentään maagiset, yllättävän pieni ero paksujen puuvillakalsareiden suhteen, toki kuivana, kosteana tietysti ovat paremmat.

No. Vähän tympäisee tuo toppatakki, jonka rinnassa on se sudenkäpälä. Kyllä se vaan muuttuu kunnon pakkasessa sellaiseksi enson paperipussiksi: rapisee ja kurnuttaa, menee se pintamateriaali sellaiseksi koppuraksi.

Parkanon talvikas on vaan mielestäni lumen aikaan paras talvijalkine. Jos ostatte, niin ostakaa numero pari isompi kuin mitä arvelette, eli kun kavionne on normisti tanssikenkäkoko 44 suomimitoitus, niin 46 kannattaa ostaa talvikas. Se pelaa selvästi parhaiten -vähän väljänä-, kun kaksi tavallista villasukkaa saa alle sillä tavoin väljästi, niin eipä pakkanen pane kinttuja.
 
Katso liite: 27032
Mehtän reunasta oli kiva katsella kohti sivistystä, parikymmentä astetta pakkasta, hyvä oli hiihdellä.

Onhan tuossa tie pakenemista varten. Mutta missä autot, baari ja hotelli sen 50m lenkin jälkeen mikä on minun maksimihiihtomatkani??? Ovathan ne kuvan reunan ulkopuolella? Ovathan:cry:??



Tässä viidakko minun makuuni. Ahh. Betonia, terästä ja lasia... Sivistys...:love:

Mutta jatkakaa. Kauniita kuvia ja maisemia täälläkin on ollut:).
 
Tuli vähän saappaita narskuteltua. Ei ole kuin - 18 mutta ilmankosteus, jota meri tuottaa, tekee siitä jotain sellaista, että Taivaan Isäkin laittaa jo välihousut jalkaan.

Kaipaan maaseudun kuivaa kireää pakkasta. Jos elän eläkeikään, hankin koiran ja muutan metsään asumaan.
 
Tuli vähän saappaita narskuteltua. Ei ole kuin - 18 mutta ilmankosteus, jota meri tuottaa, tekee siitä jotain sellaista, että Taivaan Isäkin laittaa jo välihousut jalkaan.

Kaipaan maaseudun kuivaa kireää pakkasta. Jos elän eläkeikään, hankin koiran ja muutan metsään asumaan.

Joo, on se tämä mantereisempi pakkanen mukavampi siedettävä. Paitsi ei sitä kuivaakaan pakkasta pääse pakoon, kylmä on kylmä. Tänään oli läpi päivän reilut 20 astetta, ei se ole paha, mutta pari kolme metriä sekunnissa pohjoisesta tekeekin jo siihen mausteen.

Miten mulle on jäänyt Suomen isommista kaupunteista sellainen muisto, että Helsinki ja Oulu ovat sellaisia tuulirännejä.
 
Joo, on se tämä mantereisempi pakkanen mukavampi siedettävä. Paitsi ei sitä kuivaakaan pakkasta pääse pakoon, kylmä on kylmä. Tänään oli läpi päivän reilut 20 astetta, ei se ole paha, mutta pari kolme metriä sekunnissa pohjoisesta tekeekin jo siihen mausteen.

Miten mulle on jäänyt Suomen isommista kaupunteista sellainen muisto, että Helsinki ja Oulu ovat sellaisia tuulirännejä.

Kyllä se niin on. Ainoa syy, että vanhan Helsinginjoen (nykyinen vanantakainen) suulle on joku ylipäänsä asettunut, on sataman paikka. 1500 vuotta ajanlaskun alusta kukaan järki-ihminen ei asettunut, mutta sitten Kustaa Vaasa mahtikäskyllään määräsi jotain onnettomia porvareita Raumalta, Ulvilasta ja Porvoosta muuttamaan, että saisi Tallinnalle kilpailijan.

Talvisää on Suomen kurjin. Yleensä ei tiedä, sataako lunta vai vettä vai paskaa mutta tuulta riittää. Nyt on oikeastaan ihan hyvä, kun on ja puhdas lumi ja kunnolla miinusta. Näyttää edes talvelta.
 
Tänään kun poljin töihin niin tiesää-aseman mukaan oli -27. Ei ihme että pyörä oli erittäin kankea polkea.
Eräilyynkin liittyvää, viimeisin osto; tämä lienee erinomainen kaveri sarkatakin päälle tuulenpitäväksi kerrokseksi eli ruotsalainen hiihtoanorakki. Tässä on se rumpparemmikin jolla saa helman etu- ja takapuoli kiinnitettyä toisiinsa haaroista ettei helma lepata tuulessa.

 
viimeisin osto; tämä lienee erinomainen kaveri sarkatakin päälle tuulenpitäväksi kerrokseksi eli ruotsalainen hiihtoanorakki. Tässä on se rumpparemmikin jolla saa helman etu- ja takapuoli kiinnitettyä toisiinsa haaroista ettei helma lepata tuulessa.

Mistä ostit, hinta, onko se cottonsekoite vai ns. sotilassatiini? Rumpparemmi toimii myös, jos kahlaat syvässä lumessa, ei nouse lumi kainaloihin asti.
 
Onhan tuossa tie pakenemista varten. Mutta missä autot, baari ja hotelli sen 50m lenkin jälkeen mikä on minun maksimihiihtomatkani??? Ovathan ne kuvan reunan ulkopuolella? Ovathan:cry:??



Tässä viidakko minun makuuni. Ahh. Betonia, terästä ja lasia... Sivistys...:love:

Mutta jatkakaa. Kauniita kuvia ja maisemia täälläkin on ollut:).

Autoja kulkee sellaisilla puolen tunnein väleillä, busseja ei ollenkaan. Lähin juottola on 20km päässä ja hotellille on 50km :D Eli ei nyt sentään ihan korvessa olla ;)
Nämä on niitä ikuisia väännön aiheita, minua ei saisi kilon palasinakaan kaupunkiin asumaan, ymmärrän toki miksi moni siellä viihtyy :)
 
Back
Top