Siviilikoneissa Boeing 737:ssa on edelleen sama 3,8 metrin rungon leveys ja joitain muita piirteitä, jotka tulivat ensimmäiseen tuotantomalliin, Boeing 707-120, 1950-luvun loppuvuosina. Myös Boeing 727 ja Boeing 757 olivat samaa perhettä.
"Traces of the 707 are still found in the 737, which uses a modified version of the 707's fuselage, as well as the same external nose and cockpit configurations as those of the 707. These were also used on the previous 727, while the 757 also used the 707 fuselage cross-section."
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
737 ja 727 käyttävät samoja runkolohkoja ja nokkakartiota kuin 707, mutta niiden konfiguraatiot ovat jo niin erilaisia, ettei oikein voida puhua koneperheestä kuten Airbus A320-A330-A340 (joissa yhteensopivuus onkin jo tietoinen suunnittelukriteeri). 707:ssä on esmes 3-4 hengen ohjaamomiehistö, 727:ssa kolmen ja 737:ssä kahden, eikä niitä voida lentää samalla tyyppikelpuutuksella tai edes kevennetyllä muuntokoulutuksella (kuten A320:n ja A330:n välillä). Varsinkin 727 poikkeaa näistä musita merkittävästi, lentoranko ja lentoprofiili ovat aivan erilaisia. 757:ssä ei sitten muita yhteisiä osia enää olekaan, kuin rungon yläpuolisko. Se on samaa perhettä leveärunkoveljensä 767:n kanssa.
707,727 ja 737 ovat kyllä kaikki eri koneita, vaikka niiden suunnittelussa on käytetty samoja osia, sillä pyörää nyt ei kannata keksiä kahdesti. 737 kyllä muodostaa neljä sukupolvea koneperhettä, vaikka versioiden välillä tarvitaankin muuntokoulutus ja järjestelmät ovat erilaisia. Niillä on kuitenkin pitkälti sama lentoranko keskenään ja seuraava sukupolvi on jatkokehitelmä edellisestä, kuten vaikka DC-9:llä ja MD-80-perheellä. 60-luvun eri koneperheiden välillä en sanoisi samaa, niin erilaisia ratkaisuja niissä on käytetty (ja kaikki koneet myös suunniteltiin puhtaalta pöydältä).
707:n prototyypissä (367-80) muuten on kapeampi rungon halkaisija, ja C-135-perheessä näiden välistä. Siksi käytetystä 707:stä muokattu tankkerikone ei voi olla KC-135. C-135 kuitenkin muodostaa perheen 707:n kanssa, 707 oikeastaan on KC-135:n spin-off eli geneagologisesti veli. B-52 taas on tämän perheen etäinen serkku, ja B-47 vielä etäisempi. B-52:ssa ja 707:ssä on monia samoja järjestelmä ja mm. samat moottorit, mutta mm. kallistelunvakaaja eli yaw damper otettiin 707:ään B-47:stä. B-52:ssa taas on sama päätietokone kuin vaikkapa F-15:ssa ja B-1B:ssä, eli IBM AP-101, joka tosin sekin ehti 30 vuoden aikana kokea sellaisia muutoksia, että eri sukupolvet eivät varmaankaan ole yhteensopivia keskenään - esmes B-52:ssa se käytti metallirengasmuistia.
Toivottavasti tämä on nyt kaikille ehdottoman selvää.
Luonnollisesti ei, koska tuoteperheiden sukulaisuus on vaikeasti määritettävä viiva. Tätä ristiinrunkkaamista on nimittäin käytännössä loputtomiin. Samaa moottoria on käytetty vaikka A320:ssä kuin 737:ssä ja jälkiasennettu jopa DC-8:aan (CFM-56). DC-8:ssa taas oli samat moottorit, kuin 707:ssä (JT3C ja ohivirtausaikakaudella JT3D). Yhteinen ohjaamo taas on Lockheed Constellationissa, De Havilland Cometissa ja Sud Aviation Caravellessä (Caravellessä jopa 75 runkolohkosta 7 keulimmaista ovat lisensoituja Cometin lohkoja, Cometissa taas on vain Connien laitteisto. Tämä oli tarkoituksellista). Tästä voisin jatkaa varmaan loputtomiin. Nämä yhteydet eivät kuitenkaan luo koneperheitä, kun taas keskenään melko yhteensopimattomat 737:n sukupolvet tai DC-9-perhe luovat. Kyse on kokonaisuuksista ja kehityskaaresta, ei yksittäisistä tai vähäen useammistakaan yhteisistä komponenteista. Eiväthän Range Rover ja Citroen C6:kaan ole samaa autoperhettä, vaikka molempiin on saanut saman Ford-PSA 2,7 V6 dieselin.
Lisälukemista:
https://*Riittää mainostus*/2017/11/boeing-707-wohlstand-fur-alle.html
https://*Riittää mainostus*/2019/09/sud-aviation-caravelle.html