F-16 Falcon

Mikäs aurauskeppi koneen oikeassa siivenkärkiripustimessa on?

1726773118295.webp
 
Ukraina menetti F-16 -pilotin koneineen kuten uutisissa ollut. Kuinka monta F-16 konetta heille on luvattu?

Pikainen googlaus löysi mm. tämän artikkelin, joka nostaa luvun 85 koneeseen. Se lienee jo logistiikankin kannalta toimiva määrä. Kolme tai neljä konetta muistaakseni menetetty.

In May 2024, Belgium announced transferring 30 F-16AM fighters to Ukraine in a €977 million military aid package. Beside the 30 aircraft from Belgium and 24 from the Netherlands, 19 F-16s from Denmark and 12 from Norway are also expected, which took the number of F-16s expected to be delivered to Kyiv to 85, from the initial 55, as reported by The Aviationist.

 
Viimeksi muokattu:
^ Tosin sitten mm. tämä artikkeli kertoo, että Norja luovuttanut kaikessa hiljaisuudessa jo 14 konetta. Silloin tuo yläpuolen artikkelissa ynnätty kokonaislukumäärä kasvaisi jo 87 koneeseen.


Muoks sitten toisaalta tämä artikkeli mainitsee samoin tuon luvun 14, mutta tarkentaa, että ei tiedä onko osa varaosiksi.

Jenkithän ovat todistetusti toimittaneet varaosarunkoja aavikkovarastoistaan, vaikka toimivia koneita ei sieltä ole tiedossa.

 
Neljä on mennyt. Yksi viime vuonna ilmeisesti omien alasampumana, toinen väitetysti venäläisten pudottama, kaksi tuhoutunut kun ovat olleet (ehkä) liian lähellä alasammuttua Shahedia tai ohjusta.
 
En ole mieletäni täällä foorumilla törmännyt tähän videoon joten jaetaan tänne jos joitakin kiinnostaa Puolassa maahan syöksyneestä f-16 hävittäjästä. Aika kovaa kyytiä tultiin jälkipoltto päällä päin kiitotietä.

Muistuttaa hieman menneiden vuosien Thunderbirds-onnettomuutta Jenkeissä, jossa tosin pilotti ehti viime hetkellä ejektoitua.

 
Toivottavasti parachuutti toimi hyvin ja hän laskeutui safelysti...
On tämä foorumille, anteeksi siis keskustelupalstalle kirjoittelu mennyt vaikeaksi jos kaikki sanaleikit pitää selittää auki: Ajattelin että foor...keskustelupalstan lapsenmieliset lukisivat tuon kirjoittamani sanan vahingossa "ejekuloitua" ja saisivat pientä piristystä päivään ujon hihityksen säestyksellä, mutta että puututaan suoraan itse sanaan sellaisenaan.
Ei se mitään, koitan sitten suomentaa:

Onneksi suihkuturbiinikäyttöisen harjoituslentokoneen ohjaaja onnistui hyppäämään heittoistuimella. Onko parempi?

Niin ja anteeksi offtopic...äääh tarkoitan siis aiheesta poikkeaminen.
Ps. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven vai joko se osui naamaani?
 
Viimeksi muokattu:
En ole mieletäni täällä foorumilla törmännyt tähän videoon joten jaetaan tänne jos joitakin kiinnostaa Puolassa maahan syöksyneestä f-16 hävittäjästä. Aika kovaa kyytiä tultiin jälkipoltto päällä päin kiitotietä.

Surullinen juttu. Ekana tulee mieleen, että siinä on silmukan laella jäänyt korkeus tarkistamatta tai sitten korkeusmittarissa on ollut väärä paineasetus (QFE/QNH).
Tiukka veto tuossa kyllä on, kone tulee jälkipoltolla isohkolla kohtauskulmalla ja osuu käytännössä vaakatasossa maahan. Tuossa on saattanut pilotti ehtiä miettimään hyppyä, mutta ei toteuttamaan.
 
Surullinen juttu. Ekana tulee mieleen, että siinä on silmukan laella jäänyt korkeus tarkistamatta tai sitten korkeusmittarissa on ollut väärä paineasetus (QFE/QNH).
Tiukka veto tuossa kyllä on, kone tulee jälkipoltolla isohkolla kohtauskulmalla ja osuu käytännössä vaakatasossa maahan. Tuossa on saattanut pilotti ehtiä miettimään hyppyä, mutta ei toteuttamaan.
Noin 7g vetoa, ei pysty laukaisemaan penkkiä.
 
Noin 7g vetoa, ei pysty laukaisemaan penkkiä.
Ihan vastaavasta tilanteesta Thunderbirds-pilotista on videot sisältä ja ulkoa kun laukaisee penkin 9+G vedosta muutaman kymmenen metrin korkeudesta ja pelastuu.

Puolan takapauksessa kyseessä oli liian alhainen aloituskorkeus, liian suuri aloitusnopeus tai myöhästynyt oikaisu pystysyöksystä. Myötävaikuttavana tekijänä saattoi olla negative - positive g:n aiheuttama GLOC.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top