F-15 Eagle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StmSvejk
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minun käsittääkseni Israel on käyttänyt F-35A koneita pommittamiseen ehkä enemmän kuin mikään muu maa tähän saakka. Ja olleet erittäin
tyytyväisiä koneeseen. Silti ovat pyytäneet ostaa F-15EX koneita. Miksi? Tuossa jutussa on mainittu ainakin yksi tilanne jossa F-15 voisi edelleen olla hyvä ratkaisu. Ja en tämän pidemmälle tästä arvailua jatka. Israelissa varmaan tietävät mitä rooleja ovat eri koneille suunnitelleet.

 
Viimeksi muokattu:
Joo mahdotonta arvailla mikä rooli Israelin ydinaseilla on tuossa. Mitään julkisia lähteitä ei ole. Ehkä ne Israelin ydinaseet ovat niin isoja etteivät mahdu F-35I -malliin kun ulkoripustimiin ja katsovat että toinen miehistön jäsen on ydinpommitustehtävässä eduksi. Mahdotonta sanoa.
 
Minun käsittääkseni Israel on käyttänyt F-35A koneita pommittamiseen ehkä enemmän kuin mikään muu maa tähän saakka. Ja olleet erittäin
tyytyväisiä koneeseen. Silti ovat pyytäneet ostaa F-15EX koneita. Miksi? Tuossa jutussa on mainittu ainakin yksi tilanne jossa F-15 voisi edelleen olla hyvä ratkaisu. Ja en tämän pidemmälle tästä arvailua jatka. Israelissa varmaan tietävät mitä rooleja ovat eri koneille suunnitelleet.

Kenties nykyisten F-15I Ra´am koneiden korvaamiseen uusilla
 
Kenties nykyisten F-15I Ra´am koneiden korvaamiseen uusilla
Tuossa lehtijutun otsikossa lukee että olivat pyytäneet sekä EX-koneiden ostamista että I-koneiden päivitystä. Joten ehkä uusia I-koneita ei tosiaan enää ostettaisi vaan F-15-koneiden tulevaisuus olisi EX-malleissa.
 
Tuossa lehtijutun otsikossa lukee että olivat pyytäneet sekä EX-koneiden ostamista että I-koneiden päivitystä. Joten ehkä uusia I-koneita ei tosiaan enää ostettaisi vaan F-15-koneiden tulevaisuus olisi EX-malleissa.
Iipot kerää lisää vahvuutta iskeä kauas ja kovaa
 
Tiukassa tuntuu olevan vieläkin käsitys, että F-35 on yhden tempun poni.

F-35:ssä on:

- tn. maailman paras sensorifuusio, tilannekuva, ohjaajan käyttöliittymä ja automaatio
- aivan parhaisiin lukeutuva hävittäjätutka
- parempi intergoitu optinen sensorijärjestelmä kuin missään muussa koneessa
- maailman parhaisiin lukeutuva omasuojajärjestelmä sisältäen tutkavaroittimen, tutkalla tapahtuvan häirinnän, erittäin kehittyneen häirintälähetimen, harhamaalin heittimen ja hinattavan harhamaalin.
- pitkä toimintamatka
- hyvä liikehtimiskyky suurilla kohtauskulmilla
- maailman tehokkain hävittäjämoottori
jne.


En keksi oikein mitään, mitä pommitustehtävällä F-15EX tekisi paremmin kuin F-35. Ehkä F-15EX:n toinen miehistöjäsen voisi olla hyödyksi ja jossain tietyssä konfiguraatiossa toimintamatkaa löytyy enemmän.
Onko eroa tukikohtavaatimuksissa tai varaosien saatavuudessa? Huollon tarpeessa korkean kuormituksen tilanteissa kun pitää lentää lähes päivittäin? Lentäjän koulutuksen pituudessa?
Täydentävätkö tutkat ja sensorit toisiaan silloin kun molemmat koneet ovat käytössä yhtä aikaa?
 
F-15 on muuli. F-35 ohjaaja. Israel varautuu tilanteeseen jossa joutuu taas vastaamaan massiiviseen ähl...arabien joukkoraiskauksen yritykseen. Siinä tilanteessa on hyvä olla stealthin lisäksi lavetteja joista lingota taivaan tulet vihollisen niskaan. Jokaisen vihollisen niskaan. Ohjuksia pitää irrota satoja muutamasta parvesta lamauttavan vastaiskun/torjunnan suorittamista varten. Tähän, ystäväiseni, F-15 sopii kuin nyrkki silmään.
 
Onko eroa tukikohtavaatimuksissa tai varaosien saatavuudessa? Huollon tarpeessa korkean kuormituksen tilanteissa kun pitää lentää lähes päivittäin? Lentäjän koulutuksen pituudessa?
Täydentävätkö tutkat ja sensorit toisiaan silloin kun molemmat koneet ovat käytössä yhtä aikaa?
F-35 pystyy toimimaan mistä tahansa asfaltin pätkältä, jolta F-15 voi toimia. Lentäjän koulutuksen pituudessa tuskin on merkittävää eroa samoja tehtäviä suoritettaessa. Tutkat ja muut sensort ovat molemmissa hyvin saman tyyppisiä ja F-15 ei pysty jakamaan sensoritietoa F-35:n kehittyneeseen datalinkkiverkkoon. Maalitiedon jako Link-16:lla luonnolisesti onnistuu.

F-15 todennäköisesti on helpompi (raskas sekin on) huollettava tukeuduttaessa pitkäksi aikaa todella karuihin olosuhteisiin, jotka kuluttavat F-35:n pinnotteita. Samoin pinnotteiden takia osa laitevaihdoista voi olla työläämpiä. Yksi syy Israelilaisten kiinnostuksen F-15EX:ää kohtaan voi löytyä Israelin runsaslukuisista legacy-aseista, myös Israelilaisista, jotka on integroitu F-15:een, mutta ei F-35:een.
 
Tyhmintä mitä voivat tehdä.
F-15EX on Stealth koneita raskaampien kuormien kantaja ja lähestyy sileänä jo 3 Machia huippunopeudessa.
Ehdottoman tärkeä kone.
Mach 2.9 huippunopeus 'väärinkäsitys'

Novotny puhui 'never exceed' nopeusrajoituksesta. Todellinen testattu huippunopeus on Mach 2.497.

Artikkelissa siteerataan paria F-15 -lentäjää, joista kumpikaan ei ole koneella porhaltanut yli M2.3. VMAX-nappia ei rauhan aikana käytetä varmaan käytännössä koskaan. Mitenköhän meillä MG:n vastaava "sotateho" -asetus? Tuskin sitäkään alvariinsa paineltiin.
 
Eiköhän se ole niin suunniteltu, että F-35 avaa väylän läpi ITn jolloin F-15 pääsee aselasteineen lähelle kohdetta.

Suuri tutkapinta-ala on tietysti huono tekijä tunkeuduttaessa vihamieliseen ilmatilaan. Tässä yhteistoiminta muiden konetyyppien kanssa auttaa, kertoo everstiluutnantti ”Diesel” Causey.

”Harjoitellessamme tutkimme, miten muiden konetyyppien kanssa operoidaan. Erityisesti F-35 antaa meille mahdollisuuksia päästä hieman lähemmäksi [kohdetta].”

Causey, asejärjestelmäupseeri hänkin, on lentänyt Strike Eaglella kaksitoista vuotta ja 2 000 tuntia.

”Koneen teknologiaa on myös päivitetty ajan kuluessa. Olen tietenkin hieman puolueellinen, mutta mielestäni se on maailman paras monitoimihävittäjä. Kyvykkyytemme tukea viidennen sukupolven koneiden integraatiota, tunkeutua kiistellylle alueelle ja iskeä kohteisiin on vailla vertaa.”
 
F-35:ssä on:

- tn. maailman paras sensorifuusio, tilannekuva, ohjaajan käyttöliittymä ja automaatio
- aivan parhaisiin lukeutuva hävittäjätutka
- parempi intergoitu optinen sensorijärjestelmä kuin missään muussa koneessa
- maailman parhaisiin lukeutuva omasuojajärjestelmä sisältäen tutkavaroittimen, tutkalla tapahtuvan häirinnän, erittäin kehittyneen häirintälähetimen, harhamaalin heittimen ja hinattavan harhamaalin.
- pitkä toimintamatka
- hyvä liikehtimiskyky suurilla kohtauskulmilla
- maailman tehokkain hävittäjämoottori
jne.


En keksi oikein mitään, mitä pommitustehtävällä F-15EX tekisi paremmin kuin F-35. Ehkä F-15EX:n toinen miehistöjäsen voisi olla hyödyksi ja jossain tietyssä konfiguraatiossa toimintamatkaa löytyy enemmän.
Ei ole F-35:ssä erillistä sisäistä häirintälähetintä :cool: Tällaista tosin on väläytelty tulevaisuuden optiona.

F-15:n vanhanaikaisempi arkkitehtuuri voi joissain asioissa olla etu: jos käy ilmi että rintamalla tarvitaankin ihmehärpätintä X, niin F-15:een tai muuhun vähemmän integroituun koneeseen sellainen lienee helpompi lisätä pika-aikataululla kuin F-35:een.
Ukrainan sodassa(kin) on havaittu että saturaation saavuttamiseksi standoff-aseita joutuu joskus laukaisemaan isoja määriä kerralla, tässä roolissa F-15 on varmaan F-35:ttä parempi. Savimajasodissa taas on yleistynyt ison kuorman kantaminen ja moneen kohteeseen iskeminen yhdellä lentotehtävällä.

Boeing uskoo että Indonesia-kauppa toteutuu

Optimismi on tarpeen Boeingin nykytilanteessa. Indonesiaan ei ehkä kuitenkaan kannata liikaa luottoa laittaa, maan asehankintapolitiikka lienee maailman poukkoilevinta.
 
F-35:n sisäinen EW-systeemi on kyllä osin arvoitus.

The AN/ASQ-239 provides F-35s with fully integrated offensive and defense EW capabilities, including long-range threat warning, self-protection, and targeting support. It provides 360-degree, full-spectrum situational awareness and rapid-response capabilities—allowing the F-35 to evade, engage, counter, and jam threats, and reach well-defended targets.

Tällaiseksi ASQ-239:ää kuvataan. On kuitenkin hyvin mahdollista, että F-35:n tutka toimii ainoana lähettimenä häirintäsignaaleille. Kriittisiä järjestelmiä vastaan kriittisessä sektorissa (edessä) saavutetaan kuitenkin sama tai todennäköisesti paljon tehokkaampi loppuvaikutus kuin erillisillä lähettimillä.
 
F-35:n sisäinen EW-systeemi on kyllä osin arvoitus.



Tällaiseksi ASQ-239:ää kuvataan. On kuitenkin hyvin mahdollista, että F-35:n tutka toimii ainoana lähettimenä häirintäsignaaleille. Kriittisiä järjestelmiä vastaan kriittisessä sektorissa (edessä) saavutetaan kuitenkin sama tai todennäköisesti paljon tehokkaampi loppuvaikutus kuin erillisillä lähettimillä.
Häirintälähetintä ei julkisissa lähteissä mainita, ja parisen vuotta sitten LM:n edustaja suoraan sanoi, että aktiivinen häirintä tapahtuu vain tutkalla. En nyt muista missä tämä oli, saattoi olla Siivet-lehdessä. Mutta tosiaan jossain 'roadmapissa' joskus vilahti 'itsenäisen häirintäkyvyn lisääminen'. Ja ainahan voi kantaa häirintäsäiliötä jos se nyt siitä on kiinni.
 
Hämmennystä aiheuttaa se, kun englanninkielisessä kirjallisuudessa sanotaan "RF countermeasures" voidaan sillä tarkoittaa mitä vaan silpusta aktiiviseen häirintään. Tosin kyllä häirintälähettimenä toimii tutkan lisäksi hinattava ALE-70.
 
Back
Top