Eri maiden kehitteillä olevat hävittäjäkoneet !

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
LasUps kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kuka väitti että..

Juke kirjoitti:
Sisään ei mahdu mitään ?

''The Agency for Defense Development has prepared two series of designs, one for an aircraft with aft horizontal stabilizers, and with a canard stabilizer. The aft-tail series has run through the iterations ClOl, CI02 and, C103, all with two engines and a single seat. The CI02 design was further broken down into three variants: CI02E with one engine, CI02I with internal weapons and CI02T with two seats. Similarly, the canard series had the iterations C201, C202 (also with variants E, I and T) and the current C203 follow the same pattern. The agency proposes that either CI03 or C203, whichever was chosen, would then advance through three design standards. Block 1 would be "reduced observable," which would be equivalent to the B-lB, Boeing F/A-18E/F Super Hornet and Eurofighter Typhoon. Block 1 would rely on fuselage and inlet shaping, edge alignment, radar-absorbing material, and semiconformal weapons carriage for reducing signature. Block 2 would carry internal weapons, have conformal antennas, and sensors would be "integrated". There would be minimal gaps and additional radarabsorbing coating on the canopy, and the structure of the aircraft. It would be as stealthy as the F-117. Block 3 would advance the aircraft to the level of the B-2, F-22 and F-35, but no details are given. All of this is a step beyond the previous concept. The aircraft is expected to be between the General Dynamics F-16 Fighting Falcon and the McDonnell Douglas F-15 Eagle in size. The CI03 design with two engines of 18,000 lb. thrust each. According to a 2009 external review of the program, the empty mass of the KF-X should be 10.4 metric tons.''

Lähde: AviationWeek 18 February 2013, p.23.

Kehityskaari siis jonkun verran Eurofighterin tyyppinen. Toisaalta on hyvä tarkistella tuolla tavoin välillä onko järkeä edes parantaa häiveominaisuuksia pidemmän päälle. Saattaahan olla, että tutkatekniikka kehittyy tarpeeksi, jotta ero ei ole merkittävä eri versioiden välillä. Kehitys saattaa ajaa häiveominaisuuksista kuitenkin jollakin tapaa ohi, ainakin erään ilmavoimissa työskentelevän tuttavan mukaan.

Huomiona muuten, että paino sekä moottorien työntövoima (mikäli jälkipolttimella) ovat melkein yksi yhteen Hornetin kanssa. Eli hyvin saman kokoluokan kone. Olisiko samat moottorit, eli GE404 suunnitelmissa. Kanardit toisivat toisaalta paremman liikkeen, mutta onko taas haittaa häiveominaisuuksille?

Mä en pääse tästä omasta filosofiasta irti ollenkaan..

Eli erittäin pieni hyvin stealth joka kykenee operoimaan pieniltä tienpätkiltä lähes olemattomalla polttoainekulutuksella.
Supercruise, nopea ja korkea lakikorkeus jolla pääsee aina tutkimaan tulijan säässä kuin säässä.
Minimaalinen aseistus mutta tehokas.
 
Korjataan aiempia kommenttejani taas sen verran että KF-X projektin 2 jäljellä olevaa potentiaalista vaihtoehtoa ovat: Hornettia ja F35:sta ulkoisesti muistuttava KF-X-101 ja Eurofighter Typhoonia muistuttava, delta-siipinen ja canardein varustettu KF-X-202.

Elikkä suurinpiirtein tämännäköiset vehkeet on kyseessä:
KF-X-101
f0082824_4c752406de5b6.jpg


KF-X-202
images


Aircraftwikin mukaan KF-X-101 on todennäköisempi vaihtoehto, koska sen rakenne on paljon yksinkertaisempi ja Boeing olisi jo lupautunut auttamaan sen kehittämisessä. Suunniteltu ensilento tapahtuisi vuosien 2016 ja 2017 välillä (mikäli projekti ei enää viivästy). Operatiiviseen käyttöön kone olisi tarkoitus saada 2020-luvulla ja käyttöikä olisi ainakin 30 vuotta. Rooli tulisi olemaan ilmataisteluhävittäjä, F22 tapaan. KF-X:n tutkan valmistaa ruotsalainen Volvo ja moottorivaihtoehdot ovat seuraavat:
General Electric F414 (SuperHornet)
EUROJET Turbo Gmbh EJ2X0 (Eurofighter Typhoon)
SNECMA M88 (Dassault Rafale)

Kone käyttänee pääasiassa amerikkalaista aseistusta:

M61 Vulcan
AIM-9X Sidewinder
AIM-120 AMRAAM
Small Diameter Bomb
AGM-169 JCM
SSM-760K Haeseong anti-ship missile
Boramae Air Launched Cruise Missile, Taurus cruise missile
Supersonic Air Launched Cruise Missile

Lähde: http://aircraft.wikia.com/wiki/KAI_KF-X
 
Juke kirjoitti:
Paljonko mahtuu ohjuksia ruumaan ?

No nyt pistit kyllä pahan. Tuosta kun ei ole virallista tietoa ja koneesta ei ole vielä prototyyppiä. Tosin pari kuvaa löysin googlailemalla ja tuolla näkyisi KF-X-202 takaruumassa ainakin 2 pommia/pitkänkantaman- ja 2 lyhyenkantaman ilmataisteluohjusta. Samanverran kuin F35, tosin KF-X-202 on F35-konetta pienempi ja oletettavasti myös teho-paino- ja siipipinta-alaan nähden paljon sukkelampi kapistus.

kfx53eq.jpg

images



KF-X-101 versiossa aseet taasen sijaitsevat koneen etualalla kyljessä ja pohjassa sijaitsevissa kuiluissa. Mutta nämä ykstyisten netinkäyttäjien havainnollistavat kuvat kun eivät ole niitä virallisia, joten niitä ei tartte ottaa niin tosissaan. Veikkaisin että KF-X-101 versiossa aseitus sijoitetaan koneen pohjaan keskelle, venäläisen T50 hävittäjän tapaan. Koneen lopullinen muoto on sitäpaitsi edelleen suunnittelupöydällä, joten mitä vain voi vielä tapahtua ennen edes ensimmäistä prototyyppiä.

271011_KFX_04.jpg

46d571a49a85a&filename=KFX_101_%EB%82%B4%EB%B6%80%EB%AC%B4%EC%9E%A5_%EB%B6%84%EC%84%9D.jpg
 
Okei toi ratkaisu on hyvä kun moottorit takana pitää ne aseet keskellä.

Omassa produktiossa laitoin siipiin kun moottori on edessä ja ajatellut ohjukset IGLA kokoluokkaa.
 
Juke kirjoitti:
Okei toi ratkaisu on hyvä kun moottorit takana pitää ne aseet keskellä.

Omassa produktiossa laitoin siipiin kun moottori on edessä ja ajatellut ohjukset IGLA kokoluokkaa.

Tosin mainittakoon ettei KF-X-101:sen aseistusta, tahi kuilujen sijaintia ole virallisesti missään ilmoitettu. Ainoat viralliset kuvat KF-X-101 koneesta lienevät tästä alustavasta hahmotelma/pienoismallista, josta ilmenevät toistaiseksi vain ulkoiset ripustimet. Tosin tuosta voinee päätellä että vain keskellä rungossa on tarpeeksi tilaa kuiluille.

134692020563.jpg

134692021676.jpg

134692022685.jpg


Lähde: http://xzone-military.blogspot.fi/2012/09/the-first-public-korean-indonesian.html

Minusta kone on ihan kuin päivitetty Hornetin ja F15 risteytys, vaikka mikäs siinä on jos on ennestään vastaava konsepti olemassa ja hyväksi todettu. Toivottavasti eivät päädy samanlaiseen ratkaisuun kuin Boeing, sijoittaessaan aseet erilliseen kuiluun koneen ulkopuolelle. Veikkaisin että Boeing alkaa kaupitella tätä mallia maailmalla, mahdollisesti myös Yhdysvalloissa korvaamaan käytöstä poistuvaa Hornet-kalustoa.

hornet-new.jpg

Super+Hornet+new+options.jpg
 
No niiin..nää ei paljon Iranin F-313sta parempia ole;

kfx-2006-image03.jpg


OK se on pienentynyt tuosta; http://indonesiandefense.blogspot.fi/2011/03/kfx-kfx-f33.html
 
Eikös se niin mene, että hyvin suunniteltu on puoleksi valmis? Sitäpaitsi Etelä-Korea ja Indonesia on sijoittaneet koneen kehittämiseen valtavasti rahaa ja teknologia on oikeasti olemassa, kun taas Iranilla on vain muovinen näköismuotti liikuntasalin perällä, joka on julkaistu pelkästään länsimaisia uutistoimistoja varten, tavoitteena yritys luoda ulospäin kuva kehittyneestä valtiosta. Lisäksi julkaisivat videon koelennosta, vaikka kyseessä on selvästi pelkkä radio-ohjattu pienoismalli.
 
Last edited by a moderator:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Eikös se niin mene, että hyvin suunniteltu on puoleksi valmis? Sitäpaitsi Etelä-Korea ja Indonesia on sijoittaneet koneen kehittämiseen valtavasti rahaa ja teknologia on oikeasti olemassa, kun taas Iranilla on vain muovinen näköismuotti liikuntasalin perällä, joka on julkaistu pelkästään länsimaisia uutistoimistoja varten, tavoitteena yritys luoda ulospäin kuva kehittyneestä valtiosta. Lisäksi julkaisivat videon koelennosta, vaikka kyseessä on selvästi pelkkä radio-ohjattu pienoismalli.

Nätistihän tuo lentää. Vähän niin kuin se uusin Gripenin RC-versio.
 
Last edited by a moderator:
Malli lentää jopa paremmin kuin stealth Gripenin malli...tämähän on nopea.

Huomasin muuten, että muutamat NASAn lentokonesuunnittelusivut on suljettu...AGENCY TUTKII NIITÄ ( possible trade secret export violation )...oli selitys !!!

Tämä J-20 sentää jo lentää;
 
Last edited by a moderator:
http://www.faqs.org/patents/app/20090258232

Nanoa pukkaa..

Pakfaan ollaan kehittämässä 17% ( 40-60% normia kevyempää ) parempaa nanomatskusta tehtyä kompressorin siivistöä.

attachment.php


attachment.php
 
Iranin UCAV; http://www.cbc.ca/gfx/images/news/topstories/2011/12/11/li-iran-drone-620.jpg
 
http://www.hurriyetdailynews.com/bets-open-on-turkeys-first-fighter-aircraft.aspx?pageID=238&nid=43266

Vasta ajatuksen asteella, eikä taida olla ihan realistinen tavoite noin muutenkaan.
 
winsu kirjoitti:
http://www.hurriyetdailynews.com/bets-open-on-turkeys-first-fighter-aircraft.aspx?pageID=238&nid=43266

Vasta ajatuksen asteella, eikä taida olla ihan realistinen tavoite noin muutenkaan.

Ilmeisesti kuitenkin verrattain realistinen koska 2 vuoden soppari Ruotsin kanssa yhteistyöstä tehty ?

Sitten sarjaan ei enää kehitteillä olevat...eli BAE Replica; http://www.newscientist.com/article/dn3590-secret-uk-stealth-plane-project-revealed.html

Eli ilmeisesti 2 moottorinen F-22 vastine.

Täysikokoisen mallin testaukseen asti oli palanut 38 mio usd; http://www.aero-news.net/index.cfm?do=main.textpost&id=ae6b92be-011d-4963-96c3-8e6997406403

rk0h06.jpg
 
Tämä Predator C Avenger on kuin RC versio tuosta Replicasta; http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qncyuC0sKZY
 
Venäjälle kehitetään uutta interceptoria korvaamaan vanhentuva Mig31 Foxhound. Ehkä tämä tieto on palstalla jo ollut, mutta laitetaan silti.
>>
Russia working on a new long range interceptor to replace the Mig-31 Foxhound
Apr 14 2013

During Lt. Gen. Viktor Bondarev’s conference, during which information on PAK-DA bomber was relased to the public, the Air Force Commander also mentioned that Russia has started working on MiG-31 replacement.

It is an interesting phenomenon that the Russians still aim at single-purposed specialized designs, whereas the US designs are predominantely multi-role.

Bondarev said that the Russian Federation would need a fighter interceptor for defense forces that would be compliant with the requirements of the modern battlefield. Taking into account the fact, that the territory of Russia is extremely vast, it is crucial to have efficient plane which could be able to operate effectively in the huge airspace.

The Soviet designers were working on a Multifunctional Distant Interceptor concept named Product 7.01 in the ’80s, but ultimately the project was abandoned.

The concept was developed at the same time the MiG 1.44 prototype was created. Nevertheless the details of this project are not widely known. In 1993 it was considered to become a high-speed business jet.

70.jpg


The MiG-31 is the derivative of the MiG-25, a Cold War icon, even though often believed to be its version.

This is a common mistake as the MiG-31 is a two-seater buid using a completely different airframe, and for a completely different purpose. The second crew member plays a role of WSO (Weapon System Operator).

The MiG-25 was built as a high-speed, high-altitude interceptor, capable of reaching the speed of Mach 3.2. Such technical specification would allow the Foxbat to be a plane able to combat the American B-58 and B-70 bombers. Secondly, that made the airframe of the MiG-25 quite strong, what made it a good base for the Foxhound.

The Foxhound is in service since 1983, with a purpose of patrolling the underprotected areas.

The MiG-31′s adversary has a quite different character, as it was designed to be a measure against the B-1B bomber, which was designed to operate at low level, below the radar coverage. Hence the MiG-31 has quite good low-level capabilities (which MiG-25 does not) and is equipped with an advanced radar with look-down-shoot-down capability needed to detect low-flying bombers, and data bus, allowing for coordinated attack with other fighters.

What is more, unlike the Mig-25, the Foxhound features a HUD display. Regarding the low-level characteristics, the MiG-31 is not a dogfighter. It is a high-performance aircraft, similarily to the MiG-25, which exploits speed and altitude to its main advantage.

Despite the fact that the Mig-31 is quite obsolete, it is still one of the most amazing interceptors ever bulit, with top speed of Mach 2.83 and a range of 1,450 km. Being a Mig-25 derivative it has high supersonic cruise speed, and can fly higher than the incoming fighter escort.

According to Bondarev modernizing all of the Russian MiG-31s to BM standard, which includes new radar with a range of 320 km, new avionics and fire control system would cost over 50 billion rubles.

In other words it is not an affordable course of events. Nevertheless the remaining 60 of of MiG-31s are to be modernized by Sokol aviation facility.
<<
3479984336_5cec4778be_o.jpg


http://theaviationist.com/2013/04/14/mig31-replacement/#.UjqgDj-eTvQ
 
Back
Top