Etunojapunnerrus

Montako punnerrusta menee?

  • Alle 10

    Ääniä: 3 4.7%
  • 11-20

    Ääniä: 9 14.1%
  • 21-30

    Ääniä: 10 15.6%
  • 31-40

    Ääniä: 18 28.1%
  • Paljon enemmän

    Ääniä: 24 37.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    64

Alphyddans Finest

Alikersantti
punnerrus, kuntoilun klassikko. Montako menee?

Itse olen ollut tässä sina surkea. 25 mennyt puhtaasti parhaimmillaan. Yli 30 olisi hyvä perustaso johon olisin tyytyväinen.

Tänään tarkoitus aloittaa 100 punnerrusta ohjelma. Sataa en saa, mutta toi yli 30 nyt ainakin
 
Tänään tarkoitus aloittaa 100 punnerrusta ohjelma. Sataa en saa, mutta toi yli 30 nyt ainakin

Kaikki liikunta on hyvästä. Ja tuollainen voi olla sopivalla tavalla yksinkertainen ja motivoiva haaste lyhyellä aikajänteellä. Silti suosittelisin tekemään asioita monipuolisesti ja pitkä-aikaisesti. Punnerruksen vastapariksi kehottaisin ainakin tekemään hartiaa, lapoja ja selkälihaksia parantavia. Esim. leukoja ja soutua.
 
punnerrus, kuntoilun klassikko. Montako menee?

Itse olen ollut tässä sina surkea. 25 mennyt puhtaasti parhaimmillaan. Yli 30 olisi hyvä perustaso johon olisin tyytyväinen.

Tänään tarkoitus aloittaa 100 punnerrusta ohjelma. Sataa en saa, mutta toi yli 30 nyt ainakin

Hyvä tavoite. Tulee menemään. Jos haluat nopeasti tuloksia etkä pelkää rääkätä itseäsi, tee välillä vaikka pyramidia. Ensin 5, lepäät, teet 10, lepäät ja teet 15. Nyt pidetään pitempi tauko, koska ollaan lähellä maksiimia eli teet vaikka 20. Sitten lepäät hetken. Teet 10. Lepäät. Teet 5, 3, 2, 1...

Penkkipunnerruksessa tehdään samoja tekniikoita. Otetaan maksimipaino, jonka jaksaa nostaa kerran tai pari. Vähennetään painoa ja tehdään niin monta kuin jaksaa. Vähennetään jne. Lopulta jaksaa vain tangon...

Ihan ensikertalaiselle ei ole hyvä ohje tämä tietenkään.

Ja jos vähän koukistajallekin, ettei tule aika pitkäksi? Vaikka vaimon kahvakuulalla jos ei ole muita puntteja.
 
Silti suosittelisin tekemään asioita monipuolisesti ja pitkä-aikaisesti.
Jos normaalit punnerrukset tympii, kannattaa kokeilla erilaisia variaatioita, joilla saa haastetta ja monipuolisuutta treeniin. Googlella löytää vaikka mitä, tähän tälläinen kuva jossa muutamia erilaisia viestiä värittämään.
qe3idkusqvd89wvwmjqb.png
 
Viimeksi muokattu:
Äsken kokeilin, 103.n jälkeen loppui puhti. Maakkitesteissä meni muistaakseni 55 siihen minuuttiin.


Kummalla kädellä?

Ei vaiskaan, tuskin olen itse koskaan tehnyt enempää kuin 60 punnerrusta (minuutissa). Menee muuten kestävyysurheiluksi.

Vanhemmiten olen mieltynyt kehonpainoharjoitteluun enenevässä määrin. Harjoitteluväline on aina käytettävissä, eikä harjoittelupaikkaankaan ota monta askelta.
 
Sata punnerrusta -ohjelma on aika rankka ohjelma, mutta niinhän tehokkaat treenit tuppaavat olemaan. Tuli kokeiltua projektina, mutta koska jäykkyys on voimaa tuli kiinnitettyä vähemmän huomiota lihashuoltoon. Seurauksena oli jäätävä jumi vasempaan lapaan ja hartiaan, lähete fysioterapiaan ja tulehduskipulääkkeitä sekä akupunktiota. Vika ei ollut kyllä ohjelmassa, vaan ahneus sen soveltamisessa. Lihaskuntotesteissä ennen jumia ehti saamaan hyvän tuloksen, mutta treenaus jäi sen jälkeen kyllä pitkäksi aikaa tauolle.

Jossain 80 toiston tasolla se nasahti. Punnertaminen ei tunnu silleen jäävän lihasmuistiin. Kun kuntoutuminen tapahtui aikanaan sai samaa jumppaa aloittaa huomattavasti alemmista lukemista. Siihen se motivaatio kait sillä kertaa sakkasi.
 
  • Tykkää
Reactions: JSP
Sata punnerrusta -ohjelma on aika rankka ohjelma, mutta niinhän tehokkaat treenit tuppaavat olemaan. Tuli kokeiltua projektina, mutta koska jäykkyys on voimaa tuli kiinnitettyä vähemmän huomiota lihashuoltoon. Seurauksena oli jäätävä jumi vasempaan lapaan ja hartiaan, lähete fysioterapiaan ja tulehduskipulääkkeitä sekä akupunktiota. Vika ei ollut kyllä ohjelmassa, vaan ahneus sen soveltamisessa. Lihaskuntotesteissä ennen jumia ehti saamaan hyvän tuloksen, mutta treenaus jäi sen jälkeen kyllä pitkäksi aikaa tauolle.

Jossain 80 toiston tasolla se nasahti. Punnertaminen ei tunnu silleen jäävän lihasmuistiin. Kun kuntoutuminen tapahtui aikanaan sai samaa jumppaa aloittaa huomattavasti alemmista lukemista. Siihen se motivaatio kait sillä kertaa sakkasi.

Puoleksi suunniteltu, puoleksi tehty.

http://www.100punnerrusta.com/viikko1.php
 
Ai helvata. Pariin vuoteen en ole punnertanut ja muutenkin elämä ollut enemmän viime vuodet porsastelua.

Vajaa 20 meni räpiköiden, hävettää.

Miten treenata? Kannattaako ottaa rutiiniin päivittäin, vai aina huilipäivä väliin? Ja mikä fiksuin tapa treenata?
 
Ai helvata. Pariin vuoteen en ole punnertanut ja muutenkin elämä ollut enemmän viime vuodet porsastelua.

Vajaa 20 meni räpiköiden, hävettää.

Miten treenata? Kannattaako ottaa rutiiniin päivittäin, vai aina huilipäivä väliin? Ja mikä fiksuin tapa treenata?

Parhaimmillaan mulla oli punnerrus joka päiväinen ohjelma. Vaihtelin otteita ja asentoja ahkerasti, eipä isompia jumeja tullut ja paikat kyllä tottuvat. Mä luulen, että tein kyllä aika pitkiä sarjoja. Pidän punnerrusta hyvänä lihaskuntoliikkeenä, samoin leuanvetoa ja ihan sitä perusvatsaa.
 
Itse punnertelen (ja istumaannousen) jokaisena arkipäivänä. Aamulla ihan herätykseksi ja sitten myöhemmin enemmän. En ole vuosiin lisännyt määriä, koska koen riittävän tason saavutetun.
Jos ei lepää yhtenäkään päivänä, niin luulen monella - ainakin itselläni - kyllästymisen iskevän.

Eiköhän pikku hiljaa määrien (sarjojen?) kasvatus ole parasta ja aloittaa sellaisilla, että ei ole paikat täysin hapoilla ja pääsee seuraavana aamuna sängystä ylös.
 
Viimeksi muokattu:
Itse punnertelen (ja istumaannousen) jokaisena arkipäivänä. Aamulla ihan herätykseksi ja sitten myöhemmin enemmän. En ole vuosiin lisännyt määriä, koska koen riittävän tason saavutetun.
Jos ei lepää yhtenäkään päivänä, niin luulen monella - ainakin itselläni - kyllästymisen iskevän.

Eiköhän pikku hiljaa määrien (sarjojen?) kasvatus ole parasta ja aloittaa sellaisilla, että ei ole paikat täysin hapoilla ja pääsee seuraavana aamuna sängystä ylös.

Vatsalihasten treenaus pitää tehdä oikein, ettei se kohdistu lonkan koukistajiin.
 
Vatsalihasten treenaus pitää tehdä oikein, ettei se kohdistu lonkan koukistajiin.
On aivan totta, että ns. vatsalihasliikkeet harjoittavat usein tehokkaammin lonkankoukistajalihaksia kuin vatsalihaksia. Toisaalta en ihan heti keksi, mitä haittaa lonkan koukistajien harjoittamisestakaan on. Paitsi että sellainen treeni ei näy siinä kaikkien palvomassa sixpäkissä :)
 
Selkäfileet on tympeemmät.:cool:

Minä tykkään selkälihasten treenauksesta. Kun saa vetää esim. ala-ja ylätaljaa, sun muita värkkejä, se vaan tuntuu hyvälle. Lisäksi on välttämätöntä lihastasapainon vuoksi, kun penkkipunnerrus ja etupuolen lihasten treenaus on monelle se ykkösasia. Lisäksi selkälihakset tukee selkärankaa ja tekee hyvän ryhdin.
 
Minä tykkään selkälihasten treenauksesta. Kun saa vetää esim. ala-ja ylätaljaa, sun muita värkkejä, se vaan tuntuu hyvälle. Lisäksi on välttämätöntä lihastasapainon vuoksi, kun penkkipunnerrus ja etupuolen lihasten treenaus on monelle se ykkösasia. Lisäksi selkälihakset tukee selkärankaa ja tekee hyvän ryhdin.
Hyvä ryhti on aina tarpeen. Lihastasapainossa on kyse myös siitä.
 
Back
Top