Eurofighter Typhoon

Airbus saa syytteen Itävallassa. Väitetysti korruptiota Eurofighter-kaupassa.
http://www.france24.com/en/20170216-austria-sue-airbus-over-alleged-eurofighter-fraud?ref=tw_i

"According to the Austrian Press Agency, the probe found that Airbus had misled Austria and falsely inflated the sales price.

Prosecutors in Vienna and the southern German city of Munich have also been investigating whether officials were paid millions of euros through advisory firms to secure the contract."
 
Jep^

Airbusin epäillään lahjoneen itävaltalaisia!

http://yle.fi/uutiset/3-9463013

"Itävalta syyttää Airbusia lahjonnasta Eurofighter-kaupassa – sama hävittäjä tarjolla Suomeenkin
Itävalta epäilee, että eurooppalaisen hävittäjän Eurofighterin hintaa vääristeltiin ylöspäin.

Eurofighter Typhoon -hävittäjä

Itävallan puolustusministeriö nostaa oikeusjutun monikansallista Airbus-konsernia vastaan epäillyn korruption ja lahjonnan vuoksi. Juttu liittyy vuonna 2003 tehtyihin kauppoihin, joilla Itävalta osti 15 Eurofighter-hävittäjää, kertoo uutistoimisto AFP.

Hävittäjähankinta oli Itävallan suurin asekauppa. Sen arvo oli noin kaksi miljardia euroa.

Itävallan puolustusministeriön tiedottajan Michael Bauerin mukaan tapauksen tutkinnan tulokset julkistetaan vielä torstain aikana. Itävallan tietotoimiston APA:n mukaan tutkinnassa on selvinnyt, että Airbus johti Itävaltaa harhaan ja nosti perusteettomasti hävittäjien hintaa.

Itävallassa epäillään, että Airbus maksoi välittäjien kautta lahjuksia virkamiehille ja poliitikoille saadakseen kaupan. Asiaa tutkitaan myös Saksan puolella Münchenissa.

Itävalta vaatinee nyt koneiden toimittajalta vahingonkorvauksia.

Eurofighter Typhoon on monikansallinen hävittäjäkone, jota valmistavan ryhmän suurin osakas on saksalais-espanjalainen Airbus Defence & Space. Muut ovat brittiläinen BAE Systems ja italialainen Leonardo eli entinen Alenia Aermacchi.

Typhoon on yksi ehdokas myös Suomen ilmavoimien seuraavaksi hävittäjätyypiksi. Kone on nyt käytössä viidessä eurooppalaisessa maassa ja Saudi-Arabiassa.
"
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Nytkö selviää miksi Itävalta maksoi vanhoista koneista priimahintaa? Onhan tuota jo aiemminkin taivasteltu. Tranche ykkösistä piti päästä eroon hinnalla milla hyvänsä?
 
Mielenkiintoinen juttu, toimittaja oli päässyt lentämään Italian ilmavoimien aggressori-Eurofighterin takapenkillä 4 vs 3 ilmataisteluharjoituksessa. Harmillisesti ei pystynyt kauhean tarkasti kertomaan taktiikoista, mutta muuten hyvä kuvaus siitä, miten harjoitukset toimivat. Olivat harjoituksessa supercruisanneet kaksi lisätankkia ja pari ohjusta masussa ja tehneet lähdön jälkipolttimet päällä. Tuolla juttukeikalla olisi ollut kiva olla mukana...

https://theaviationist.com/2017/03/...r-role-during-supersonic-air-combat-training/
 
Ihan sinänsä mielenkiintoinen uutinen Eurofighteria ja todennäköisesti myös muita koneita koskien. Kongsberg aikoo integroida JSM:n osaksi Eurofighterin aseistusta. Eurofighter taitaa olla nyt F-35:n jälkeen toinen tai kolmas kone, johon ohjus integroidaan, mutta uskon, että ei jää kyllä viimeiseksi. Seuraavaksi on varmaan vuorossa F-16 (vai oliko jo integroitu), Super Hornet, Gripen, Rafale ja varmaankin jokainen, josta Kongsberg voisi saada rahaa.

http://www.airrecognition.com/index...d-to-eurofighter-typhoon-weapons-package.html

Toinen mielenkiintoinen uutinen on se, että Storm Shadowta / SCALP EG:tä uudistetaan ja yksi mahdollinen uudistus on kahdensuuntainen datalinkki.
https://ukdefencejournal.org.uk/146-million-contract-signed-upgrade-storm-shadow-missile/
 
Juttua Meteorista ja Eurofighterista:

http://nationalinterest.org/blog/th...-should-fear-the-meteor-aircraft-killer-20438

"...with its ramjet propulsion, the missile is almost impossible for an enemy fighter escape from over a huge area. “It’s huge,” Hoyle said. “Almost think the no-escape ranges in the area of AMRAAM range. I mean it’s really big.”

To fully take advantage of the capabilities of the Meteor, the RAF is hoping to field a new CAPTOR-E active electronically scanned array radar by 2021, Hoyle said."
 
Tuolla "valmistautuuko Venäjä suursotaan?" - vitjassa kun tuli aselastin vaikutus häätäjien nopeuteen ja liikehtimiskykyyn puheeksi, niin muistui tämä (kaikkien aikojen sykähdyttävin) EF-demo mieleen. Tästä ei taida moni (ainakaan ulkoisilla ripustimilla varustettu :cool:) kone laittaa paremmaksi:
 
Viimeksi muokattu:
Olisivatko ollut Typhooneja, joita näin helmikuussa Tallinnassa Eestin 99-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä? Ei ne ainakaan olleet Eestin omia koneita ;) Ensin ajattelin että F-16:sia mutta canard-siivet eivät sopineet kuvioon.
 
Olisivatko ollut Typhooneja, joita näin helmikuussa Tallinnassa Eestin 99-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä? Ei ne ainakaan olleet Eestin omia koneita ;) Ensin ajattelin että F-16:sia mutta canard-siivet eivät sopineet kuvioon.
Ämarissa oli helmikuussa sijoitettuna 4 sakujen Typhoonia, oikein näit. Lähtivät tiistaina takaisin, espanjalaisia hornetteja tuli tilalle.
 
muistui tämä (kaikkien aikojen sykähdyttävin) EF-demo mieleen.
Uuuh... tuon jos kykenisi tekemään suomalaisessa lentonäytöksessä niin kovenisi puntissa kummasti katsellessa.
Joutuisi Saab kehittelemään jonkun "koolla ei ole väliä vaan miten sitä käyttää" -vastineen tai muuten ei uskaltaisi omaa tirriään tuoda viereen katseella mittailtavaksi. :D
 
Onko missään ollut uutisointia siitä, saako BAE rahoituksen pakokaasuohjauksen (thrust vectoring) prototyypittämiseen ja testaamiseen? Muistan jostain lukeneeni, että tuo on suunnittelupöydällä, ja BAE:n mukaan se vähentäisi polttoaineen kulutusta tavallisessa lennossa 8% ja nousussa jopa jotain 20%, jos muistan oikein. Käytännössähän se olisi siis jopa kustannustehokas ratkaisu koneiden koko eliniän kannalta, jos se kyettäisiin jälkiasentamaan vaihtamalla moottorien suuttimet.
 
Onko missään ollut uutisointia siitä, saako BAE rahoituksen pakokaasuohjauksen (thrust vectoring) prototyypittämiseen ja testaamiseen? Muistan jostain lukeneeni, että tuo on suunnittelupöydällä, ja BAE:n mukaan se vähentäisi polttoaineen kulutusta tavallisessa lennossa 8% ja nousussa jopa jotain 20%, jos muistan oikein. Käytännössähän se olisi siis jopa kustannustehokas ratkaisu koneiden koko eliniän kannalta, jos se kyettäisiin jälkiasentamaan vaihtamalla moottorien suuttimet.
Hmmm... kiinnostava homma kyllä sinänsä ja olisihan tuosta varmasti hyötyä. En ole nähnyt tuosta tosin uutisia pitkään aikaan ja jos pitäisi pistää penninsä likoon, niin veikkaan, että thrust vectoringia ei tulla näkemään Eurofihgerissa lähitulevaisuudessa.

Käsittääkseni sitä tarjottiin ainakin Intiaan ja voihan olla, että tarjotaan Suomeen myös. Kaikille uudistuksille pitää kuitenkin löytyä maksaja ja tämä on ollut Eurofighterin suurin akileenkantapää: asiakkaat ovat pärjänneet nykyisellä versiolla, eivätkä ole olleet halukkaita rahoittamaan uudistuksia, paitsi ihan viime vuosina. Tuon EJ200-moottorin suurin ongelma on tälläkin foorumilla on useampaan otteeseen todettu, mylly on ollut "vähän liian hyvä", eikä asiakkailta ole löytynyt suurempaa halua lähteä rahoittamaan uudistuksia. Etenkin kun on muita, äärimmäisen kiirellisiä uudistuksia jonossa, tärkeimpinä varmaan tietenkin CAPTOR-E-AESA-tutka ja Meteorin ja muiden jo sovittujen asejärjestelmien integrointi operatiiviseen käyttöön.

Eihän tuota varmaan ole mahdotonta asentaa jälkikäteenkään jossain MLU-päivityksessä ja varmaan myyntimiehinä suunnittelevat siitä jonkun paketin, jonka voi tilata "only for you my friend" hintaan.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Käsittääkseni ihan oikean painoisia ovat. Ideana oli nimenomaan esitellä uusinta Typhoonin versiota "täydessä asekuormassa".
Tuohon lisäisin vielä, että ohjuksethan ei paina juuri mitään. Meteor on alle 200 kg ja ASRAAM alle 100 kg. Lisäksi kolmen ohjuksen nipuissa olevat Brimstonet ovat alta 50 kg kipale. Oikeasti raskasta on vain nuo kaksi pommia ja mahdollisesti lisäpolttoainesäiliöt, jos ne ovat täynnä.