F-15 Eagle

StmSvejk

Respected Leader
Koska muutkin hävittäjäkandidaatit saavat ketjunsa, saakoon tämäkin. Näin ensimmäisen kerran F-15 koneen nousemassa eräästä RAF:n tukikohdasta 1991 ja olin välittömästi myyty. Onhan se hieno. F-14 sai julkisuutta Top Gunin ansiosta ja USN on toki coolimpi kuin USAF mutta kyllähän F-15 on vaan hienompi kone kuin F-14. Lisäksi kone tulee ensi kesänä Rissalaan ärsyttämään Vasemmistoliittoa mikä on ehdoton plussa.

Sitten asiaan. Jos oletamme, että F-15 on edelleen tuotannossa jollain versiolla hävittäjävalinnan konkretisoituessa, mitkä voisivat olla F-15:n hyviä puolia? Seuraavat tulevat itselleni mieleen:

-Iso kone, tilaa riittää. Tilaa AESA:lle, aseille, polttoaineelle.
-Iso kone, isot tankit. Suomen tapauksessa tarkoittaisi tuntien lentoaikaa, mikä mahdollistaisi taktisen joustavuuden: kone voi odottaa ilmassa taistelutehtävää sen sijaan että maantietukikohdassa odotellaan hälytystä.
-Iso kone, isot tankit. Muilla koneilla on maksimilentonopeus, isot tankit tarkoittavat pidempää aikaa mitä voi oikeasti lentää maksiminopeudella.
-Iso kone, 2 lentäjää, mikä korostaa pitkän kantaman merkitystä. Jos ilmatankkaus on käytössä, voitaneen realisesti odottaa erittäin pitkiä taistelulentoja.
-Iso kone, APG-82.
-Iso kone, erittäin laaja aseistusvalikoima
-Vaikka vanha, käytössä useissa USA:n rikkaissa liittolaismaissa mikä voi, ehkä, kenties, tarkoittaa pitkää päivitysuraa
-Iso valmistaja: Boeing on merkittävä ilmailu- ja avaruusteollisuuden peluri mikä tarkoittaa potentiaalisesti merkittäviä vastakauppamahdollisuuksia. Missäs Boeing 7Ö7:n siipi valmistetaankaan?
 
Laitetaanpa vielä lisää F-15 -nannaa. Vuonna 2011 Boeing arvioi, että C/D -mallien elinkaari voitaisiin nostaa 9000:sta 18000:n tuntiin, F-15E:n osalta jopa 32000 tuntiin. Voisiko kenties käytettyä kalustoa olla tarjolla vaikkapa Japanista?

https://www.flightglobal.com/news/a...oks-to-dramatically-extend-f-15-servi-365200/

Edit: Vertailun vuoksi esim. F-18C/D:lle puuhattiin muutama vuosi sitten isoa remonttia käyttöiän nostamiseksi 10000 tuntiin. Mitenkäs muuten muut kandidaatit, mikä on arvioitu käyttöikä?i
 
Viimeksi muokattu:
Koska muutkin hävittäjäkandidaatit saavat ketjunsa, saakoon tämäkin. Näin ensimmäisen kerran F-15 koneen nousemassa eräästä RAF:n tukikohdasta 1991 ja olin välittömästi myyty. Onhan se hieno. F-14 sai julkisuutta Top Gunin ansiosta ja USN on toki coolimpi kuin USAF mutta kyllähän F-15 on vaan hienompi kone kuin F-14. Lisäksi kone tulee ensi kesänä Rissalaan ärsyttämään Vasemmistoliittoa mikä on ehdoton plussa.

Sitten asiaan. Jos oletamme, että F-15 on edelleen tuotannossa jollain versiolla hävittäjävalinnan konkretisoituessa, mitkä voisivat olla F-15:n hyviä puolia? Seuraavat tulevat itselleni mieleen:

-Iso kone, tilaa riittää. Tilaa AESA:lle, aseille, polttoaineelle.
-Iso kone, isot tankit
. Suomen tapauksessa tarkoittaisi tuntien lentoaikaa, mikä mahdollistaisi taktisen joustavuuden: kone voi odottaa ilmassa taistelutehtävää sen sijaan että maantietukikohdassa odotellaan hälytystä.
-Iso kone, isot tankit. Muilla koneilla on maksimilentonopeus, isot tankit tarkoittavat pidempää aikaa mitä voi oikeasti lentää maksiminopeudella.
-Iso kone, 2 lentäjää, mikä korostaa pitkän kantaman merkitystä. Jos ilmatankkaus on käytössä, voitaneen realisesti odottaa erittäin pitkiä taistelulentoja.
-Iso kone, APG-82.
-Iso kone, erittäin laaja aseistusvalikoima
-Vaikka vanha, käytössä useissa USA:n rikkaissa liittolaismaissa mikä voi, ehkä, kenties, tarkoittaa pitkää päivitysuraa
-Iso valmistaja: Boeing on merkittävä ilmailu- ja avaruusteollisuuden peluri mikä tarkoittaa potentiaalisesti merkittäviä vastakauppamahdollisuuksia. Missäs Boeing 7Ö7:n siipi valmistetaankaan?

F-15 A B ja C versiot oli alunperin yksipaikkaisia hävittäjäkoneita, vahvasti ilmasta- ilmaan painottuneita.
Ilmasta ilmaan koneessa yksipaikkaisuus on jossain määrin etu. Koska suunnittelu on helpompaa kun täytyy keskittyä vain yhden heittoustuimen sijoittamiseen koneeseen. Toisaalta ilmasta-maahan tehtävissä ylimääräiset aivot takapenkillä onkin edullista yleensä.


D versio kaksipaikkainen harjoituskone.

F-15 E strike eagle on kaksipaikkainen kone. Se on monitoiminen hävittäjä lähinnä pääasiallisesti hävittäjäpommittaja, joka painottuu ilmasta-maahan rooliin. Etupekillä istuu lentäjä, takana istuu asejärjestelmäupseeri. Conformal fuel tanks (aerodynaamiset polttoainetankit) ovat ainakin tuossa strike eaglessä.


Tulevaisuuden moottoriratkaisu on teoreettiselta pohjalta periaatteessa "ratkaistu".
Sotilaallinen vaatimus on periaatteessa selvä; tulevaisuuden moottorille on oltava muuttuva ohivirtaussuhde, jota lentäjä voi kontrolloida lennon aikana.

Tällä tekniikalla pystytään säästämään polttoainetta partioinnissa, ja yleisluontoisessa lentämisessä. Ohivirtausta muuttamalla voidaan optimoida joko polttoainekulutusta tai optimoida suurta työntövoimaa ja nopeuksia ja vaihdella näitä kesken lentotehtävän. Voi toki olla että isommat ilmavoimat hyötyvät enemmän tällaisesta uudistuksesta, jolloin suuret konemäärät tuottavat paljon säästöjä polttoainekulutuksessa. Myös tankkerilentoja tarvitaan vähemmän kaiketi.

Haasteena on ollut korkeat valmistus ja suunnittelukustannukset käsitätäkseni. Lisäksi F-22 raptor ohjelmaa varten suunniteltiin muuttuvan ohivirtauksen moottori. Se kuitenkin hävisi konservatiiviselle perinteiselle moottorille.
 
F-15 on mielestäni huono valinta Suomelle.
Kone on hyvistä puolistaan huolimatta vanha, suurimmat käyttäjät ovat siirtämässä konetta pois juuri sinä aikana kun me olemme ottamassa sitä käyttöön.
Vaikka toki Etelä-Korea, Israel ja Saudi-Arabia todennäköisesti jatkavat käyttöä.

Hieno kone Eagle toki on ja sillä on takanaan menestystätaistelukentällä, mutta...
Lyhyesti, F-15 on menneisyyttä.
 
F-15 on mielestäni huono valinta Suomelle.
Kone on hyvistä puolistaan huolimatta vanha, suurimmat käyttäjät ovat siirtämässä konetta pois juuri sinä aikana kun me olemme ottamassa sitä käyttöön.
Vaikka toki Etelä-Korea, Israel ja Saudi-Arabia todennäköisesti jatkavat käyttöä.

Hieno kone Eagle toki on ja sillä on takanaan menestystätaistelukentällä, mutta...
Lyhyesti, F-15 on menneisyyttä.

Paitsi jos ostetaan käytettynä. USAF aikoo jatkaa niin C/D kuin E -mallien käyttöikää radikaalisti. Toki koneen käyttökustannukset ovat korkeammat kuin F-18C Hornetilla, toisaalta tutka on isompi, kantama suurempi ja asekuorma ehdotettujen päivitysten jälkeen suuri.
 
Paitsi jos ostetaan käytettynä. USAF aikoo jatkaa niin C/D kuin E -mallien käyttöikää radikaalisti. Toki koneen käyttökustannukset ovat korkeammat kuin F-18C Hornetilla, toisaalta tutka on isompi, kantama suurempi ja asekuorma ehdotettujen päivitysten jälkeen suuri.
Hankittaisiin siis koko järjestelmä käytetyn koneen ympärille, koneen jonka tulevaisuus on kintaalla ja jonka suurin kehityspotenttiaali on jo käytetty. Mahdollista toki, mutta tuskin viisasta.
 
Hankittaisiin siis koko järjestelmä käytetyn koneen ympärille, koneen jonka tulevaisuus on kintaalla ja jonka suurin kehityspotenttiaali on jo käytetty. Mahdollista toki, mutta tuskin viisasta.

Laitoin tästä asiaa Ilmavoimat-ketjuun. Eli jos rahat on nykytasolla, ja arvioidaan että esim. 2040 tienoilla voisi olla radikaalisti parempia koneita ei käytettyjen koneiden hankinta tai Hornetin päivitys, jos muitakin käyttäjiä on olemassa, olisi suinkaan välttämättä huono ratkaisu. Tämä puhtaana spekulaationa.
 
Laitoin tästä asiaa Ilmavoimat-ketjuun. Eli jos rahat on nykytasolla, ja arvioidaan että esim. 2040 tienoilla voisi olla radikaalisti parempia koneita ei käytettyjen koneiden hankinta tai Hornetin päivitys, jos muitakin käyttäjiä on olemassa, olisi suinkaan välttämättä huono ratkaisu. Tämä puhtaana spekulaationa.

No joo, mutta kuka voi ennustaa asioita 20 vuoden päähän?
Siksi ajatus F-15 hankinnasta ei ole järkevä. Toisaalta jos Jenkkit aikovat jatkaa koneiden elikaarta, ei käytettyjä koneita ehkä ole saatavissa.
Hornet kaluston kohdalla venyttäminen voi olla järkevää.
 
F-15 on mielestäni huono valinta Suomelle.
Kone on hyvistä puolistaan huolimatta vanha, suurimmat käyttäjät ovat siirtämässä konetta pois juuri sinä aikana kun me olemme ottamassa sitä käyttöön.
Vaikka toki Etelä-Korea, Israel ja Saudi-Arabia todennäköisesti jatkavat käyttöä.

Hieno kone Eagle toki on ja sillä on takanaan menestystätaistelukentällä, mutta...
Lyhyesti, F-15 on menneisyyttä.

Kyllä minäkin lähtisin siitä että katse suunnataan ensisijaisesti vastikään tuotantoon tulleisiin koneisiin. Jos niissä on jotain katastrofaalisia puutteita tai epävarmuustekijöitä niin sitten otetaan teknisesti käypäiset ja vielä tuotannossa olevat koneet käsittelyyn. Seuraavassa vaiheessa mennään tarvittaessa raakasti rahat edellä ja katsotaan miten selvitään halvimmalla. En usko että F-15 olisi lopputulemana missään vaihtoehdossa.

Käytettyyn kalustoon on todellakin vaikea löytää mielekästä toteutustapaa. Oheiskulut ovat aivan liian suuret mihinkään 10-15 vuoden lääpäisyyn. Horneteilla jatkaminen olisi ainoa kuviteltavissa oleva malli ja sekin on melko tehokkaasti jo tyrmätty. Kyllä maailmalta meillekin sopiva kalu löytyy kunhan mylly aikansa pyörii. Sen jälkeen saamme täällä foorumilla lukea katkeraa tilitystä siitä kuinka valituksi tullut kone oli paitsi kallein myös kaikilla kuviteltavissa olevilla osa-alueilla ylivoimaisesti huonoin. Niin ja tietysti rumin.
 
Itse näen F-15:n aika lailla yhtä todennäköisenä vaihtoehto kuin Super Hornetin. Molemmat ovat selvästi varavaihtoehdon asemassa ja kaikin puolin epävarmoja.
 
No joo, mutta kuka voi ennustaa asioita 20 vuoden päähän?
Siksi ajatus F-15 hankinnasta ei ole järkevä. Toisaalta jos Jenkkit aikovat jatkaa koneiden elikaarta, ei käytettyjä koneita ehkä ole saatavissa.
Hornet kaluston kohdalla venyttäminen voi olla järkevää.


F-15 koneet juurikin C mallin koneet ovat kuitenkin olleet sotakäytössä ja varmaankin kovassa harjoittelukäytössä.

Yleisesti F-15 kalustossa on ollut runkovaurioita rasituksesta johtuen jenkkien ilmavoimissa. 2007-2008 vuosina laitettiin koneita lentokieltoon vaurioiden tarkistamiseksi. Rasitusvauriot tarkastettiin ja pahimmat koneet romutettiin tai korjattiin

. Sittemmin kuitenkin operatiivisten koneiden määriä on rajoitettu ja ilmeisesti uusien koneiden tuottaminen on ollut jenkeissä lopetettu.

Voi toki olla että romutetut eaglet olivat valmistusvikaisia yksilöitä eivätkä kerro sinäänsä nykyisin käytössä olevista koneista. Ainakin wikin mukaan näin ounastelisin. Kuitenkin kyseessä ovat 1980 luvulla tuotetuista hävittäjälentokoneista, joita on rasitettu sodassa ja harjoituksissa.

Tosiaan olin väärässä tuon B mallin suhteen. Sekä B että D malli olivat kaksipaikkaisia pääasiassa harjoituskoneita.
 
Voi toki olla että romutetut eaglet olivat valmistusvikaisia yksilöitä eivätkä kerro sinäänsä nykyisin käytössä olevista koneista. Ainakin wikin mukaan näin ounastelisin. Kuitenkin kyseessä ovat 1980 luvulla tuotetuista hävittäjälentokoneista, joita on rasitettu sodassa ja harjoituksissa.

Vahvuuksia tiputettiin jenkeissä rajusti joka tapauksessa samoihin aikoihin eivätkä poistetut koneet ole välttämättä ole olleet korjauskelvottomia, toki varmaan helpoimmin korjattavat on valittu jatkoon. Eivätköhän loput ole sijoitettu erilaisille "boneyardeille".

Viime vuosiin saakka ilmataistelukyky ei ole ollut keskeinen prioriteetti USAF/USN:lle, vaan maakohteiden tuhoaminen. Prioriteettien muuttuminen Kiinan nousun myötä on tuonut tosiaan noita F-15 -koneidenkin päivitysohjelma.

Käytettyyn kalustoon on todellakin vaikea löytää mielekästä toteutustapaa. Oheiskulut ovat aivan liian suuret mihinkään 10-15 vuoden lääpäisyyn. Horneteilla jatkaminen olisi ainoa kuviteltavissa oleva malli ja sekin on melko tehokkaasti jo tyrmätty. Kyllä maailmalta meillekin sopiva kalu löytyy kunhan mylly aikansa pyörii. Sen jälkeen saamme täällä foorumilla lukea katkeraa tilitystä siitä kuinka valituksi tullut kone oli paitsi kallein myös kaikilla kuviteltavissa olevilla osa-alueilla ylivoimaisesti huonoin. Niin ja tietysti rumin.

Mutta onko 15 vuoden elinkaarikoneiden käyttöönotto liian kallista? Tietoa ei vain ole. Tätä vastaan puhuisi se, että käytettyjen koneiden yhteydessä saataisiin todennäköisesti varaosia halvalla, käytännössä kaikki Hornetien aseet, todennäköisesti iso osa varustuksestakin, olisi jatkokäytettävissä jne. Modernisoimisesta huolimatta vanhan koneen modernisoiminen on halvempaa kuin uuden ostaminen. Myös lentotuntikulut ovat ilmeisesti (tämä on toki aina hankala laskea) tämän sukupolven koneilla halvemmat kuin uudemmilla. Jos taas hankimme minkä tahansa uudenkin hävittäjän tulee sillekin iso päivityskierros vastaan joskus 2040 tienoilla. Silloin taas voi olla tarjolla vaikkapa Italian JSF:t halpaan hintaan. tms. odottamatonta.

On toki varmaa että Ilmavoimille prioriteetti on hankkia mahdollisimman hyvä hävittäjä ja niitä mahdollisimman paljon, joten en odota että käytettyjen koneiden optiota tutkitaan vaikka tilaisuus tulisi jollain tavoin kultatarjottimella esille. Mitään erillisrahoitusta HX-koneille tuskin kuitenkaan tulee, joten nähdäkseni vaihtoehdot kannattaisi pitää avoinna.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaanpa vielä lisää F-15 -nannaa. Vuonna 2011 Boeing arvioi, että C/D -mallien elinkaari voitaisiin nostaa 9000:sta 18000:n tuntiin, F-15E:n osalta jopa 32000 tuntiin. Voisiko kenties käytettyä kalustoa olla tarjolla vaikkapa Japanista?

https://www.flightglobal.com/news/a...oks-to-dramatically-extend-f-15-servi-365200/

Edit: Vertailun vuoksi esim. F-18C/D:lle puuhattiin muutama vuosi sitten isoa remonttia käyttöiän nostamiseksi 10000 tuntiin. Mitenkäs muuten muut kandidaatit, mikä on arvioitu käyttöikä?i
Täytyy muistaa, että meillä lennetään horneteilla jatkuvasti ns. täysillä. Maksimi kuormitukset joka ainoalla lennolla, meillä koneiden rasitus on moninkertaista verrattuna vaikka jenkkeihin. Tuskin tarvitsee nähdä edes päiväunia tuollaisista lentotuntimääristä edes eaglella.
 
Mitään erillisrahoitusta HX-koneille tuskin kuitenkaan tulee, joten nähdäkseni vaihtoehdot kannattaisi pitää avoinna.
Miksi sie hoet tuota erillisrahoitusta?
"Hornet-kaluston suunniteltu elinkaari päättyy ensi vuosikymmenen loppuun mennessä. Käyttöikää rajoittaa kolme päätekijää: suhteellisen suorituskyvyn heikkeneminen, rakenteiden väsyminen ja koneen järjestelmien, varaosien ja ohjelmistojen saatavuus. Hornet-kaluston elinkaaren jatkaminen ei ole kustannustehokas eikä Suomen puolustuskyvyn kannalta riittävä ratkaisu.
Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaaminen on noin 15 vuoden projekti. Nyt tehty päätös hankkeen käynnistämisestä noudattaa esiselvitystyöryhmän suositusta hankinnan aikataulusta. Hankkeeseen liittyvät päätökset tieto- ja tarjouspyynnöistä on tehtävä tällä vaalikaudella ja varsinainen hankintapäätös 2020-luvun alussa.

Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaaminen ei ole mahdollista nykyisen puolustusbudjettitason puitteissa vaan siihen tarvitaan erillisrahoitus. Rahoituksesta päättää eduskunta budjettivaltansa nojalla.

Lisätietoja antaa hankekoordinaattori Lauri Puranen (Puolustusministeriö), puh. 0295 140403."
 
Israel on ilmaissut kiinnostuksensa hankkia F-15SE koneita yhdessä F-35A:n kera tulevaisuudessa.
https://news.vice.com/article/do-israels-new-fighter-jets-mean-stealth-is-going-out-of-style

Liekkö Israelin päätöksen syynä F-22A:n vientikielto ja mahdollisuus muuttaa F-15SE koneiden järjestelmiä? Joka tapauksessa mielenkiintoinen päätös ja kielii ehkä siitä että F-35 ja F-15 koneilla on eri roolit Israelin ilmasodankäynnin doktriinissa.

Myös Saudit solmivat hankintasopimuksen 84 kpl F-15SA koneversioista 2011 vuoden lopulla. Koko tilaus (aiesopimus):
http://www.dsca.mil/major-arms-sales/saudi-arabia-f-15sa-aircraft

Aikaisemmin Boeing on myynyt F-15K ja F-15SG koneita maailmalle 2000-luvun puolivälissä.
http://www.defenseindustrydaily.com/singapores-rsaf-decides-to-fly-like-an-eagle-01141/

F-15SG on ollut ennen Saudien kauppaa kehittynein versio Kotkasta:
history_rollout.jpg

The F-15SG (the Strike Eagle variant produced for the Republic of Singapore) is the newest and hottest F-15 version to date. Speaking of systems it is very similar to the Strike Eagle, but contains a few enhancements. Boeing made a difference in terms of systems, that's why the jet seems to be almost identical to the F-15E if looked at from the outside. However the real point scorers are hiding underneath the surface.

Engines: As with the Republic of Korea version, the F-15K Slam Eagle, Boeing equips the F-15SG with General Electric made F-110-Pratt&Whitney F100-PW-220 series engines. Besides technical and performance differences, the GE engine can immediately be recognized by its different jet exhaust nacelles.

Radar: It is arguably the most important difference between the F-15E and F-15SG models. The F-15SG is equipped with the APG-63(V)3 radar, the newest of the ultramodern AESA line developed by Raytheon.

differences_radar.jpg

Cockpit: Based on F-15K experiences Boeing integrated the Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS) into the array of upgraded displays. The cockpit interior lighting got modified to be compatible with night vision goggles ( NVG's). The old type UFC has been replaced by L-3 Communications flat panel UFC. The Honeywell ADCP was also installed (this is the same ADCP as the Strike Eagle uses from construct number E227 and up) and it was prepared to be compatible with AIM-9X Sidewinder and AIM-120C air-to-air missiles. The ADCP is a PowerPC based hardware/software component which replaces the legacy CC and MPDP systems in generating images that are displayed on MPD's and MPCD's (this latter manufactured by Rockwell Collins).

Counter Measures: The F-15K differences), including updated ALQ-135M system (manufactured by Northrop Grumman). The new ALQ-135M system uses a PowerPC based architecture instead of multiple processors, thus utilizing significant speed and memory enhancements. It also features sophisticated microwave power module (MPM) transmitter technology to reduce weight and increase jamming effectiveness. Band 1.5 and Band 3 are available with the new tool. The F-15SG most probably includes BAE Systems' ADDS. Unconfirmed alternative analyst views suggest the F-15I Raam.

Sensors: The F-15SG uses the top-notch Sniper XR targeting pod. The targeting pod is attached under a new 3rd generation F-15K Slam Eagle version.
differences_targeting.jpg


Communication: Not really a difference, since the Strike Eagle is also capable to carry, but the F-15SG is equipped with the Fighter Data Link ( FDL).

Weapons: The jet has been made fully compatible with the "J-series" range of weapons. The new A/A missiles and the SDB series bombs.

Täysi operatiivinen valmius saavutettiin 2012.
http://www.f-15e.info/joomla/en/export-variants/f-15sg/571-f-15sg-development
http://www.f-15e.info/joomla/export-variants/f-15sg/585-f-15sg-differences
(Epävirallinen sivusto)
 
Viimeksi muokattu:
Kuvittelen että ollakseen varteenotettava ehdokas suomessa. F15 koneesta täytyy tulla jokin muu (uusi) verio/tilaus. (Esim israelin tovoma silent eagle.)

Ja israelin toive uudesta f15 hävittäjästä mielestäni kielii myös suomen ongelmasta. F35 ei ole torjuntahävittäjä.
 
Kuvittelen että ollakseen varteenotettava ehdokas suomessa. F15 koneesta täytyy tulla jokin muu (uusi) verio/tilaus. (Esim israelin tovoma silent eagle.)

Ja israelin toive uudesta f15 hävittäjästä mielestäni kielii myös suomen ongelmasta. F35 ei ole torjuntahävittäjä.
Eihän Suomen F/A-18 Hornetkaan ole oikea torjuntahävittäjä, tai kyyllähän se soveltuu pommikoneiden torjumiseen, mutta hävittäjien välisiin taisteluihin sitä ei ensisijaisesti suunniteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvittelen että ollakseen varteenotettava ehdokas suomessa. F15 koneesta täytyy tulla jokin muu (uusi) verio/tilaus. (Esim israelin tovoma silent eagle.)

Ja israelin toive uudesta f15 hävittäjästä mielestäni kielii myös suomen ongelmasta. F35 ei ole torjuntahävittäjä.

En olisi ihan varma tuosta, tuntuu nuokin jutut tulevan muualta kuin ilmavoimien sisältä

"One the other hand, most of the military establishment, particularly the air force, supports the deal. These officials consider the purchase vital to maintaining Israel’s aerial superiority in the Middle East, a task that only gets tougher as the years go by"

Read more: http://www.al-monitor.com/pulse/ori...air-force-mig-syrian-skies.html#ixzz44IxbsBaY
 
Eihän Suomen F/A-18 Hornetkaan ole oikea torjuntahävittäjä, tai kyyllähän se soveltuu pommikoneiden torjumiseen, mutta hävittäjien välisiin taisteluihin sitä ei ensisijaisesti suunniteltu.

Mikähän mahtoi olla LWF ja VFAX-ohjelmissa suunniteltujen hävittäjien päätehtävä? Jossakin määrin toki voidaan harmitella sitä, että Northrop ei saanut kaupaksi F-18L -mallia.
 
Back
Top