arcanine98
Kersantti
Yhteistyö ei vaadi Puolustusvoimilta kalustehankintoja.
YLE on asian ytimessä: mukaan kannattaa mennä ehdottomasti jos kerran ei tarvitse hankkia kalusteita.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Yhteistyö ei vaadi Puolustusvoimilta kalustehankintoja.
YLE on asian ytimessä: mukaan kannattaa mennä ehdottomasti jos kerran ei tarvitse hankkia kalusteita.
Hmm, voiko se sittenkin olla Typhoon?
Mahdollinen tuleva lähentyminen britteihin nostaa koneen osakkeita. Samalla Typhoonilla voitaisiin ostaa Saksan goodwillia EU:ssa, mikä on tarpeen, jos Suomen velkaantuminen jatkuu.
Eurovaihtoehtoja vertailtaessa Typhoon vaikuttaa teknisesti parhaalta. Tehoa ja kuormankantokykyä löytyy ihan eri tavalla kuin alitehoisesta Gripenistä. Rafaleen (ja ehkä Gripeniinkin) verrattuna sensorivarustus taas vaikuttaa paremmalta, kiitos pääasiassa suuren radomin.
Kääntämättömiäkin kortteja on kyllä vielä paljon. Typhoonin tuotantolinja ja tulevaisuuden kehitysnäkymät on yksi niistä. Samaten yksi kääntämätön kortti on talouskehitys Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Jos Trump sekoittaa maansa talouden oikein huolella tuontitulleillaan ja muulla proktionismilla kaveeraamatta kuitenkaan liikaa Putinin kanssa, amerikkalaisista konevaihtoehdoista tulee äärimmäisen houkuttelevia.
YLE on asian ytimessä: mukaan kannattaa mennä ehdottomasti jos kerran ei tarvitse hankkia kalusteita.
Hyvin pitkälti samaa mieltä.
Eurofighterissa kiehtoo itse kone, yhteistyö UK:n ja Saksan kanssa, sensorit/EW (isolla tulevaisuusvarauksella) ja se, että Typhoon on parhaimmillaan juuri siinä roolissa, mitä mielestäni Suomessa tarvitaan eniten eli ilmaherruus/torjunta suhteellisen laajan maan/meren alueella. Eurofighterissa toisaalta epäilyttää nimenomaan tuo tuotantolinjan jatkuvuus ja se, että vaikka koneessa on valtavasti potentiaalia, niin sitä ollaan päivitetty luokattoman hitaasti etenkin eri maiden keskenäisten nahistelujen ja budjettileikkausten takia. Jos nuo kaikki nykyiset lupaukset/suunnitelmat koneesta toteutuvat ajallaan, niin kyseessä on kyllä varsin soiva peli. Hinta on taas ihan kysymysmerkki, olen nähnyt yksikköhintoja välillä 55 meur - 400 meur per kone, mutta täysin mututuntumalla arvaisin, että ainakin hankintahinta on HX-kisan kalleimpien joukossa jossain suunnilleen Rafalen ja F-35:n tasolla. Gripen on selvästi halvempi ja SuperHornet jonkin verran halvempi. Mutta tämä vaan täysi arvaus.
HX-kisassa on mielestäni oikeasti viisi melko varteenotettavaa vaihtoehtoa, mutta minun kirjoissani Eurofighterin edelle menee ehkä vain F-35 ja siinäkin minulla on tiettyjä varauksia siitä, kuinka pitkälle tulevaisuuteen stealth tarjoaa ylivoimaista etua. Rafale on yksi vahva vaihtoehto, mutta jotenkin koneen parhaat ominaisuudet eivät mielestäni ole niin tärkeitä Suomessa ja Typhoonin sensorit, aseet, ensisijainen rooli ja etenkin suorituskyky houkuttelevat enemmän. Gripen saattaa olla hyvä kone, mutta jotenkin en näe sitä kauhean suurena pelotteena kehittyneille naapurikoneille varsinkin kun kevythävittäjänä sillä ei voi kantaa samaa kuormaa kuin muilla vaihtoehdoilla suorituskyvyn kärsimättä kovasti. Superhornet on varmasti toimiva/luotettava/järkevä ratkaisu, mutta ero nykyiseen ei vaikuta kauhean suurelta ja joissain kohdissa se on jopa heikompi kuin nykyinen.
F-35:n (ja kaikkien muidenkin) suhteen kääntämättömiä kortteja on kyllä tosiaan paljon, mutta viimeaikaisten uutisten valossa F-35 vaikuttaa koko ajan paremmalta koneelta. Trump on varmaan se isoin piilokortti ja voi vaikuttaa ihan mihin suuntaan vaan.
Sitten voi kysyä kuinka isoa kuormakykyä Suomi tarvitsee ilmapuolustustaisteluun, joka on päätehtävä. Yksi Meteor ohjus painaa 190kg, lyhyen kantaman infrapunaohjukset paljon vähemmän.
Ja totta Mooses kuormankantokyky kertoo myös ilmataistelun kannalta merkittävistä asioista. Jos Super Hornet ladataan täyteen 12 Amraamilla ja 2 Sidewinderilla...
Vähän teoreettista. Huhta taisi unelmoida tätä kirjoittaessaan? Ei Suomessa tulla tuollaista tilannetta näkemään kuin korkeintaan PR-kuvassa.
Mitä tarkoitat?Ajatellaan nyt ihan viileästi. Lentokone kantaa neljä Meteoria. Kannattaako ne ampua koneesta missä on pinta-ala 50 neliötä vaiko 25 neliötä? Eurofighter vs Gripen.
Rouvalla on 300cc Vespa, ja sen vähän mitä sillä olen ajellut, valkkaan tuon Trailblazerin. (Varsinkin näillä keleillä)Ajatus oli että ne Meteorit kannattaa laukaista mahdollisimman halvasta ja pienestä koneesta. Mieluiten maasta käsin, mutta ei taida olla mahdollista toistaiseksi.
Kuvitellaan että sinulla on 500m työmatka. Teetkö sen skootterilla vai Chevrolet Trailblazerilla (massa 2100 kg). Lisäksi sinun pitää piilottaa kärry aina kun se on parkissa.
Ajatuksena saattaisi olla se, että isommalle koneelle sama kuorma on pienempi taakka (painon, vastuksen tms. lisääntyminen tyhjään koneeseen verrattuna). Samalla tavoin kuin iso mies ei rasitu 30 kiloisen rinkan kantamisesta niin herkästi kuin pieni mies.
Tosin sikäli ajatus menee metsään, että asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia. Super Hornetin CFT-tankit kai peräti laskivat vastusta. Samaten joissakin koneissa, kuten Hornet, Super Hornet ja Typhoon, on rungossa syvennykset ilmataisteluohjuksia varten (Sparrow/Amraam/Meteor). Oletettavasti tällainen kiinnitysjärjestely on virtaviivaisempi kuin tavallinen siipeen ripustaminen, mutta jälleen kerran on paha sanoa mitään varmaa, kun ei ole mittausdataa käytössä.
Rouvalla on 300cc Vespa, ja sen vähän mitä sillä olen ajellut, valkkaan tuon Trailblazerin. (Varsinkin näillä keleillä)
Jos olettamuksesi olisi oikea, kaikkein järkevin vaihtoehto olisi legacy-Gripen. Mutta kone ei täytä enää suorituskykyvaatimuksia tänä päivänä. Hävittäjä on monimutkainen asejärjestelmä eikä pelkkä ohjuslavetti.
Scorpion! Halvempaa ohjuslavettia ei varmaan löydä.
Nojoo, ehkä tunnistuslennot voisi olla tuskaisia 450 solmua lentävällä koneella.