Eränkäynti

Tulevana keskiviikkona Luonto-Suomen nokikokit :

Lähetys alkaa 29.5.2019 klo 18.02, Yle Radio Suomi Oulu
Ohjelma on kuunneltavissa lähetyksen jälkeen 29.5.2019 klo 20.10

Ikävä ohjelma...vatsa kurnii ;)
 
Tämän päivän harhailujen saldoa, tuolla olis ollut suojeltua suota ja metsää tuon järven takana liki 10km. Pitää tässä kesän aikana tehdä pitempi reissu tuonne, oli sen verran koskematonta ja komiaa. Metsoja näkyi 4 tällä reissulla, peuran jälkiä tosi paljon ja yhdet jäljet joita epäilin vankasti karhun jäljiksi, ainakin koira meni niistä jäljistä suht luimulleen.

30373

30374

Ja tuoltakin löytys paljon karpaloa syksyn tullen. Oli selkeästi kanalinnuille mieluisaa aluetta, oli paljon paskoja mättäillä.

30375
 
Kauan ne pitkospuutkin säilyy, nuokin on tehty joskus 50-luvulla kun metsäautoteistä ei ollut vielä tietoakaan. Eipä näitä kään pitkin enää kulje muuta kuin hirvet ja peurat, joskus joku hullu koiransa kanssa:cool:


30473

Kun katselee vanhoja maastokarttoja tuolta meidänkin suunnalta, niin tulee suht haikea olo. Kuinka pitkästi sitä koskematonta sydänmaata on ollutkaan, kuinka pirun hienoa olisi se, että olisi edes osa ymmärretty jättää koskemattomaksi. Aika nostalginen olo tuossa on lompsia kun tietää tuonkin alueen historian, kuinka kauan tuostakin on kuljettu kalastamaan ja metsästään isoille sydänmaille, nyt on jäljellä vain rääppeet.
Koirakin katselee pää kallellaan :D Varmaan miettii että mitä se isäntä taas jupisee ;)
 
Kun ei muuten tullut kuuma, niin lähdin iltalenkille suolle :D 27 astetta oli ja tuulesta ei tietoakaan. Mutta maisemat oli mahtavat, tuoksu mahtava kun suopursu kukkii ja aikaisemmin oli hieman satanut :)
30490

Olen ihmetellyt kun ei ole näkynyt peuroja lainkaan tälle keväälle tuossa vakipaikoilla, kauempana kyllä on näkynyt paskoja ja tampattuja polkuja, mutta tuolla nevalla ei lainkaan. Löytyhän siihenkin syy, bongasin suht tuoreet karhun jäljet, menossa mun vaki kaffipaikan suuntaan saareen. Vaikka mukava olis karhu nähdä, niin totesin, että annetaan otson kulkea rauhassa ja väistetään. Kiroilin kyllä niin paljon ääneen märkää nevaa, että eiköhän tuo osannut varoa muutenkin. Oma jalka on kokoa 44, eli on ihan aikanen mesikämmen.
30492

Paljon oli katseltavaa tarjolla, ostin talvella tollaset Steinerit, just sopivat raahattavaksi mukana, menee sopivasti takin taskuun.
30493
 

Liitteet

  • 69BF08B1-B6B0-482F-854B-0706B91821C2.jpeg
    69BF08B1-B6B0-482F-854B-0706B91821C2.jpeg
    864.3 KB · Luettu: 6
Hyttysiä aika tavalla kuivassakin paikassa. Ajattelin, että mitenkähän suomaastossa. Sieltä oli tultava juosten pois ja mulla oli kuitenkin vain kasvot ja vähän niskaa paljaana.

Tuossa arvon nimimerkki Woodsmanin kuvan maastossa on ollut varmaan yhtä helvettiä lentosontiaisten kanssa!

Sitä olen miettinyt, että koskakohan meille tulee 'muutoksen' muassa taudinkantajapistiäisiä? Tai jotain lentäviä puutiaisia.
 
Hyttyset,Sääsket miten vaan. Brittien sotilaatkin on huomannut ne tai he ....;

Perskule, mistäs löytyis joku sisar hento valkoinen lääkitsemään mun itikan puremia? ;)
 
Hyttysiä aika tavalla kuivassakin paikassa. Ajattelin, että mitenkähän suomaastossa. Sieltä oli tultava juosten pois ja mulla oli kuitenkin vain kasvot ja vähän niskaa paljaana.

Tuossa arvon nimimerkki Woodsmanin kuvan maastossa on ollut varmaan yhtä helvettiä lentosontiaisten kanssa!

Sitä olen miettinyt, että koskakohan meille tulee 'muutoksen' muassa taudinkantajapistiäisiä? Tai jotain lentäviä puutiaisia.
Olihan noita ihan hyvin, vielä kun lisätään se, että en tapaa itikkamyrkkyjä käyttää, niin kuhinaa oli suht paljon. Mutta olen huomannut, että kun näin alkukesästä kuppaavat, niin loppukesästä ei enää tunnu missään :D Sääskien kanssa olen aina pärjännyt, paarmat ja mäkäräiset saa pään repeämään, tosin jälkimmäisiä ei onneksi meilläpäin niin ole.
 
Olihan noita ihan hyvin, vielä kun lisätään se, että en tapaa itikkamyrkkyjä käyttää, niin kuhinaa oli suht paljon. Mutta olen huomannut, että kun näin alkukesästä kuppaavat, niin loppukesästä ei enää tunnu missään :D Sääskien kanssa olen aina pärjännyt, paarmat ja mäkäräiset saa pään repeämään, tosin jälkimmäisiä ei onneksi meilläpäin niin ole.
Erehdyin raivurin kanssa metsään tässä joku päivä. Mäkäräisiä suunnaton pilvi, verenhimoisia pikku perkeleitä. Pakkautuvat suuhun, silmiin jne. Seuraavana aamuna pää oli puremista turvoksissa, ei viittinyt ihmisten ilmoilla liikehtiä, olisivat luulleet, että nyt se on turpaansa saanut.

Kai se jotain sääskihuppua kokeiltava, paarmat ja hyttyset on noiden rinnalla lällärikamaa.

Edit: putkihuivia olen joskus käyttänyt, suojaa kaulan ja kasvojakin sivulta. Ei siitä ehkä mäkäräinen pure läpi.

Viime kesä oli ilmiömäinen paarmojen suhteen. Kerran tulin kuumissani autolle, paarmaparvi, joka pimensi auringon perässä.. saha konttiin ja kilometri piti ajaa lujaa, ennen kuin uskalsin harkita hikisten kamppeiden vaihtoa kuiviin. Satapäinen parvi olisi teurastanut minut elävältä:)
 
Viimeksi muokattu:
@Ikarus Tämmöinen mielikuva tuli sun paarmoista.

maxresdefault.jpg
 
Noissa hyttyshupuissa on vaan se huono puoli, että ne heikentävät näkyvyyttä paljon, varsinkin kun vähän päivä harmaantuu. Riippuu tietysti näkökyvystä. Ja vaativat oikeastaan lierihatun, jotta se verkko ei ole ihoa vasten ja täten hyödytön.
 
Ja vaativat oikeastaan lierihatun, jotta se verkko ei ole ihoa vasten ja täten hyödytön.
Minä käytänkin semmoisen kesäisin, tarkemmin sanottuna ns boonie. (seiggailu haddu, sanoisi joku). :D
Minulla on tuo brittiläinen huppu. Semmoinen kokemus on että vastavaloon se kyllä häiritsee näkemistä jonkun verran
 
Viimeksi muokattu:
Minä käytänkin semmoisen kesäisin, tarkemmin sanottuna ns boonie. (seiggailu haddu, sanoisi joku). :D
Minulla on tuo brittiläinen huppu. Semmoinen kokemus on että vastavaloon se kyllä häiritsee näkemistä jonkun verran
Seikkailuhattu on kesällä ihan ehdoton, sellasella mennään kesällä yleensä.
 
Erehdyin raivurin kanssa metsään tässä joku päivä. Mäkäräisiä suunnaton pilvi, verenhimoisia pikku perkeleitä. Pakkautuvat suuhun, silmiin jne. Seuraavana aamuna pää oli puremista turvoksissa, ei viittinyt ihmisten ilmoilla liikehtiä, olisivat luulleet, että nyt se on turpaansa saanut.

Kai se jotain sääskihuppua kokeiltava, paarmat ja hyttyset on noiden rinnalla lällärikamaa.

Edit: putkihuivia olen joskus käyttänyt, suojaa kaulan ja kasvojakin sivulta. Ei siitä ehkä mäkäräinen pure läpi.

Viime kesä oli ilmiömäinen paarmojen suhteen. Kerran tulin kuumissani autolle, paarmaparvi, joka pimensi auringon perässä.. saha konttiin ja kilometri piti ajaa lujaa, ennen kuin uskalsin harkita hikisten kamppeiden vaihtoa kuiviin. Satapäinen parvi olisi teurastanut minut elävältä:)
Meillä on pikku pihatyöt käynnissä, 40vuotta olleet istutukset sai kaivinkonetta ja nyt on aakeeta. Pari päivää tumpuloinut juurakon kanssa ja tehnyt havainnon, että tänä kesä on apulaisia enemmän kuin laki sallisi.
Tänä aamunakin olisi saanut kilon pihvin kuin olisi hetken suuta louskuttanut..perkeleestä nuo luomakunnan lahjat..

Onko kukaan perehtynyt Thermacellin mattoihin tai lähinna vastaaviin, tolkullisesti hinnoiteltuihin?
Alkuperäiset toimii ainakin ihan hyvin. Mielenkiintoisen mallin huomasin Amazonilla, Backbacker, joka toimii retkikaasupatruunalla..
275dda6f-324f-429a-9c84-cc5212df732b
 
30604

Kävin koiran kanssa iltaseikkailulla ja näkyhän niitä peuroja. Videotakin olisi, mutta eipä näköjään huoli latautua tästä Applesta palvelimelle valitettavasti. Tässä nyt muutama kuva parista naaraasta.

30606

Koira katteli tomerana, mutta ei päästänyt ääntäkään.

30608

Joutsentakin ihmeteltiin pitkä tovi 15m päästä. Tuolla takana olevan metsän reunassa jolkottelin 10 peuran lauma jota sai tuijottaa kiikareilla pitkän aikaa :) Kyllä tälle illalle sai niin paljon Suomen parasta luontoa, että ei voisi enempää toivoa. Ja jotkut vielä joutuu/haluaa maksaa tästä :unsure:

30610

30611

Parit käkkärätkin tuli kuviin :D

30612
 
Last edited by a moderator:
Back
Top