Eränkäynti

Eilen kanadanhanhet suorittivat ilmarynnäkön ison järven pohjoisosiin, sanoisin kaksi joukkuetta siinä on. Hirmu mekastajia. Mietinkin, että tundra-taiga-veljet ovat paljon vaatimattomampia. Eli onko tämä kanukkien elämöinti sellaista kulttuurista toimintaa uudesta maailmasta? Siinä jäävät hiljaiset ja pienemmät vähän jalkoihin....telkänpönttöjen liepeillä vielä hiljaista.

Erästä naista oli jo kyy tommannut sääreen. Lyhyet kumpparit jalassa ja oli kuloheinikossa kävellyt, mättäältä suora isku pohkeeseen, juuri polvitaipeen alapuolelle.

Hirvikanta vaikuttaa lähes säälittävältä sillä alueella, missä eilen vyyhtäsin. Ei jälkeäkään, ei edes viime syksyisiä sulapaikoilla. Kun jos myönnetyt luvat ammutaan tänä vuonna, niin ensi vuonna ei tule luvan lupaa, olen siitä aikasen varma. Melkoista hommaa on nykyään tuo hirvikannan -kestävä verottaminen-.
 
Eilen kanadanhanhet suorittivat ilmarynnäkön ison järven pohjoisosiin, sanoisin kaksi joukkuetta siinä on. Hirmu mekastajia. Mietinkin, että tundra-taiga-veljet ovat paljon vaatimattomampia. Eli onko tämä kanukkien elämöinti sellaista kulttuurista toimintaa uudesta maailmasta? Siinä jäävät hiljaiset ja pienemmät vähän jalkoihin....telkänpönttöjen liepeillä vielä hiljaista.

Erästä naista oli jo kyy tommannut sääreen. Lyhyet kumpparit jalassa ja oli kuloheinikossa kävellyt, mättäältä suora isku pohkeeseen, juuri polvitaipeen alapuolelle.

Hirvikanta vaikuttaa lähes säälittävältä sillä alueella, missä eilen vyyhtäsin. Ei jälkeäkään, ei edes viime syksyisiä sulapaikoilla. Kun jos myönnetyt luvat ammutaan tänä vuonna, niin ensi vuonna ei tule luvan lupaa, olen siitä aikasen varma. Melkoista hommaa on nykyään tuo hirvikannan -kestävä verottaminen-.
Kestävän tai pikemminkin kestämättömän verotuksen hoitaa teidänkin kulmilla ''yllättäen ja pyytämättä'' suurpedot.
Olitko ison lätäkön länsi vai itäpuolella?

Kuten tiedät, idempänä ei ole muutamaan vuoteen hirvijahtiin päästy enää lainkaan.

Ongelma (aivan älytön suurpetokanta)vyöryy vuosi vuodelta lännenmäksi ja pohjalaisetkin ovat jo saaneet asiasta pientä esimakua, joka tulee vuosien vieriessä muuttumaan karvaaksi.

Minä olen vallitsevaa suurpetotilannetta kritisoinut ja sen voin sanoa, että en ole ainut.

Niin tympäsee, että kohta katkee verisuoni päästä.
 
Jäniskevennyksenä metsien miesten ketjuun hieman betonihelvetin ja citylaiffin kosketuspintaa luontoon:

Luonto tulee luoksesi, muistelen jostain mainossloganista lukeneeni tai kuulleeni. Ja katso, sana tuli lihaksi.
Tänään aamulla noin klo 6:45 istuin ruokapöydän ääressä syömässä aamupuuroa. Tihrustin samalla padista uutisvirtaa ja mpnetin viimeisimpiä postauksia. Huomasin sivusilmällä liikettä autotallin ja varaston välisessä katoksessa ja kirosin mielessäni ajatusta siitä, että uusi orava on ilmestynyt pihapiiriin. Pkrl! Kaksi kurrea olen saanut jo loukkuun ja siirrettyä etäämmäksi oman pihapiirin houkutuksista.

Käänsin okulaarit liikkeen suuntaan ja huomasin tehneeni virharvion: vieras ei ollutkaan katonaluksia koluava häirikköorava, vaan valkoisessa talviturkissa pomppelehtiva kärppä, joka pysähtyi autotallin nurkan kohdalle muutaman metrin päähän ruokailutilan ikkunoista katsomaan hölmistynyttä äijänkäppyrää eli minua. Ja minä katsoin takaisin. Hipellyspuhelin oli tietysti hevon kuusessa ja padin suojakotelon pyörittelyssä kuvauskuntoon katsekontakti kärppään katkesi, joten vipeltäjä oli mennyt jo menojaan sillä välin kun minä köpelsin älytekniikan kanssa. Jos kärppä alkaa kortteeraamaan ”huudeilla”, se on exitus mykrille.

Ai niin, tapauksen kärpällä ei ollut luistimia jalassa. ;)
 
29466

Kyllä oli keli kuin morsian. Lähdin töitten jälkeen heti emännän ja koiran kanssa tuonne vähän syrjemmälle järvelle. Vesilintuja näkyi hyvin, sammakkoja aivan ristuksesti. Tuli nähtyä sekin, kun hauki kävi nappaamassa tollasen puolen nyrkin kokoisen sammakon rantavedestä, oli aikamoinen molskaus.
Kokkailtiin laavulla makkarapotut, paistettiin lettuja ja keiteltiin kaffit. Meni iltapäivä mukavasti, posket sain varmaan poltettua ;)
Ainoa minkä jo etukäteen tiesin v-tuttavan oli se, että tuo laavu oli kelkkailijoiden jäljiltä kuin sontaläjä, olin varautunut asiaan jo etukäteen ja raahasin ison jätesäkin törkyä pois. On se prkl ku kelkalla raahataan törkyä tuonne, eikä saada edes vietyä roskia pois:mad: Taas tuli mieleen se oma näkemys kelkkailijoiden järjenkäytöstä, sitä ei yksiselitteisesti ole. Vaikka en itseäni viherhipiksi laske, niin ei saatana sitä muovisilppua, pressunpaloja, särjettyjä viinapulloja tarvi jättää tuonne eläinten kiusaksi.
 
Taas tuli mieleen se oma näkemys kelkkailijoiden järjenkäytöstä, sitä ei yksiselitteisesti ole. Vaikka en itseäni viherhipiksi laske, niin ei saatana sitä muovisilppua, pressunpaloja, särjettyjä viinapulloja tarvi jättää tuonne eläinten kiusaksi.

Ikävä kyllä surkeimmat tauko- ja virkistyspaikat ovat olleet perinteisesti ne, jotka toimivat kelkkareittien varrella, joihin pääsee autoilla tai ovat Lapissa paikallisten käytössä.
 
^Kalastuksesta mitään ymmärrä, mutta tuo uistin näyttää komealle ja näyttää toimivankin. Mielestäni Räsänen voisi painaa nimensä tuotteeseensa paraatipuolelle, ellei sitä toisella puolella jo olekkin.
 
^Kalastuksesta mitään ymmärrä, mutta tuo uistin näyttää komealle ja näyttää toimivankin. Mielestäni Räsänen voisi painaa nimensä tuotteeseensa paraatipuolelle, ellei sitä toisella puolella jo olekkin.
Noh suomalainen Kuusamon uistin on toki pistänyt hiukan hienommaksi - rohvessoori, ja on muuten pyytävä!

Image result for professori uistin kuva

Eli Kuusamon Uistimen Professor.
 
Kalamies tutuiltani olen myös kuullut nimen Professori, toki hienolta näyttää tämäkin. Ehkä joskus minäkin opin ymmärtämään kalastuksen jalouden.
 
Ehkä noihin perhoihin haksahtaisin helpoimmin, vaatiihan ne hieman omaa sorminäppäryyttä ja vaivaa. Toki kalat taitaa saada parhaiten torilta tai kaupasta, ainakin minun tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kalamies tutuiltani olen myös kuullut nimen Professori, toki hienolta näyttää tämäkin. Ehkä joskus minäkin opin ymmärtämään kalastuksen jalouden.
Tässä muuten "tutuilta kuultua".... samaa settiä :uzi:

metsän lihaa!!!

Nyt kannattaa kerätä ”metsän lihaa”

 
Back
Top