Eri maiden kehitteillä olevat hävittäjäkoneet !

Juke

Ylipäällikkö
BAN
#1
Korean KF-X näyttää erittäin tehokkaalta.

http://defensetech.org/2011/10/21/s-koreas-new-stealth-fighter-design/
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
#2
Kokoluokka varmaan lähellä tätä Ruotsin kehitelmää;

 
Last edited by a moderator:

Juke

Ylipäällikkö
BAN
#3
Iranin F-313 stealth fighter...uutisankka ?

http://www.indiandefence.com/forums/us-european-defence-affairs/17971-iran-unveils-new-stealth-jet-fighter-aircraft.html
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
#5
Intialla on 20 tonnin laite harkinnassa.

http://ibnlive.in.com/news/india-to-build-its-own-stealth-fighter-jet/173785-3.html
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
#6
IAI Lavin ex-chief haluaa muuta kuin F-35sen; http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2010/07/ex-lavi-chief-calls-for-new-fi.html
 
#7
No eikös se ole nyt aika selvää että muut kehittävät mieluummin isolla rahalla oman F22 tasoisen ilmataisteluhävittäjän, sen sijaan että ostaisivat hitaan ja erittäin kalliin F35-merkkisen hävittäjäpommittajan.
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
#8
Kaukovittuilija kirjoitti:
No eikös se ole nyt aika selvää että muut kehittävät mieluummin isolla rahalla oman F22 tasoisen ilmataisteluhävittäjän, sen sijaan että ostaisivat hitaan ja erittäin kalliin F35-merkkisen hävittäjäpommittajan.
No en osaa tohon sanoa..tuskin noi isot ruuhet muuallakaan huokeeksi tulee...saattaa olla jopa hyvin puutteellisia kuten Iranin kone.
 
#10
Juke kirjoitti:
Tsekkaa toi kabiinin lasin läpinäkyvyys..karsee mock up.

Tuo mahtaa olla malli, ei edes prototyyppi vielä. Saati sitten valmis hävittäjä.
 
#11
Juke kirjoitti:
Tsekkaa toi kabiinin lasin läpinäkyvyys..karsee mock up.

Jep. Ei nuo Iranin omat aseprojektit ole sieltä maailman uskottavimmasta päästä. Taannehtivasti julkaistu Zulfiqar MBT:kin näyttäisi olevan vanha M60A3 Patton, johon on laitettu T72:sen torni ja päällystetty toisenlaisilla kuorilla, jotta se muituttaisi ulkoisesti modernilta, länsimaiselta taistelupanssarivaunulta.

Yhdennäköisyys korostuu silminnähtävästi alustan osalta M60A3 Pattonin kanssa ja pääase ja matala torni ovat selvästi mallia T72.




Juke kirjoitti:
Korean KF-X näyttää erittäin tehokkaalta.

http://defensetech.org/2011/10/21/s-koreas-new-stealth-fighter-design/
Totta tosiaan. Suomenkin kannattaisi odotella muiden valtioiden kehittämiä Stealth-ominaisuuksia hyödyntävien hävittäjäprojektien etenemistä ja hankkia siirtymäkautta varten joku toinen konetyyppi, tai esimerkiksi liisata käytettyjä Gripeneitä Ruotsista. KAI KF-X ainakin näyttää ulkoisesti erittäin lupaavalta. Paljon uskottavammalta kuin esimerkiksi Venäjän ja Kiinan vastaavat projektit ja edistyykin hurjaa vauhtia. Ainakin tavoitteet projektin osalta ovat selvästi korkealla.

 

LasUps

Kersantti
ELSO 2.0
#12
Kaukovittuilija kirjoitti:
Totta tosiaan. Suomenkin kannattaisi odotella muiden valtioiden kehittämiä Stealth-ominaisuuksia hyödyntävien hävittäjäprojektien etenemistä ja hankkia siirtymäkautta varten joku toinen konetyyppi, tai esimerkiksi liisata käytettyjä Gripeneitä Ruotsista. KAI KF-X ainakin näyttää ulkoisesti erittäin lupaavalta. Paljon uskottavammalta kuin esimerkiksi Venäjän ja Kiinan vastaavat projektit ja edistyykin hurjaa vauhtia. Ainakin tavoitteet projektin osalta ovat selvästi korkealla.

Jaa-a, mitähän mahtaa maksaa tuo sitten kun on valmis? Korealaiset tekevät jo nykyään varmaan parhaat sotakoneet mitä rahalla saa, mutta hintakin on sitten korkeampi kuin vaikka vastaavissa amerikanraudoissa, tai eurooppalaisissa. Tuohon voisi toisaalta heittää vaikka Patrian osaamista mukaankin, niin päästään osallistumaan kehitykseenkin. Saabiahan tuohon oli vissiin jo kyselty.
 
#13
LasUps kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Jaa-a, mitähän mahtaa maksaa tuo sitten kun on valmis? Korealaiset tekevät jo nykyään varmaan parhaat sotakoneet mitä rahalla saa, mutta hintakin on sitten korkeampi kuin vaikka vastaavissa amerikanraudoissa, tai eurooppalaisissa. Tuohon voisi toisaalta heittää vaikka Patrian osaamista mukaankin, niin päästään osallistumaan kehitykseenkin. Saabiahan tuohon oli vissiin jo kyselty.
Hinnoista ei kukaan tiedä vielä tässä vaiheessa, mutta KF-X suunnittelu on ainakin realistinen. F35 kohdalla hinta nousi, koska Pentagon muutti koneen suunnittelua kesken kehitystyön useaan otteeseen, jolloin myös kustannukset kasvoivat päätähuimaaviksi, koska osa vaatimuksista oli alunperinkin kohtuuttomia halpahävittäjälle ja lopputulos onkin hävittäjäpommittaja, eli hävittäjäkone, jossa korostuvat pommitusominaisuudet. F22 sen sijaan rakentui jo olemassaolevan teknologian varaan ja tavoitteet olivat selkeät, jolloin koneen kehittäminen eteni paljon suoraviivaisemmin.

Saab lienee jo projektissa mukana, koska sen Stealth-koneen tutkakin on jo mukana, jota kylläkin valmistaa Volvo. Taisin siitä aiemmassa topicissa mainita.
Lähde: http://www.eng.fea.ru/FEA_news_835.html
 

LasUps

Kersantti
ELSO 2.0
#14
Kaukovittuilija kirjoitti:
LasUps kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Jaa-a, mitähän mahtaa maksaa tuo sitten kun on valmis? Korealaiset tekevät jo nykyään varmaan parhaat sotakoneet mitä rahalla saa, mutta hintakin on sitten korkeampi kuin vaikka vastaavissa amerikanraudoissa, tai eurooppalaisissa. Tuohon voisi toisaalta heittää vaikka Patrian osaamista mukaankin, niin päästään osallistumaan kehitykseenkin. Saabiahan tuohon oli vissiin jo kyselty.
Hinnoista ei kukaan tiedä vielä tässä vaiheessa, mutta KF-X suunnittelu on ainakin realistinen. F35 kohdalla hinta nousi, koska Pentagon muutti koneen suunnittelua kesken kehitystyön useaan otteeseen, jolloin myös kustannukset kasvoivat päätähuimaaviksi, koska osa vaatimuksista oli alunperinkin kohtuuttomia halpahävittäjälle ja lopputulos onkin hävittäjäpommittaja, eli hävittäjäkone, jossa korostuvat pommitusominaisuudet. F22 sen sijaan rakentui jo olemassaolevan teknologian varaan, jolloin koneen kehittäminen eteni paljon suoraviivaisemmin.

Saab lienee jo projektissa mukana, koska sen Stealth-koneen tutkakin on jo mukana, jota kylläkin valmistaa Volvo. Taisin siitä aiemmass topicissa mainita.
Lähde: http://www.eng.fea.ru/FEA_news_835.html
Mainiota! Suomessa on osaamista ainakin datalinkkien rakentamisesta ja järjestelmäintegraatiosta, joten osallistumista projektiin voisi vakavasti harkita. Tosiaan tuon kokoluokka ja käyttötarkoituskin sopisivat aika passelisti meikäläisiin tarpeisiin. Onkos tuo projekti muuten vieläkin tauolla?

Edit. näyttää olevan puolitoista vuotta. Ilmeisesti ei ole vallanvaihdoksen takia saatu ejttua projektia läpi Etelä-Korean valtionjohdolle. Lisäksi F-X projektin ongelmat hidastavat tätä projektia. Katselin vähän artikkeleita koneesta, niin silmään osui seuraavaa:
"The KFX fighter jets will eventually be designated the F-33, and will be part of a “4.5-generation” of jets, as opposed to the fifth-generation Lockheed Martin F-35s"
Lähde: http://www.thejakartaglobe.com/lawandorder/s-korea-kfx-fighter-deal-on-hold-again-as-park-takes-presidency/575655
Lähteen luotettavuudesta taas ei ole mitään käsitystä. Olisiko syynä sukupolven numeroon sisäisten ohjuslokeroiden puute ennen myöhempiä versioita?
 
#15
LasUps kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mainiota! Suomessa on osaamista ainakin datalinkkien rakentamisesta ja järjestelmäintegraatiosta, joten osallistumista projektiin voisi vakavasti harkita. Tosiaan tuon kokoluokka ja käyttötarkoituskin sopisivat aika passelisti meikäläisiin tarpeisiin. Onkos tuo projekti muuten vieläkin tauolla?
Juu. Olikos ne Etelä-Korean vaalit, jotka hankkeen pisti jäihin 18 kuukauden ajaksi. Indonesiahan lupautui alunperin maksamaan projektista 20% ja ovat siellä nyt vähän kahden vaiheilla jatkavatko vai eivät. Etelä-Korean hallinto leikkii jotain ihme Roope Ankkaa, niinkuin Suomessa Persut, jotka ovat toimillaan muka säästämässä kansan vähiä varoja ja KF-X projektin jäädytyksellä saadaan vissiin kansalta irtopisteitä. Mukaan on otettu Eurooppalaisia yhteistyökumppaneita, kuten edellä mainitut ruotsalaisyritykset ja lisääkin on tulossa. Myös amerikkalaiset yritykset ovat ilmeisesti lähdössä mukaan koneen kehittelyyn.

2013 vuoden kuluessa pitäisi tulla päätös koneen lopullisesti ulkomuodosta.

(Vai tulikohan se jo?)

Lähde: http://xzone-military.blogspot.fi/2012/09/the-first-public-korean-indonesian.html
 

LasUps

Kersantti
ELSO 2.0
#16
Kaukovittuilija kirjoitti:
LasUps kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mainiota! Suomessa on osaamista ainakin datalinkkien rakentamisesta ja järjestelmäintegraatiosta, joten osallistumista projektiin voisi vakavasti harkita. Tosiaan tuon kokoluokka ja käyttötarkoituskin sopisivat aika passelisti meikäläisiin tarpeisiin. Onkos tuo projekti muuten vieläkin tauolla?
Juu. Olikos ne Etelä-Korean vaalit, jotka hankkeen pisti jäihin 18 kuukauden ajaksi. Indonesiahan lupautui alunperin maksamaan projektista 20% ja ovat siellä nyt vähän kahden vaiheilla jatkavatko vai eivät. Etelä-Korean hallinto leikkii jotain ihme Roope Ankkaa, niinkuin Suomessa Persut, jotka ovat toimillaan muka säästämässä kansan vähiä varoja ja KF-X projektin jäädytyksellä saadaan vissiin kansalta irtopisteitä. Mukaan on otettu Eurooppalaisia yhteistyökumppaneita, kuten edellä mainitut ruotsalaisyritykset ja lisääkin on tulossa. Myös amerikkalaiset yritykset ovat ilmeisesti lähdössä mukaan koneen kehittelyyn.

2013 vuoden kuluessa pitäisi tulla päätös koneen lopullisesti ulkomuodosta.

(Vai tulikohan se jo?)

Lähde: http://xzone-military.blogspot.fi/2012/09/the-first-public-korean-indonesian.html
Tämä vastaakin aika paljon tuon F-X projektin kolmannen vaiheen ulosannista saatua aikataulua, missä tilauspäätös tehdään kesällä. Muistaakseni tuon projektin teknologian siirto vaikuttaa jonkun verran myös KF-X projektin suuntaan, oliko suunnitelmana nyt 13% yhteisiä komponentteja. Korealaisilla on kyllä kokemusta lentokoneiden kasaamisesta ei siinä mitään. Toivottavasti projekti pysyy kasassa.

edit. Joo ilmeisesti projektilla on ollut kaksi kehityslinjaa, joista toinen valitaan loppuvuodesta. Projektia ollaan ajamassa aika nopesti sisään. Toisaalta onko ero Hornetin ja tämän koneen esim. tranche 1 -versioiden välillä riittävä, että kannattaa hommata? Mielestäni olisi suotavaa nuo sisäiset ohjuspylväät ja lokerot saada häiveominaisuuksien parantamiseksi. Vaikuttaa muuten kovasti hornetin päivitetyltä versiolta, todella kovasti jo ominaisuuksienkin puolesta.

edit edit. Joo näin me tehdään! :D
 
#17
Kuten varmaan huomaat, niin olin par-aikaa muokkaamassa kommenttiani, joka oli täynnä virheitä. ;) (Tekisit suuren palveluksen, jos muokkaisit kommenttiasi hieman ja poistaisit tuon aiemman, kiusallisen väitteeni tuolta välistä, jotta keskustelu ei muiden käyttäjien toimesta pääse karkaamaan väärille urille.)
 

Juke

Ylipäällikkö
BAN
#18
Viimeista piirtoa myöden tuunattu F-22 esikuvan mukaan, mutta ilmeisesti Hornet kokoluokkaa ?


Sisään ei mahdu mitään ?
 
#19
Kuka väitti että..

Juke kirjoitti:
Sisään ei mahdu mitään ?
''The Agency for Defense Development has prepared two series of designs, one for an aircraft with aft horizontal stabilizers, and with a canard stabilizer. The aft-tail series has run through the iterations ClOl, CI02 and, C103, all with two engines and a single seat. The CI02 design was further broken down into three variants: CI02E with one engine, CI02I with internal weapons and CI02T with two seats. Similarly, the canard series had the iterations C201, C202 (also with variants E, I and T) and the current C203 follow the same pattern. The agency proposes that either CI03 or C203, whichever was chosen, would then advance through three design standards. Block 1 would be "reduced observable," which would be equivalent to the B-lB, Boeing F/A-18E/F Super Hornet and Eurofighter Typhoon. Block 1 would rely on fuselage and inlet shaping, edge alignment, radar-absorbing material, and semiconformal weapons carriage for reducing signature. Block 2 would carry internal weapons, have conformal antennas, and sensors would be "integrated". There would be minimal gaps and additional radarabsorbing coating on the canopy, and the structure of the aircraft. It would be as stealthy as the F-117. Block 3 would advance the aircraft to the level of the B-2, F-22 and F-35, but no details are given. All of this is a step beyond the previous concept. The aircraft is expected to be between the General Dynamics F-16 Fighting Falcon and the McDonnell Douglas F-15 Eagle in size. The CI03 design with two engines of 18,000 lb. thrust each. According to a 2009 external review of the program, the empty mass of the KF-X should be 10.4 metric tons.''

Lähde: AviationWeek 18 February 2013, p.23.
 

LasUps

Kersantti
ELSO 2.0
#20
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kuka väitti että..

Juke kirjoitti:
Sisään ei mahdu mitään ?
''The Agency for Defense Development has prepared two series of designs, one for an aircraft with aft horizontal stabilizers, and with a canard stabilizer. The aft-tail series has run through the iterations ClOl, CI02 and, C103, all with two engines and a single seat. The CI02 design was further broken down into three variants: CI02E with one engine, CI02I with internal weapons and CI02T with two seats. Similarly, the canard series had the iterations C201, C202 (also with variants E, I and T) and the current C203 follow the same pattern. The agency proposes that either CI03 or C203, whichever was chosen, would then advance through three design standards. Block 1 would be "reduced observable," which would be equivalent to the B-lB, Boeing F/A-18E/F Super Hornet and Eurofighter Typhoon. Block 1 would rely on fuselage and inlet shaping, edge alignment, radar-absorbing material, and semiconformal weapons carriage for reducing signature. Block 2 would carry internal weapons, have conformal antennas, and sensors would be "integrated". There would be minimal gaps and additional radarabsorbing coating on the canopy, and the structure of the aircraft. It would be as stealthy as the F-117. Block 3 would advance the aircraft to the level of the B-2, F-22 and F-35, but no details are given. All of this is a step beyond the previous concept. The aircraft is expected to be between the General Dynamics F-16 Fighting Falcon and the McDonnell Douglas F-15 Eagle in size. The CI03 design with two engines of 18,000 lb. thrust each. According to a 2009 external review of the program, the empty mass of the KF-X should be 10.4 metric tons.''

Lähde: AviationWeek 18 February 2013, p.23.
Kehityskaari siis jonkun verran Eurofighterin tyyppinen. Toisaalta on hyvä tarkistella tuolla tavoin välillä onko järkeä edes parantaa häiveominaisuuksia pidemmän päälle. Saattaahan olla, että tutkatekniikka kehittyy tarpeeksi, jotta ero ei ole merkittävä eri versioiden välillä. Kehitys saattaa ajaa häiveominaisuuksista kuitenkin jollakin tapaa ohi, ainakin erään ilmavoimissa työskentelevän tuttavan mukaan.

Huomiona muuten, että paino sekä moottorien työntövoima (mikäli jälkipolttimella) ovat melkein yksi yhteen Hornetin kanssa. Eli hyvin saman kokoluokan kone. Olisiko samat moottorit, eli GE404 suunnitelmissa. Kanardit toisivat toisaalta paremman liikkeen, mutta onko taas haittaa häiveominaisuuksille?