F-16 Falcon


Ja samalla Tanska esittää että kaikkensa antaa Ukrainalle? Tekopyhiä ja rahanahneita lurjuksia?

Mitä Argentiina noilla tekee? Brittiläisiä sankarivainajia?

Sen sijaan että antaisivat nuo Euroopan puolustamiseen laittavat ne maalle joka on ollut aiemmin sodassa toisen NATO-maan kanssa.

Nyt meni uskottavuus Tanskan moraaliselta ylemmyydeltä.
 
Ja samalla Tanska esittää että kaikkensa antaa Ukrainalle? Tekopyhiä ja rahanahneita lurjuksia?

Mitä Argentiina noilla tekee? Brittiläisiä sankarivainajia?

Sen sijaan että antaisivat nuo Euroopan puolustamiseen laittavat ne maalle joka on ollut aiemmin sodassa toisen NATO-maan kanssa.

Nyt meni uskottavuus Tanskan moraaliselta ylemmyydeltä.

Missä kohdassa Tanska on väittänyt antavansa kaikki hävittäjänsä Ukrainalle?

Falklandin sodastakin on jo yli 40 vuotta, joten kannattaa varmaan jo tässä vaiheessa siirtyä sieltä menneisyydestä pois.
 
Missä kohdassa Tanska on väittänyt antavansa kaikki hävittäjänsä Ukrainalle?

Falklandin sodastakin on jo yli 40 vuotta, joten kannattaa varmaan jo tässä vaiheessa siirtyä sieltä menneisyydestä pois.

Falkland war nevö forget!

Minulle Falklandin sota oli kuin eilen. Nykyhetki muuttuu sen sijaan yhä sumuisemmaksi, monimutkaisemmaksi ja vaikeaksi ymmärtää.

Mitäs jos me myytäisiin eläkkeelle menevät hornettimme jonnekin vinku-intiaan (jos olisivat vielä käyttökelpoisia) jollain hikisellä 350 miljoonalla sen sijaan että annettaisiin ne olemassaolostaan kamppailevalle Ukrainalle, josta Boromir sanoi:

"By the blood of our people are your lands kept safe" (c) LOTR, Fellowship of the ring

Mikä häpeä!

Oletan että Tanskan liikku tapahtuu kuitenkin USA:n pyynnöstä, jottei Kiina pääse huseeraamaan liiaksi Etelä-Amerikassa. Mutta eikö jenkeillä olisi ollut myydä omasta varastostaan? Ehkäpä jenkit halusivat varmistaa, valitsemansa linjan mukaisesti, ettei Ukraina saa liikaa F-16:ia ja lähde keulimaan kohti sotilaallista ylikynsi-tilannetta?

Politics, man, politics.
 
Viimeksi muokattu:
Amerikalla olisi kyllä varmaan itselläänkin tusinakaupalla vanhoja F-16 -raatoja autiomaassa, vähän erikoistahan tämä on että Tanska myy omiaan juuri nyt Argentiinaan (tosin lahjoitti melkein toisen mokoman Ukrainaan). Onhan niitä modernisoituja ylijäämäkoneita toki muillakin eurooppalaisilla, ja ehkä Ukrainan kyky luoda melkeinpä uutta ilma-asetta on ihan käytännön syistä rajallinen? Post-neukkuuttiset ilmavoimat eivät ymmärtääkseni olleet koskaan kovin hyvässä hapessa, osaajat karanneet siviilihommiin jo 90-luvulla, kalusto huonokuntoista ja koulutus puutteellista. En toki tiedä minkä verran kykyjä kehitettiin Krimin valtauksen jälkeen länsimaiden tuella, mutta se ei varmaankaan ollut ensisijaista. Koneitahan saadaan tehtaasta, mutta ohjaajat ja huoltohenkilökunta on mutkikkaampi juttu.

Sinänsä F-16-kaupat Argentiinaan ovat ihan fiksu veto, olen useampaankin otteeseen huomauttanut, että Kiinalle varmasti olisi mieleistä myydä tukku vaikka JF-17:ää ja vastineeksi vuokrata vaikkapa Ushuaian tai Rio Granden satama 99 vuodeksi. Tanskalta sai toki modernisoituja koneita, mutta elinkaaritunteja ei liene jäljellä kovinkaan huikeasti. Ehkä se amerikkalaisten raatojen päivittäminen katsottiin vielä kalliimmaksi, kulutettujahan ne ovat nekin?

Koneissa on tietääkseni Martin-Bakerin heittoistuimet ja varmaan muitakin brittikomponentteja, eli UK pystyisi varmasti halutessaan torppaamaan kaupan. Ilmeisesti sielläkin on todettu, että on pienempi paha antaa argujen ostaa käytettyjä jenkkikoneita kuin sitoutua Kiinaan ja ajautua ajan myötä syvemmälle tähän kainaloon. Ei olisi varmaankaan edes mahdottoman kaukaa haettua, että Kiina voisi tulevaisuudessa yllyttää Argentiinaa juurikin Falklandin sodan revanssiin yksinkertaisesti vain hajoita ja hallitse -mielessä käydessään itse Taiwanin kimppuun.

Falklandin puolustus, ilmapuolustus mukaan lukien, on kuitenkin nykyään huomattavasti paremmassa jiirissä kuin 1982, jolloin varuskunnassa oli huimat 57 merijalkaväen sotilasta ja kodinturvajoukkojen 120 miehen vahvuudesta palveluksessa oli ilmeisesti noin 40. Raskaita aseita ei ollut lainkaan. Ei tällaisilla muskeleilla kyetty mitenkään kuin nimelliseen vastarintaan.

Pidempi oppimäärä Falklandin sodasta: https://samovarius.blogspot.com/2022/04/falkland.html
 
Eurooppalaisia F-16A:ta päivitettiin huomattavasti pidemmälle kuin amerikkalaisia koneita. USAF:in/ANG:n F-16A:t eivät taineet ikinä saada edes AMRAAM:ia, GPS:ä tai Link-16:sta. En kyllä nyt luotettavaa lähdettä löytänyt USA:n koneiden päivityksistä.

USA:n F-16C Block 30/32 on poistumassa käytöstä, lienevät melko lailla loppuun lennettyjä ja näitä jatkokäytetään modattuna QF-16 -koneiksi.

F-16A MLU-kittejä ei varmaankaan ole enää saatavilla, joten USA:n koneiden päivitys ei myöskään onnistu helposti.
 
Nokan flir head trackkaa kypärän mukana.
Tuo ei tullut käyttöön, mutta Rogowaylla on juttu siitä mikä tuli UAE:n luksus-F-16:een.
In other words, the addition of the FLIR on the nose and the AN/APG-80 AESA radar has allowed for the F-16E/F to have even better low-level capabilities without the need for a second pod. This saves weight, increasing aerodynamic efficiency, frees up a pylon for other sensors in the future, like an IRST, and saves on maintenance and logistics.
 
Viimeksi muokattu:
Eurooppalaisia F-16A:ta päivitettiin huomattavasti pidemmälle kuin amerikkalaisia koneita. USAF:in/ANG:n F-16A:t eivät taineet ikinä saada edes AMRAAM:ia, GPS:ä tai Link-16:sta. En kyllä nyt luotettavaa lähdettä löytänyt USA:n koneiden päivityksistä.

USA:n F-16C Block 30/32 on poistumassa käytöstä, lienevät melko lailla loppuun lennettyjä ja näitä jatkokäytetään modattuna QF-16 -koneiksi.

F-16A MLU-kittejä ei varmaankaan ole enää saatavilla, joten USA:n koneiden päivitys ei myöskään onnistu helposti.

F-16.net kertoo noista päivityksistä. Jenkit eivät lopulta ostaneet tuota Euroopan liittolaisten valitsemaa MLU-pakettia (jolla mm. A2G-kyky parani reippaasti), mutta osa F-16A/B-koneista modattiin Air Defense Fighter -standardiin, jossa mukaan tuli kyky Sparrow- ja AMRAAM-ohjusten käyttöön sekä uutta omatunnistusjärjestelmää ja tunnistusvalonheitintä ym. pientä. Osa koneista meni melkein suoraan päivityslinjastolta aavikolle 90-luvun supistusten myötä, ja niitä on myöhemmin myyty ja liisattu maailmalle (mm. Italiaan tilapäisratkaisuksi) sekä tietysti konvertoitu maalilennokeiksi. Nykystandardein vähintäänkin vanhahtava laitos kyseessä, mutta ihan hävittäjähän tuo silti on.

Eurooppalaisten käyttämää MLU-kittiä voi olla saatavilla tai sitten ei. Luulisin niitä tehdyn ainakin vielä 2010-luvulla Romanian tarpeisiin, kun maa osti päivittämättömiä runkoja mm. Portugalista. Mutta oli tai ei, niin voihan mahdollisesti jostakin nurkasta löytyvät A/B-koneet päivittää uudempaankin standardiin? Esim. Taiwanin A/B:t vedetään Block 70 -standardiin.
 
Onko F-16A/B:stä convertoitu QF-16:ta? Jostain on jäänyt muistikuva, että modin pohjana pitäisi olla digitaalinen FBW eli block 30/32 eli F-16C.

ADF oli aluksi pelkästään Sparrow-kone. Tuossakin lähteessä vähän hassusti AIM-120 mainitaan vain lauseissa "such as..." ja "provisions were made for..." Sanoisivat nyt suoraan, oliko se AIM-120 käytössä vai ei?

Tuo Taiwanilaisten päivitys oli uusi tieto minulle, kiitos siitä. Ei siitä A:sta kyllä ihan Block 70 tule pelkästään elektroniikkaa vaihtamalla. Moottoreista ei puhuta mitään ja rakenteetkin ovat merkittävästi erilaiset. Tässä kontekstissa Ukrainalle toki olisivat hyviä koneita (muihin tarjolla oleviin verrattuna).

Edit: 1. lauseen taivutustypo.
 
Viimeksi muokattu:
Onko F-16A/B:tä convertoitu QF-16:ta?

QF-16:t on aina muunnettu miehitetystä koneesta, ei toisinpäin. Mutta ehkä tässä yritettiinkin sanoa juuri oikeinpäin, koska muuten lauseessa ei ole järkeä?

 
Onko F-16A/B:stä convertoitu QF-16:ta? Jostain on jäänyt muistikuva, että modin pohjana pitäisi olla digitaalinen FBW eli block 30/32 eli F-16C.

Kyllä kai.

It is ultimately foreseen that a total of 210 airframes will be converted in the end with the program running until 2022 and airframes lasting until around 2025. These will consist of 30 block 15s, 103 block 25s and 77 block 30s.

Alapuolinen yksilö pitäisi olla aloittanut elämänsä block 15 -standardissa ja lopettanut maalilennokkina.


On muuten hivenen häiritsevä näky. Ei paljoa naurattaisi, jos maailmanmestaruuskisoista palatessa Finskin koneen siivelle liimaantuisi tuollainen... :eek:

1718031286755.png

ADF oli aluksi pelkästään Sparrow-kone. Tuossakin lähteessä vähän hassusti AIM-120 mainitaan vain lauseissa "such as..." ja "provisions were made for..." Sanoisivat nyt suoraan, oliko se AIM-120 käytössä vai ei?

Tuo Taiwanilaisten päivitys oli uusi tieto minulle, kiitos siitä. Ei siitä A:sta kyllä ihan Block 70 tule pelkästään elektroniikkaa vaihtamalla. Moottoreista ei puhuta mitään ja rakenteetkin ovat merkittävästi erilaiset. Tässä kontekstissa Ukrainalle toki olisivat hyviä koneita (muihin tarjolla oleviin verrattuna).

Edit: 1. lauseen taivutustypo.

Oli se AIM-120 käytössä.


Two USAF F-16A ADF's #81-0783 & #81-0799 from the 179th FS during a CAP mission over the Eastern seaboard of the United States in support of Operation Noble Eagle on February 28th, 2002. [USAF photo by MSgt Dean Kuhlman]

 
Tuplapostaus.
 
Back
Top